ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1416
z dnia 17 czerwca 2021 r.
zmieniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wyłączenia lotów ze Zjednoczonego Królestwa z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 25a ust. 1 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 25a dyrektywy 2003/87/WE uprawnia Komisję do przyjmowania przepisów dotyczących wyłączenia lotów z danego państwa trzeciego z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). Takie przepisy powinny przewidywać optymalną interakcję między EU ETS a środkami przyjmowanymi przez dane państwo trzecie w celu zmniejszenia wpływu lotnictwa na zmianę klimatu.
(2) W grudniu 2020 r. Unia Europejska i Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zawarły umowę 2 . Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") została podpisana przez Unię na podstawie decyzji Rady (UE) 2020/2252 3 i zatwierdzona przez Unię na podstawie decyzji Rady (UE) 2021/689 4 . Umowa była tymczasowo stosowana do czasu jej wejścia w życie w dniu 1 maja 2021 r. 5 . Umowa stanowi, że każda ze stron ma wprowadzić skuteczny system ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych obejmujący lotnictwo oraz że loty z lotnisk znajdujących się na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) na lotniska znajdujące się w Zjednoczonym Królestwie mają być regulowane w ramach EU ETS. Zgodnie z art. 28a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE odstępstwo przewidziane w art. 28a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie powinny uznawać wymogi tej dyrektywy dotyczące emisji z niektórych lotów do i z lotnisk znajdujących się w państwach spoza EOG, ma być stosowane wyłącznie zgodnie z warunkami umowy.
(3) Konieczna jest zatem zmiana dyrektywy 2003/87/WE w celu wyłączenia z zakresu EU ETS lotów z lotnisk znajdujących się w Zjednoczonym Królestwie do lotnisk znajdujących się w EOG. W celu utrzymania stabilności w odniesieniu do objęcia operatorów systemem EU ETS, wyłączenie lotów z lotnisk znajdujących się w Zjednoczonym Królestwie do lotnisk znajdujących się w EOG nie powinno mieć wpływu na przepisy wyłączające niektóre rodzaje działalności lotniczej z systemu EU ETS w oparciu o określone progi pod względem liczby lotów lub wielkości emisji na operatora.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2003/87/WE.
(5) Ponieważ umowę stosowano tymczasowo od dnia 1 stycznia 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do emisji powstałych od tej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: