Rozporządzenie wykonawcze 2021/1367 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1367
z dnia 6 sierpnia 2021 r.
dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 4 i art. 58 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia jednolitego stosowania Nomenklatury scalonej, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 , konieczne jest przyjęcie środków dotyczących klasyfikacji towaru określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

(2) Rozporządzeniem (EWG) nr 2658/87 ustanowiono Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury scalonej. Reguły te stosuje się także do każdej innej nomenklatury, która jest w całości lub w części oparta na Nomenklaturze scalonej bądź która dodaje do niej jakikolwiek dodatkowy podpodział i która została ustanowiona szczególnymi przepisami unijnymi, w celu stosowania środków taryfowych i innych środków odnoszących się do obrotu towarowego.

(3) Stosownie do wymienionych wyżej ogólnych reguł towar opisany w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku należy klasyfikować do kodu CN wskazanego w kolumnie 2, na mocy uzasadnień określonych w kolumnie 3 tej tabeli.

(4) Należy zagwarantować, aby wiążąca informacja taryfowa wydana odnośnie do towarów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, która nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem, mogła być nadal przywoływana przez posiadacza przez pewien okres zgodnie z art. 34 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Okres ten powinien wynosić trzy miesiące.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Towar opisany w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku klasyfikuje się w Nomenklaturze scalonej do kodu CN wskazanego w kolumnie 2 tej tabeli.

Artykuł  2

Wiążąca informacja taryfowa, która nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem, może być nadal przywoływana przez okres trzech miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 34 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 sierpnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Gerassimos THOMAS
Dyrektor Generalny
Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej

ZAŁĄCZNIK

Opis towarów Klasyfikacja (kod CN) Uzasadnienie
(1) (2) (3)
Pojazd czterokołowy z silnikiem elektrycznym prądu stałego 24 V o mocy 800 W zasilanym dwoma akumulatorami 12 V o pojemności 45 Ah. Ma w przybliżeniu 65 cm szerokości, 125 cm długości i 129 cm wysokości (mierzonej przy oparciu siedzenia, 85 cm przy złożonym oparciu siedzenia). Jego całkowita masa wynosi w przybliżeniu 107 kg (108 kg włącznie z akumulatorami). Maksymalne obciążenie wynosi w przybliżeniu 130 kg.

Pojazd posiada następujące cechy

charakterystyczne:

- pozioma platforma łącząca część przednią i tylną; platformy nie można w żaden sposób regulować (np. składać lub przechylać), aby dostosować ją do potrzeb użytkownika,

- dwie osie resorowane, napęd na tylną oś i rozstaw osi 820 mm,

- zdolność pokonywania wzniesień o kącie nachylenia 13°,

- promień skrętu 210 cm,

- dwa komplety pompowanych opon (tylne opony są większe niż przednie),

- ustawiane, obrotowe siedzenie o regulowanej wysokości, z podpórkami i podłokietnikami oraz antypoślizgową powierzchnią na stopy,

- regulowana, składana kolumna kierownicy z kierownicą o owalnym kształcie,

- przednie i tylne światła, kierunkowskazy i lusterka wsteczne.

Kolumna kierownicy posiada również tablicę rozdzielczą wyposażoną w przełączniki, regulator prędkości, przycisk klaksonu, przycisk biegu jałowego silnika, przełącznik kierunkowskazów, włącznik świateł, wskaźnik stanu akumulatora i nastawnik prędkości.

Pojazd posiada dwie ręcznie obsługiwane dźwignie do przyspieszania, hamowania i cofania. Układ kierowniczy można ustawić tak, aby umożliwić obsługę jedną ręką.

Posiada "inteligentny"" elektromagnetyczny układ hamulcowy z systemem odzyskiwania energii.

Przy całkowicie naładowanych akumulatorach pojazd ma maksymalny zasięg do 45 kilometrów i może osiągnąć maksymalną prędkość w przybliżeniu 15-16 km/h.

Może być wyposażony w małe tylne kółka przeciwwywrotne, koszyk na zakupy, uchwyt na laskę itp.

8703 10 18 Klasyfikacja wyznaczona jest przez reguły 1 i 6 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej oraz brzmienie kodów CN 8703, 8703 10 oraz 8703 10 18.

Wyklucza się klasyfikację do pozycji 8713 jako wózka dla osób niepełnosprawnych, ponieważ pojazd nie jest specjalnie przeznaczony do przewozu osób niepełnosprawnych: nie posiada żadnych szczególnych funkcji w celu łagodzenia niepełnosprawności.

Chociaż pojazd jest zaprojektowany w taki sposób, że układ kierowniczy może być obsługiwany jedną ręką i posiada wygodne, obrotowe siedzenie z podparciem i antypoślizgową powierzchnią dla stóp (oraz może być opcjonalnie wyposażony w małe kółka przeciwwywrotne), takie właściwości nie stanowią obiektywnych szczególnych funkcji mających na celu złagodzenie niepełnosprawności (zobacz również: Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej (CNEN) do podpozycji 8713 90 00, Noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego do pozycji 8713 oraz opinia klasyfikacyjna HS 8703.10/1).

Ponadto z pozycji 8713 wyłączone są pojazdy wyposażone w oddzielną, regulowaną kolumnę kierownicy oraz te, które osiągają maksymalną prędkość powyżej 10 km na godzinę (zobacz również Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej do podpozycji 8713 90 00).

Pojazd jest używany do przewozu osób i po przedstawieniu organom celnym nie jest rozpoznawalny jako pojazd przeznaczony wyłącznie dla osób niepełnosprawnych (zob. sprawa C-198/15 (1)), na podstawie jego

obiektywnych cech i właściwości, które muszą być ocenione w czasie odprawy celnej (zob. sprawa C-286/15 (2)). Wszelkie późniejsze modyfikacje pojazdu po dokonaniu odprawy celnej nie są brane pod uwagę, podobnie jak wszelka ocena pojazdu, która może być przeprowadzona przez organ krajowy do celów innych niż określone w przepisach prawa celnego.

Pojazd ten jest specjalnym rodzajem pojazdu do przewozu osób.

Należy go zatem klasyfikować do kodu CN 8703 10 18 jako pojazd silnikowy zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, podobny do pojazdów golfowych.

Do celów transportowych pojazd może być składany. Może być używany na drogach, chodnikach, ścieżkach, alejkach w parkach, ścieżkach rowerowych i niektórych ścieżkach rekreacyjnych lub w strefach ruchu pieszego (np. w pasażach handlowych).

Zob. ilustracja (*)

(*) Ilustracja ma charakter wyłącznie informacyjny.

(1) Wyrok Trybunału z dnia 26 maja 2016 r., Invamed Group Ltd i in. przeciwko Commissioners for Her Majesty's Revenue & Customs, C-198/15, ECLI:EU:C:2016:362.

(2) Wyrok Trybunału z dnia 26 maja 2016 r., Latvijas propana gaze, C-286/15, ECLI:EU:C:2016:363, pkt 33.

grafika
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024