Rozporządzenie wykonawcze 2021/1337 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do zarządzania finansami

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1337
z dnia 18 czerwca 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do zarządzania finansami

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 6 i art. 104,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 11 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2  określono ogólne zasady dotyczące deklaracji wydatków i dochodów przeznaczonych na określony cel zadeklarowanych przez agencje płatnicze za dany miesiąc. W momencie ustalania płatności miesięcznych na rzecz państw członkowskich Komisja bierze pod uwagę przyjęte przez siebie korekty w ramach rozliczenia rachunków i rozliczenia zgodności rachunków. Ponieważ kwoty odpowiadające tym korektom są znane Komisji, nie ma zatem szczególnej potrzeby, aby państwa członkowskie włączały je do miesięcznej deklaracji i deklarowały je Komisji. W celu uproszczenia procedury w odniesieniu do kwot, które mają być zadeklarowane przez państwa członkowskie, wymóg ten należy skreślić.

(2) Art. 14 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że podejmując decyzję w sprawie płatności miesięcznych, Komisja udostępnia państwom członkowskim środki niezbędne do pokrycia wydatków, które mają być finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji ("EFRG"). Czyniąc to, Komisja powinna jednak uwzględnić dochody otrzymane przez agencje płatnicze w imieniu budżetu Unii. Obecnie w ramach EFRG Komisja kompensuje kwoty wydatków w stosunku do kwot dochodów przeznaczonych na określony cel bezpośrednio w swojej decyzji w sprawie płatności miesięcznej. Ta operacja finansowa stanowi odstępstwo od sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel w ramach innych funduszy unijnych, gdzie kwoty nie są kompensowane, lecz odzyskiwane na podstawie nakazu odzyskania środków sporządzonego zgodnie z art. 98 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 . W celu zharmonizowania praktyk księgowych Komisji, a w szczególności sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel, konieczne jest dostosowanie tego technicznego aspektu zarządzania finansami EFRG do przepływu środków w ramach innych funduszy unijnych. W związku z tym zachodzi potrzeba zmiany sposobu, w jaki dochody uzyskane w ramach EFRG mają być kompensowane.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 4  zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 5  i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") do dnia 31 grudnia 2022 r., zapewniając tym samym państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono - w ramach rozszerzonych programów w latach 2021 i 2022 - dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ("EURI") na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii.

(4) Jak określono w motywie 24 rozporządzenia (UE) 2020/2220, dodatkowe zasoby z EURI podlegają szczególnym warunkom. Te dodatkowe zasoby należy zatem planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując co do zasady przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym te dodatkowe zasoby należy wdrażać na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz uwzględniać w ramach tego rozporządzenia jako kwoty przeznaczone na finansowanie działań w ramach EFRROW. W konsekwencji należy dostosować odpowiednie przepisy wykonawcze dotyczące zarządzania finansami w odniesieniu do dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. W szczególności należy dostosować prognozy potrzeb finansowych, deklaracje wydatków, które mają przedstawiać państwa członkowskie, oraz obliczenie kwoty, która ma zostać wypłacona, w odniesieniu do alokacji z EFRROW.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 908/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 11 ust. 1 lit. c) skreśla się ostatnie zdanie;
2)
art. 14 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli płatności, których ma dokonać Komisja, prowadzą do powstania ujemnej kwoty dla państwa członkowskiego, dodatkowe odliczenia są przenoszone na kolejne miesiące";

3)
art. 21 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 * , oraz zgodnie z art. 102 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) pkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 państwa członkowskie przesyłają Komisji dwa razy w roku, najpóźniej do dnia 31 stycznia i 31 sierpnia swoje prognozy odnośnie do kwot, które należy sfinansować z EFRROW w odniesieniu do danego roku budżetowego. Prognozy te wskazują oddzielnie kwoty prognozowane na zasoby dodatkowe, o których mowa w art. 58a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. Ponadto państwa członkowskie przesyłają zaktualizowane szacunki dotyczące wniosków o finansowanie na kolejny rok budżetowy.";

4)
w art. 22 ust. 1 akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"1. Agencje płatnicze deklarują wydatki w odniesieniu do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.

W odniesieniu do każdego środka rozwoju obszarów wiejskich agencje płatnicze podają w deklaracji wydatków kwotę, o której mowa w art. 58 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, oraz kwotę, o której mowa w art. 58a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.";

5)
art. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Bez uszczerbku dla pułapu przewidzianego w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, jeżeli łączna kwota wkładu Unii wypłacona na rzecz programu rozwoju obszarów wiejskich przekracza łączną kwotę zaprogramowaną na rzecz środka rozwoju obszarów wiejskich, kwotę do wypłacenia zmniejsza się w następujący sposób:

a) w przypadku zasobów EFRROW, bez dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, zostaje ona zmniejszona do kwoty zaprogramowanej na ten środek w ramach EFRROW, bez dodatkowych zasobów;

b) w przypadku dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, zostaje ona zmniejszona do kwoty zaprogramowanej na ten środek w ramach dodatkowych zasobów.

Jakikolwiek wkład Unii wyłączony w ten sposób można wypłacić później, pod warunkiem że zmieniony plan finansowy został przedstawiony przez państwo członkowskie i zaakceptowany przez Komisję.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 z dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.289.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/1337 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do zarządzania finansami
Data aktu: 18/06/2021
Data ogłoszenia: 12/08/2021
Data wejścia w życie: 15/08/2021