uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 6 i art. 104,
(1) W art. 11 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 określono ogólne zasady dotyczące deklaracji wydatków i dochodów przeznaczonych na określony cel zadeklarowanych przez agencje płatnicze za dany miesiąc. W momencie ustalania płatności miesięcznych na rzecz państw członkowskich Komisja bierze pod uwagę przyjęte przez siebie korekty w ramach rozliczenia rachunków i rozliczenia zgodności rachunków. Ponieważ kwoty odpowiadające tym korektom są znane Komisji, nie ma zatem szczególnej potrzeby, aby państwa członkowskie włączały je do miesięcznej deklaracji i deklarowały je Komisji. W celu uproszczenia procedury w odniesieniu do kwot, które mają być zadeklarowane przez państwa członkowskie, wymóg ten należy skreślić.
(2) Art. 14 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że podejmując decyzję w sprawie płatności miesięcznych, Komisja udostępnia państwom członkowskim środki niezbędne do pokrycia wydatków, które mają być finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji ("EFRG"). Czyniąc to, Komisja powinna jednak uwzględnić dochody otrzymane przez agencje płatnicze w imieniu budżetu Unii. Obecnie w ramach EFRG Komisja kompensuje kwoty wydatków w stosunku do kwot dochodów przeznaczonych na określony cel bezpośrednio w swojej decyzji w sprawie płatności miesięcznej. Ta operacja finansowa stanowi odstępstwo od sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel w ramach innych funduszy unijnych, gdzie kwoty nie są kompensowane, lecz odzyskiwane na podstawie nakazu odzyskania środków sporządzonego zgodnie z art. 98 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 . W celu zharmonizowania praktyk księgowych Komisji, a w szczególności sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel, konieczne jest dostosowanie tego technicznego aspektu zarządzania finansami EFRG do przepływu środków w ramach innych funduszy unijnych. W związku z tym zachodzi potrzeba zmiany sposobu, w jaki dochody uzyskane w ramach EFRG mają być kompensowane.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 4 zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 5 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") do dnia 31 grudnia 2022 r., zapewniając tym samym państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono - w ramach rozszerzonych programów w latach 2021 i 2022 - dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ("EURI") na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii.
(4) Jak określono w motywie 24 rozporządzenia (UE) 2020/2220, dodatkowe zasoby z EURI podlegają szczególnym warunkom. Te dodatkowe zasoby należy zatem planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując co do zasady przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym te dodatkowe zasoby należy wdrażać na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz uwzględniać w ramach tego rozporządzenia jako kwoty przeznaczone na finansowanie działań w ramach EFRROW. W konsekwencji należy dostosować odpowiednie przepisy wykonawcze dotyczące zarządzania finansami w odniesieniu do dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. W szczególności należy dostosować prognozy potrzeb finansowych, deklaracje wydatków, które mają przedstawiać państwa członkowskie, oraz obliczenie kwoty, która ma zostać wypłacona, w odniesieniu do alokacji z EFRROW.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.289.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1337 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do zarządzania finansami |
Data aktu: | 18/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 12/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 15/08/2021 |