- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2019,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię Komisji Rybołówstwa,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0092/2021),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1 ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 17 247 000 EUR, co stanowi spadek o 0,93 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczaj ącą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji za rok 2019 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,88 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,15 % w porównaniu z rokiem 2018; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 85,69 %, co oznacza spadek o 1,93 % w porównaniu z rokiem 2018;
Wyniki
2. z zadowoleniem zauważa, że Agencja wykorzystuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej swoich działań i inne środki służące poprawie zarządzania budżetem, takie jak inspekcje i tendencje w zakresie naruszeń, udział w sesjach szkoleniowych i kwartalne wykonanie budżetu;
3. odnotowuje, że w 2019 r. Agencja zrealizowała w terminie 99 % swoich działań i w pełni wdrożyła roczny plan w zakresie strategii komunikacyjnej; podkreśla, że w 2019 r. Agencja skoordynowała 32 381 inspekcji statków rybackich, które doprowadziły do wykrycia 1 487 domniemanych naruszeń, co stanowi wzrost odpowiednio o 20,2 % i 107,8 % w porównaniu z 2018 r.; uważa, że dane te pokazują, iż inspekcje i działania następcze pozo- stają podstawowym narzędziem zgodności z zasadami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb);
4. zauważa z zadowoleniem, że Agencja znacznie rozszerzyła zakres swoich działań w 2019 r. bez dodatkowych zasobów; podkreśla w szczególności, że Agencja koordynowała środki monitorowania, kontroli i nadzoru mające zastosowanie do około 45 dodatkowych gatunków ryb w wodach europejskich, w tym wszystkich gatunków podlegających obowiązkowi wyładunku, a także rozszerzyła te działania na połowy rekreacyjne (dorsz zachodnio- bałtycki);
5. przypomina o znaczeniu kontrolowania działalności połowowej dla osiągnięcia celów WPRyb; uznaje istotny wkład Agencji w osiągnięcie tych celów; podkreśla, że trwający przegląd rozporządzeń w sprawie kontroli rybołówstwa jeszcze bardziej zwiększy obciążenie pracą Agencji; podkreśla, że zwiększenie zobowiązań nie jest możliwe bez wystarczaj ących zasobów; podkreśla w związku z tym potrzebę zwiększenia zasobów finansowych i ludzkich Agencji w nadchodzących latach;
6. zauważa, że Agencja, Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) przyjęły trójstronne porozumienie robocze określające współpracę między tymi agencjami oraz współpracę z organami krajowymi pełniącymi funkcje straży przybrzeżnej poprzez zapewnianie usług, informacji, sprzętu i szkoleń oraz koordynowanie operacji wielozadaniowych; zauważa, że w 2019 r. Agencja rozszerzyła współpracę operacyjną z Europolem i Eurojustem w ramach europejskiej multidyscyplinarnej platformy przeciwko zagrożeniom przestępstwami, która obejmuje nielegalne połowy; uważa, że rozwiązania te stanowią dobry przykład synergii między agencjami Unii oraz źródło inspiracji dla agencji w innych obszarach;
7. zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji swoich usług w celu ograniczenia biurokracji;
8. zauważa, że wyniki drugiej pięcioletniej niezależnej oceny zewnętrznej Agencji za lata 2012-2016 przedstawiono w 2017 r.; zauważa z zadowoleniem, że spośród 11 wydanych zaleceń 10 zostało wdrożonych, a realizacja ostatniego niezrealizowanego zalecenia jest kontynuowana zgodnie z planem działania przedstawionym zarządowi w dniu 22 października 2019 r.;
9. zauważa, że Agencja we współpracy z forami straży przybrzeżnej wspierała trzecie warsztaty Europejskiego Forum Organów Sprawujących Funkcje Straży Przybrzeżnej poświęcone wielozadaniowym operacjom morskim, które odbyły się w Katanii na Sycylii (Włochy) w dniach 3-5 czerwca 2019 r. z udziałem 90 delegatów z 16 państw członkowskich, EMSA i Fronteksu;
10. podkreśla, że Agencja wspiera Komisję we współpracy z państwami trzecimi i odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu równych warunków działania z wszystkimi państwami nadbrzeżnymi; podkreśla w związku z tym potrzeb ę zwiększenia zasobów przydzielonych Agencji w celu sprostania zwiększonemu obciążeniu pracą wynikającemu z wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii oraz potencjalnemu wpływowi nowych stosunków na ramy kontroli rybołówstwa;
Polityka kadrowa
11. zauważa, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,72 % - przyjęto 59 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 61 stanowisk (w 2018 r. - 61 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2019 r. Agencja zatrudniała 10 pracowników kontraktowych i 6 oddelegowanych ekspertów krajowych;
12. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz stworzenia bardziej zróżnicowanego i integracyjnego środowiska pracy i kultury pracy poprzez działania na rzecz osób niepełnosprawnych; zwraca się do Agencji o ocenę możliwości dalszego wzmacniania i uwzgl ędniania zasad równych szans w zakresie rekrutacji, szkoleń, rozwoju kariery i warunków pracy, a także o podnoszenie świadomości pracowników na temat tych aspektów; zwraca się do Agencji o zbadanie możliwych racjonalnych usprawnień i dostosowań w jej budynkach (dostęp i niezbędny sprzęt biurowy) dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami;
13. wyraża głębokie zaniepokojenie całkowitym brakiem równowagi płci na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla i w zarządzie (43 mężczyzn i 13 kobiet); ubolewa, że kobiety stanowią jedynie 26 % personelu w grupie zaszeregowania AD 8 lub wyższej, podczas gdy stanowią prawie połowę wszystkich pracowników; zauważa jednak z zadowoleniem, że liczba ta uległa poprawie o 9 punktów procentowych w porównaniu z 2018 r. i o 2 punkty procentowe w porównaniu z 2017 r.; wzywa Agencj ę do wzmożenia wysiłków na rzecz poprawy równowagi płci na wszystkich szczeblach; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków na rzecz zapewnienia równowagi płci przy mianowaniu członków zarządu Agencji;
