Decyzja wykonawcza 2021/1427 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym przepisów w zakresie współpracy administracyjnej ustanowionych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 i dotyczących odmów wydania pozwolenia

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1427
z dnia 21 maja 2021 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym przepisów w zakresie współpracy administracyjnej ustanowionych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 i dotyczących odmów wydania pozwolenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie systemu IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("system IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w stosowaniu się do określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczenia wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 zezwala Komisji na realizację projektów pilotażowych w celu oceny skuteczności systemu IMI w zakresie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w aktach Unii niewymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

(3) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 2  przewidziano współpracę administracyjną między państwami członkowskimi w odniesieniu do kontroli nabywania i posiadania broni palnej. Zgodnie z art. 18 tej dyrektywy Komisja jest zobowiązana ustanowić szczegółowe zasady systematycznej wymiany drogą elektroniczną określonych informacji, o których mowa w tym artykule. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane (UE) 2021/ 1423 3  ustanawiające szczegółowe zasady systematycznej wymiany informacji, o których mowa w ust. 4 tego artykułu, dotyczących odmów wydania pozwolenia. System IMI mógłby być skutecznym narzędziem wdrażania przepisu dotyczącego współpracy administracyjnej wchodzącego w zakres tego rozporządzenia delegowanego. Przepis ten powinien zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego realizowanego na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

(4) System IMI powinien zapewniać funkcje techniczne, w tym ustanowić repozytorium, umożliwiające właściwym organom państw członkowskich wypełnianie ich obowiązków określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/1423.

(5) System IMI powinien ułatwiać współpracę administracyjną między organami państw członkowskich poprzez umożliwienie im korzystania z repozytorium systemu w celu sprawdzenia, czy określona osoba fizyczna została objęta zakazem nabycia lub posiadania broni palnej. Aby uszanować prawa osób fizycznych do ochrony danych na ich temat, które są przechowywane w repozytorium, organy krajowe powinny mieć możliwość wglądu jedynie do informacji dotyczących danej osoby fizycznej. Nie powinny one mieć możliwości wyszukiwania według innych kryteriów, na przykład wszystkich odmów wydanych w danym okresie lub w danym państwie członkowskim.

(6) Aby zapewnić, by dane osobowe wymieniane w ramach projektu pilotażowego były blokowane z chwilą, gdy nie są już potrzebne zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, należy jednoznacznie określić datę, z którą uznaje się, że takie dane nie są już potrzebne do celów tego artykułu. Data ta powinna odpowiadać dacie określonej zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1423 jako data, z którą informacje dotyczące decyzji o odmowie wydania pozwolenia przestają być dostępne w systemie IMI. Należy również sprecyzować, że po zablokowaniu danych muszą one zostać automatycznie usunięte z systemu IMI po trzech latach bez konieczności dokonywania formalnego zamknięcia.

(7) Na podstawie art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja jest zobowiązana przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić datę, do której należy przedstawić taką ocenę.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Projekt pilotażowy

Przepisy art. 18 ust. 4 dyrektywy (UE) 2021/555, w zakresie, w jakim wymiana informacji, o której mowa w tym ustępie, wchodzi w zakres rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1423, są przedmiotem projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("system IMI") przepisu dotyczącego współpracy administracyjnej określonego w tym ustępie i rozwiniętego w tym rozporządzeniu delegowanym.

Artykuł  2

Właściwe organy

Do celów projektu pilotażowego za właściwe organy uznaje się organy krajowe, o których mowa w art. 18 ust. 3 dyrektywy (UE) 2021/555.

Artykuł  3

Współpraca administracyjna między właściwymi organami

Do celów projektu pilotażowego system IMI zapewnia następujące funkcje techniczne:

a)
repozytorium na potrzeby przechowywania i udostępniania informacji o odmowach zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1423;
b)
wyszukiwarkę umożliwiającą właściwym organom przeszukiwanie repozytorium w celu sprawdzenia, czy zawiera ono informacje o odmowach wydania pozwolenia w odniesieniu do określonej osoby fizycznej;
c)
funkcję umożliwiającą usuwanie i aktualizowanie pozycji zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/ 1423;
d)
system przesyłania pocztą elektroniczną okresowych przypomnień właściwym organom w celu zwrócenia im uwagi na konieczność dokonania przeglądu określonych pozycji zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1423.
Artykuł  4

Przechowywanie danych osobowych

Do celów blokowania zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 danych osobowych, które były przechowywane i udostępniane w repozytorium w ramach projektu pilotażowego, dniem, który uznaje się za dzień - w odniesieniu do każdej decyzji o odmowie wydania pozwolenia - z którym dane osobowe nie muszą już być przechowywane i udostępniane, jest dzień, w którym - zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1423 - informacje dotyczące danej decyzji o odmowie wydania pozwolenia przestają być dostępne. Zablokowane dane są automatycznie usuwane z systemu IMI po trzech latach od dnia, w którym dane te zostały zablokowane.

Artykuł  5

Monitorowanie i sprawozdawczość

Komisja przekazuje państwom członkowskim dane statystyczne na temat liczby pozycji w repozytorium. Takie sprawozdania nie zawierają informacji o konkretnych decyzjach o odmowie wydania pozwolenia.

Artykuł  6

Ocena

Ocenę wyników projektu pilotażowego, wymaganą na podstawie art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia [... Urząd Publikacji: proszę uzupełnić datę - trzy lata po wejściu w życie niniejszej decyzji] r.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz.U. L 115 z 6.4.2021, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1423 z dnia 21 maja 2021 r. ustanawiające, na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555, szczegółowe zasady systematycznej wymiany drogą elektroniczną informacji o odmowach wydania pozwolenia na nabycie lub posiadanie broni palnej (zob. s. 3 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.307.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1427 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym przepisów w zakresie współpracy administracyjnej ustanowionych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 i dotyczących odmów wydania pozwolenia
Data aktu: 21/05/2021
Data ogłoszenia: 01/09/2021
Data wejścia w życie: 21/09/2021