RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 43 ust. 3 Traktatu stanowi, że Rada, na wniosek Komisji, ma przyjąć środki dotyczące ustalania i przydziału uprawnień do połowów.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1 zawiera wymóg przyjęcia środków ochronnych z uwzględnieniem dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, w tym, w odpowiednich przypadkach, sprawozdań przygotowanych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF).
(3) Rada zobowiązana jest do przyjęcia środków dotyczących ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie z nimi związanych. Zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów przydziela się państwom członkowskim w taki sposób, by zapewnić względną stabilność działalności połowowej dla każdego państwa członkowskiego i w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa.
(4) Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że w odniesieniu do stad objętych poszczególnymi planami wieloletnimi uprawnienia do połowów mają być ustalane zgodnie z zasadami określonymi w tych planach.
(5) Plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 2 i wszedł w życie w dniu 16 lipca 2019 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia należy ustalić z myślą o osiągnięciu śmiertelności połowowej na poziomie maksymalnego pod- trzymywalnego połowu (MSY) w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i do dnia 1 sty cznia 2025 r. Uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy i ustalić zgodnie z systemem nakładu połowowego określonym w art. 7 tego rozporządzenia.
(6) STECF stwierdził, że w celu osiągnięcia celów w zakresie MSY w odniesieniu do stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego potrzebne są szybkie działania i rzeczywiste zmniejszenie śmiertelności połowowej. W 2021 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy powinien zatem zostać zmniejszony o 7,5% w stosunku do poziomu odniesienia, odjęte od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego ustanowionego na 2020 r. rozporządzeniem Rady (UE) 2019/2236 3 .
(7) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. Generalna Komisja ds. Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/1 wieloletniego planu zarządzania połowami węgorza europejskiego w Morzu Śródziemnym, które ustanowiło środki zarządzania dotyczące węgorza europejskiego (Anguilla anguilla) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27). Środki te obejmują limity połowowe lub limity nakładu i coroczny okres zamknięcia wynoszący kolejne trzy miesiące, który każde państwo członkowskie powinno zdefiniować zgodnie z celami w zakresie ochrony określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1100/2007 4 , swoim krajowym planem lub planami zarządzania węgorzem oraz modelami czasowej migracji węgorza w danym państwie członkowskim. W przypadku gdy przed wejściem w życie tego zalecenia obowiązywały krajowe plany zarządzania skutkujące zmniejszeniem nakładu połowowego lub połowów o co najmniej 30 %, nie należy przekraczać już ustanowionych i wdrożonych limitów połowowych lub limitów nakładu połowowego. Zamknięcie powinno mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego, a także wód słonawych, takich jak estuaria, laguny przybrzeżne i wody przejściowe, zgodnie z tym zaleceniem. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(8) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła również zalecenie GFCM/42/2018/8 w sprawie kolejnych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do stad małych ryb pelagicznych na lata 2019, 2020 i 2021 w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18). Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. Maksymalne limity połowowe są ustalane wyłącznie na jeden rok oraz bez uszczerbku dla wszelkich innych środków przyjętych w przyszłości, a także wszelkiego ewentualnego systemu podziału między państwa członkowskie.
(9) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus) w Morzu Lewantyń- skim (podobszary geograficzne GFCM 24, 25, 26 i 27), które wprowadziło maksymalną liczbę statków rybackich. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(10) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne GFCM 19, 20 i 21), które wprowadziło maksymalną liczbę statków rybackich. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(11) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/6 w sprawie środków zarządzania dotyczących zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeo- morpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne GFCM 12, 13, 14, 15 i 16), które wprowadziło maksymalną liczbę statków rybackich. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(12) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło system nakładu połowowego i pułap zdolności połowowej floty dla niektórych stad dennych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(13) Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych ryb pelagicznych i stada denne, należy zachować istniejące wzorce połowowe oraz zapewnić flocie słoweńskiej dostęp do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych i minimalnej kwoty nakładu połowowego w odniesieniu do stad dennych.
(14) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum) w Morzu Śródziemnym (podob- szary geograficzne GFCM 1-27), które wprowadziło maksymalną liczbę upoważnień do połowów i limity odłowu w odniesieniu do korala czerwonego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(15) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/2 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne GFCM 1-3), które wprowadziło limit połowowy i limit nakładu połowowego na podstawie średniego dozwolonego poziomu praktykowanego w okresie 2010-2015. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(16) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/1 w sprawie zestawu środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w połowach koryfeny (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27), które wprowadziło maksymalną liczbę statków rybackich prowadzących ukierunkowane połowy koryfeny. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(17) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu tym wprowadzono zaktualizowany regionalny całkowity dopuszczalny połów (TAC) i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony w odniesieniu do tego stada, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięcia i ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(18) Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota w Morzu Czarnym, należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej. Należy zatem nadal ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tego stada.
(19) Uprawnienia do połowów należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, biorąc pod uwagę aspekty biologiczne i społecznoekonomiczne i zapewniając sprawiedliwe traktowanie poszczególnych sektorów rybołówstwa, a także z uwzględnieniem opinii przedstawianych przez zainteresowane strony w trakcie konsultacji.
(20) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 5 wprowadzono dodatkowe warunki dotyczące corocznego zarządzania TAC, w tym, w art. 3 i 4 tego rozporządzenia, przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC przezornościowymi i analitycznymi. Zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada ma zadecydować, do których stad nie będą miały zastosowania art. 3 lub 4 tego rozporządzenia, w szczególności ze względu na biologiczny stan tych stad. Ostatnio w odniesieniu do wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 wprowadzono mechanizm elastyczności obejmującej kolejny rok. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która zagroziłaby zasadzie racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów WPRyb i pogorszyłaby biologiczny stan stad, należy określić, że art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie do analitycznych TAC tylko w przypadku, gdy nie korzysta się z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(21) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 6 , a w szczególności art. 33 i 34 tego rozporządzenia, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu.
(22) Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z pilnym charakterem niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(23) Uprawnienia do połowów należy stosować w pełnej zgodności z mającym zastosowanie prawem Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: