a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2021/821 ustanawia unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania.
(2) Skuteczny, jednolity i spójny system kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania jest niezbędny do promowania bezpieczeństwa UE i bezpieczeństwa międzynarodowego oraz zapewnienia zarówno zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami i obowiązkami państw członkowskich i UE, zwłaszcza w odniesieniu do nierozprzestrzeniania broni, jak i promowania równych warunków działalności między unijnymi podmiotami gospodarczymi.
(3) Wspólne podejścia i praktyki dotyczące wewnętrznych programów przestrzegania przepisów mogą pomóc w wypracowaniu jednolitego, efektywnego, skutecznego i spójnego stosowania kontroli w całej UE.
(4) Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie kontroli wywozu na zintegrowanych rynkach, szybki postęp naukowy i technologiczny, rolę organizacji badawczych i naukowców oraz to, w jaki sposób europejski sektor badań naukowych i innowacji może przyciągać publiczne i prywatne inwestycje z całego świata, skuteczność kontroli wywozu zależy w dużym stopniu od poziomu wiedzy instytucji badawczych, a także ich aktywnych wysiłków na rzecz przestrzegania ograniczeń wywozowych. W tym celu instytucje badawcze mogą wprowadzić zestaw wewnętrznych polityk i procedur, zwany również wewnętrznym programem przestrzegania przepisów.
(5) Niniejsze zalecenie zapewnia ramy, które mają pomóc organizacjom badawczym i ich naukowcom, kierownikom badań i pracownikom odpowiedzialnym za przestrzeganie przepisów w identyfikowaniu ryzyka związanego z kontrolą wywozu produktów podwójnego zastosowania, zarządzaniu nim i ograniczaniu go oraz ułatwić przestrzeganie odpowiednich przepisów UE i krajowych.
(6) Niniejsze zalecenie zapewnia również ramy do celów wspierania właściwych organów państw członkowskich w opracowywaniu konkretnych programów informacyjnych, a także w ocenie ryzyka związanego z działalnością badawczą, w wykonywaniu ich obowiązków w zakresie podejmowania decyzji w sprawie zezwoleń na wywóz produktów podwójnego zastosowania wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
(7) Było ono przedmiotem szczegółowej analizy przeprowadzonej przez Grupę Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania w 2019 i 2020 r. i uwzględnia uwagi otrzymane w trakcie konsultacji publicznych przeprowadzonych w ostatnim kwartale 2020 r.
(8) Zalecenie to powinno być niewiążące, a organizacje badawcze i naukowcy zachowują odpowiedzialność za wypełnianie swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/821, przy czym Komisja powinna zapewnić, aby niniejsze zalecenie pozostało aktualne i przydatne z biegiem czasu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Zaleca się, aby państwa członkowskie i eksporterzy, w tym organizacje badawcze i naukowcy, uwzględniali niewiążące wytyczne zawarte w załączniku do niniejszego zalecenia w celu wypełnienia ich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/821.
1 Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1.
2 Do celów niniejszych wytycznych organizacje badawcze to podmioty prowadzące badania naukowe, działające w sektorze akademickim lub badawczym - niezależnie od ich statusu prawnego (ustanowionego na mocy prawa publicznego lub prywatnego) lub sposobu finansowania - których głównym celem jest niezależne prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych bądź szerokie rozpowszechnianie wyników takich działań w drodze nauczania, publikacji lub transferu wiedzy. Termin obejmuje uniwersytety, uczelnie wyższe, akademie nauk, ośrodki badań stosowanych oraz laboratoria.
3 Wykaz właściwych organów znajduje się w dodatku 9.
6 Na przykład drukowane lub elektroniczne formy rozpowszechniania, publikacji, prezentacji, komunikacji i współpracy, w ramach których wyniki badań są udostępniane osobom innym niż autorzy.
8 Mogą również istnieć przepisy krajowe dotyczące wolności akademickiej i jej ograniczeń.
9 W odniesieniu do materiałów jądrowych, na przykład w załączniku I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania przewidziano wyjątek dla ilości nieprzekraczającej czterech gramów uranu naturalnego lub uranu zubożonego, jeżeli znajduje się on w czujnikach instrumentów pomiarowych.
10 Nauczanie zasadniczo nie odnosi się do badań dotyczących produktów podwójnego zastosowania. Informacje edukacyjne wykorzystywane do nauczania są przeważnie już publicznie dostępne i w związku z tym wyłączone są z kontroli wywozu. Automatyczne wyłączenie nauczania z kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania nie jest jednak właściwe. Tytułem przykładu: materiały edukacyjne, które nie są dostępne publicznie, a są istotne dla projektowania, budowy, eksploatacji lub utrzymania zakładu wzbogacania uranu lub przetwarzania paliwa jądrowego, mogą podlegać kontroli wywozu. W wielu przypadkach kontrola wywozu nie ma zastosowania do działalności dydaktycznej. Nauczanie skierowane do obywateli państw trzecich na obszarze celnym Unii może jednak wchodzić w zakres pojęcia "pomoc techniczna" przewidzianego w unijnych rozporządzeniach w sprawie środków ograniczających i sankcji lub krajowych środków kontroli wywozu.
11 Kontrole wizowe zagranicznych naukowców odwiedzających unijne instytucje badawcze są często przeprowadzane oddzielnie od kontroli wywozu wewnątrz organizacji badawczych i przez inne właściwe organy.
12 W celu zapoznania się z najnowszą wersją załącznika I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania, zob. portal https://eur-lex.europa.eu/, strona internetowa właściwego organu kontroli wywozu lub źródła wewnętrznego w Państwa organizacji badawczej.
13 Przykłady produktów wojskowych obejmują sprzęt przeciwpożarowy i sprzęt do zobrazowania termicznego, broń, amunicję, pojazdy wojenne, załogowe i bezzałogowe okręty wojenne, wojenne jednostki pływające (nawodne i podwodne), celowniki, sprzęt opancerzony lub ochronny, niektóre substancje chemiczne, takie jak bojowe środki paralityczno-drgawkowe, materiały wybuchowe i materiały miotające.
14 Tabela korelacji między numerami wykazu kontrolnego produktów podwójnego zastosowania a celnymi kodami towarowymi (kody CN) jest dostarczana przez Komisję Europejską i jest dostępna na stronie internetowej DG ds. Handlu poświęconej produktom podwójnego zastosowania. Klasyfikacja towarów zgodnie z unijną listą kontrolną dotyczącą produktów podwójnego zastosowania wyłącznie na podstawie kodów celnych (tak zwana tabela korelacji) nie jest jednak wystarczająca ze względu na różny stopień korelacji każdego kodu CN z odpowiednim numerem klasyfikacji produktów podwójnego zastosowania. W przypadku gdy stosuje się tabelę korelacji, należy sprawdzić, czy produkt rzeczywiście odpowiada specyfikacji technicznej powiązanego numeru klasyfikacji produktów podwójnego zastosowania.
15 Dla przykładu: pozycja 2B350.e. obejmuje kontrolą niektóre kolumny destylacyjne. Sama kolumna destylacyjna stanowi produkt materialny. Dane techniczne dotyczące konstrukcji kolumny destylacyjnej mogą stanowić technologię niematerialną objętą kontrolą. Ta niematerialna technologia może zostać udostępniona osobie z państwa trzeciego w formacie materialnym (druk lub rysunek na papierze) lub w formacie niematerialnym (np. projekt lub rysunek w wiadomości e-mail, kontrola wzrokowa nagrana lub online bądź opis ustny przez telefon).
16 Wspólny wykaz uzbrojenia Unii Europejskiej, w którym ujęto sprzęt uwzględniony we wspólnym stanowisku Rady 2008/944/WPZiB określającym wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego. Wspólny wykaz uzbrojenia jest aktualizowany co roku zgodnie ze zmianami w wykazie amunicji w porozumieniu z Wassenaar.
17 Ten zestaw ogólnych definicji znajduje się w załączniku I do rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania pod nagłówkiem 'Definicje terminów używanych w niniejszym załączniku'. Lokalne definicje znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie pozycji kontrolnej.
18 Przykład ten pozostaje bez uszczerbku dla dalszej klasyfikacji czynnika SARS-CoV-2 będącego przyczyną pandemii COVID-19. W momencie sporządzania niniejszych wytycznych uznano, że SARS-CoV-2 jest genetycznie wystarczająco odrębny od SARS-CoV, w związku z czym nie wchodzi w zakres pozycji 1C351.a.57.
19 "Program" oznacza sekwencję instrukcji do realizacji procesu, mającą postać wykonywalną lub dająca się przekształcić na wykonywalną przez komputer elektroniczny.
20 Mikroprogram oznacza sekwencję elementarnych instrukcji, przechowywanych w specjalnej pamięci, realizowanych po wprowadzeniu do rejestru instrukcji specjalnej dla niej instrukcji odwołania.
21 Może to być również prezentacja, e-mail, rozmowa telefoniczna itp.
24 Obecnie embarga na broń w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania mają zastosowanie do następujących państw: zob. https://www.sanctionsmap.eu.
