Rezolucja 2021/1559 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1559
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0067/2021),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki poprawie przejrzystości i większej odpowiedzialności, jak również znaczenie realizowania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami kadrowymi;

1.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem"), zgodnie z którym w łącznych płatnościach za rok zakończony dnia 31 grudnia 2019 r. w odniesieniu do wydatków administracyjnych i innych wydatków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (zwanego dalej "EIOD") nie wystąpiły istotne błędy, a zbadane systemy nadzoru i kontroli wydatków administracyjnych i innych wydatków były skuteczne;
2.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2019 Trybunał nie stwierdził istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności EIOD w odniesieniu do zasobów kadrowych i zamówień publicznych;
3.
zasadniczo wyraża ubolewanie, że rozdział 9 "Administracja" w sprawozdaniu rocznym Trybunału ma raczej ograniczony zakres i wnioski w nim zawarte są ograniczone, niezależnie od faktu, że dział 5 "Administracja" wieloletnich ram finansowych uznaje się za obarczony niskim ryzykiem; domaga się, aby czynności audytowe związane z rozdziałem Administracja w większym stopniu koncentrowały się na kwestiach o dużym lub nawet decyduj ącym znaczeniu dla EIOD;
4.
stwierdza, że w 2019 r. EIOD dysponował łącznym budżetem w wysokości 16 638 572 EUR (w porównaniu z 14 449 068 EUR w 2018 r. i 11 324 735 EUR w 2017 r.), co stanowi wzrost o 15,15 % w porównaniu z budżetem na 2018 r.; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania budżetu pod względem środków na zobowiązania wynosił 91,97 % (w porównaniu z 93,7 % w 2018 r. i 89 % w 2017 r.); dostrzega pozytywną tendencję w zakresie wskaźnika wykonania płatności, który wyniósł 80,69 % (w porównaniu z 75,2 % w 2018 r. i 77 % w 2017 r.), przy czym wskaźnik przeniesienia środków na płatności wyniósł 12,18 %; wzywa jednak EIOD, by kontynuował wysiłki w zakresie rozważnych prognoz budżetowych;
5.
zauważa, że ogólny wzrost wydatków był głównie konsekwencj ą podjęcia nowych zadań wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725 1 , które określa obowiązki instytucji i organów Unii w zakresie ochrony danych osobowych podczas przetwarzania danych osobowych i opracowywania nowych strategii politycznych, był także konsekwencją niezbędnego rozwoju Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD), która powstała 25 maja 2018 r. i dla której EIOD miał stworzyć niezależny sekretariat; uznaje, że rok 2019 był pierwszym pełnym rokiem działalności sekretariatu EROD i wdrażania rozporządzenia (UE) 2018/1725, co uzasadnia wzrost wydatków; związany z tym wzrost przyznanego budżetu wyniósł 51 % (z 3 594 746 EUR w 2018 r. do 5 413 838 EUR w 2019 r.);
6.
z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez EIOD w związku z rezolucją w sprawie absolutorium za 2018 r., na przykład przekazywanie dodatkowych informacji dotyczących wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na płatności w wysokości 75 % za 2018 r., co ostatecznie zaowocowało osiągnięciem wskaźnika wykonania w wysokości 90,79 % całego budżetu na 2018 r. (w tym płatności z przeniesienia);
7.
docenia sumienne i proaktywne działania EIOD w zakresie monitorowania przestrzegania przez instytucje Unii zasad ochrony danych; odnotowuje w szczególności dochodzenie EIOD w sprawie korzystania z usług NationBuilder, amerykańskiego przedsiębiorstwa zajmuj ącego się kampaniami politycznymi, w celu przetwarzania danych osobowych w ramach działań Parlamentu związanych z wyborami europejskimi w 2019 r., a także wytyczne wydane w sprawie wykorzystywania kontroli temperatury ciała przez instytucje Unii w kontekście kryzysu związanego z COVID-19;

