KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/592 2 wprowadzono szereg odstępstw od przepisów obowiązujących m.in. w sektorze wina, których celem było wsparcie producentów wina i udzielenie im pomocy w radzeniu sobie ze skutkami pandemii COVID-19. Mimo przydatności tych środków rynek wina nie zdołał jednak odzyskać równowagi między podażą a popytem i nie oczekuje się, że zostanie ona odzyskana w perspektywie krótko- i średnioterminowej ze względu na trwającą pandemię.
(2) Ponadto środki przyjęte w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 są nadal stosowane w większości państw członkowskich i na całym świecie. Środki te obejmują wprowadzenie ograniczeń w odniesieniu do wielkości zgromadzeń publicznych i uroczystości oraz w odniesieniu do możliwości jedzenia i picia poza domem. W niektórych obszarach nadal nakłada się lockdown, czemu towarzyszy odwoływanie imprez publicznych i uroczystości prywatnych. Efekt domina wynikający z tych ograniczeń doprowadził do dalszego spadku spożycia wina w Unii oraz do potwierdzonego zmniejszenia wywozu wina do państw trzecich. Ponadto niepewność co do czasu trwania kryzysu, który według prognoz nie skończy się wraz z rokiem 2020, powoduje długoterminowe szkody dla unijnego sektora wina, ponieważ jest mało prawdopodobne, by spożycie wina uległo poprawie, i rynki eksportowe zostaną utracone. To połączenie czynników ma istotny negatywny wpływ na ustalanie cen na unijnym rynku wina. Zapasy, które były już rekordowo wysokie na początku roku gospodarczego 2019-2020, zostały zwiększone. Ponadto nadchodzące wysokie zbiory z 2020 r., które prawdopodobnie będą wyższe od zbiorów z 2019 r. o około 10 mln hektolitrów wina, przyczynią się jedynie do dalszego pogorszenia sytuacji.
(3) W związku z tym, biorąc pod uwagę długi czas trwania ograniczeń nałożonych przez państwa członkowskie w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 oraz potrzebę utrzymania ograniczeń, nasilają się poważne zakłócenia gospodarcze na głównych rynkach zbytu wina i wynikające z tego negatywne skutki dla popytu na wino.
(4) W związku z tymi szczególnie poważnymi zakłóceniami na rynku oraz skumulowaniem się trudności w sektorze wina, które pojawiły się w chwili nałożenia przez Stany Zjednoczone należności celnych przywozowych na unijne wina w październiku 2019 r. i które nadal utrzymują się, wraz ze skutkami obowiązujących ograniczeń w związku ze światową pandemią COVID-19, podmioty gospodarcze w unijnym sektorze wina nadal doświadczają wyjątkowych trudności. W związku z tym uzasadniona jest dalsza pomoc dla sektora wina.
(5) Dalsze wdrażanie środków służących zażegnaniu kryzysu oraz zwiększenie maksymalnego wkładu Unii wprowadzone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/592 uznaje się za niezbędne, by poprawić sytuację na rynku w unijnym sektorze wina. W szczególności środki te mają zasadnicze znaczenie dla usunięcia z rynku unijnego ilości wina, które w przeciwnym razie będą mieć negatywny wpływ na ceny rynkowe, oraz dla poprawy przepływu środków pieniężnych podmiotów gospodarczych poprzez zmniejszenie własnego udziału finansowego w ich działalności. Wdrożenie rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592, ostatnio zmienionego rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/1275 3 , wykazało jednak, że obecny termin 15 października 2020 r. określony w art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 nie pozwala na skuteczne wdrożenie wszystkich niezbędnych środków przez państwa członkowskie i podmioty gospodarcze w sektorze wina. W szczególności ze względu na niestabilną sytuację sanitarną i nieprzewidywalny harmonogram stosowania różnych krajowych ograniczeń nałożonych w celu jej kontrolowania, państwom członkowskim trudno było zaplanować i wprowadzić dodatkowe środki w ich programach wsparcia w sektorze wina, tak aby podmioty gospodarcze mogły skorzystać ze środków i zwiększonego finansowania w terminie do dnia 15 października 2020 r. Przedłużenie tego terminu do dnia 15 października 2021 r. umożliwiłoby państwom członkowskim wprowadzenie niektórych środków pod koniec sezonu i zapewniłoby podmiotom gospodarczym dodatkowe możliwości ubiegania się o wsparcie. Takie przedłużenie nie tylko pomogłoby zaradzić obecnym zakłóceniom na rynku, ale również przyczyniłoby się do zapobieżenia dalszemu pogorszeniu sytuacji, biorąc pod uwagę że zgodnie z przewidywaniami pandemia COVID-19 będzie trwać w okresie po 2020 r., a zatem przez znaczną część roku budżetowego 2021.
(6) W związku z tym za konieczne uznaje się przedłużenie stosowania środków określonych w art. 2, 3 i 4 oraz art. 5a- 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 do dnia 15 października 2021 r.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/592.
(8) Ze względu na bardzo pilną potrzebę, w szczególności biorąc pod uwagę trwające zakłócenia na rynku, ich poważne skutki dla unijnego sektora wina, a także ich kontynuację i prawdopodobieństwo zaostrzenia, należy natychmiast podjąć działania i pilnie zapewnić dalsze wdrażanie już wprowadzonych środków służących złagodzeniu tych negatywnych skutków. Opóźnienie podjęcia działań groziłoby pogorszeniem sytuacji w sektorze wina i odbiłoby się niekorzystnie na warunkach produkcji i warunkach rynkowych w tym sektorze. Z tego względu niniejsze rozporządzenie należy przyjąć w trybie pilnym, określonym w art. 228 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(9) Ze względu na konieczność podjęcia natychmiastowych działań, aby uniknąć zakłóceń we wdrażaniu środków mających na celu walkę z kryzysem w unijnym sektorze wina oraz aby zapewnić sprawne przejście między dwoma latami budżetowymi, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i być stosowane z mocą wsteczną od dnia 16 października 2020 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: