uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Rady 92/580/EWG 1 Unia stała się stroną Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. 2 (ISA) oraz członkiem Międzynarodowej Organizacji Cukru (ISO).
(2) Zgodnie z art. 8 ISA Międzynarodowa Rada ds. Cukru (ISC) jest organem wykonującym lub organizującym wykonanie wszystkich funkcji niezbędnych do realizacji postanowień ISA. Zgodnie z art. 13 ISA wszystkie decyzje ISC są podejmowane zasadniczo w drodze konsensusu. W przypadku braku konsensusu decyzje są podejmowane zwykłą większością głosów, chyba że w ISA przewidziano głosowanie specjalne.
(3) Zgodnie z art. 25 ISA członkowie ISO posiadają łącznie 2 000 głosów. Każdy z członków ISO posiada określoną liczbę głosów, która jest corocznie korygowana według kryteriów określonych w tym artykule.
(4) Podział głosów pomiędzy członków ISO, który również determinuje wkłady finansowe członków na rzecz ISO, nie odzwierciedla już jednak realiów światowego rynku cukru.
(5) Zgodnie z zawartymi w ISA zasadami dotyczącymi wkładów finansowych na rzecz ISO wkład finansowy Unii pozo- staje niezmieniony od 1992 r., chociaż światowy rynek cukru, a w szczególności względna pozycja Unii na nim, znacznie zmienił się od tego czasu. W związku z tym Unia ponosi nieproporcjonalnie dużą część kosztów budżetowych i odpowiedzialności w ISO w ostatnich latach.
(6) Decyzją Rady (UE) 2017/2242 3 Komisja została upoważniona przez Radę do rozpoczęcia negocjaci z pozostałymi Stronami ISA w ramach ISC w celu zmodernizowania ISA, a w szczególności w celu wyeliminowania obecnych rozbieżności pomiędzy podziałem głosów i wkładami finansowymi członków ISO, a ich względną pozycją na światowym rynku cukru.
(7) Na podstawie upoważnienia udzielonego decyzją (UE) 2017/2242 Komisja rozpoczęła negocjacje z państwami członkowskimi ISO i przedstawiła konkretne propozycje dotyczące zmian art. 25 ISA, który reguluje przyjmowanie budżetu administracyjnego i wkład finansowy członków. Dnia 19 lipca 2019 r. na 55. sesji ISC podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji w sprawie częściowego przeglądu ISA pod kierunkiem Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju przed swoim następnym posiedzeniem w listopadzie 2019 r.
(8) ISC postanowiła na wniosek kilku członków ISO, że oprócz zmiany art. 25 ISA, przedmiotem negocjacji powinny być też inne części ISA, w szczególności cele określone w art. 1 ISA, priorytety pracy ISO określone w art. 32, 33 i 34 ISA oraz zasady mianowania dyrektora wykonawczego określone w art. 23 ISA.
(9) Poneważ upoważnienie udzielone decyzją (UE) 2017/2242 wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r. oraz ze względu na potrzebę kontynuowania negocjacji, decyzją Rady (UE) 2019/2136 4 Rada udzieliła nowego upoważnienia.
(10) Na 57. sesji w listopadzie 2020 r. oraz 58 sesji w czerwcu 2021 r. ISC uzgodniła brzmienie zmian w ISA.
(11) Wszelkie poprawki uzgodnione podczas tych negocjacji muszą być przyjęte zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 44 ISA. Zgodnie z tym artykułem ISC może, w drodze głosowania specjalnego, zalecić członkom ISO zmianę ISA. Unia, jako członek ISC, zgodnie z art. 7 ISA, ma możliwość udziału we wspomnianym głosowaniu specjalnym zmierzającym do wszczęcia procedury zmiany ram instytucjonalnych ISA.
(12) Zgodnie z harmonogramem wdrożenia częściowego przeglądu ISA głosowanie specjalne zgodnie z art. 44 ISA, mające na celu zalecenie członkom ISC zmiany ISA, odbędzie się na 59. sesji ISC zaplanowanej na listopad 2021 r.
(13) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ISC na jej 59. sesji w odniesieniu do zmiany ISA. Stanowisko to powinno odzwierciedlać fakt, że zmiana ISA na podstawie wyników negocjacji dotyczących częściowego przeglądu ISA leży w interesie Unii.
(14) Ponadto należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ISC na jej 59. sesji w odniesienu do harmonogramu wdrożenia zmian ISA. Stanowisko to powinno odzwierciedlać fakt, że wejście w życie zmian ISA najpóźniej w dniu 1 stycznia 2024 r. leży w interesie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
J.CIGLER KRALJ | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.374.49 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/1851 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru w odniesieniu do zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. i harmonogramu jej wdrożenia |
Data aktu: | 15/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 22/10/2021 |