uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 2 akapit czwarty,
(1) W art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 zobowiązano właściwe organy państw członkowskich do zawierania, w razie potrzeby, z organami nadzoru państw trzecich porozumień o współpracy w zakresie wymiany informacji oraz egzekwowania w państwach trzecich obowiązków wynikających z tego rozporządzenia. Porozumienia o współpracy w zakresie wymiany informacji można zawrzeć tylko wówczas, gdy informacje, które mają być ujawniane na ich podstawie, są objęte gwarancjami zachowania tajemnicy zawodowej, które są co najmniej równoważne gwarancjom określonym w art. 27 tego rozporządzenia, a taka wymiana musi służyć realizacji zadań zainteresowanych właściwych organów.
(2) W art. 25 ust. 8 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 596/2014 zobowiązano właściwe organy do zawierania w miarę możliwości porozumień o współpracy z organami regulacyjnymi państw trzecich odpowiedzialnymi za powiązane rynki kasowe zgodnie z art. 26 tego rozporządzenia.
(3) Przy zawieraniu nowych porozumień o współpracy i aktualizowaniu dotychczasowych porozumień o współpracy z organami państw trzecich właściwe organy mają, w miarę możliwości, korzystać ze wzoru przyjętego na podstawie art. 26 rozporządzenia (UE) nr 596/2014.
(4) W celu zapewnienia poziomu ochrony danych osobowych, który jest równoważny poziomowi przewidzianemu w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 , każde przekazanie danych osobowych do państw trzecich powinno odbywać się w pełnej zgodności z tym rozporządzeniem. Jednym z takich mechanizmów wymiany danych osobowych między właściwymi organami a organami nadzoru państw trzecich są uzgodnienia administracyjne zapewniające odpowiednie zabezpieczenia na podstawie art. 46 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/679, które obejmują egzekwowalne i skuteczne prawa przysługujące osobom fizycznym w odniesieniu do ich danych osobowych. Jeżeli chodzi o przekazywanie danych osobowych między organami nadzoru finansowego z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) a organami nadzoru finansowego spoza EOG, takie uzgodnienie administracyjne zostało opracowane przez Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) i Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) 3 i otrzymało pozytywną opinię Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) 4 . Wszystkie organy nadzoru finansowego z EOG oraz szereg organów nadzoru finansowego spoza EOG podpisały uzgodnienie administracyjne ESMA-IOSCO. W świetle szerokiego konsensusu instytucjonalnego co do zabezpieczeń dotyczących danych osobowych przewidzianych w uzgodnieniu administracyjnym ESMA-IOSCO stanowi ono wzór dla przyszłych podobnych uzgodnień regulujących przekazywanie danych osobowych między właściwymi organami a organami nadzoru państw trzecich, które nie są stronami uzgodnienia administracyjnego ESMA-IOSCO. Organy państw członkowskich stosujące jako wzór uzgodnienie administracyjne ESMA-IOSCO nadal musiałyby jednak uzyskać zezwolenie organu ochrony danych, jak przewidziano w art. 46 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/679.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(6) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, gdyż ich adresatami są jedynie właściwe organy krajowe państw członkowskich, a nie uczestnicy rynku.
(7) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.359.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1783 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wzór porozumienia o współpracy z państwami trzecimi |
| Data aktu: | 02/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/10/2021 |
| Data wejścia w życie: | 31/10/2021 |