uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 2 , w szczególności jej art. 7 ust. 3 i art. 10,
(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Pismem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem ("wniosek") o opracowanie, znowelizowanie i sfinalizowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(3) Na podstawie przedmiotowego wniosku CEN opracował nowe normy zharmonizowane: EN 1459-5:2020 dotyczącą wymagań bezpieczeństwa dla połączeń wyposażenia wózków ze zmiennym wysięgiem oraz EN 16808:2020 dotyczącą wymagań bezpieczeństwa dla podnośników ręcznych w przemyśle naftowym, petrochemicznym i gazowniczym.
(4) Na podstawie przedmiotowego wniosku CEN znowelizował obowiązujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w drodze komunikatu Komisji 2018/C092/01 4 , w celu dostosowania ich do postępu technicznego. Doprowadziło to do przyjęcia następujących nowych norm zharmonizowanych: EN 12312-7:2020 zawierającej wymagania szczegółowe dotyczące urządzeń i sprzętu do obsługi naziemnej statków powietrznych; EN 13586:2020 dotyczącej środków dostępu do dźwignic; EN 15011:2020 dotyczącej suwnic pomostowych i bramowych; EN 15571:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla maszyn do obróbki wykańczającej powierzchni surowców skalnych; EN 16564:2020 dotyczącej wymagań dotyczących frezarek/przecinarek mostowych, w tym także sterowanych numerycznie; EN 1804-1:2020 dotyczącej sekcji obudowy i wymagań ogólnych dla obudowy zmechanizowanej; EN 1804-2:2020 dotyczącej stojaków, podpór i siłowników pomocniczych dla obudowy zmechanizowanej; EN 1804-3:2020 dotyczącej hydraulicznych i elektrohydraulicznych układów sterowania dla obudowy zmechanizowanej; EN 1837:2020 dotyczącej integralnego oświetlenia maszyn; EN 1974:2020 dotyczącej wymagań z zakresu bezpieczeństwa i higieny maszyn dla przemysłu spożywczego; EN 81-40:2020 dotyczącej dźwigów schodowych oraz platform podnoszących pochyłych dla osób z ograniczoną zdolnością poruszania się; EN 1175:2020 dotyczącej wymagań elektrycznych/elektronicznych dla wózków jezdniowych; EN 12312-3:2017+A1:2020 dotyczącej pojazdów z przenośnikami taśmowymi; EN ISO 16092-2:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla pras mechanicznych; EN ISO 16092-4:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla pras pneumatycznych; EN 16307-1:2020 zawierającej wymagania dodatkowe dotyczące wózków jezdniowych napędzanych, innych niż wózki bez operatora, wózki ze zmiennym wysięgiem i wózki platformowe do przewozu ładunków; EN 16808:2020 dotyczącej podnośników ręcznych; EN ISO 19085-10:2019/A11:2020 dotyczącej pilarek dla budownictwa; EN ISO 20430:2020 dotyczącej wtryskarek; EN IEC 62841-2-6:2020 dotyczącej wymagań szczegółowych dotyczących młotów ręcznych, ze zmianą w normie EN IEC 62841-2-6:2020/A11:2020; oraz EN ISO 11553-1:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa laserowego, ze zmianą w normie EN ISO 11553-1:2020/A11:2020.
(5) Ponadto na podstawie przedmiotowego wniosku CEN i CENELEC znowelizowały normę EN 12999:2011+A2:2018, do której odniesienie znajduje się w załączniku I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/436 5 do normy EN 12999:2020 dotyczącej żurawi przeładunkowych, w celu dostosowania jej do postępu technicznego.
(6) CEN i CENELEC zmieniły również normę EN 16851:2017 dotyczącą systemów dźwignicowych lekkiej konstrukcji oraz normę EN 16486:2014 dotyczącą ubijarek, do których odniesienia opublikowano w komunikacie 2018/C092/01, odpowiednio w stosunku do norm: EN 16851:2017+A1:2020 dotyczącej systemów dźwignicowych lekkiej konstrukcji oraz EN 16486:2014+A1:2020 dotyczącej ubijarek.
(7) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy opracowane, znowelizowane i zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem.
(8) Normy zharmonizowane opracowane, znowelizowane i zmienione przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku uwzględniają wymagania w zakresie bezpieczeństwa, które mają obejmować i które określono w dyrektywie 2006/42/WE. Należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do tych norm wraz z odniesieniami do wszelkich istotnych norm, którymi je zmieniono lub skorygowano.
(9) Odniesienie do normy EN 474-1:2006+A4:2013 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem zawartym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/27 6 , w której wykluczono domniemanie zgodności wynikające z normy w odniesieniu do zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(10) Norma EN 474-1:2006+A4:2013 została wycofana z dniem 19 września 2020 r., jak przewidziano w decyzji wykonawczej (UE) 2019/436. Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2015/27.
(11) CEN dokonał ulepszenia tej normy w formie wersji EN 474-1:2006+A5:2018. W nowej wersji nie uwzględniono jednak kwestii związanych z widocznością wynikających z wzajemnej zależności normy EN 474-1:2006+A5:2018 i części 5 serii EN 474, która obejmuje wymagania szczegółowe dotyczące koparek hydraulicznych. Norma EN 474-1:2006+A5:2018 nie uwzględnia zatem w pełni zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Decyzją wykonawczą (UE) 2019/436 norma zharmonizowana została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z nowym zastrzeżeniem dotyczącym jej stosowania w odniesieniu do wymogów normy EN 474-5:2006+A3:2013 dotyczących koparek hydraulicznych.
(12) CEN nadal udoskonalał normę EN 474-1 i przedstawił zmienioną wersję normy zharmonizowanej EN 474-1:2006 +A6:2019. Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy EN 474-1:2006+A6:2019 spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określone w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, i stwierdziła, że zastrzeżenie w odniesieniu do kwestii widoczności wynikającej z normy może zostać zniesione.
(13) Podczas analizy normy EN 474-1 przedstawiciele komitetu ustanowionego na mocy art. 22 dyrektywy 2006/42/WE zgłosili jednak nowe obawy dotyczące mechanizmu szybkozłącza przewidzianego w załączniku B.2 do normy, który umożliwia zamocowanie różnych narzędzi do maszyn do robót ziemnych. W szczególności państwa członkowskie odnotowały dużą liczbę poważnych obrażeń ciała i ofiar śmiertelnych z powodu nieprawidłowego blokowania narzędzi oraz braku aktywnego systemu ostrzegania lub aktywnego systemu monitorowania operatora podczas eksploatacji maszyny z nieprawidłowo zamocowanymi narzędziami, takimi jak łyżki koparko-ładowarek, chwytaki, płyty wibracyjne. Liczba wypadków jest szczególnie widoczna w przypadku niektórych maszyn, takich jak koparki, w których regularnie zmienia się różne narzędzia z napędem.
(14) Po analizie normy EN 474-1:2006+A6:2019 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczego wymogu w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonego w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, a mianowicie wymogu bezpieczeństwa kompleksowego oraz wymogu stanowiącego, że kierowca może sterować maszyną i jej częściami roboczymi w przewidzianych warunkach użytkowania, przy zachowaniu całkowitego bezpieczeństwa własnego i osób narażonych. Należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej normę EN 474-1:2006+A6:2019 z zastrzeżeniem dotyczącym jej stosowania w połączeniu z EN 474-4:2006+A2:2012 - Wymagania dotyczące koparko-ładowarek oraz EN 474-5:2006+A3:2013 - Wymagania dotyczące koparek hydraulicznych.
(15) Norma zharmonizowana EN 62841-4-1:2020 zawierająca wymagania szczegółowe dotyczące ręcznych pił łańcuchowych wprowadziła istotne zmiany w specyfikacjach określonych w normie zharmonizowanej EN 60745-2-13:2009. Ręczne piły łańcuchowe objęte normami EN 62841-4-1:2020 i EN 60745-2-13:2009 są maszynami wymienionymi w załączniku IV do dyrektywy 2006/42/WE, które podlegają bardziej rygorystycznej procedurze certyfikacji ze strony jednostki notyfikowanej w przypadku braku normy zharmonizowanej obejmującej wszystkie odpowiednie zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę, że projekt pił łańcuchowych objętych normą zharmonizowaną EN 62841-4-1:2020 musi zostać znacząco zmieniony, a norma zharmonizowana EN 60745-2-13:2009 przestaje zapewniać domniemanie zgodności po dniu 3 września 2022 r., niektórzy producenci mogą nie być w stanie dotrzymać tego terminu. Należy zatem wyjątkowo odroczyć datę wycofania normy zharmonizowanej EN 60745-2-13:2009 o dodatkowe 8 miesięcy. Należy więc odpowiednio zmienić pozycję dotyczącą normy zharmonizowanej EN 60745-2-13:2019 w załączniku III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(16) Odniesienie do normy zharmonizowanej EN ISO 3743-2:2019 dotyczącej metod w specjalnych pomieszczeniach pogłosowych zostało włączone do załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 decyzją wykonawczą Komisji 2021/377 7 . Jednak poprzednia wersja tej normy, tj. EN ISO 3743-2:2009, została opublikowana komunikatem 2018/C092/01 i nie została wycofana. Z uwagi na fakt, że norma EN ISO 3743-2:2009 nie odzwierciedla już aktualnego stanu techniki, odniesienie do tej normy należy wycofać z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania normy EN ISO 3743-2:2019, należy odroczyć wycofanie normy EN ISO 3743-2:2009.
(17) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2006/42/WE, a załącznik II do tej decyzji zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności, ale z ograniczeniami. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE zostały wymienione w jednym akcie, odniesienia do norm zastąpionych, znowelizowanych lub zmienionych przez CEN i CENELEC należy włączyć do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(18) Załącznik III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, które wycofuje się z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ze skutkiem od dat wskazanych w tym załączniku.
(19) W wyniku prac przeprowadzonych przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku zastąpiono, znowelizowano lub zmieniono następujące normy zharmonizowane opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej: EN 12312-7:2005+A1:2009; EN 13155:2003+A2:2009; EN 13586:2004+A1:2008; EN 15011:2011+A1:2014; EN 15571:2014; EN 15746-2:2010+A1:2011; EN 1804-1:2001+A1:2010; EN 1804-2:2001+A1:2010; EN 1804-3:2006+A1:2010; EN 1837:1999+A1:2009; EN 1974:1998+A1:2009; EN 60745-2-6:2010; EN IEC 62841-2-6:2020; EN ISO 11553-1:2008; EN ISO 11553-1:2020; EN 1175-1:1998+A1:2010; EN 1175-2:1998 +A1:2010; EN 1175-3:1998+A1:2010; EN 12312-3:2017; EN 13411-1:2002+A1:2008; EN 13411-2:2001 +A1:2008; EN 13411-3:2004+A1:2008; EN 13411-4:2011; EN 13411-5:2003+A1:2008; EN 13411-6:2004 +A1:2008; EN 13411-7:2006+A1:2008; EN 13411-8:2011; EN 16307-1:2013+A1:2015; EN 16486:2014; EN 201:2009; oraz EN 81-40:2008. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej poprzez włączenie tych odniesień do załącznika III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(20) Należy również wycofać odniesienie do normy zharmonizowanej EN 12999:2011+A2:2018 opublikowanej decyzją wykonawczą (UE) 2019/436, ponieważ norma ta została znowelizowana. Należy zatem skreślić odniesienie w załączniku I do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(21) Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych, znowelizowanych lub zmienionych norm, należy odroczyć wycofanie odniesień do norm zharmonizowanych EN 12999:2011 +A2:2018, EN 1175-1:1998+A1:2010, EN 1175-2:1998+A1:2010, EN 1175-3:1998+A1:2010, EN 12312-3:2017, EN 12312-7:2005+A1:2009, EN 13411-1:2002+A1:2008, EN 13411-2:2001+A1:2008, EN 13411-3:2004+A1:2008, EN 13411-4:2011, EN 13411-5:2003+A1:2008, EN 13411-6:2004+A1:2008, EN 13411-7:2006+A1:2008, EN 13411-8:2011, EN 13586:2004+A1:2008, EN 15011:2011+A1:2014, EN 16307-1:2013+A1:2015, EN 16486:2014, EN 16851:2017, EN 1804-1:2001+A1:2010, EN 1804-2:2001 +A1:2010, EN 1804-3:2006+A1:2010, EN 1837:1999+A1:2009, EN 1974:1998+A1:2009, EN 201:2009, EN 60745-2-6:2010, EN 81-40:2008, EN ISO 11553-1:2008 oraz EN ISO 3743-2:2009.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/436.
(23) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.366.109 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/1813 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/436 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń i sprzętu do obsługi naziemnej statków powietrznych, dźwignic, narzędzi górniczych i innych maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/27 |
Data aktu: | 14/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 15/10/2021 |
Data wejścia w życie: | 15/04/2023, 15/10/2021 |