Zasoby kadrowe

8.
zauważa, że pod koniec 2014 r. EIOD zatrudniał 55 osób, zaś w 2019 r. już 96 osób, co oznacza prawie podwojenie liczby pracowników; zdaje sobie sprawę, że budżet EIOD ma w większości charakter administracyjny, czyli znaczną jego część przeznacza się na pracowników, budynki, umeblowanie, wyposażenie oraz różne koszty bieżące; zauważa, że znaczną część personelu stanowią pracownicy kontraktowi zatrudnieni na czas określony, np. w celu zastąpienia personelu przebywającego na urlopach wychowawczych lub w celu realizacji konkretnych działań;
9.
odnotowuje znaczny wzrost liczby pracowników kontraktowych w latach 2013-2019 (z 12 do 31 osób) w porównaniu z liczbą urzędników w tym samym okresie (wzrost z 45 do 58 osób); uznaje korzyści płynące z zatrudniania pracowników kontraktowych w zakresie oszczędności kosztowej i elastyczności, ale zwraca się do EIOD o zastanowienie się nad potrzebą oferowania perspektyw zawodowych swoim pracownikom i zatrzymywaniem specjalistycznej wiedzy w instytucji;
10.
odnotowuje, że EIOD zdaje sobie sprawę z większego obciążenia kierownictwa wyższego i średniego szczebla oraz w konsekwencji urzędników prowadzących sprawy ze względu na brak zastępcy Inspektora w okresie wchodzenia w życie nowego rozporządzenia (UE) 2018/1725; wzywa instytucję, by ponownie przeanalizowała swój schemat organizacyjny i przedstawiła władzy budżetowej sprawozdanie;
11.
zwraca uwagę na działania podjęte, by zapewnić dobrostan pracowników; zauważa, że EIOD brał udział w programie Komisji Fit@work; zwraca uwagę, że w 2021 r. EIOD planuje powiększyć swoją siedzibę po tym, jak budynek opuszczą służby Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, i planuje przy tej okazji stworzyć pomieszczenie do odpoczynku i bibliotekę; zauważa, że EIOD zapewnia swym pracownikom informacje dotyczące wsparcia psychospołecznego i medycznego oraz możliwości kontaktu z odpowiednimi placówkami oraz że było to aktywnie realizowane w czasie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19; odnotowuje fakt przeprowadzania śródokreso- wych ocen pracowników (oprócz oficjalnej oceny rocznej), które dają im możliwość nieformalnie zgłosić obawy oraz przekazać uwagi; zachęca Inspektora do uzupełnienia obecnej elastycznej organizacji pracy o ochronę prawa pracowników do bycia offline;
12.
zauważa, że pracownicy służb EIOD reprezentuj ą 19 narodowości Unii, a stosunek liczby mężczyzn do kobiet wynosił w 2019 r. 39 % do 61 %; odnotowuje, że najważniejszymi działaniami wspierającymi równouprawnienie płci były nominacje na stanowiska kierownicze średniego szczebla (jeden mężczyzna i trzy kobiety); zwraca ponadto uwagę na wprowadzenie większej elastyczności w dziedzinie pracy zdalnej; podkreśla fakt, że kobiety znacznie częściej niż mężczyźni korzystają z elastycznej organizacji pracy; docenia włączenie klauzuli równości szans, zarówno do materiałów wykorzystywanych w procesie rekrutacji, jak i w ogłoszeniach o naborze, zgodnie z którą EIOD jest pracodawcą gwarantuj ącym równe szanse i która zachęca również do ubiegania się o pracę osoby z niepełnosprawnościami; uważa, że należy zachować taką klauzulę i domyślnie włączać ją do wszystkich przyszłych ogłoszeń o naborze;
13.
podkreśla inicjatywy EIOD mające na celu bardziej zrównoważone wykorzystanie przestrzeni biurowej i jej optymalizację oraz zmniejszenie poziomu energii w budynku, takie jak promowanie strukturalnej i okazjonalnej telepracy, a także zwrot 50 % kosztów biletów transportu publicznego pracownikom, którzy przestaną korzystać z biurowych miejsc parkingowych i zwrócą swoją winietę parkingową;
14.
zauważa, że EIOD jest niewielką organizacj ą, która potrzebuje wysoko wyspecjalizowanego personelu, natomiast wśród pracowników brakuje nieco równowagi geograficznej - w EIOD reprezentowanych jest jedynie 19 narodowości Unii, z czego obywatele Belgii zajmują 28 % stanowisk; zachęca EIOD, by rozważył dalsze środki, aby zapewnić bardziej zrównoważoną reprezentacj ę wszystkich narodowości UE;

