KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 określono szczególne przepisy dotyczące środków technicznych ustanowionych na szczeblu regionalnym dla Morza Północnego oraz cieśnin Skagerrak i Kattegat, które to przepisy obejmują również zasady dotyczące rozmiarów oczka sieci, związanych z nimi warunków oraz przyłowów.
(2) W uzgodnionym protokole konsultacji między Unią Europejską a Norwegią w sprawie środków technicznych w cieśninie Skagerrak, przyjętym w dniu 6 września 2018 r. 2 , określono procedury i metodykę pobierania próbek do celów wprowadzania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej (Pandalus borealis) ("krewetka północna") w cieśninie Skagerrak ("uzgodniony protokół").
(3) Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Niderlandy i Szwecja ("grupa Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym i w dniu 7 marca 2019 r. przedłożyły wspólną rekomendację wdrażającą do prawa Unii środki określone w uzgodnionym protokole. We wspólnej rekomendacji określono doraźne zamknięcia łowisk krewetki północnej w celu ochrony młodocianych osobników i wykluczono dalsze narzędzia połowowe.
(4) Po dokonaniu oceny tej wspólnej rekomendacji przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) 3 przyjęto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2201 z dnia 1 października 2019 r. 4 .
(5) Po opublikowaniu tego rozporządzenia zainteresowane państwa członkowskie zwróciły się do Komisji o skorygowanie niektórych błędów, które utrudniają prawidłowe wdrożenie tego aktu delegowanego.
(6) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 zawarto definicję terminu "młodociane krewetki północne" w celu określenia rozmiaru ryb, których liczba w całkowitych połowach może spowodować doraźne zamykanie łowisk. Ze względu na pewność i przejrzystość prawa w rozporządzeniu tym należy stosować ten sam termin w odniesieniu do tego samego pojęcia. W związku z tym w całym akcie należy stosować termin "młodociane krewetki północne", a nie jego synonimy, takie jak "krewetki »Pandalus« o długości mniejszej niż progowa" lub "niewyiewymiarowe krewetki »Pandalus«".
(7) We wspólnej rekomendacji ustanowiono strategię opartą na analizie ryzyka w celu określenia obszarów i okresów, w których istnieje ryzyko połowu młodocianych krewetek północnych, które przekraczają poziom progowy. Ponieważ w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie odniesiono się do progowego poziomu połowu wynoszącego 20 % masy w porównaniu z ogólnym połowem krewetki północnej, w zaciągu powinno ono odnosić się do 20 % liczby w porównaniu z ogólną liczbą w próbce, jak określono we wspólnej rekomendacji.
(8) W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 ustanowiono minimalny rozmiar oczek sieci wynoszący 35 mm w odniesieniu do połowów krewetki północnej w cieśninach Skagerrak i Kattegat. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie odniesiono się do minimalnego rozmiaru oczka sieci wynoszącego 32 mm, tj. minimalnego rozmiaru oczka dla połowów ukierunkowanych na krewetkę północną w Morzu Północnym. Należy zatem odpowiednio dostosować wspomnianą liczbę.
(9) We wspólnej rekomendacji ustanowiono możliwość zamknięcia, jeżeli odsetek młodocianych krewetek północnych przekracza 40 %. Aby zapewnić zgodność ze wspomnianą wspólną rekomendacją, rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2201 powinno odnosić się do odnośnej wartości procentowej związanej z liczbą w próbce, a nie do całkowitego połowu.
(10) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 powiązano odpowiedni specjalny program monitorowania dla statków stosujących kratownicę Nordm0re sortującą według rozmiaru oraz dla włoków dennych wyposażonych w selektywne narzędzia połowowe z działaniami wyłącznie na obszarze podlegającym doraźnemu zamknięciu (obszar zamknięty). Rozporządzenie to należy dostosować do oceny STECF, który stwierdził, że statki wyposażone w takie selektywne narzędzia połowowe mają być objęte odpowiednim specjalnym programem monitorowania, niezależnie od obszaru, na którym prowadzą połowy.
(11) We wspólnej rekomendacji i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie określono minimalną liczebność próbki w celu określenia, czy należy ustanowić doraźne zamknięcie, jako 2 kilogramy masy krewetek lub 1 litr objętości. Państwa członkowskie zwróciły się zatem o skorygowanie rozporządzenia zgodnie z uzgodnionym protokołem, w którym stwierdza się, że minimalna liczebność próbki wynosi 1 kilogram masy lub 2 litry objętości.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2201.
(13) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: