uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 40 i art. 46 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 40 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stanowi, że wszelkie płatności dokonane przez agencje płatnicze państw członkowskich na rzecz beneficjentów przed najwcześniejszą możliwą datą płatności i po najpóźniejszej możliwej dacie płatności nie kwalifikują się do finansowania unijnego, z wyjątkiem niektórych przypadków.
(2) W art. 5 i 5a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 2 ustanowiono warunki, na jakich, zgodnie z zasadą proporcjonalności, wydatki zrealizowane po upływie terminów płatności uznaje się za kwalifikujące się do finansowania unijnego.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/160 3 dodano w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 ustęp 3a, aby zapewnić pewność prawa i wyjaśnić warunki mające zastosowanie do płatności bezpośrednich dokonanych w roku budżetowym 2015 zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 73/2009 4 . Przepis ten jest nieaktualny i w związku z tym może zostać skreślony.
(4) Kontrole przestrzegania najpóźniejszej daty płatności mają być przeprowadzane zarówno w odniesieniu do płatności w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG), jak i płatności w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Jednakże kontrole przestrzegania terminów płatności w ramach EFRG są przeprowadzane dwukrotnie w roku budżetowym, mianowicie w odniesieniu do wydatków dokonanych do dnia 31 lipca i pozostałych wydatków dokonanych do dnia 15 października, natomiast przestrzeganie terminów płatności EFRROW jest sprawdzane jednokrotnie w roku budżetowym w odniesieniu do wszystkich płatności dokonanych za ten rok budżetowy.
(5) Na potrzeby uproszczenia i zwiększenia efektywności oraz w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich i Komisji należy również ustanowić jedną kontrolę przestrzegania terminów płatności na cały rok budżetowy w odniesieniu do wydatków EFRG. Kontrolę tę należy przeprowadzać w odniesieniu do wydatków dokonanych do dnia 15 października. W przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania terminów płatności w kontekście miesięcznych deklaracji wydatków należy jednak przewidzieć możliwość przeprowadzenia przez Komisję dodatkowej kontroli wydatków dokonanych do dnia 31 lipca.
(6) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 5 zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 6 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z EFRROW do dnia 31 grudnia 2022 r., zapewniając jednocześnie państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono - w ramach rozszerzonych programów w latach 2021 i 2022 - dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ("EURI") na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii.
(7) Jak określono w motywie 24 rozporządzenia (UE) 2020/2220, dodatkowe zasoby z EURI podlegają szczególnym warunkom. Te dodatkowe zasoby należy zatem planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując ogólnie przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym te dodatkowe zasoby należy wdrażać na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz uznać w kontekście tego rozporządzenia za kwoty przeznaczone na finansowanie działań w ramach EFRROW. Co za tym idzie, odpowiednie zasady dotyczące progów i zmniejszeń, o których mowa w art. 5a rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014, należy obliczać oddzielnie w odniesieniu do przydziałów z EFRROW i w odniesieniu do dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 907/2014 Komisja ma dokonywać płatności na rzecz państw członkowskich w odstępach miesięcznych lub w innych regularnych odstępach czasu, na podstawie deklaracji wydatków przesłanych przez te państwa członkowskie. Postępując w ten sposób, Komisja powinna jednak uwzględnić dochody otrzymane przez agencje płatnicze na rzecz budżetu unijnego i zadeklarowane przez państwa członkowskie w ich deklaracjach miesięcznych. Obecnie w ramach EFRG Komisja odlicza kwoty wydatków od kwot dochodów przeznaczonych na określony cel bezpośrednio w swojej decyzji o płatności miesięcznej. Ta operacja finansowa stanowi odstępstwo od sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel w innych funduszach unijnych, gdzie się ich nie kompensuje, lecz odzyskuje na podstawie nakazu odzyskania środków sporządzonego zgodnie z art. 98 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 . W celu zharmonizowania praktyk księgowych Komisji, w szczególności sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel, konieczne jest dostosowanie wspomnianego technicznego aspektu zarządzania finansami w EFRG do przepływu środków stosowanego w ramach innych funduszy unijnych. Należy zatem odpowiednio zmienić warunki kompensowania dochodów przeznaczonych na określony cel realizowanych w ramach EFRG, bez narażania na ryzyko terminowej realizacji płatności na rzecz państw członkowskich.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.289.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1336 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014 w odniesieniu do zarządzania finansami |
Data aktu: | 02/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 12/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 15/08/2021 |