RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Rady 92/580/EWG 1 Unia stała się stroną Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. 2 (ISA) oraz członkiem Międzynarodowej Organizacji Cukru (ISO).
(2) Zgodnie z art. 8 ISA Międzynarodowa Rada ds. Cukru (ISC) jest organem wykonującym lub organizującym wykonanie wszystkich funkcji niezbędnych do realizacji postanowień ISA. Zgodnie z art. 13 ISA wszystkie decyzje ISC są podejmowane zasadniczo w drodze konsensusu. W przypadku braku konsensusu decyzje są podejmowane zwykłą większością głosów, chyba że w ISA przewidziano głosowanie specjalne.
(3) Zgodnie z art. 25 ISA członkowie ISO posiadają łącznie 2 000 głosów. Każdy z członków ISO posiada określoną liczbę głosów, która jest corocznie korygowana według kryteriów określonych w tym artykule.
(4) Podział głosów pomiędzy członków ISO, który również determinuje wkłady finansowe członków na rzecz ISO, nie odzwierciedla już jednak realiów światowego rynku cukru.
(5) Zgodnie z zawartymi w ISA zasadami dotyczącymi wkładów finansowych na rzecz ISO wkład finansowy Unii pozo- staje niezmieniony od 1992 r., chociaż światowy rynek cukru, a w szczególności względna pozycja Unii na nim, znacznie zmienił się od tego czasu. W związku z tym Unia ponosi nieproporcjonalnie dużą część kosztów budżetowych i odpowiedzialności w ISO w ostatnich latach.
(6) Decyzją Rady (UE) 2017/2242 3 Komisja została upoważniona przez Radę do rozpoczęcia negocjaci z pozostałymi Stronami ISA w ramach ISC w celu zmodernizowania ISA, a w szczególności w celu wyeliminowania obecnych rozbieżności pomiędzy podziałem głosów i wkładami finansowymi członków ISO, a ich względną pozycją na światowym rynku cukru.
(7) Na podstawie upoważnienia udzielonego decyzją (UE) 2017/2242 Komisja rozpoczęła negocjacje z państwami członkowskimi ISO i przedstawiła konkretne propozycje dotyczące zmian art. 25 ISA, który reguluje przyjmowanie budżetu administracyjnego i wkład finansowy członków. Dnia 19 lipca 2019 r. na 55. sesji ISC podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji w sprawie częściowego przeglądu ISA pod kierunkiem Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju przed swoim następnym posiedzeniem w listopadzie 2019 r.
(8) ISC postanowiła na wniosek kilku członków ISO, że oprócz zmiany art. 25 ISA, przedmiotem negocjacji powinny być też inne części ISA, w szczególności cele określone w art. 1 ISA, priorytety pracy ISO określone w art. 32, 33 i 34 ISA oraz zasady mianowania dyrektora wykonawczego określone w art. 23 ISA.
(9) Poneważ upoważnienie udzielone decyzją (UE) 2017/2242 wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r. oraz ze względu na potrzebę kontynuowania negocjacji, decyzją Rady (UE) 2019/2136 4 Rada udzieliła nowego upoważnienia.
(10) Na 57. sesji w listopadzie 2020 r. oraz 58 sesji w czerwcu 2021 r. ISC uzgodniła brzmienie zmian w ISA.
(11) Wszelkie poprawki uzgodnione podczas tych negocjacji muszą być przyjęte zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 44 ISA. Zgodnie z tym artykułem ISC może, w drodze głosowania specjalnego, zalecić członkom ISO zmianę ISA. Unia, jako członek ISC, zgodnie z art. 7 ISA, ma możliwość udziału we wspomnianym głosowaniu specjalnym zmierzającym do wszczęcia procedury zmiany ram instytucjonalnych ISA.
(12) Zgodnie z harmonogramem wdrożenia częściowego przeglądu ISA głosowanie specjalne zgodnie z art. 44 ISA, mające na celu zalecenie członkom ISC zmiany ISA, odbędzie się na 59. sesji ISC zaplanowanej na listopad 2021 r.
(13) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ISC na jej 59. sesji w odniesieniu do zmiany ISA. Stanowisko to powinno odzwierciedlać fakt, że zmiana ISA na podstawie wyników negocjacji dotyczących częściowego przeglądu ISA leży w interesie Unii.
(14) Ponadto należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ISC na jej 59. sesji w odniesienu do harmonogramu wdrożenia zmian ISA. Stanowisko to powinno odzwierciedlać fakt, że wejście w życie zmian ISA najpóźniej w dniu 1 stycznia 2024 r. leży w interesie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: