uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na mocy art. 287 dyrektywy 2006/112/WE Litwa może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 29 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Litwy do Unii. Litwa została upoważniona decyzją wykonawczą Rady 2011/335/UE 2 do zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekraczał równowartości 45 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia do Unii, do dnia 31 grudnia 2020 r.
(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 18 czerwca 2020 r., Litwa wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo") od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2024 r., oraz podwyższenie progu zwolnienia do 55 000 EUR (zwanego dalej "podwyższonym progiem"). Do dnia 31 grudnia 2024 r. państwa członkowskie mają przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 dyrektywy Rady (UE) 2020/285 3 ustanawiającej prostsze przepisy dotyczące VAT dla małych przedsiębiorstw i uchylającej m.in. art. 287 dyrektywy 2006/112/WE ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r.
(3) Na podstawie środka stanowiącego odstępstwo podatnicy, których roczny obrót nie przekracza 55 000 EUR, będą zwolnieni z niektórych lub wszystkich obowiązków związanych z VAT, określonych w tytule XI rozdział 2-6 dyrektywy 2006/112/WE.
(4) Wyższy próg w ramach procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, określonej w art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, stanowi środek upraszczający, ponieważ może znacznie zmniejszyć obowiązki małych przedsiębiorstw w zakresie podatku VAT. Wnioskowany podwyższony próg jest zgodny z art. 284 dyrektywy 2006/112/WE.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazuje pozostałym państwom członkowskim wniosek złożony przez Litwę w pismach z dnia 10 sierpnia 2020 i 11 sierpnia 2020 r.. Pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. Komisja zawiadomiła Litwę, że posiada wszystkie informacje, które uznaje za niezbędne w celu rozpatrzenia wniosku.
(6) Ten środek stanowiący odstępstwo jest nieobowiązkowy dla podatników, którzy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(7) Według informacji przedstawionych przez Litwę środek stanowiący odstępstwo będzie miał tylko nieznaczny wpływ na łączną kwotę dochodów podatkowych pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji.
(8) Środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, ponieważ Litwa obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .
(9) Biorąc pod uwagę oczekiwania, że podwyższony próg zmniejszy obowiązki związane z VAT, a zatem koszty przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw, jak również obciążenie administracyjne oraz dla organów podatkowych, a także znikomy wpływ na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Litwę do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo.
(10) Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. Termin powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności podwyższonego progu. Zgodnie z dyrektywą (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do dnia 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 tej dyrektywy i stosować te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Litwę do stosowania środka stanowiącego odstępstwo na kolejny ograniczony okres do dnia 31 grudnia 2024 r.
(11) Ze względu na trudności spowodowane pandemią COVID-19 proces przedłużenia obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo trwał dłużej niż oczekiwano i nie został zakończony do dnia 31 grudnia 2020 r. Bez zastosowania niniejszej decyzji z mocą wsteczną małe przedsiębiorstwa poniosłyby straty gospodarcze. Należy zatem stosować niniejszą decyzję z mocą wsteczną, od dnia 1 stycznia 2021 r., aby zapewnić ciągłość prawną środka stanowiącego odstępstwo,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A.P. ZACARIAS | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.30.2 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/86 w sprawie upoważnienia Republiki Litewskiej do zastosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 22/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 28/01/2021 |