Polityka etyki i uczciwości

15.
pozytywnie ocenia przegląd ram etycznych obowiązujących w służbach EIOD, który przeprowadzono 12 listopada 2019 r. zgodnie z nowymi ramami prawnymi, a mianowicie rozporządzeniem (UE) 2018/1725; zwraca szczególnie uwagę na powołanie urzędnika ds. etyki, który posiada wyraźnie określony mandat i jest między innymi zobowiązany do składania zarządowi sprawozdań z wdrażania zasad etyki przynajmniej raz do roku;
16.
wzywa EIOD do przygotowania kodeksu postępowania dla kierownictwa wyższego szczebla (przewodniczącego, wiceprzewodnicz ących itp.) EROD; podkreśla, że oba zmienione kodeksy postępowania (dla pracowników i EIOD) przyjęto 6 grudnia 2019 r.; zauważa, że w zmienionym kodeksie postępowania dla pracowników położono szczególny nacisk na ochronę sygnalistów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że dla wszystkich nowo zatrudnionych pracowników zorganizowano sesję informacyjną na temat zasad etyki obowiązujących w służbach EIOD, a także na temat nowego kodeksu postępowania dla pracowników;
17.
pozytywnie odnosi się do faktu, że we wrześniu 2019 r. EIOD przyjął także zmienioną decyzję w sprawie warunków prowadzenia postępowań wewnętrznych dotyczących zapobiegania oszustwom, korupcji oraz wszelkim innym nielegalnym działaniom, które mogłyby szkodzić interesom Unii; odnotowuje, że wagę tego tematu podkreślano podczas spotkań z pracownikami i zgłoszono go jako temat kolejnej sesji informacyjnej dla wszystkich pracowników;
18.
uważa, że klauzula równości szans EIOD stanowi doskonały znak włączania osób z niepełnosprawnościami i zapewniania równych szans, a także zwiększania różnorodności w miejscu pracy;
19.
z uznaniem odnosi się do faktu, że EIOD umieścił wszystkie wytyczne i procedury dotyczące kwestii etycznych w intranecie zaraz po ich przyjęciu; wzywa EIOD do organizowania sesji informacyjnych dla pracowników, w tym nie tylko pracowników nowo zatrudnionych, na temat obowiązujących zasad etyki oraz do wprowadzenia proaktywnego systemu w celu unikania konfliktów w miejscu pracy; przyjmuje do wiadomości zmienioną decyzję w sprawie działań zewnętrznych przyjętą 13 września 2019 r., a także fakt, że odnośne prezentacje zawierające rzeczywiste przykłady przełożono z powodu pandemii;

Budynki

20.
zwraca uwagę, że zgodnie z pierwotnym planem od września 2019 r. EIOD miał zajmować cały budynek MTS; zauważa jednak, że z powodu czynników zewnętrznych przeprowadzka służb Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich opóźniła się, a w konsekwencji nie doszło do powiększenia powierzchni, co wpłynęło na realizacj ę tytułu 2 budżetu EIOD;
21.
zauważa, że nowa decyzja w sprawie telepracy umożliwia personelowi pracę w domu, co pozwala EIOD w większym stopniu korzystać ze wspólnych biur i zaoszczędzić na powiązanych wydatkach;

