uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 132 ust. 3,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 19 ust. 1 i art. 34,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,
(1) W celu zagwarantowania pewności oraz przejrzystości prawa instytucje powinny być informowane o metodach obliczania przez EBC sankcji nakładanych zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) 2531/98 2 za nieprzestrzeganie wymogów dotyczących rezerw obowiązkowych określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 3 .
(2) Wzór i metoda stosowane przez EBC do obliczania sankcji za brak utrzymywania całości lub części wymaganych rezerw obowiązkowych zostały określone w informacji Europejskiego Banku Centralnego w sprawie nakładania sankcji za naruszenie obowiązku utrzymywania rezerw obowiązkowych (Notice of the European Central Bank on the imposition of sanctions for breaches of the obligation to hold minimum reserves) 4 . W celu zagwarantowania pewności prawa oraz przeciwdziałania dalszej fragmentacji ram prawnych dotyczących nakładania sankcji w różnych obszarach kompetencji EBC należy wycofać wspomnianą informację i przenieść jej treść do nowej decyzji.
(3) Podobnie w trosce o przejrzystość konieczne jest określenie wzoru i metody stosowanej przez EBC do obliczania sankcji nakładanych zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 2531/98 za niedopełnienie wymogu powiadamiania odpowiedniego krajowego banku centralnego o ograniczeniach, które uniemożliwiają instytucji likwidację, przeniesienie, przypisanie lub zbycie jej środków utrzymywanych jako rezerwy obowiązkowe zgodnie z art. 3 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
(4) Zapewnienie zharmonizowanych ram prawnych stosowania wymogów dotyczących rezerw obowiązkowych wymaga, aby niniejsza decyzja była stosowana od tego samego dnia co zmiana art. 11 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.367.4 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2021/45 (2021/1815) w sprawie metodologii stosowanej do obliczania sankcji za nieprzestrzeganie wymogu utrzymywania rezerw obowiązkowych oraz powiązanych wymogów dotyczących rezerw obowiązkowych |
Data aktu: | 07/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 15/10/2021 |
Data wejścia w życie: | 03/11/2021 |