uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 54 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/600 2 wprowadzono szereg odstępstw od przepisów obowiązujących między innymi w sektorze wina, których celem jest udzielenie pomocy podmiotom gospodarczym w sektorze wina, aby mogły radzić sobie ze skutkami pandemii COVID-19. W szczególności umożliwiono państwom członkowskim wprowadzenie tymczasowego odstępstwa od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1150 3 w celu zmiany krajowych programów wsparcia w sektorze wina, gdy jest to konieczne w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(2) Elastyczność ta miała umożliwić państwom członkowskim szybkie reagowanie na wyjątkowe okoliczności spowodowane pandemią COVID-19 oraz przedkładanie zmian w krajowych programach wsparcia tak szybko, jak zostanie to uznane za konieczne. Uzasadnieniem tego stanu rzeczy była konieczność umożliwienia państwom członkowskim częstszego dostosowywania istniejących środków, ale także - jak wspomniano w motywie 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 - włączenia dalszych środków do krajowych programów wsparcia bezzwłocznie po wejściu w życie wspomnianego rozporządzenia, bez konieczności oczekiwania na kolejny termin składania poprawek.
(3) Oprócz środków przewidzianych w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie otrzymały możliwość włączenia do swoich krajowych programów wsparcia również tymczasowych nadzwyczajnych środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina", o których mowa odpowiednio w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/592 4 . Jednak ze względu na nieumyślne pominięcie te dwa nadzwyczajne środki nie zostały wyraźnie wspomniane wśród środków wymienionych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600.
(4) Z art. 3 ust. 9 i art. 4 ust. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 jasno wynika, że art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 stosuje się odpowiednio do środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina". Przepisy te mają na celu zapewnienie, aby nadzwyczajne środki były w jak największym stopniu zgodne z przepisami mającymi zastosowanie do środków przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013. W art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 wprowadzono jednak tymczasowe odstępstwo od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, umożliwiając państwom członkowskim - w razie konieczności - uwzględnienie środków lub zmianę środków w ramach krajowych programów wsparcia. W związku z tym, aby zapewnić wdrożenie tych nadzwyczajnych środków w taki sam sposób jak wszelkich innych istniejących środków wsparcia, art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 ma zastosowanie również do "destylacji wina w sytuacji kryzysowej" oraz "dopłat do kryzysowego przechowywania wina".
(5) Ponadto należy podkreślić, że utrzymanie środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina" poza zakresem art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 byłoby sprzeczne z samym celem tych środków, jakim jest zapewnienie pilnej pomocy na rynku wina w czasie kryzysu. Uniemożliwienie państwom członkowskim wprowadzania zmian w krajowych programach wsparcia konkretnie w odniesieniu do tych dwóch środków przy jednoczesnym dopuszczeniu wszelkich innych środków byłoby sprzeczne z wyraźnym zamiarem umożliwienia państwom członkowskim stosowania tych środków jak najszybciej i tak często, jak jest to konieczne.
(6) Z powyższych powodów rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1785 5 koryguje art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600, wprowadzając wyraźne odniesienie do nadzwyczajnych środków określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 ze skutkiem od dnia 4 maja 2020 r.
(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/78 6 przedłużono jednak stosowanie środków wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/600 na rok budżetowy 2021, zastępując art. 2 ust. 1 powyższego rozporządzenia. Przepis ten również nie zawiera odniesienia do nadzwyczajnych środków określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592. Należy zatem również sprostować ten przepis.
(8) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/78.
(9) Aby uniknąć karania państw członkowskich, które w roku budżetowym 2021 wprowadziły zmiany w swoich krajowych programach wsparcia w odniesieniu do nadzwyczajnych środków określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od daty wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/78.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.359.100 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1786 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/78 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, wprowadzonego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/600, odnoszącego się do zmian w krajowych programach wsparcia w sektorze wina |
Data aktu: | 08/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/10/2021 |
Data wejścia w życie: | 11/10/2021, 16/10/2020 |