Współpraca międzyinstytucjonalna

22.
uznaje, że ze względu na bardzo mały rozmiar biura EIOD zawarcie umów o gwarantowanym poziomie usług, takich jak umowy z Komisj ą w zakresie szkoleń, opieki medycznej, korzystania z systemu Sysper, systemu oceny, wypłaty wynagrodzeń, ubezpieczenia pracowników i organizacji podróży służbowych, a także usług księgowych i usług transportowych, ma istotne znaczenie dla poprawy wydajności; wspiera międzyinstytucjonalne działania EIOD, w tym 60 umów ramowych zainicjowanych przez różne instytucje Unii; zwraca uwagę, że EIOD posiada umowy o gwarantowanym poziomie usług z Parlamentem w zakresie usług informatycznych oraz w dziedzinie obsługi budynków;
23.
wzywa EIOD do zbadania możliwości przystąpienia do rejestru służącego przejrzystości na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług; odnotowuje współpracę międzyinstytucjonaln ą w ramach umów o gwarantowanym poziomie usług między EIOD a pozostałymi instytucjami i organami Unii; wzywa EIOD, by przed zawarciem jakiejkolwiek umowy przeprowadzał kompleksową i realistyczną analizę kosztów i korzyści;
24.
z zadowoleniem przyjmuje zacieśnienie współpracy między EIOD a krajowymi organami ochrony danych w ramach EROD określoną w RODO w odniesieniu do wspólnych inspekcji, np. Europolu; zgadza się, że w ramach RODO współpraca nie jest już tylko opcją lub zadaniem dodatkowym, lecz stanowi podstawowy i integralny element zadań każdego organu nadzorczego oraz jest ważnym krokiem w kierunku sformalizowania i zintensyfikowania wymiany i współpracy między organami nadzorczymi w Unii;
25.
docenia fakt, że w ciągu ostatnich pięciu lat EIOD współpracował z partnerami regionalnymi i międzynarodowymi pod względem włączenia ochrony danych do umów międzynarodowych oraz zapewnienia spójnej ochrony danych osobowych na świecie; z zadowoleniem odnosi się do faktu, że EIOD poświęcił wiele czasu i wysiłku na zbliżenie do siebie praktyk w dziedzinie ochrony danych na świecie, z uwagi na fakt, że przepływ danych odbywa się w skali międzynarodowej, ponad granicami, zaś przepisy dotyczące ochrony danych nadal ustala się w większości na szczeblu krajowym, a nawet regionalnym;

Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo

26.
zauważa, że sekretariat EROD opracował rozwiązania informatyczne umożliwiające skuteczną i bezpieczną komunikację między członkami EROD, w tym system wymiany informacji na rynku wewnętrznym, w którym od rozpoczęcia stosowania RODO do końca 2019 r. zarejestrowano 807 spraw;
27.
przypomina, że obciążenie pracą EIOD jako organu odpowiedzialnego za monitorowanie przestrzegania przepisów w zakresie ochrony danych w wszystkich agencjach działających w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (WSISW) zwiększyło się w ostatnich latach i oczekuje się, że będzie nadal rosnąć w związku ze zwiększającą się cyfryzacją w instytucjach, organach i agencjach Unii;
28.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2019 r. EIOD opracował i upublicznił otwarte oprogramowanie do kontroli, tzw. elektroniczny zbieracz dowodów, które zdobyło międzynarodowe uznanie i w 2019 r. otrzymało nagrodę w dziedzinie innowacji; z zadowoleniem odnosi się do faktu, że EIOD stale ocenia inne otwarte oprogramowanie, które można wykorzystać, by poprawiać przejrzystość i unikać efektu uzależnienia od jednego dostawcy; odnotowuje, że niedawno odbyła się seria udanych seminariów internetowych zorganizowanych we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Delfcie, które pomogły we wdrażaniu w sposób sprzyjający prywatności platformy internetowej opartej na otwartym oprogramowaniu BigBlueButton;
29.
z zadowoleniem przyjmuje starania Inspektora EIOD na rzecz poprawy cyfryzacji i cyberbezpieczeństwa instytucji Unii poprzez kontrolę ich stron internetowych za pomocą otwartego oprogramowania, w której wyniku ujawniono, że kilka stron internetowych nie było zgodnych z rozporządzeniem EUDPR lub dyrektywą o e-prywatności oraz nie przestrzegało wytycznych EIOD dotyczących usług sieciowych; zachęca EIOD do składania Parlamentowi sprawozdań na temat wszelkich utrzymuj ących się problemów związanych z nieprzestrzeganiem przez instytucje przepisów rozporządzenia EUDPR i dyrektywy o e-prywatności;
30.
z zadowoleniem zauważa również, że EIOD skupił się na rozwijaniu wiedzy technicznej i dzieleniu się nią w celu zapewnienia skutecznej ochrony danych, na przykład za pośrednictwem czasopisma TechDispatch, którego publikację rozpoczęto w lipcu 2019 r., opisującego inną, powstającą technologię w każdym numerze, mającego na celu dostarczenie informacji na temat samej technologii, ocenę jej ewentualnego wpływu na prywatność i ochronę danych oraz linki do literatury przedmiotu;
31.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie wewnętrznej grupy zadaniowej ds. COVID-19, która opracowała szereg dokumentów programowych i podręczników technologicznych w celu poprawy zgodności aplikacji do śledzenia kontaktów z zasadami ochrony danych, przekazała Komisji informacje zwrotne na temat rozwiązania interopera- cyjnego oraz współpracowała z EROD nad zwalczaniem potencjalnego niewłaściwego wykorzystywania danych cyfrowych w kontekście pandemii; zachęca EIOD do przedstawiania instytucjom w dalszym ciągu szczegółowych opinii dotyczących kwestii ochrony danych, które mogą pojawić się w związku z inicjatywami cyfrowymi wykorzystywanymi do zwalczania pandemii, w tym aplikacjami do śledzenia kontaktów oraz świadectwami szczepień lub testów;
32.
z zadowoleniem przyjmuje działania mające na celu sprawdzenie zgodności z zasadami ochrony danych oraz ocenę organów Unii pod tym względem; zauważa, że działania nadzorcze EIOD opierają się na zasadzie odpowiedzialności i podejściu opartym na analizie ryzyka;

Komunikacja

33.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że sekretariat EROD stworzył sieć urzędników ds. komunikacji w organach nadzorczych, aby zapewnić wspólną komunikacj ę na temat wiadomości dotyczących EROD, wspólnych kampanii informacyjnych i wspólnego opracowywania narzędzi komunikacyjnych; zauważa, że w 2019 r. członkowie sieci spotkali się dwukrotnie i przyjęli wspólny plan informacyjny i komunikacyjny EROD na 2020 r.;
34.
zachęca EIOD, by nadal wspierał światową debatę na temat etyki cyfrowej; zwraca uwagę, że rozpoczęto serię seminariów internetowych poświęconych konkretnym kwestiom budzącym zaniepokojenie, seminaria te zostały opublikowane w formie podcastu na stronie internetowej EIOD; pozytywnie odnosi się do toczącej się aktualnie, a pogłębionej na międzynarodowej konferencji w 2019 r., dyskusji na temat etyki cyfrowej, którą kontynuowano podczas warsztatów poświęconych sztucznej inteligencji, etyce i ochronie danych, a także podczas zorganizowanego później wydarzenia poświęconego wpływowi technologii cyfrowych na środowisko;
35.
zauważa, że potrzebne jest kompleksowe podejście, aby strony internetowe instytucji unijnych były dostępne dla osób z wszelkimi rodzajami niepełnosprawności, w tym w narodowych językach migowych; sugeruje, aby w proces ten włączyć osoby, których dotyczy niepełnosprawność;

Zarządzanie wewnętrzne, kontrola wewnętrzna, finanse, wyniki

36.
wzywa EIOD do przedstawienia sprawozdania na temat konkretnej roli i zadań skoordynowanego komitetu nadzoru, który powstał w 2019 r. w kontekście przetwarzania danych przez duże systemy informatyczne stosowane w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii; zwraca uwagę, że komitet ten jest niezależny od działalności EROD, posiada własny regulamin wewnętrzny i własne metody pracy, zaś sekretariat EROD zapewnia komitetowi obsługę sekretariatu;
37.
jest świadomy, że EIOD stosuje kilka kluczowych wskaźników skuteczności działania, pomocne, by monitorować wyniki działalności; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EIOD osiągnął, nawet z nawiązką - w niektórych przypadkach dość znaczną - cele dla sześciu z ośmiu kluczowych wskaźników skuteczności działania, np. liczby spraw rozpatrywanych na szczeblu międzynarodowym (62 w 2019 r., przekroczono zakładane 10) oraz liczby opinii lub komentarzy wydanych w odpowiedzi na wnioski o konsultacje (26 konsultacji w 2019 r., przekroczono cel 10 konsultacji); zachęca EIOD do ścisłego monitorowania i dostosowywania w razie potrzeby gorzej realizowanych celów;
38.
zauważa, że w listopadzie 2019 r. EIOD dokonał przeglądu decyzji w sprawie standardów kontroli wewnętrznej, by zaktualizować ramy prawne mające zastosowanie do EIOD; odnotowuje, że zgodnie z sugestią Trybunału sprawozdanie monitorujące dotyczące standardów kontroli wewnętrznej będzie publikowane raz do roku (zamiast dwa razy w roku) i jest teraz przedstawiane zarządowi; zwraca uwagę, że monitorowanie wdrażania standardów kontroli wewnętrznej należy do obowiązków koordynatora kontroli wewnętrznej, który podlega bezpośrednio dyrektorowi;
39.
zdaje sobie sprawę, że audytor wewnętrzny Komisji jest również audytorem wewnętrznym Inspektora; ubolewa, że w 2019 r. audytor wewnętrzny nie przeprowadził żadnej kontroli, a tylko wydał roczne sprawozdanie z kontroli za 2019 r. zawieraj ące dwa oświadczenia i żadnych otwartych zaleceń; zwraca się do EIOD o wspieranie bliższej współpracy z audytorem wewnętrznym i zapewnienie właściwego przeprowadzania rocznej kontroli;
40.
z zadowoleniem przyjmuje publikację kosztów działań w zakresie kontroli wewnętrznej, które stanowią 3,77 % wydatków EIOD; zauważa, że model obliczeniowy opiera się na jednym ogólnym wskaźniku, który oblicza się przez podzielenie przybliżonego całkowitego kosztu kontroli przez wszystkie wydatki poniesione w ciągu roku (wykonanie budżetu pod względem płatności);
41.
zauważa, że ze względu na zwiększone wydatki znacznie wzrosła liczba wniosków o płatność - z 1 777 transakcji w 2018 r. do 2 653 transakcji w 2019 r.; zgadza się, że większe obciążenie pracą wymaga rozwiązań, aby instytucja mogła efektywniej prowadzić operacje finansowe, z zadowoleniem przyjmuje zatem wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów od 1 stycznia 2020 r.;
42.
zwraca się do EIOD o przedstawienie sprawozdania na temat wszelkich usprawnień w zakresie skuteczności procedur administracyjnych, które są niezbędnie potrzebne ze względu na coraz większe obciążenie pracą i stały rozrost instytucji; przypomina ponadto, że konieczne jest stałe prowadzenie reform, które zapewnią, że EIOD będzie dobrze przygotowany, by reagować na przyszłe wyzwania w dziedzinie ochrony danych;
43.
z zadowoleniem przyjmuje starania EIOD na rzecz usprawnienia metod pracy, a co za tym idzie uzyskania oszczędności; wzywa EIOD do złożenia władzy budżetowej sprawozdania na temat nowych systemów i aplikacji opracowanych w tej dziedzinie, a mianowicie systemu obiegu dokumentów Speedwell służącego do opłacania faktur oraz systemu Bluebell mającego na celu poprawę wkładu działów w ustanawianie budżetu;
44.
zwraca uwagę, że sekretariat EROD zorganizował 11 posiedzeń plenarnych i 90 posiedzeń podgrup ekspertów; podkreśla, że prawie 70 % dokumentów urzędowych przyjętych przez EROD od maja 2018 r. sporządził zespół prawny sekretariatu EROD; odnotowuje, że EROD przyjęła pięć nowych wytycznych, których celem jest wyjaśnienie zakresu przepisów RODO; zwraca uwagę, że sekretariat EROD jest głównym autorem opinii i decyzji wydawanych w ramach mechanizmu spójności oraz organizatorem wydarzeń z udziałem zainteresowanych stron, których celem jest zebranie uwag i opinii z myślą o opracowaniu wytycznych; zauważa, że jeszcze innym zadaniem EROD jest świadczenie usług doradczych na rzecz prawodawcy;
45.
z zadowoleniem przyjmuje fakt wejścia w życie nowych ram nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych w Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust), a także fakt przejęcia przez EIOD odpowiedzialności za monitorowanie przestrzegania przez Eurojust obowiązujących przepisów unijnych w zakresie ochrony danych;
46.
stwierdza, że w 2019 r. EIOD otrzymał 59 dopuszczalnych skarg dotyczących wszczęcia intensywnego dochodzenia, a także że EIOD wydał 48 decyzji w sprawie skarg; zwraca uwagę, że EIOD otrzymał także 151 niedopuszczalnych skarg, z których większość dotyczyła przetwarzania danych na szczeblu krajowym, a nie ich przetwarzania przez instytucję lub organ Unii; zauważa, że EIOD udzielił odpowiedzi na wszystkie niedopuszczalne skargi i skierował skarżących do odnośnych organów;
47.
z zadowoleniem przyjmuje realizację strategii EIOD na lata 2015-2019, w której nacisk położono na cyfryzację, partnerstwa globalne i modernizację ochrony danych oraz wysunięto koncepcje etyki i odpowiedzialności na pierwszy plan dyskusji o ochronie danych i stosowania tej ochrony;

Wymiar środowiskowy

48.
docenia, że EIOD uważnie śledzi inicjatywy w ramach systemu ekozarządzania i audytu EMAS i rozpoczął przekształcanie procesów kadrowych (dobór i ocena), a także procesów finansowych i administracyjnych (płatności i podróże służbowe) w procesy w pełni elektroniczne; zauważa inicjatywy EIOD mające na celu ograniczenie używania plastikowych butelek przez jego pracowników; popiera strategię EIOD, która polega na zapewnieniu pracownikom elastyczniejszych sposobów pracy (telepraca okazjonalna i strukturalna); zauważa, że elastyczna organizacja pracy pomaga ograniczyć zużycie energii przez EIOD, a także przyczynia się do bardziej optymalnego wykorzystania przestrzeni biurowej; zachęca EIOD, by rozważył działania służące dalszemu zmniejszeniu śladu węglowego, takie jak wybór czystych i odnawialnych źródeł energii;

RODO

49.
uznaje, że administratorzy danych i podmioty przetwarzające dane w Unii korzystaj ą obecnie z jednego zbioru przepisów, dzięki któremu rozmówcy są w większym stopniu kierowani do mechanizmu kompleksowej współpracy; przyznaje, że RODO sprawia również, iż unijne ramy prawne są bardziej widoczne na świecie;
50.
docenia fakt, że Inspektor w znacznym stopniu przyczynił się do stworzenia kultury ochrony danych w instytucjach Unii i pomógł podnieść status ochrony danych jako prawa podstawowego zgodnie z art. 8 Karty praw podstawowych UE;
51.
podkreśla ważną rolę EIOD, jaką jest zapewnienie ochrony danych osobowych i prywatności osób fizycznych poprzez monitorowanie przetwarzania danych osobowych przez unijne instytucje, organy i agencje, doradzanie im we wszystkich kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz współpracę z krajowymi organami nadzoru w celu zapewnienia spójnej ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych, w tym prawa do ochrony danych oraz do prywatności niezależnie od miejsca zamieszkania w Unii;
52.
jest jednak zdania, że wdrożenie RODO, pomimo harmonizacji przepisów, może być szczególnym wyzwaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP); zwraca się do EIOD o dalsze zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla MŚP; wzywa EIOD, by rozważył możliwość przeprowadzenia oceny kosztów wdrożenia RODO w najbliższej przyszłości;
53.
wzywa EIOD do wzmożonych wysiłków na rzecz zapewnienia, że instytucje unijne będą w stanie skutecznie wdrażać przepisy o ochronie danych; zwraca uwagę, że w 2019 r. EIOD wszczął cztery postępowania, których celem była poprawa praktyk w zakresie ochrony danych; przyjmuje w szczególności z zadowoleniem postępowanie dotyczące korzystania z produktów i usług firmy Microsoft przez instytucje unijne, które to postępowanie posłużyło za platformę do dyskusji na temat sposobu odzyskania kontroli nad produktami i usługami informatycznymi oferowanymi przez dużych dostawców takich usług, a także na temat potrzeby wspólnego opracowywania umów standardowych zamiast przyjmowania warunków w formie określonej przez tych dostawców.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.170

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1559 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021