uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 2 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące operacji lotniczych, a w szczególności planowania zapotrzebowania na paliwo i zarządzania nim. Przepisy te należy aktualizować w celu odzwierciedlenia najnowszych osiągnięć w technologii silników i najlepszych praktyk w dziedzinie operacji lotniczych, a także w celu uwzględnienia światowego doświadczenia lotniczego oraz postępu naukowego i technicznego w dziedzinie operacji lotniczych.
(2) Do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 należy włączyć najnowsze zmiany dotyczące paliwa do załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (ICAO), tj. część I (wydanie jedenaste), część III (wydanie dziewiąte) oraz nowe wytyczne zawarte w dokumencie ICAO nr 9976 "Podręcznik planowania lotu i zarządzania paliwem", z wyjątkiem pewnych wymogów mających zastosowanie do śmigłowców, w przypadku których EASA uznaje, że inne rozwiązania zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa.
(3) Nowe przepisy dotyczące planowania zapotrzebowania na paliwo/energię i zarządzania paliwem/energią powinny zapewnić równe szanse wszystkim zainteresowanym stronom na wewnętrznym rynku lotniczym oraz poprawić konkurencyjność unijnego przemysłu lotniczego.
(4) Nowe wymogi dotyczące planowania zapotrzebowania na paliwo/energię i zarządzania paliwem/energią powinny sprzyjać innowacjom i umożliwiać płynne wprowadzanie nowych technologii do sektora operacji lotniczych. W związku z tym w stosownych przypadkach zamiast terminu "paliwo" należy stosować termin "paliwo/energia", aby uwzględnić operacje z wykorzystaniem statków powietrznych korzystających z innych źródeł energii niż konwencjonalne paliwo węglowodorowe.
(5) Wymogi związane z poszczególnymi rodzajami operacji lotniczych powinny być proporcjonalne do skali i złożoności takich operacji, a także do związanego z nimi ryzyka.
(6) Operatorzy lotniczy powinni mieć możliwość stosowania procedur planowania i zarządzania opartych na wynikach, które poprawiają efektywność operacyjną poprzez przynoszenie korzyści finansowych i środowiskowych, przy jednoczesnym utrzymaniu lub nawet podniesieniu poziomu bezpieczeństwa. Dlatego też nowe wymogi dotyczące samolotów wykorzystywanych w operacjach zarobkowego transportu lotniczego (CAT) powinny wprowadzać kompleksowy system paliwowy obejmujący trzy główne obszary polityki związane z paliwem: planowanie zapotrzebowania na paliwo/energię, wybór lotniska oraz zarządzanie paliwem i energią w locie. Powinno to umożliwić bardziej elastyczne zarządzanie ryzykiem przez operatora, prowadząc do potencjalnego zwiększenia efektywności.
(7) Z informacji na temat bezpieczeństwa zebranych przez EASA wynika, że należy wprowadzić nowe wymogi dotyczące ryzyka związanego z uzupełnianiem paliwa, a w szczególności z uzupełnianiem paliwa z pasażerami na pokładzie, wysiadającymi lub wsiadającymi, oraz z uzupełnianiem paliwa w śmigłowcach z obracającymi się wirnikami.
(8) Ocena bardziej złożonych programów paliwowych/energetycznych wymaga większych zdolności ze strony właściwych organów, dlatego konieczne jest wprowadzenie kryteriów, którymi powinny kierować się właściwe organy przy dokonywaniu oceny ryzyka związanego z bezpieczeństwem operacyjnym, aby wspierać stosowanie programów paliwowych/energetycznych opartych w pełni na skuteczności działania.
(9) Zgodnie z zasadami proporcjonalności i lepszego stanowienia prawa, wymogi w zakresie paliwa i energii dotyczące operacji niezarobkowych z wykorzystaniem skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym (NCC) oraz dotyczące operacji specjalistycznych (SPO) powinny zostać lepiej dostosowane do wymogów dotyczących operacji CAT. Z drugiej strony, wymogi w zakresie paliwa i energii dotyczące operatorów wykonujących niezarobkowe operacje lotnicze z wykorzystaniem statków powietrznych z napędem silnikowym innych niż skomplikowane powinny opierać się na celach bezpieczeństwa i umożliwiać podejście oparte na skuteczności działania. Nowe wymogi dotyczące planowania zapotrzebowania na paliwo i energię oraz zarządzania paliwem i energią powinny zmniejszyć obciążenie regulacyjne, zwiększyć opłacalność i, z pewnymi wyjątkami, doprowadzić do harmonizacji z wymogami określonymi przez ICAO.
(10) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/1042 3 dodano do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 wymogi dotyczące programów wsparcia, testów psychologicznych załogi lotniczej i systematycznych oraz losowych badań na obecność substancji psychoaktywnych w celu zapewnienia sprawności fizycznej i psychicznej członków załogi lotniczej i personelu pokładowego. Wymogi te zaczęły obowiązywać w lutym 2021 r. Agencję upoważniono do ciągłej oceny skuteczności nowych przepisów i sporządzenia pierwszego sprawozdania oceniającego do sierpnia 2022 r. Biorąc pod uwagę wpływ pandemii Covid-19 na lotnictwo, wskazane jest zapewnienie Agencji więcej czasu na zgromadzenie odpowiednich danych do oceny. W związku z tym należy przedłużyć termin sporządzenia sprawozdania oceniającego do dnia 14 sierpnia 2023 r.
(11) Rozporządzeniem (UE) 2018/1042 w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 dodano punkt 98a, w którym zdefiniowano termin "substancja psychoaktywna". W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2036 4 , którym następnie zmieniono załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, nieumyślnie zastąpiono pkt 98a nowym tekstem zawierającym definicję terminu "biegły" i usunięto definicję terminu "substancja psychoaktywna". Definicja ta ma zasadnicze znaczenie dla spójnej interpretacji przepisów wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2018/1042, a w szczególności dla jasnego określenia, które substancje podlegają tym przepisom, a które nie. W związku z tym, aby odpowiedzieć na uzasadnione oczekiwania osób podlegających tym przepisom, należy ponownie wprowadzić tę definicję do załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania powiązanych zmian wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2018/1042, tj. od dnia 14 lutego 2021 r.
(12) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisu wykonawczego i przedstawiła go wraz z opinią nr 02/2020 5 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie (UE) nr 965/2012.
(14) Aby zapewnić właściwe wdrożenie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie i zainteresowane strony powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych wymagań ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym należy odroczyć datę rozpoczęcia jego stosowania.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.282.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1296 zmieniające i poprawiające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących planowania zapotrzebowania na paliwo/energię i zarządzania paliwem/energią oraz w odniesieniu do wymogów dotyczących programów wsparcia i testów psychologicznych załogi lotniczej, a także badań na obecność substancji psychoaktywnych |
Data aktu: | 04/08/2021 |
Data ogłoszenia: | 05/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 14/02/2021, 25/08/2021, 30/10/2022 |