KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 3 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii, między innymi w zakresie bezpieczeństwa żywności, na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W rozporządzeniu tym określono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli urzędowych w odniesieniu do substancji, których stosowanie może prowadzić do powstawania pozostałości tych substancji w żywności i paszy.
(2) Rozporządzenie (UE) 2017/625 uchyla art. 30 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , który ma być jednak w dalszym ciągu stosowany do dnia 14 grudnia 2022 r., chyba że aktem delegowanym ustali się wcześniejszą datę. W art. 30 ustanowiono szczegółowe wymogi dotyczące ustanowienia krajowych wieloletnich programów kontroli pozostałości pestycydów, opierających się na ocenie ryzyka i mających podwójny cel: ocenę narażenia konsumenta i zgodności z obowiązującym prawem.
(3) W art. 110 rozporządzenia (UE) 2017/625 przewidziano minimalne wymogi dotyczące treści wieloletnich krajowych planów kontroli. Wymogi te nie uwzględniają jednak określonych ustaleń praktycznych na potrzeby przygotowania wieloletnich krajowych programów kontroli pozostałości pestycydów.
(4) Należy zatem ustanowić szczegółowe wymogi dotyczące przygotowania wieloletnich krajowych programów kontroli pozostałości pestycydów, które powinny być częścią wieloletnich krajowych planów kontroli. Szczególnie istotne jest zapewnienie, by system kontroli uwzględniał cel oceny narażenia konsumenta i zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005.
(5) Ponieważ art. 30 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przestanie obowiązywać od dnia 15 grudnia 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od tej daty.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: