uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 11 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności art. 25,
(1) Europejski Bank Centralny (EBC) wykonuje swoje zadania zgodnie z Traktatami i rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 2 .
(2) Zgodnie z art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725 decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/655 (EBC/2020/28) 3 określa ogólne zasady wdrażające rozporządzenie (UE) 2018/1725 w odniesieniu do EBC. W szczególności decyzja ta określa zasady powoływania i rolę inspektora ochrony danych w EBC, w tym jego zadania, obowiązki i uprawnienia.
(3) Wykonując powierzone mu zadania, EBC - a w szczególności dana jednostka organizacyjna - pełni funkcję administratora danych w zakresie, w jakim samodzielnie lub wspólnie z innymi jednostkami określa cele i sposoby przetwarzania danych osobowych.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC posiada wyłączną kompetencję w zakresie wykonywania, do celów nadzoru, oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa i dobrej kondycji instytucji kredytowych oraz stabilności systemu finansowego, szczególnych zadań w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych mających siedzibę w państwach członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym.
(5) Wykonując te szczególne zadania, EBC przetwarza szereg kategorii informacji, które mogą dotyczyć zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, takich jak dane dotyczące ustalenia tożsamości, dane kontaktowe, dane zawodowe, dane finansowe lub administracyjne, dane otrzymane z określonych źródeł, dane dotyczące łączności elektronicznej i danych o ruchu elektronicznym, informacje z rejestrów karnych, informacje dotyczące interesów finansowych i niefinansowych, szczegółowe informacje na temat relacji osoby fizycznej lub jej bliskich z nadzorowanymi podmiotami lub członkami organu zarządzającego nadzorowanych podmiotów oraz dane dotyczące stanowiska, na które dana osoba została lub może zostać wyznaczona. Dane osobowe mogą również stanowić część oceny, w tym oceny przeprowadzanej do celów udzielenia zezwolenia instytucji kredytowej, cofnięcia zezwolenia instytucji kredytowej oraz procedury udzielenia zezwolenia na nabycie znacznego pakietu akcji, w odniesieniu do prawa utworzenia istotnego nadzorowanego podmiotu, w celu ustalenia, czy spełnione są wymogi dotyczące kompetencji i reputacji, w odniesieniu do polityki wynagrodzeń istotnego nadzorowanego podmiotu oraz w odniesieniu do kredytów udzielanych przez taki podmiot urzędnikom wyższego szczebla takiego podmiotu i osobom powiązanym z tymi urzędnikami oraz w odniesieniu do zarzutów dotyczących potencjalnego naruszenia aktów prawnych, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(6) Celem EBC przy wykonywaniu tych szczególnych zadań jest realizacja ważnych założeń leżących w ogólnym interesie publicznym Unii. Z tego względu wykonywanie takich zadań powinno być zapewnione zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, w szczególności jego art. 25 ust. 1 lit. c) i g). W szczególności wykonując takie zadania, EBC działa w ogólnym interesie publicznym Unii jako organ publiczny, któremu powierzono wykonywanie, do celów nadzorczych, szczególnych zadań w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych mających siedzibę w państwach członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym. Zadania te obejmują funkcje kontrolne, inspekcyjne lub regulacyjne związane z wykonywaniem władzy publicznej w związku z nadzorem ostro- żnościowym nad instytucjami kredytowymi.
(7) W tym kontekście należy określić podstawy, w oparciu o które EBC może ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, w odniesieniu do danych uzyskanych w ramach wykonywania zadań nadzorczych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013.
(8) Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ograniczenia w stosowaniu art. 14-22, art. 35 i 36 oraz - w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22 - art. 4 tego rozporządzenia należy określić w przepisach wewnętrznych lub aktach prawnych przyjętych na podstawie Traktatów. W związku z tym EBC powinien określić zasady, na podstawie których może ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, w wykonywaniu swoich zadań nadzorczych.
(9) Podczas gdy niniejsza decyzja określa zasady, zgodnie z którymi EBC może ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, wykonując swoje zadania nadzorcze, Zarząd zamierza przyjąć odrębną decyzję przyjmującą zasady wewnętrzne dotyczące ograniczenia tych praw przy przetwarzaniu przez EBC danych osobowych w związku ze swoim funkcjonowaniem wewnętrznym.
(10) EBC może mieć możliwość zastosowania wyjątku zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, w szczególności art. 15 ust. 4, art. 16 ust. 5, art. 19 ust. 3 lub art. 35 ust. 3 tego rozporządzenia, w wyniku czego zastosowanie ograniczenia praw nie będzie niezbędne. W przypadku przetwarzania do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych EBC może mieć możliwość zastosowania wyjątku określonego w art. 16 ust. 5 lit. b) lub art. 19 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(11) Wykonywanie przez osoby, których dane dotyczą, praw, o których mowa w art. 17, 18, 20, 21, 22 i 23 rozporządzenia (UE) 2018/1725, może uniemożliwić lub poważnie utrudnić osiągnięcie określonych celów, w tym, w zależności od przypadku, celów archiwalnych leżących w interesie publicznym, celów związanych z badaniami naukowymi lub historycznymi lub celów statystycznych. W związku z powyższym niniejsza decyzja powinna przewidywać odstępstwo od tych praw zgodnie z art. 25 ust. 3 lub 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725, z zastrzeżeniem odpowiednich zabezpieczeń.
(12) EBC powinien uzasadnić, dlaczego takie ograniczenia praw osób, których dane dotyczą, są niezbędne i proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym w celu ochrony celów realizowanych w ramach sprawowania przez niego władzy publicznej oraz funkcji z nią związanych, a także określić, w jaki sposób EBC szanuje istotę podstawowych praw i wolności przy nakładaniu takich ograniczeń.
(13) W tym kontekście EBC jest zobowiązany do przestrzegania, w możliwie najszerszym zakresie, praw podstawowych osób, których dane dotyczą, w szczególności w odniesieniu do prawa do żądania udzielenia informacji, dostępu do danych i ich sprostowania, prawa do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, prawa osoby, której dane dotyczą, do bycia zawiadomionym o naruszeniu dotyczącym ochrony danych osobowych, czy też prawa do poufności komunikacji, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
(14) EBC może być jednak zobowiązany do ograniczenia informacji przekazywanych osobom, których dane dotyczą, oraz praw osób, których dane dotyczą, w celu zagwarantowania wykonywania swoich zadań, w szczególności własnych dochodzeń i procedur, dochodzeń i procedur innych organów publicznych oraz podstawowych praw i wolności innych osób związanych z dochodzeniami lub innymi procedurami.
(15) EBC powinien znieść ograniczenie, które zostało zastosowane, jeżeli przestanie być ono potrzebne.
(16) Inspektor ochrony danych EBC powinien dokonywać przeglądu stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją i rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
(17) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 12 marca 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.328.15 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2021/42 (2021/1486) przyjmująca zasady wewnętrzne dotyczące ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, w związku z zadaniami Europejskiego Banku Centralnego w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi |
Data aktu: | 07/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 16/09/2021 |
Data wejścia w życie: | 06/10/2021 |