uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Kryteria, na podstawie których właściwe organy mogą żądać wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności, o którym mowa w art. 26 ust. 3 tego rozporządzenia, powinny uwzględniać charakter przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011, co do których administratorzy pozaistotnych wskaźników referencyjnych mogą postanowić, że nie będą ich stosować, zgodnie z art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia. Ponieważ niektóre wymogi określone w tych przepisach dotyczą struktury organizacyjnej administratora, natomiast inne dotyczą danego wskaźnika referencyjnego lub danej rodziny wskaźników referencyjnych, to samo rozróżnienie ma zastosowanie do kryteriów, na podstawie których właściwe organy mogą żądać wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności.
(2) W odniesieniu do wymogów dotyczących struktury organizacyjnej administratora właściwe organy powinny mieć możliwość żądania wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności dotyczącym pozaistotnego wskaźnika referencyjnego, jeżeli uważają, że oświadczenie o zgodności nie wskazuje jasno, dlaczego dany administrator uznaje za stosowne nie przestrzegać wymogów, o których mowa w art. 4, 5 i 6 rozporządzenia (UE) 2016/1011. Powinno to mieć miejsce w szczególności w przypadku braku jasności co do: struktury organizacyjnej danego administratora, identyfikacji potencjalnych konfliktów interesów, które mogą powstać między osobami zaangażowanymi w opracowywanie wskaźnika referencyjnego a innymi pracownikami lub częściami organizacji administratora, procesu nadzoru nad opracowywaniem pozaistotnego wskaźnika referencyjnego bądź też ram kontroli opracowywania, publikowania lub udostępniania pozaistotnego wskaźnika referencyjnego.
(3) W odniesieniu do wymogów dotyczących wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych właściwe organy powinny mieć możliwość żądania wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności dotyczącym pozaistotnego wskaźnika referencyjnego, jeżeli uważają, że oświadczenie o zgodności nie wskazuje jasno, dlaczego dany administrator uznaje za stosowne nie przestrzegać wymogów, o których mowa w art. 11 oraz art. 13-16 rozporządzenia (UE) 2016/1011. Powinno to mieć miejsce w szczególności w przypadku braku jasności co do: poziomu kontroli nad przekazywaniem danych wejściowych, przejrzystości procedur konsultacji w sprawie każdej istotnej zmiany w metodzie wyznaczania pozaistotnego wskaźnika referencyjnego, procesu zgłaszania przypadków manipulacji lub prób manipulacji pozaistotnym wskaźnikiem referencyjnym, kodeksu postępowania, w przypadku gdy pozaistotny wskaźnik referencyjny opiera się na danych wejściowych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, kompetencji administratora do dokonywania przeglądów i przedstawiania sprawozdań dotyczących przestrzegania przez niego metody wyznaczania wskaźnika referencyjnego oraz przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011, a w przypadku gdy dane wejściowe pochodzą od podmiotu nadzorowanego przekazującego dane - czy odbywa się to przy zastosowaniu odpowiednich środków kontroli zapewniających dokładność, rzetelność i wiarygodność danych wejściowych.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(5) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(6) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 26 ust. 6 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.291.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1348 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria, na podstawie których właściwe organy mogą żądać wprowadzenia zmian w oświadczeniu o zgodności dotyczącym pozaistotnego wskaźnika referencyjnego |
Data aktu: | 06/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 13/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 02/09/2021 |