Rozporządzenie wykonawcze 2021/1709 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 w odniesieniu do jednolitych praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1709
z dnia 23 września 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 w odniesieniu do jednolitych praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii, między innymi w zakresie bezpieczeństwa żywności, na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności przewiduje ono kontrole urzędowe produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.

(2) Zgodnie z art. 18 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2017/625 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 2  ustanowiono przepisy w sprawie praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego.

(3) Od momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 w dniu 14 grudnia 2019 r. doświadczenia z praktycznego wdrażania tego rozporządzenia uwypukliły potrzebę większej jasności niektórych przepisów prawnych, w szczególności w odniesieniu do niektórych praktycznych rozwiązań dotyczących badania poubojowego i uznanych metod wykrywania biotoksyn morskich w małżach.

(4) Jeżeli chodzi o praktyczne rozwiązania dotyczące badania poubojowego, rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 nie powinno określać, kto ma realizować dodatkowe praktyczne rozwiązania dotyczące badania poubojowego w przypadku ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub dla dobrostanu zwierząt. To, czy badanie poubojowe powinien przeprowadzić urzędowy lekarz weterynarii, czy urzędowy pracownik pomocniczy, jest już określone w art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 uzupełnionym art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 3 , a zatem nie musi być ustalone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627. Ponadto w art. 19 ust. 1 lit. b) i art. 19 ust. 2 lit. b) nie należy powielać wymogu nacięcia węzłów chłonnych tcha- wiczno-oskrzelowych i śródpiersiowych.

(5) Ponadto wymogi dotyczące badania poubojowego zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych zawierają powielone przepisy, w szczególności w odniesieniu do wymogów mających zastosowanie do rodziny świ- niowatych. Wymogi te powinny zostać doprecyzowane, aby ułatwić wdrożenie rozporządzenia.

(6) Art. 22 rozporządzenia Rady (WE) nr 1099/2009 4  został uchylony z dniem 14 grudnia 2019 r. rozporządzeniem (UE) 2017/625. Środki w przypadkach niezgodności z wymogami dotyczącymi dobrostanu zwierząt, o których mowa w tym artykule, zastąpiono przepisami art. 138 rozporządzenia (UE) 2017/625. Należy zatem odpowiednio skreślić odniesienie do art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1099/2009 w art. 44 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.

(7) W art. 48 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono warunki dotyczące znakowania zdrowotnego. Warunki te zostały już określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1375 5  w przypadku badania na obecność włośni (Trichinella) oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 6  w odniesieniu do badania od kątem przenośnej encefalopatii gąbczastej (TSE). W celu zapewnienia jasności odnośne sformułowania w art. 48 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 należy zastąpić odniesieniami do odpowiednich rozporządzeń.

(8) Art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE 7  zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby w miarę możliwości stosowana była metoda, w której nie wykorzystuje się żywych zwierząt. Biorąc pod uwagę, że jako alternatywna metoda wykrywania toksyn paralitycznych (PSP) dostępna jest norma EN 14526, która spełnia warunki określone w art. 4 dyrektywy 2010/63/UE, należy zaprzestać stosowania testu biologicznego na myszach.

(9) Żywe małże wprowadzane do obrotu nie mogą zawierać biotoksyn morskich w ilościach przekraczających limity ustanowione w sekcji VII rozdział V pkt 2 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 . W odniesieniu do pektenotoksyn (PTX) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że nie ma sprawozdań na temat niepożądanych skutków u ludzi związanych z toksynami z tej grupy 9 . Ponieważ rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1374 10  usunięto z norm zdrowotnych dotyczących żywych małży, należy je również usunąć z przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.

(10) Produkty rybołówstwa pochodzące z akwakultury należy badać pod kątem zanieczyszczeń i pestycydów zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE 11  i decyzją Komisji 97/747/WE 12 . Produkty rybołówstwa pozyskiwane w warunkach naturalnych powinny być również badane w celu ustalenia zgodności w odniesieniu do zanieczyszczeń zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 13 . Należy odpowiednio zmienić obecne prawodawstwo.

(11) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 2 i art. 23 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub dobrostanu zwierząt wskazane zgodnie z art. 24, przeprowadza się procedury badania poubojowego zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:";

2)
w art. 19 ust. 2 lit. b) skreśla się wyrazy "nacięcie węzłów chłonnych tchawiczno-oskrzelowych i śródpiersiowych (Lnn. bifurcationes, eparteriales et mediastinales);";
3)
art. 24 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Dodatkowe procedury badania poubojowego, o których mowa w art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 2 i art. 23 ust. 2, przeprowadza się przy zastosowaniu nacięcia i badania dotykowego tusz i podrobów, jeśli w opinii urzędowego lekarza weterynarii jedna z niżej wymienionych okoliczności wskazuje na ewentualne ryzyko dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub dla dobrostanu zwierząt:";

4)
art. 27 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku innych kopytnych zwierząt łownych nieobjętych lit. a) i b) - procedury badania poubojowego bydła określone w art. 19;";

5)
art. 44 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku niezgodności z przepisami dotyczącymi ochrony zwierząt podczas uboju lub uśmiercania ustanowionymi w art. 3-9, art. 14-17 i art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1099/2009 urzędowy lekarz weterynarii sprawdza, czy podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze niezwłocznie podejmuje niezbędne działania korygujące i zapobiega ponownemu wystąpieniu niezgodności.";

6)
art. 48 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) znak jakości zdrowotnej był stosowany wyłącznie w odniesieniu do zwierząt gospodarskich kopytnych i ssaków dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych innych niż zajęczaki, po poddaniu ich badaniu przedubojowemu i poubojowemu, oraz w odniesieniu do grubej zwierzyny łownej po poddaniu jej badaniu poubojowemu, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2017/625, jeżeli nie ma podstaw do uznania mięsa za niezdatne do spożycia przez ludzi. Znak można jednak zastosować przed uzyskaniem dostępu do wyników badań na obecność włośni (Trichinella) lub TSE, zgodnie z przepisami ustanowionymi odpowiednio w art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375 i w rozdziale A sekcja I pkt 6.2 i 6.3 i sekcja II pkt 7.2 i 7.3 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001;";

7)
w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
8)
w załączniku VI wprowadza się zmiany zgodnie z tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku V i załączniku VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku V rozdział I otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ I

METODA WYKRYWANIA TOKSYNY PARALITYCZNEJ

A. Zawartość toksyn paralitycznych (PSP) w całym ciele lub oddzielnie w jakiejkolwiek części jadalnej małży określa się przy zastosowaniu metody opisanej w normie EN 14526 * lub innej uznanej międzynarodowo i zwalidowanej metody, w której nie wykorzystuje się żywych zwierząt.

B. Powyższe metody służą do oznaczania co najmniej następujących związków:

a) toksyny należące do karbaminianów: STX, NeoSTX, gonyautoksyna 1 i 4 (GTX1 i GTX4, suma izomerów) oraz gonyautoksyna 2 i 3 (GTX2 i GTX3, suma izomerów);

b) toksyny: N-sulfokarbamoil (B1), gonyautoksyna 6 (B2), N-sulfokarbamoilo-gonyautoksyna 1 i 2 (C1 i C2, suma izomerów), N-sulfokarbamoilo-gonyautoksyna 3 i 4 (C3 i C4, suma izomerów);

c) toksyny: dekarbamoil dcSTX, dcNeoSTX, dekarbamoilo-gonyautoksyna 2 i 3 (suma izomerów).

B.1. Jeżeli pojawiają się nowe analogi wymienionych wyżej toksyn, dla których ustalono współczynnik równoważny toksyczności (TEF), zostają one uwzględnione w analizie.

B.2. Całkowita toksyczność zostanie wyrażona w μg równoważników STX 2HCL/kg i jest obliczana przy użyciu TEF zaleconego zgodnie z najnowszą opinią EFSA lub sprawozdaniem FAO OMS, na wniosek laboratorium referencyjnego UE ds. monitorowania morskich biotoksyn i jego sieci krajowych laboratoriów referencyjnych oraz po przyjęciu przez Komisję Europejską. Informacje o wykorzystanych TEF zostaną opublikowane na stronie internetowej laboratorium referencyjnego UE ds. monitorowania morskich biotoksyn * .

C. Jeżeli wyniki są kwestionowane, metodą referencyjną jest metoda opisana w normie EN 14526, o której mowa w części A.

2)
w załączniku V rozdział III skreśla się część A lit. b);
3)
w załączniku VI rozdział I część D na końcu dodaje się akapit w brzmieniu:

"W odniesieniu do produktów rybołówstwa pozyskiwanych w warunkach naturalnych ustanawia się rozwiązania dotyczące monitorowania w celu kontroli zgodności z prawodawstwem UE dotyczącym zanieczyszczeń zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1881/2006 ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.".

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. ustanawiające jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 2074/2005 w odniesieniu do kontroli urzędowych (Dz.U. L 131 z 17.5.2019, s. 51).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/624 z dnia 8 lutego 2019 r. dotyczące szczególnych przepisów w dziedzinie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących produkcji mięsa oraz obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych w odniesieniu do żywych małży zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (Dz.U. L 131 z 17.5.2019, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1099/2009 z dnia 24 września 2009 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania (Dz.U. L 303 z 18.11.2009, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1375 z dnia 10 sierpnia 2015 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w odniesieniu do włośni (Trichinella) w mięsie (Dz.U. L 212 z 11.8.2015, s. 7).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii (Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 33).
8 Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
10 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1374 z dnia 12 kwietnia 2021 r. zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 297 z 20.8.2021, s. 1).
11 Dyrektywa Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylająca dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG (Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10).
12 Decyzja Komisji 97/747/WE z dnia 27 października 1997 r. ustalająca poziomy i częstotliwości pobierania próbek przewidzianych dyrektywą Rady 96/23/WE w sprawie kontroli niektórych substancji i ich pozostałości w niektórych produktach zwierzęcych (Dz.U. L 303 z 6.11.1997, s. 12).
13 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
* Oznaczanie toksyn z grupy saksytoksyn w owocach morza - Metoda HPLC z uzyskiwaniem pochodnej z nadtlenkiem lub nadjodanem przed rozdziałem na kolumnie.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.339.84

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/1709 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 w odniesieniu do jednolitych praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego
Data aktu: 23/09/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021
Data wejścia w życie: 14/10/2021