uwzględniając Porozumienie między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 1 ust. 2 oraz art. 3 protokołu 1 do tego porozumienia,
uwzględniając akt prawny, o którym mowa w rozdziale I część 4.1 pkt 2 załącznika I do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"),
dyrektywa Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami ("dyrektywa 91/68/EWG"),
zmieniony i dostosowany do Porozumienia EOG w drodze szczególnych dostosowań i dostosowań sektorowych, o których mowa w załączniku I do tego porozumienia, na mocy pkt 4. lit. d) protokołu 1 do Porozumienia EOG, a w szczególności na mocy art. 15 ust. 1 i 2 oraz rozdział 1 część II pkt 1 załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG,
a także mając na uwadze, co następuje:
W piśmie z dnia 25 listopada 2020 r. (dokument nr 1166399) Norweski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (NFSA) zwrócił się do Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") o uznanie Norwegii za oficjalnie wolną od Brucella melitensis u norweskich małych przeżuwaczy ("wniosek"). Do wniosku dołączono sprawozdanie norweskiego Instytutu Weterynaryjnego sporządzone w celu wykazania, że Norwegia jest wolna od Brucella melitensis u owiec i kóz zgodnie z wymogami dyrektywy 91/68/EWG (dokument nr 1166397).
W wiadomości e-mail z dnia 18 grudnia 2020 r. (dokument nr 1171269) Urząd zwrócił się do NFSA o dodatkowe informacje dotyczące podstawy prawnej wniosku.
W piśmie z dnia 5 stycznia 2021 r. (dokument nr 1171267) norweskie Ministerstwo Rolnictwa i Żywności ("ministerstwo") odpowiedziało na wniosek Urzędu dotyczący dodatkowych informacji, załączając pismo NFSA z dnia 21 grudnia 2020 r. (dokument nr 1171265), w którym wskazano, że podstawą prawną wniosku jest rozdział 1 część II pkt 1 lit. a) albo pkt 1 lit. b) i c) załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG.
Rozdział I część II pkt 1 załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG stanowi, że za oficjalnie wolne od brucelozy może zostać uznane państwo członkowskie:
"a) w którym 99,8 % gospodarstw hodowli owiec lub kóz jest urzędowo uznanych za wolne od brucelozy;
lub
b) które spełnia następujące warunki:
(i) co najmniej od pięciu lat bruceloza owiec i kóz jest chorobą obowiązkowo zgłaszaną;
(ii) co najmniej przez pięć lat nie miał miejsca urzędowo potwierdzony przypadek brucelozy owiec lub kóz;
(iii) w okresie co najmniej trzech lat szczepienia były w nim zakazane; oraz
c) w którym doprowadzono do zgodności z tymi warunkami zgodnie z procedurą określoną w art. 15 niniejszej dyrektywy;...".
Urząd, w ścisłej współpracy z Komisją Europejską, przeanalizował informacje przekazane przez Norwegię i nie był w stanie stwierdzić na tej podstawie, czy warunki określone w rozdziale 1 część II pkt 1 lit a) załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG zostały spełnione. Urząd rozważył zatem, czy spełnione zostały warunki określone w rozdziale 1 część II pkt 1 lit. b) załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG.
W piśmie z dnia 28 stycznia 2021 r. (dokument nr 1172699) Urząd zwrócił się do ministerstwa z prośbą o potwierdzenie, że szczepienia przeciwko brucelozie były zakazane u małych przeżuwaczy w Norwegii przez co najmniej trzy ostatnie lata.
Pismem z dnia 23 lutego 2021 r. (dokument nr 1182614) ministerstwo odpowiedziało na wniosek Urzędu o potwierdzenie, załączając pismo NFSA (dokument nr 1182612) potwierdzające, że szczepienie przeciwko brucelozie było zakazane u małych przeżuwaczy w Norwegii przez co najmniej trzy ostatnie lata.
Urząd, w ścisłej współpracy z Komisją Europejską, zbadał całą stosowną dokumentację przedłożoną przez Norwegię i w świetle tych informacji uważa, że spełnione są warunki określone w rozdziale 1 część II pkt 1 lit. b) załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG, na podstawie których Norwegię można uznać za oficjalnie wolną od Brucella melitensis u norweskich małych przeżuwaczy.
Decyzją delegowaną nr 20/21/COL (dokument nr 1174462) Urząd należycie przedłożył projekt decyzji Komitetowi EFTA ds. Weterynaryjnych i Fitosanitarnych ("Komitet") zgodnie z art. 15 oraz pkt 1 lit. c) rozdziału 1 części II załącznika A do dyrektywy 91/68/EWG. Komitet zatwierdził projekt decyzji. Projekt decyzji jest zatem zgodny z opinią Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na mocy decyzji delegowanej nr 130/20/COL | |
Högni S. KRISTJANSSON | Carsten ZATSCHLER |
Odpowiedzialny członek Kolegium | Zatwierdzający jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.290.3 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 29/21/COL uznająca status obszaru wolnego od choroby dla Norwegii w odniesieniu do Brucella melitensis u małych przeżuwaczy |
Data aktu: | 13/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 12/08/2021 |