14. odnotowuje politykę Agencji mającą na celu promowanie równego traktowania pracowników oraz osiągnięcie równowagi płci pod względem liczby, grupy zaszeregowania i poziomu odpowiedzialności;
15. zachęca Agencję do opracowania długoterminowej polityki kadrowej, w której uwzględniona zostanie równowaga między życiem zawodowym a prywatnym personelu, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowaga płci, telepraca, niedyskryminacja, równowaga geograficzna oraz rekrutacja i integracja osób z niepełnosprawnościami; zauważa, że Agencja przygotowuje kompleksową strategię w zakresie zasobów ludzkich, która ma zosta ć zakończona do końca 2020 r.;
Zamówienia
16. podkreśla, że najważniejszym działaniem w zakresie zamówień publicznych w 2019 r. było opublikowanie dwóch otwartych zaproszeń do składania wniosków dotyczących rozwoju oprogramowania i usług informatycznych oraz usług i materiałów komunikacyjnych;
17. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z celem wszystkich agencji Unii dotyczącym wspólnego działania w zakresie zamówień publicznych Agencja ogłosiła w 2019 r. międzyinstytucjonaln ą procedurę udzielania zamówień oraz że dwie inne agencje przystąpiły do tej procedury; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o przebiegu wspólnych procedur udzielania zamówień; uznaje tę praktykę za przykład godny naśladowania; zachęca Agencj ę, aby bardziej szczegółowo zbadała możliwości usprawnienia procedur z innymi instytucjami;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
18. przyjmuje do wiadomości istniejące i bieżące działania Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów; ubolewa, że życiorysy i oświadczenia o braku konfliktu interesów niektórych członków zarządu Agencji nie zostały opublikowane na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję do opublikowania życiorysów i oświadczeń o braku konfliktu interesów wszystkich członków zarządu oraz do poinformowania organu udzielaj ącego absolutorium o środkach podjętych w tym zakresie;
19. podkreśla zobowiązanie Agencji do zwiększenia przejrzystości jej działań poprzez składanie sprawozdań z posiedzeń pracowników Agencji i dyrektora wykonawczego z przedstawicielami grup interesu i dostarczanie informacji na ten temat na stronie internetowej Agencji; ubolewa, że informacje te można znaleźć w części dostępnej wyłącznie w języku angielskim na jej stronie internetowej; zachęca Agencję, aby wypełniła swoje zobowiązanie i regularnie aktualizowała specjalną stronę poświęconą tym informacjom we wszystkich wersjach językowych swojej strony internetowej;
20. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz poprawy widoczności jej działań w tradycyjnej prasie i mediach społecznościowych; uważa, że strategia komunikacyjna Agencji przyczynia się do lepszego zrozumienia przez ogół społeczeństwa roli, organizacji instytucjonalnej i działań Unii w zakresie kontroli rybołówstwa; wzywa Agencję do kontynuowania wysiłków w tym zakresie oraz do zacieśnienia kontaktów ze społeczeństwem obywatelskim, w szczególności ze środowiskiem naukowym i akademickim;
Kontrole wewnętrzne
21. zauważa, że w 2019 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji opublikowała sprawozdanie z audytu wdrażania i oceny wspólnych planów rozwoju oraz że uzgodniono plan działania dotyczący obszarów wymagających poprawy; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielaj ącego absolutorium o podjętych środkach;
22. zauważa, że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji opublikowała sprawozdanie z audytu planowania, sporządzania budżetu i monitorowania w Agencji oraz że uzgodniono plan działania dotyczący obszarów wymagających poprawy; zauważa, że Agencja wdrożyła cztery z pięciu zaleceń; wzywa Agencj ę do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych środkach;
23. zauważa, że w kwietniu 2019 r. zarząd Agencji przyjął zmienione ramy kontroli wewnętrznej, które są zgodne z ramami kontroli wewnętrznej przyjętymi przez Komisję i które są obowiązkowe zgodnie z art. 30 nowego rozporządzenia finansowego EFCA 2 ; zauważa, że w rocznej ocenie ram kontroli wewnętrznej stwierdzono, iż konieczne są środki w celu dalszej poprawy komponentu dotyczącego działań kontrolnych, w szczególności w obszarze zarządzania umowami; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach;
24. zauważa z zaniepokojeniem, że w 2019 r. odnotowano trzy wyjątki i jeden przypadek niezgodności o łącznej wartości nominalnej 46 000 EUR, głównie w związku z późnym podpisaniem zmian w umowie; zauważa, że chociaż transakcje miały wartość nominalną, nie odnotowano żadnego wpływu finansowego/straty dla Agencji oraz że podjęto odpowiednie środki w celu uniknięcia takich błędów; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach;
Inne uwagi
25. zauważa, że Agencja rozpoczęła działania na rzecz uzyskania certyfikatu w unijnym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) i podjęła szereg środków mających na celu ograniczenie jej ogólnego wpływu na środowisko; zwraca jednak uwagę, że Agencja nie wdrożyła żadnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO 2;
26. zauważa, że Agencja przeprowadziła analizę możliwego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej i określiła niezbędne środki łagodzące;
27. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 3 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.340.349 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja 2021/1621 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2019 |
Data aktu: | 29/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 24/09/2021 |