Rozporządzenie delegowane 2021/1473 w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących wdrażania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej w cieśninie Skagerrak

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1473
z dnia 30 czerwca 2021 r.
w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących wdrażania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej w cieśninie Skagerrak

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 określono szczególne przepisy dotyczące środków technicznych ustanowionych na szczeblu regionalnym dla Morza Północnego oraz cieśnin Skagerrak i Kattegat, które to przepisy obejmują również zasady dotyczące rozmiarów oczka sieci, związanych z nimi warunków oraz przyłowów.

(2) W uzgodnionym protokole konsultacji między Unią Europejską a Norwegią w sprawie środków technicznych w cieśninie Skagerrak, przyjętym w dniu 6 września 2018 r. 2 , określono procedury i metodykę pobierania próbek do celów wprowadzania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej (Pandalus borealis) ("krewetka północna") w cieśninie Skagerrak ("uzgodniony protokół").

(3) Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Niderlandy i Szwecja ("grupa Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym i w dniu 7 marca 2019 r. przedłożyły wspólną rekomendację wdrażającą do prawa Unii środki określone w uzgodnionym protokole. We wspólnej rekomendacji określono doraźne zamknięcia łowisk krewetki północnej w celu ochrony młodocianych osobników i wykluczono dalsze narzędzia połowowe.

(4) Po dokonaniu oceny tej wspólnej rekomendacji przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) 3  przyjęto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2201 z dnia 1 października 2019 r. 4 .

(5) Po opublikowaniu tego rozporządzenia zainteresowane państwa członkowskie zwróciły się do Komisji o skorygowanie niektórych błędów, które utrudniają prawidłowe wdrożenie tego aktu delegowanego.

(6) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 zawarto definicję terminu "młodociane krewetki północne" w celu określenia rozmiaru ryb, których liczba w całkowitych połowach może spowodować doraźne zamykanie łowisk. Ze względu na pewność i przejrzystość prawa w rozporządzeniu tym należy stosować ten sam termin w odniesieniu do tego samego pojęcia. W związku z tym w całym akcie należy stosować termin "młodociane krewetki północne", a nie jego synonimy, takie jak "krewetki »Pandalus« o długości mniejszej niż progowa" lub "niewyiewymiarowe krewetki »Pandalus«".

(7) We wspólnej rekomendacji ustanowiono strategię opartą na analizie ryzyka w celu określenia obszarów i okresów, w których istnieje ryzyko połowu młodocianych krewetek północnych, które przekraczają poziom progowy. Ponieważ w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie odniesiono się do progowego poziomu połowu wynoszącego 20 % masy w porównaniu z ogólnym połowem krewetki północnej, w zaciągu powinno ono odnosić się do 20 % liczby w porównaniu z ogólną liczbą w próbce, jak określono we wspólnej rekomendacji.

(8) W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 ustanowiono minimalny rozmiar oczek sieci wynoszący 35 mm w odniesieniu do połowów krewetki północnej w cieśninach Skagerrak i Kattegat. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie odniesiono się do minimalnego rozmiaru oczka sieci wynoszącego 32 mm, tj. minimalnego rozmiaru oczka dla połowów ukierunkowanych na krewetkę północną w Morzu Północnym. Należy zatem odpowiednio dostosować wspomnianą liczbę.

(9) We wspólnej rekomendacji ustanowiono możliwość zamknięcia, jeżeli odsetek młodocianych krewetek północnych przekracza 40 %. Aby zapewnić zgodność ze wspomnianą wspólną rekomendacją, rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2201 powinno odnosić się do odnośnej wartości procentowej związanej z liczbą w próbce, a nie do całkowitego połowu.

(10) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 powiązano odpowiedni specjalny program monitorowania dla statków stosujących kratownicę Nordm0re sortującą według rozmiaru oraz dla włoków dennych wyposażonych w selektywne narzędzia połowowe z działaniami wyłącznie na obszarze podlegającym doraźnemu zamknięciu (obszar zamknięty). Rozporządzenie to należy dostosować do oceny STECF, który stwierdził, że statki wyposażone w takie selektywne narzędzia połowowe mają być objęte odpowiednim specjalnym programem monitorowania, niezależnie od obszaru, na którym prowadzą połowy.

(11) We wspólnej rekomendacji i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie określono minimalną liczebność próbki w celu określenia, czy należy ustanowić doraźne zamknięcie, jako 2 kilogramy masy krewetek lub 1 litr objętości. Państwa członkowskie zwróciły się zatem o skorygowanie rozporządzenia zgodnie z uzgodnionym protokołem, w którym stwierdza się, że minimalna liczebność próbki wynosi 1 kilogram masy lub 2 litry objętości.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2201.

(13) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Poziom progowy połowu

Poziom progowy połowu, po osiągnięciu którego następuje doraźne zamknięcie łowisk na podstawie niniejszego rozporządzenia, wynosi 20 % liczby młodocianych krewetek północnych w stosunku do łącznej liczby krewetki północnej w próbce.";

2)
art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Źródłem informacji na potrzeby monitorowania poziomów progowych połowu są inspekcje na morzu prowadzone przez właściwe organy kontrolne w odniesieniu do statków rybackich poławiających krewetkę północną (PandaPandalus borealis) za pomocą włoków dennych o rozmiarze oczka sieci wynoszącym co najmniej 35 mm.";

3)
art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli udział młodocianych krewetek północnych przekracza 40 % liczby tego gatunku w próbce, jak określono w art. 4 ust. 4, organy kontrolne mogą zalecić doraźne zamknięcie na podstawie jednej próbki.";

4)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na podstawie sprawozdań z pobrania próbek, o których mowa w art. 4 ust. 4, zainteresowane nadbrzeżne państwo członkowskie może zakazać połowów krewetki północnej przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczka sieci wynoszącym co najmniej 35 mm w obszarze określonym zgodnie z art. 7 (»obszar zamknięty«).";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Statki stosujące kratownicę Nordmøre sortującą według rozmiaru, o której mowa w załączniku III, podlegają szczególnemu programowi monitorowania, który ma zostać ustanowiony przez państwa członkowskie, w celu weryfikowania udziału młodocianych krewetek północnych w ogólnym połowie tego gatunku. Wyniki uzyskane w ramach tych programów są przekazywane Komisji nie później niż 6 miesięcy od daty rozpoczęcia programu, a następnie co 12 miesięcy.";

5)
art. 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Państwa członkowskie bandery statków używających narzędzi połowowych, o których mowa w ust. 1, ustanawiają specjalny program monitorowania w celu sprawdzenia, czy połowy nie osiągają wartości progowej. Jeżeli połowy osiągną poziom progowy, statki te przenoszą się poza obszar zamknięty do końca okresu zamknięcia. Wyniki uzyskane w ramach tych programów są przekazywane Komisji nie później niż 6 miesięcy od daty rozpoczęcia programu, a następnie co 12 miesięcy. Jeżeli wyniki takich programów wskazują, że połowy przekraczają wartości progowe, narzędzia te nie powinny być w dalszym ciągu wyłączone.";

6)
w załącznikach wprowadza się następujące zmiany:
a)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z pkt 1 załącznika do niniejszego rozporządzenia;
b)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z pkt 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia;
c)
w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z pkt 3 załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

1.
W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 3 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) próbkę pobiera się w taki sposób, aby odzwierciedlała skład połowu krewetki północnej w zaciągu. W tym celu kapitan statku rybackiego lub wyznaczona przez niego osoba udziela wsparcia przy pobieraniu próbek;

b) minimalny rozmiar próbki wynosi 1 kg lub 2 litry krewetki północnej.";

b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Ilość młodocianych krewetek północnych oblicza się jako odsetek całkowitej liczby krewetek północnych w próbce.".

2.
Załącznik II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

DORAŹNE ZAMKNIĘCIA - SPRAWOZDANIE Z POBRANIA PRÓBEK DLA PAŃSTWA NADBRZEŻNEGO

Krewetka północna w odniesieniu do młodocianych krewetek północnych *

Dane inspekcji/ obserwacji Platforma inspekcji Nazwisko inspektora/ obserwatora Nazwisko inspektora/ obserwatora Data i godzina (1) inspekcji/ obserwacji Pozycja (2) inspekcji/ obserwacji
Dane statku rybackiego Nazwa Sygnał wywoławczy Numer rejestracyjny Państwo bandery Rodzaj narzędzi Pojedyncze/ podwójne Rozmiar oczka sieci w mm
Środki selekcji Kratownica (do sortowania krewetek Pandalus) Kratownica, mm Inne Worek włoka Rozmiar oczka sieci w worku włoka
Dane operacji połowowej Początek Data i godzina (1) Pozycja (2)
Koniec Data i godzina (1) Pozycja (2) Czas trwania operacji połowowej (3)
Dane połowu Szacowany całkowity połów w zaciągu (kg)
Szacowany połów krewetki północnej w zaciągu (kg)
Wielkość próbki krewetki północnej (kg/litr)
Całkowita liczba krewetek północnych w próbce
Liczba młodocianych krewetek północnych w próbce
% młodocianych krewetek północnych (liczba osobników młodocianych krewetki północnej/liczba całkowita)
Obserwacje i dodatkowe informacje Dodatkowe informacje z innych źródeł, np. otrzymane od kapitana.
Inspektor

Podpis

Nie jest wymagany, jeżeli formularz wypełniono elektronicznie i przekazano państwu nadbrzeżnemu pocztą elektroniczną."
* Termin "młodociane krewetki północne" zdefiniowany w niniejszym rozporządzeniu odpowiada terminom "krewetki »Pandalus« poniżej poziomu progowego", "krewetki »Pandalus« o wielkości mniejszej niż progowa" i "»Pandalus«" o wielkości mniejszej niż progowa w przypadku doraźnego zamknięcia", jak określono w uzgodnionym protokole konsultacji między Unią Europejską a Norwegią z dnia 6 września 2018 r.

(1) dd/mm/rr hh mm (czasu lokalnego, zapis 24-godzinny).

(2) np. 56°24' N 01°30' E.

(3) hh mm.

3.
Nagłówek załącznika III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 otrzymuje brzmienie:

"KRATOWNICA SORTUJĄCA DOZWOLONA DO POŁOWU KREWETKI PÓŁNOCNEJ NA OBSZARZE ZAMKNIĘTYM".

1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2201 z dnia 1 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie (UE) 2019/1241 o szczegółowe przepisy dotyczące wdrażania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej w cieśninie Skagerrak (Dz.U. L 332 z 23.12.2019, s. 3).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.325.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1473 w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących wdrażania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej w cieśninie Skagerrak
Data aktu: 30/06/2021
Data ogłoszenia: 15/09/2021
Data wejścia w życie: 16/09/2021