Rezolucja 2021/1606 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1606
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpiecze ństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpiecze ństwa) za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0085/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 16 932 952 EUR, co stanowi wzrost o 47,58 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika głównie z większych wydatków na personel, ICT i podstawowe działania operacyjne w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) 2 ; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96,80 %, co oznacza spadek o 3,18 % w porównaniu z rokiem 2018; zwraca ponadto uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 70,12 %, co oznacza spadek o 18,44 % w porównaniu z rokiem 2018;

Wyniki

2. zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania do pomiaru wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz do usprawnienia zarządzania budżetem; zauważa, że Agencja wdrożyła ilościowe i jakościowe kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu efektywniejszego pomiaru skutków działań, a także wprowadziła specjalny zestaw kluczowych wskaźników skuteczności działania w celu monitorowania oczekiwań zainteresowanych stron; z zadowoleniem przyjmuje dodanie specjalnych kluczowych wskaźników skuteczności działania związanych z nowym mandatem przyznanym na mocy aktu o cyberbezpiecze ństwie;

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja podpisała umowę o gwarantowanym poziomie usług z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, aby zwiększyć efektywność dzięki wspólnemu korzystaniu z usług, dzieleniu się wiedzą i wymianie najlepszych praktyk, w szczególno ści w dziedzinach narzędzi informatycznych, zarządzania zasobami ludzkimi, zamówień publicznych i ciągłości działania;

Polityka kadrowa

4. zauważa z zaniepokojeniem, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 79,66 % - przyjęto 47 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 59 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 48 stanowiskami zatwierdzonymi w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. Agencja zatrudniała ponadto 26 pracowników kontraktowych i dwóch oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa, że zwiększony plan zatrudnienia wynika z nowego mandatu Agencji, której po przyjęciu aktu o cyberbezpieczeństwie przyznano większe kompetencje i zasoby;

5. jest bardzo zaniepokojony, że w 2019 r. odnotowano brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz w zarządzie; zachęca Agencję, aby dołożyła starań w celu osiągnięcia większej równowagi płci na wszystkich szczeblach; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania członków zarządu Agencji brały pod uwagę znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci;

6. zauważa, że Agencja ma pewne trudności z rekrutacj ą, przyciągnięciem i zatrzymaniem odpowiednio wykwalifikowanego personelu, głównie z powodu niskich współczynników koryguj ących stosowanych do wynagrodzeń pracowników w Grecji oraz deficytu specjalistów na rynku bezpieczeństwa informatycznego w Unii; z zadowoleniem przyjmuje środki socjalne wprowadzone w Agencji, aby zwiększyć atrakcyjność, i zauważa, że nowy plan zatrudnienia Agencji umożliwia proponowanie wyższych stanowisk kontraktowych;

7. zauważa, że trwa przegląd procedur przekazywania obowiązków nowym pracownikom; zauważa również, że procedury przekazywania obowiązków uznaje się za objęte polityką dotyczącą newralgicznych stanowisk; wzywa Agencję, aby przedstawiła informacje o rozwoju sytuacji w przyszłości i przyjęciu polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk;

8. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja korzystała z pracowników zatrudnionych tymczasowo lub doraźnie do wykonywania zadań w Agencji, pracownicy ci stanowią 29 % całkowitej siły roboczej, co stanowi wzrost w stosunku do poprzedniego roku, i według Trybunału liczba ta wskazuje na zwiększoną zależność od pracowników doraźnych; zauważa, że w 2019 r. Agencja zapłaciła za te usługi około 923 000 EUR, co stanowi 5,60 % budżetu Agencji; zauważa ponadto, że Trybunał powstrzymał się od sformułowania uwag dotyczących stosowania do agencji unijnych dyrektywy 2008/104/WE 3  w sprawie pracy tymczasowej, ponieważ przed Trybunałem Sprawiedliwości toczy się sprawa dotycząca tej kwestii;

Zamówienia

9. na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje z niepokojem stwierdzone uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w których w trzech z czterech skontrolowanych przypadków zaobserwowano nakładanie się kryteriów wyboru i kryteriów udzielenia zamówienia, a także brak rozdzielenia stanowiący wadę proceduralną, narażającą Agencję na ryzyko unieważnienia procedur przetargowych; zauważa ponadto, że Agencja nie dotrzymała terminów określonych w rozporządzeniu finansowym dotyczących publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w Dzienniku Urzędowym;

10. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w dwóch z czterech skontrolowanych umów ramowych o świadczenie usług specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie zawierała dokładnych informacji na temat metody porównywania ofert finansowych w oparciu o scenariusze, nie zapewniała zatem najbardziej opłacalnej realizacji; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja ustaliła nieprawidłową kwotę progową dla trzech umów, jeśli wziąć pod uwagę zakres i wartość zamówień, oraz że nie przeprowadziła żadnej oceny ryzyka łączącego się z faktyczną realizacją i zależnością finansową, na jaką jest narażona Agencja w związku z ustaloną kwotą zaoferowaną za zamówienie; odnotowuje odpowiedź Agencji na ustalenia Trybunału oraz środki podjęte przez Agencję, aby zapobiec powtórzeniu się tych uchybień;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11. odnotowuje istniejące środki i aktualnie wdrażane działania Agencji mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, oraz zauważa, że życiorysy członków zarządu i ich oświadczenia o braku konfliktu interesów są publikowane na stronie internetowej Agencji; zauważa, że Agencja nie publikuje na swojej stronie internetowej oświadczeń o braku konfliktu interesów ani życiorysów kierownictwa wyższego szczebla, z wyjątkiem życiorysu i oświadczenia dyrektora wykonawczego; wzywa Agencję do publikowania oświadczeń o braku konfliktu interesów i życiorysów kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym działaniach;

Kontrole wewnętrzne

12. zauważa, że Agencja zaplanowała przyjęcie w 2020 r. nowej polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk;

13. zauważa w odniesieniu do kontroli przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) dotyczącej zaangażowania zainteresowanych podmiotów w opracowywanie produktów w ENISA, że jedno ważne zalecenie wciąż nie zostało zrealizowane, ponieważ odpowiednie procedury musiały zostać poddane przeglądowi i zatwierdzone wewnętrznie;

14. zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego opublikowała w 2019 r. sprawozdanie na temat zarządzania zasobami ludzkimi i etyki zawodowej - wydano cztery ważne i trzy bardzo ważne zalecenia; zauważa, że uzgodniono z IAS plan działania w celu uwzględnienia tych zaleceń, i wzywa Agencję, aby informowała o stanie ich wdrożenia;

Inne uwagi

15. z niepokojem zauważa, że Agencja nie opracowała jeszcze formalnej i kompleksowej polityki zarządzania środowiskowego, aby zapewnić przyjazne dla środowiska miejsce pracy; wzywa Agencję, aby podjęła działania w tym zakresie;

16. zauważa, że Agencja sporządziła 55 sprawozdań i prowadzi aktywne działania propagujące wiedzę o zagadnieniach związanych z cyberbezpieczeństwem;

17. wzywa Agencję, by skoncentrowała się na rozpowszechnianiu w społeczeństwie wyników prowadzonych badań;

18. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 67.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 15).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.304

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1606 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021