a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 2 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące operacji lotniczych, a w szczególności planowania zapotrzebowania na paliwo i zarządzania nim. Przepisy te należy aktualizować w celu odzwierciedlenia najnowszych osiągnięć w technologii silników i najlepszych praktyk w dziedzinie operacji lotniczych, a także w celu uwzględnienia światowego doświadczenia lotniczego oraz postępu naukowego i technicznego w dziedzinie operacji lotniczych.
(2) Do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 należy włączyć najnowsze zmiany dotyczące paliwa do załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (ICAO), tj. część I (wydanie jedenaste), część III (wydanie dziewiąte) oraz nowe wytyczne zawarte w dokumencie ICAO nr 9976 "Podręcznik planowania lotu i zarządzania paliwem", z wyjątkiem pewnych wymogów mających zastosowanie do śmigłowców, w przypadku których EASA uznaje, że inne rozwiązania zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa.
(3) Nowe przepisy dotyczące planowania zapotrzebowania na paliwo/energię i zarządzania paliwem/energią powinny zapewnić równe szanse wszystkim zainteresowanym stronom na wewnętrznym rynku lotniczym oraz poprawić konkurencyjność unijnego przemysłu lotniczego.
(4) Nowe wymogi dotyczące planowania zapotrzebowania na paliwo/energię i zarządzania paliwem/energią powinny sprzyjać innowacjom i umożliwiać płynne wprowadzanie nowych technologii do sektora operacji lotniczych. W związku z tym w stosownych przypadkach zamiast terminu "paliwo" należy stosować termin "paliwo/energia", aby uwzględnić operacje z wykorzystaniem statków powietrznych korzystających z innych źródeł energii niż konwencjonalne paliwo węglowodorowe.
(5) Wymogi związane z poszczególnymi rodzajami operacji lotniczych powinny być proporcjonalne do skali i złożoności takich operacji, a także do związanego z nimi ryzyka.
(6) Operatorzy lotniczy powinni mieć możliwość stosowania procedur planowania i zarządzania opartych na wynikach, które poprawiają efektywność operacyjną poprzez przynoszenie korzyści finansowych i środowiskowych, przy jednoczesnym utrzymaniu lub nawet podniesieniu poziomu bezpieczeństwa. Dlatego też nowe wymogi dotyczące samolotów wykorzystywanych w operacjach zarobkowego transportu lotniczego (CAT) powinny wprowadzać kompleksowy system paliwowy obejmujący trzy główne obszary polityki związane z paliwem: planowanie zapotrzebowania na paliwo/energię, wybór lotniska oraz zarządzanie paliwem i energią w locie. Powinno to umożliwić bardziej elastyczne zarządzanie ryzykiem przez operatora, prowadząc do potencjalnego zwiększenia efektywności.
(7) Z informacji na temat bezpieczeństwa zebranych przez EASA wynika, że należy wprowadzić nowe wymogi dotyczące ryzyka związanego z uzupełnianiem paliwa, a w szczególności z uzupełnianiem paliwa z pasażerami na pokładzie, wysiadającymi lub wsiadającymi, oraz z uzupełnianiem paliwa w śmigłowcach z obracającymi się wirnikami.
(8) Ocena bardziej złożonych programów paliwowych/energetycznych wymaga większych zdolności ze strony właściwych organów, dlatego konieczne jest wprowadzenie kryteriów, którymi powinny kierować się właściwe organy przy dokonywaniu oceny ryzyka związanego z bezpieczeństwem operacyjnym, aby wspierać stosowanie programów paliwowych/energetycznych opartych w pełni na skuteczności działania.
(9) Zgodnie z zasadami proporcjonalności i lepszego stanowienia prawa, wymogi w zakresie paliwa i energii dotyczące operacji niezarobkowych z wykorzystaniem skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym (NCC) oraz dotyczące operacji specjalistycznych (SPO) powinny zostać lepiej dostosowane do wymogów dotyczących operacji CAT. Z drugiej strony, wymogi w zakresie paliwa i energii dotyczące operatorów wykonujących niezarobkowe operacje lotnicze z wykorzystaniem statków powietrznych z napędem silnikowym innych niż skomplikowane powinny opierać się na celach bezpieczeństwa i umożliwiać podejście oparte na skuteczności działania. Nowe wymogi dotyczące planowania zapotrzebowania na paliwo i energię oraz zarządzania paliwem i energią powinny zmniejszyć obciążenie regulacyjne, zwiększyć opłacalność i, z pewnymi wyjątkami, doprowadzić do harmonizacji z wymogami określonymi przez ICAO.
(10) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/1042 3 dodano do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 wymogi dotyczące programów wsparcia, testów psychologicznych załogi lotniczej i systematycznych oraz losowych badań na obecność substancji psychoaktywnych w celu zapewnienia sprawności fizycznej i psychicznej członków załogi lotniczej i personelu pokładowego. Wymogi te zaczęły obowiązywać w lutym 2021 r. Agencję upoważniono do ciągłej oceny skuteczności nowych przepisów i sporządzenia pierwszego sprawozdania oceniającego do sierpnia 2022 r. Biorąc pod uwagę wpływ pandemii Covid-19 na lotnictwo, wskazane jest zapewnienie Agencji więcej czasu na zgromadzenie odpowiednich danych do oceny. W związku z tym należy przedłużyć termin sporządzenia sprawozdania oceniającego do dnia 14 sierpnia 2023 r.
(11) Rozporządzeniem (UE) 2018/1042 w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 dodano punkt 98a, w którym zdefiniowano termin "substancja psychoaktywna". W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2036 4 , którym następnie zmieniono załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, nieumyślnie zastąpiono pkt 98a nowym tekstem zawierającym definicję terminu "biegły" i usunięto definicję terminu "substancja psychoaktywna". Definicja ta ma zasadnicze znaczenie dla spójnej interpretacji przepisów wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2018/1042, a w szczególności dla jasnego określenia, które substancje podlegają tym przepisom, a które nie. W związku z tym, aby odpowiedzieć na uzasadnione oczekiwania osób podlegających tym przepisom, należy ponownie wprowadzić tę definicję do załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania powiązanych zmian wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2018/1042, tj. od dnia 14 lutego 2021 r.
(12) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisu wykonawczego i przedstawiła go wraz z opinią nr 02/2020 5 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie (UE) nr 965/2012.
(14) Aby zapewnić właściwe wdrożenie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie i zainteresowane strony powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych wymagań ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym należy odroczyć datę rozpoczęcia jego stosowania.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: