uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii 1 , w szczególności jego art. 23 akapit pierwszy,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 określono przepisy dotyczące zapobiegania pasażowalnym gąbczastym encefalopatiom (TSE) oraz kontroli i zwalczania tychże encefalopatii. Rozporządzenie to ma zastosowanie do produkcji oraz wprowadzania do obrotu żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego, a w pewnych określonych przypadkach - do ich wywozu.
(2) Art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 999/2001 zabrania karmienia przeżuwaczy białkami pochodzenia zwierzęcego. W art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia rozszerzono ten zakaz na zwierzęta inne niż przeżuwacze, jak określono w załączniku IV rozdział I, natomiast w rozdziałach II-V określono i szczegółowo opisano pewne odstępstwa od zakazów przewidzianych w rozdziale I pod określonymi warunkami.
(3) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącym dokumentu strategicznego w sprawie pasażowalnych encefalopatii gąbczastych na lata 2010-2015 ("druga mapa drogowa dla TSE") 2 przedstawiono możliwe zmiany w prawodawstwie Unii w celu dostosowania środków zapobiegania, kontroli i zwalczania TSE do rozwoju sytuacji epidemiologicznej w zakresie gąbczastej encefalopatii bydła (BSE). W komunikacie tym podkreśla się również, że wszelkie zmiany przepisów dotyczących TSE powinny opierać się przede wszystkim na opiniach naukowych. Druga mapa drogowa dla TSE odnosi się do przeglądu określonych w prawodawstwie Unii obecnych przepisów dotyczących zakazu paszowego w odniesieniu do zwierząt innych niż przeżuwacze.
(4) Na podstawie treści dwóch opinii naukowych wydanych przez Panel ds. zagrożeń biologicznych (BIOHAZ) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") odpowiednio w dniu 24 stycznia 2007 r. i w dniu 17 listopada 2007 r. w drugiej mapie drogowej dla TSE potwierdzono, że nie zaobserwowano występowania TSE u zwierząt gospodarskich innych niż przeżuwacze w warunkach naturalnych.
(5) W dniu 7 czerwca 2018 r. Urząd przyjął opinię naukową w sprawie przeglądu ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do ryzyka BSE stwarzanego przez przetworzone białka zwierzęce 3 . W ramach ilościowej oceny ryzyka oszacowano, że całkowita zakaźność BSE jest czterokrotnie niższa niż szacowano w 2011 r., przy czym oczekuje się, że każdego roku wystąpi mniej niż jeden przypadek BSE.
(6) W dniu 22 września 2020 r. Urząd przyjął opinię naukową w sprawie potencjalnego ryzyka BSE u bydła związanego ze stosowaniem kolagenu i żelatyny pochodzących od przeżuwaczy w paszy dla zwierząt gospodarskich innych niż przeżuwacze 4 . Urząd stwierdza, że prawdopodobieństwo, iż żaden nowy przypadek BSE w populacji bydła nie zostanie wywołany jedną z trzech dróg zakażenia wskazanych w tej opinii, jest większe niż 99 % (prawie pewność).
(7) Jednocześnie szacuje się, że 100 000 ton wycofanych środków spożywczych zawierających kolagen lub żelatynę pochodzące od przeżuwaczy jest corocznie usuwanych w Unii, ponieważ nie można ich stosować w paszy dla zwierząt gospodarskich zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zakazu paszowego.
(8) Należy zatem uchylić zakaz karmienia zwierząt gospodarskich innych niż przeżuwacze kolagenem i żelatyną pochodzącymi od przeżuwaczy.
(9) Art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 5 zabrania skarmiania zwierząt lądowych danego gatunku, innych niż zwierzęta futerkowe, przetworzonym białkiem zwierzęcym pochodzącym z całych zwierząt lub z części zwierząt tego samego gatunku (powtórne przetwarzanie wewnątrzgatunkowe).
(10) W drugiej mapie drogowej dla TSE stwierdzono również, że ryzyko przenoszenia BSE ze zwierząt innych niż przeżuwacze na zwierzęta inne niż przeżuwacze jest znikome, o ile unika się powtórnego przetwarzania wewnątrzga- tunkowego. W związku z tym Komisja stwierdza, że można rozważyć zniesienie zakazu stosowania przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od zwierząt innych niż przeżuwacze w paszy dla zwierząt innych niż przeżuwacze, przy przestrzeganiu istniejącego zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego.
(11) W dniu 29 listopada 2010 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie drugiej mapy drogowej dla TSE 6 . Konkluzje te stanowią, że zasadniczym warunkiem ewentualnego ponownego zezwolenia na stosowanie przetworzonych białek zwierzęcych niepochodzących od przeżuwaczy w paszach dla gatunków innych niż przeżuwacze powinna być dostępność skutecznych i zatwierdzonych technik analitycznych umożliwiających rozróżnienie przetworzonych białek zwierzęcych pochodzących od różnych gatunków oraz analiza ryzyka takiego ponownego zezwolenia w odniesieniu do zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego.
(12) W 2012 r. laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. białek zwierzęcych w paszach (EURL-AP) zatwierdziło nową metodę diagnostyczną opartą na DNA (PCR), dzięki której można wykryć nawet bardzo niski poziom materiału pochodzącego od przeżuwaczy, który może być obecny w paszach. Walidacja tej metody pozwoliła na ponowne udzielenie zezwolenia w 2013 r. na stosowanie przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od zwierząt innych niż przeżuwacze w paszy dla zwierząt akwakultury zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 56/2013 7 .
(13) Następnie, odpowiednio w 2015 i 2018 r., laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. białek zwierzęcych w paszach zatwierdziło również metody PCR umożliwiające wykrycie obecności w paszy materiału pochodzącego od świń lub drobiu. W związku z tym umożliwiają one kontrolę prawidłowego wdrożenia zakazu powtórnego przetwarzania wewnątrzgatunkowego w przypadku świń i drobiu.
(14) W sprawozdaniu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie rozwoju produkcji białek roślinnych w Unii Europejskiej 8 , opublikowanym w dniu 22 listopada 2018 r., podkreślono potrzebę zmniejszenia zależności Unii od państw trzecich w zakresie dostaw białka. Z żywieniowego punktu widzenia przetworzone białka zwierzęce są doskonałym materiałem paszowym o wysokiej zawartości wysokostrawnych składników odżywczych, takich jak
aminokwasy i fosfor, oraz o wysokiej zawartości witamin. Ponowne udzielenie zezwolenia na stosowanie w paszy dla zwierząt innych niż przeżuwacze przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od zwierząt innych niż przeżuwacze zmniejszyłoby tę zależność od białek pochodzących z państw trzecich.
(15) Należy ponownie zezwolić na stosowanie przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od świń w paszy dla drobiu oraz przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od drobiu w paszy dla świń. Należy stosować surowe wymogi podczas zbierania, transportu i przetwarzania tych produktów oraz regularnie pobierać i analizować próbki, aby uniknąć wszelkiego ryzyka i przyczynić się do weryfikacji braku zanieczyszczenia krzyżowego zabronionym białkiem przeżuwaczy i powtórnego przetwarzania węwnątrzgatunkowego.
(16) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/893 9 zezwolono na stosowanie przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od owadów oraz mieszanek paszowych zawierających takie przetworzone białko zwierzęce do karmienia zwierząt akwakultury. Drób to zwierzęta owadożerne, świnie są wszystkożerne i nie ma obaw co do tego materiału paszowego. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od owadów do karmienia drobiu i trzody chlewnej na takich samych warunkach, jakie są wymagane do karmienia zwierząt akwakultury.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.295.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/1372 zmieniające załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do zakazu karmienia zwierząt gospodarskich innych niż przeżuwacze, innych niż zwierzęta futerkowe, białkiem pochodzącym od zwierząt |
Data aktu: | 17/08/2021 |
Data ogłoszenia: | 18/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 07/09/2021 |