26 Dane kontaktowe właściwych organów znajdują się w dodatku 9 lub mogą Państwo skontaktować się z urzędnikiem ds. zgodności z przepisami w swojej organizacji badawczej w celu ustalenia, jaka jest sytuacja w Państwa kraju członkowskim.
27 C. Charatsis, "Interferences between non-proliferation and science:'exporting' dual-use know-how and technology in conformity with security imperatives" [Wzajemne oddziaływanie nieproliferacji i nauki. Eksport know-how i technologii podwójnego zastosowania zgodnie z wymogami bezpieczeństwa] Urząd Publikacji Unii Europejskiej (Wspólne Centrum Badawcze - Komisja Europejska i Uniwersytet w Liège), grudzień 2017 r., s. 153-155. Zob. również rozdział 8 tej samej publikacji zawierający przykład wstępnej oceny ryzyka w środowisku badawczym.
28 Przegląd obowiązków w zakresie kontroli wywozu na szczeblu UE przedstawiono w części 2 niniejszych wytycznych.
29 Organizacje badawcze mogłyby również rozważyć rozpowszechnianie oświadczeń zarówno na publicznych, jak i wewnętrznych stronach internetowych, w kodeksach postępowania i regulaminie pracowniczym, aby poinformować pracowników o znaczeniu kontroli handlu i kosztach nieprzestrzegania przepisów dla środowiska naukowego i uniwersytetu.
30 W zależności od struktury organizacji doświadczenie w wykonywaniu takich zadań najprawdopodobniej będzie należeć do "biura ds. zgodności", "działu prawnego", "biura ds. badań", "działu bezpieczeństwa" lub "biura transferu technologii". Stosowane terminy są nazwami sugestywnymi, często używanymi przez różne organizacje badawcze. Lista przykładowych działów nie jest wyczerpująca.
31 Na przykład podczas opracowywania umów i porozumień przeszkolony personel administracyjny może zidentyfikować wymogi umowne, które potencjalnie stwarzają problemy związane z kontrolą wywozu (np. ograniczenia dostępu do wyników badań), odnoszą się do wrażliwych tematów badań stosowanych lub budzą podejrzenia dotyczące zaangażowanych użytkowników końcowych, końcowego przeznaczenia i miejsc przeznaczenia lub narodowości. Podobnie administracja może napotkać i zgłosić komórce ds. zgodności z przepisami dotyczącymi wywozu nieprzestrzeganie warunków pozwoleń na wywóz lub innych wymogów wewnętrznego programu zgodności w trakcie realizacji projektów i prowadzenia działalności badawczej.
32 Organizacje badawcze, a w szczególności uniwersytety, mogą podjąć dalsze inicjatywy w celu włączenia do programów nauczania najbardziej wrażliwych przedmiotów sekcji poświęconej problematyce nierozprzestrzeniania i kontroli wywozu.
33 Obejmuje to umowy dotyczące finansowania i współpracy w ramach umów, protokołów ustaleń itp.
34 Takie narzędzie mogłoby być zamieszczane w internecie, na przykład na wewnętrznej stronie internetowej organizacji, w części dotyczącej rzetelności badawczej lub przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony. Może ono być w pewnej mierze przydatne również jako narzędzie podnoszenia świadomości.
35 Uznaje się, że nie wszystkie organizacje badawcze wprowadziły politykę instytucjonalną zezwalającą na wszystkie działania stwarzające potencjalne ryzyko związane z kontrolą wywozu. Ponadto nieformalne wymiany i współpraca zazwyczaj nie podlegają zezwoleniu za pomocą mechanizmu instytucjonalnego.
36 Wrażliwe miejsca przeznaczenia i podmioty nie podlegają embargu ani sankcjom, ale przesyłanie lub przekazywanie (niektórych) produktów podwójnego zastosowania może mieć decydujące znaczenie w indywidualnych przypadkach, na przykład ze względu na rozprzestrzenianie lub obawy związane z prawami człowieka. Rządy państw członkowskich mogą wdrożyć własne podejście w tej kwestii. W razie wątpliwości należy skontaktować się z właściwym organem.
37 Należy zauważyć, że w pkt 2.3.7 wymieniono poszczególne rodzaje zezwoleń, które mogą mieć zastosowanie do konkretnego działania. W zależności od miejsca przeznaczenia i produktów związanych z działalnością objętą kontrolą organizacja badawcza może korzystać z uproszczonych procedur przyznawania pozwoleń, takich jak te przewidziane w ramach EUGEA.
38 Przykładowy schemat blokowy wymogów w zakresie pozwoleń dotyczących wywozu i wewnątrzunijnego transferu produktów podwójnego zastosowania przedstawiono w dodatku 5. Organizacje mogłyby rozważyć opracowanie wewnętrznych schematów i narzędzi internetowych, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom.
39 Komisja Europejska opracowała narzędzie do eksploracji tekstów, które może pomóc organizacjom badawczym w ocenie ich produkcji naukowej w celu zidentyfikowania artykułów, patentów lub wyników projektów finansowanych przez UE już opracowanych i opublikowanych, których treść mogłaby mieć potencjalnie podwójne zastosowanie. W ten sposób organizacje badawcze mogą lepiej ukierunkować swoje wewnętrzne działania podnoszące świadomość i wzmocnić środki służące zapewnieniu zgodności z przepisami. Więcej informacji można znaleźć na platformie systemu informacji tematycznej dla produktów podwójnego zastosowania - TIM Dual-Use Platform: https://knowledge4policy.ec.europa.eu/https://knowledge4policy.ec.europa.eu/text-miningtext-mining//tim-tim-dualdual-use-use_en_en.
42 Jeżeli Państwa partner nie jest zaznajomiony z procedurą otrzymywania wniosku o wydanie deklaracji zastosowania końcowego, należy rozważyć sporządzenie (jednostronicowego) listu towarzyszącego, który zawiera wyjaśnienie podstawowych elementów kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania i wskazuje, że wymagany dokument przyspiesza ubieganie się o pozwolenie lub może być nawet niezbędny do jego otrzymania.
43 Art. 12 ust. 4rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania stanowi, że udzielenie zezwolenia może podlegać obowiązkowi przedstawienia deklaracji zastosowania końcowego. W związku z tym należy poinformować, czy właściwy organ kontroli wywozu wymaga 1) poprawnie wypełnionej i podpisanej deklaracji zastosowania końcowego w odniesieniu do jednego lub większej liczby zezwoleń; oraz 2) czy deklaracja zastosowania końcowego zawiera nagłówek użytkownika końcowego/odbiorcy w państwie ostatecznego przeznaczenia. Nawet bez krajowego obowiązku przedkładania prawidłowo wypełnionej i podpisanej deklaracji zastosowania końcowego, deklaracja ta jest przydatnym sposobem sprawdzenia wiarygodności użytkownika końcowego/ odbiorcy, a informacje w niej zawarte można wykorzystać do ustalenia, czy wymagane jest zezwolenie dla produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w wykazie, w przypadku gdy istnieją obawy dotyczące końcowego zastosowania w rozumieniu przepisów art. 4rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania dotyczących kontroli typu "catch-all".
44 Zob. ogólne obowiązki określone w art. 27 rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania oraz, w stosownych przypadkach, należy skonsultować się z organem krajowym w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących prowadzenia dokumentacji.
45 w zależności od procedur udzielania zezwoleń w danym państwie członkowskim koordynator konsorcjum - jeżeli ma siedzibę w UE - może ubiegać się o zezwolenie w imieniu swoich organizacji partnerskich. Aby uzyskać więcej informacji, należy skontaktować się z organem krajowym.
46 W związku z ewentualnymi wyjaśnieniami dotyczącymi zalecanych norm bezpieczeństwa IT prosimy kierować zapytania do właściwego organu krajowego państwa członkowskiego, w którym Państwa organizacja ma siedzibę.
47 Art. 4, 5, 9 i 10 rozporządzenia UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania.
48 Schemat ten nie obejmuje wymogów dotyczących zezwoleń w odniesieniu do produktów specjalnie zaprojektowanych lub zmodyfikowanych do celów wojskowych. Proszę zapoznać się z odpowiednimi informacjami przekazanymi przez organizację badawczą lub właściwy organ. Termin z podwójnym cudzysłowem (tj. "oprogramowanie") odnosi się do definicji zawartych w rozporządzeniu UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania.
49 Dodatek 7 stanowi podsumowanie wymogów dotyczących pozwoleń na produkty podwójnego zastosowania zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie produktów podwójnego zastosowania. Przepisy krajowe mogą nakładać dodatkowe wymogi w zakresie zezwoleń. Niniejszy dodatek nie obejmuje wymogów uzyskiwania zezwoleń dotyczących produktów specjalnie zaprojektowanych lub zmodyfikowanych do celów wojskowych. Proszę zapoznać się z odpowiednimi informacjami przekazanymi przez Państwa właściwy organ.