KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE 2 w przypadku wyrobów zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub ich częściami), do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Komisja zwróciła się - w formie decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 8736 3 - do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i zmianę norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, z uwzględnieniem bardziej rygorystycznych - w porównaniu z uchyloną dyrektywą 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 - zasadniczych wymagań określonych w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.
(3) Decyzją wykonawczą C(2015) 8736 CEN i CENELEC poproszono również o dokonanie przeglądu norm, odniesienia do których opublikowano w komunikacie Komisji 2015/C 087/01 5 .
(4) Na podstawie wniosku określonego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN dokonał przeglądu następujących norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/919 6 : EN ISO 7840:2018 dotyczącej wężów paliwowych odpornych na ogień, EN ISO 8469:2018 dotyczącej wężów paliwowych nieodpornych na ogień, zharmonizowanych norm EN ISO 9093-1:2018 i EN ISO 9093-2:2018 dotyczących zaworów burtowych i przejść burtowych oraz EN ISO 16147:2017 dotyczącej wbudowanych na stałe silników o zapłonie samoczynnym, osprzętu paliwowego i elektrycznego montowanego na silniku. Doprowadziło to do przyjęcia następujących norm zharmonizowanych: EN ISO 7840:2021, EN ISO 8469:2021, EN ISO 9093:2021 i EN ISO 16147:2021.
(5) Na podstawie wniosku określonego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN opracował również nową normę zharmonizowaną EN ISO 23411:2021 dotyczącą kół sterowych.
(6) Komisja wspólnie z CEN oceniła, czy te normy zharmonizowane opracowane lub poddane przeglądowi przez CEN są zgodne z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2015) 8736.
(7) W normie EN ISO 7840:2021 określono ogólne wymogi i badania fizyczne dla węży paliwowych odpornych na ogień do transportu benzyny lub mieszanki benzyny z etanolem oraz oleju napędowego lub mieszanki oleju napędowego z FAME, przeznaczonych do użytku przy ciśnieniu roboczym nieprzekraczającym 0,34 MPa w przypadku węży o średnicy wewnętrznej do 10 mm włącznie i 0,25 MPa w przypadku węży o średnicy wewnętrznej do 63 mm na małych statkach.
(8) W normie EN ISO 8469:2021 określono ogólne wymogi i badania fizyczne dla węży paliwowych nieodpornych na ogień do transportu benzyny lub mieszanki benzyny z etanolem oraz oleju napędowego lub mieszanki oleju napędowego z FAME, przeznaczonych do użytku przy ciśnieniu roboczym nieprzekraczającym 0,34 MPa w przypadku węży o średnicy wewnętrznej do 10 mm włącznie i 0,25 MPa w przypadku węży o średnicy wewnętrznej do 63 mm na małych statkach do 24 m.
(9) W normie EN ISO 9093:2021 określono wymogi dotyczące przejść burtowych, zaworów burtowych, przyłączy węży, ich wyposażenia i instalacji na małych statkach do 24 m.
(10) W normie EN ISO 16147:2021 określono wymogi dotyczące projektowania i instalacji osprzętu paliwowego, olejowego i elektrycznego montowanego na stacjonarnych silnikach Diesla w celu zminimalizowania wycieku paliwa, ryzyka porażenia prądem elektrycznym i ryzyka wystąpienia pożaru lub jego rozprzestrzenienia się na małych statkach do 24 m.
(11) W normie EN ISO 23411:2021 określono wymogi dotyczące konstrukcji i badań kół sterowych dla małych statków do 24 m.
(12) Normy EN ISO 7840:2021, EN ISO 8469:2021, EN ISO 9093:2021, EN ISO 16147:2021 i EN ISO 23411:2021 spełniają wymogi, które mają obejmować i które są określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE, jak również w części A załącznika I do tej dyrektywy. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(13) Norma EN ISO 7840:2021 ma zastąpić normę EN ISO 7840:2018. Norma EN ISO 8469:2021 ma zastąpić normę EN ISO 8469:2018. Norma EN ISO 9093:2021 ma zastąpić normy EN ISO 9093-1:2018 i EN ISO 9093-2:2018. Norma EN ISO 16147:2021 ma zastąpić normę EN ISO 16147:2017. Norma EN ISO 23411:2021 ma zastąpić normy EN ISO 9775:2017 i EN ISO 15652:2017 opublikowane w komunikacie Komisji 2018/C 209/05 7 .
(14) Należy zatem wycofać odniesienia do norm EN ISO 7840:2018, EN ISO 8469:2018, EN ISO 9093-1:2018, EN ISO 9093-2:2018, EN ISO 9775:2017, EN ISO 15652:2017 i EN ISO 16147:2017 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 8 .
(15) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do poddanych przeglądowi wersji zharmonizowanych norm EN ISO 7840:2018, EN ISO 8469:2018, EN ISO 9093-1:2018, EN ISO 9093-2:2018, EN ISO 9775:2017, EN ISO 15652:2017 i EN ISO 16147:2017, należy odroczyć usunięcie odniesień do tych norm.
(16) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE. W załączniku tym należy uwzględnić odniesienia do norm zharmonizowanych EN ISO 7840:2021, EN ISO 8469:2021, EN ISO 9093:2021, EN ISO 16147:2021, i EN ISO 23411:2021. Odniesienia do norm EN ISO 7840:2018, EN ISO 8469:2018, EN ISO 9093-1:2018, EN ISO 9093-2:2018 należy skreślić z tego załącznika.
(17) Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, które usuwa się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. W załączniku tym należy uwzględnić odniesienie do norm EN ISO 9775:2017, EN ISO 15652:2017 i EN ISO 16147:2017.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/919.
(19) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: