URZĄD NADZORU EFTA,uwzględniając Porozumienie między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 1 ust. 2 oraz art. 3 protokołu 1 do tego porozumienia,
uwzględniając akt prawny, o którym mowa w rozdziale I część 4.1 pkt 2 załącznika I do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"),
dyrektywa Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami ("dyrektywa 91/68/EWG"),
zmieniony i dostosowany do Porozumienia EOG w drodze szczególnych dostosowań i dostosowań sektorowych, o których mowa w załączniku I do tego porozumienia, na mocy pkt 4. lit. d) protokołu 1 do Porozumienia EOG, a w szczególności na mocy art. 15 ust. 1 i 2 oraz rozdział 1 część II pkt 1 załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG,
a także mając na uwadze, co następuje:
W piśmie z dnia 25 listopada 2020 r. (dokument nr 1166399) Norweski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (NFSA) zwrócił się do Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") o uznanie Norwegii za oficjalnie wolną od Brucella melitensis u norweskich małych przeżuwaczy ("wniosek"). Do wniosku dołączono sprawozdanie norweskiego Instytutu Weterynaryjnego sporządzone w celu wykazania, że Norwegia jest wolna od Brucella melitensis u owiec i kóz zgodnie z wymogami dyrektywy 91/68/EWG (dokument nr 1166397).
W wiadomości e-mail z dnia 18 grudnia 2020 r. (dokument nr 1171269) Urząd zwrócił się do NFSA o dodatkowe informacje dotyczące podstawy prawnej wniosku.
W piśmie z dnia 5 stycznia 2021 r. (dokument nr 1171267) norweskie Ministerstwo Rolnictwa i Żywności ("ministerstwo") odpowiedziało na wniosek Urzędu dotyczący dodatkowych informacji, załączając pismo NFSA z dnia 21 grudnia 2020 r. (dokument nr 1171265), w którym wskazano, że podstawą prawną wniosku jest rozdział 1 część II pkt 1 lit. a) albo pkt 1 lit. b) i c) załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG.
Rozdział I część II pkt 1 załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG stanowi, że za oficjalnie wolne od brucelozy może zostać uznane państwo członkowskie:
"a) w którym 99,8 % gospodarstw hodowli owiec lub kóz jest urzędowo uznanych za wolne od brucelozy;
lub
b) które spełnia następujące warunki:
(i) co najmniej od pięciu lat bruceloza owiec i kóz jest chorobą obowiązkowo zgłaszaną;
(ii) co najmniej przez pięć lat nie miał miejsca urzędowo potwierdzony przypadek brucelozy owiec lub kóz;
(iii) w okresie co najmniej trzech lat szczepienia były w nim zakazane; oraz
c) w którym doprowadzono do zgodności z tymi warunkami zgodnie z procedurą określoną w art. 15 niniejszej dyrektywy;...".
Urząd, w ścisłej współpracy z Komisją Europejską, przeanalizował informacje przekazane przez Norwegię i nie był w stanie stwierdzić na tej podstawie, czy warunki określone w rozdziale 1 część II pkt 1 lit a) załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG zostały spełnione. Urząd rozważył zatem, czy spełnione zostały warunki określone w rozdziale 1 część II pkt 1 lit. b) załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG.
W piśmie z dnia 28 stycznia 2021 r. (dokument nr 1172699) Urząd zwrócił się do ministerstwa z prośbą o potwierdzenie, że szczepienia przeciwko brucelozie były zakazane u małych przeżuwaczy w Norwegii przez co najmniej trzy ostatnie lata.
Pismem z dnia 23 lutego 2021 r. (dokument nr 1182614) ministerstwo odpowiedziało na wniosek Urzędu o potwierdzenie, załączając pismo NFSA (dokument nr 1182612) potwierdzające, że szczepienie przeciwko brucelozie było zakazane u małych przeżuwaczy w Norwegii przez co najmniej trzy ostatnie lata.
Urząd, w ścisłej współpracy z Komisją Europejską, zbadał całą stosowną dokumentację przedłożoną przez Norwegię i w świetle tych informacji uważa, że spełnione są warunki określone w rozdziale 1 część II pkt 1 lit. b) załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG, na podstawie których Norwegię można uznać za oficjalnie wolną od Brucella melitensis u norweskich małych przeżuwaczy.
Decyzją delegowaną nr 20/21/COL (dokument nr 1174462) Urząd należycie przedłożył projekt decyzji Komitetowi EFTA ds. Weterynaryjnych i Fitosanitarnych ("Komitet") zgodnie z art. 15 oraz pkt 1 lit. c) rozdziału 1 części II załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG. Komitet zatwierdził projekt decyzji. Projekt decyzji jest zatem zgodny z opinią Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: