KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 40 i art. 46 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 40 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stanowi, że wszelkie płatności dokonane przez agencje płatnicze państw członkowskich na rzecz beneficjentów przed najwcześniejszą możliwą datą płatności i po najpóźniejszej możliwej dacie płatności nie kwalifikują się do finansowania unijnego, z wyjątkiem niektórych przypadków.
(2) W art. 5 i 5a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 2 ustanowiono warunki, na jakich, zgodnie z zasadą proporcjonalności, wydatki zrealizowane po upływie terminów płatności uznaje się za kwalifikujące się do finansowania unijnego.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/160 3 dodano w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 ustęp 3a, aby zapewnić pewność prawa i wyjaśnić warunki mające zastosowanie do płatności bezpośrednich dokonanych w roku budżetowym 2015 zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 73/2009 4 . Przepis ten jest nieaktualny i w związku z tym może zostać skreślony.
(4) Kontrole przestrzegania najpóźniejszej daty płatności mają być przeprowadzane zarówno w odniesieniu do płatności w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG), jak i płatności w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Jednakże kontrole przestrzegania terminów płatności w ramach EFRG są przeprowadzane dwukrotnie w roku budżetowym, mianowicie w odniesieniu do wydatków dokonanych do dnia 31 lipca i pozostałych wydatków dokonanych do dnia 15 października, natomiast przestrzeganie terminów płatności EFRROW jest sprawdzane jednokrotnie w roku budżetowym w odniesieniu do wszystkich płatności dokonanych za ten rok budżetowy.
(5) Na potrzeby uproszczenia i zwiększenia efektywności oraz w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich i Komisji należy również ustanowić jedną kontrolę przestrzegania terminów płatności na cały rok budżetowy w odniesieniu do wydatków EFRG. Kontrolę tę należy przeprowadzać w odniesieniu do wydatków dokonanych do dnia 15 października. W przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania terminów płatności w kontekście miesięcznych deklaracji wydatków należy jednak przewidzieć możliwość przeprowadzenia przez Komisję dodatkowej kontroli wydatków dokonanych do dnia 31 lipca.
(6) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 5 zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 6 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z EFRROW do dnia 31 grudnia 2022 r., zapewniając jednocześnie państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono - w ramach rozszerzonych programów w latach 2021 i 2022 - dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ("EURI") na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii.
(7) Jak określono w motywie 24 rozporządzenia (UE) 2020/2220, dodatkowe zasoby z EURI podlegają szczególnym warunkom. Te dodatkowe zasoby należy zatem planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując ogólnie przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym te dodatkowe zasoby należy wdrażać na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz uznać w kontekście tego rozporządzenia za kwoty przeznaczone na finansowanie działań w ramach EFRROW. Co za tym idzie, odpowiednie zasady dotyczące progów i zmniejszeń, o których mowa w art. 5a rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014, należy obliczać oddzielnie w odniesieniu do przydziałów z EFRROW i w odniesieniu do dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 907/2014 Komisja ma dokonywać płatności na rzecz państw członkowskich w odstępach miesięcznych lub w innych regularnych odstępach czasu, na podstawie deklaracji wydatków przesłanych przez te państwa członkowskie. Postępując w ten sposób, Komisja powinna jednak uwzględnić dochody otrzymane przez agencje płatnicze na rzecz budżetu unijnego i zadeklarowane przez państwa członkowskie w ich deklaracjach miesięcznych. Obecnie w ramach EFRG Komisja odlicza kwoty wydatków od kwot dochodów przeznaczonych na określony cel bezpośrednio w swojej decyzji o płatności miesięcznej. Ta operacja finansowa stanowi odstępstwo od sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel w innych funduszach unijnych, gdzie się ich nie kompensuje, lecz odzyskuje na podstawie nakazu odzyskania środków sporządzonego zgodnie z art. 98 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 . W celu zharmonizowania praktyk księgowych Komisji, w szczególności sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel, konieczne jest dostosowanie wspomnianego technicznego aspektu zarządzania finansami w EFRG do przepływu środków stosowanego w ramach innych funduszy unijnych. Należy zatem odpowiednio zmienić warunki kompensowania dochodów przeznaczonych na określony cel realizowanych w ramach EFRG, bez narażania na ryzyko terminowej realizacji płatności na rzecz państw członkowskich.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: