uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE określa, że każdy podatnik dokonujący podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/789 2 upoważniono Węgry do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do osoby zobowiązanej do zapłaty podatku VAT w przypadkach, gdy niektóre dostawy są dokonywane przez podatników, wobec których prowadzone jest postępowanie likwidacyjne lub inne postępowanie prawnie stwierdzające ich upadłość (zwanego dalej "środkiem szczególnym").
(3) Pismem, które wpłynęło do Komisji dnia 18 lutego 2021 r. Węgry przedłożyły Komisji wniosek o przedłużenie upoważnienia do stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2026 r. (zwany dalej "wnioskiem"). Wraz z wnioskiem Węgry przedłożyły sprawozdanie, w tym przegląd stosowania środka szczególnego.
(4) Na podstawie art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 7 kwietnia 2021 r. Komisja przekazała ten wniosek pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 8 kwietnia 2021 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Węgry twierdzą, że podatnicy w stanie likwidacji lub objęci postępowaniem upadłościowym często nie odprowadzają należnego podatku VAT do organów podatkowych. Jednocześnie nabywca, który jest podatnikiem mającym prawo do odliczenia, może mimo to odliczyć naliczony podatek VAT, wywierając tym samym negatywny wpływ na budżet i finansując likwidację. Węgry odnotowały również przypadki nadużyć finansowych polegających na tym, że przedsiębiorstwa w stanie likwidacji wystawiały fikcyjne faktury na rzecz aktywnych przedsiębiorstw i tym samym znacznie zmniejszały kwotę podatku należnego do zapłacenia przez te ostatnie bez gwarancji, że wystawiający fakturę uiści należny podatek VAT.
(6) Art. 199 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2006/112/WE umożliwia państwom członkowskim postanowienie, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego dokonywana jest dostawa nieruchomości zbywanych przez dłużnika z tytułu wyroku w ramach procedury przymusowej licytacji ("mechanizm odwrotnego obciążenia"). Środek szczególny umożliwia Węgrom rozszerzenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia na inne dostawy dokonywane przez podatników objętych postępowaniem upadłościowym, a mianowicie na dostawę dóbr inwestycyjnych oraz dostawę innych towarów i świadczenie usług o wartości wolnorynkowej przekraczającej 100 000 HUF.
(7) Na podstawie informacji przekazanych przez Węgry zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia do tego rodzaju transakcji skutecznie uprościło pobór podatku i zapobiegło uchylaniu się od opodatkowania. Wdrożenie szczególnego środka ograniczyło straty w dochodach publicznych i wygenerowało dodatkowe dochody budżetowe. Ponadto gospodarcze skutki pandemii COVID-19 mogą doprowadzić do gwałtownego wzrostu liczby likwidacji w najbliższej przyszłości, co uwypukla potrzebę przedłużenia środka szczególnego.
(8) Odstępstwo, którego dotyczy wniosek, powinno być ograniczone w czasie, ale nadal dawać organom podatkowym czas na wprowadzenie innych konwencjonalnych środków w celu rozwiązania problemu i zmniejszenia strat dla budżetu publicznego, w szczególności związanych z oszukańczymi praktykami, przed wygaśnięciem szczególnego środka, co sprawi, że dalsze przedłużenie odstępstwa stanie się zbędne. Odstępstwo umożliwiające stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia jest przyznawane tylko w wyjątkowych przypadkach w odniesieniu do obszarów szczególnie podatnych na oszustwa i jest to środek stosowany w ostateczności. Upoważnienie należy zatem przedłużyć tylko do dnia 31 grudnia 2024 r.
(9) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/789,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A. ŠIRCELJ | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.360.110 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/1775 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/789 w sprawie upoważnienia Węgier do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 05/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/10/2021 |