Urząd Nadzoru EFTA ("ESA"),UWZGLĘDNIAJĄC:
Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 61-63 oraz protokół 26 do tego porozumienia,
Porozumienie pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozu- porozumienie o nadzorze i Trybunale"), w szczególności jego art. 24 oraz art. 5 ust. 2 lit. b),
A TAKŻE MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:
Zgodnie z art. 24 porozumienia o nadzorze i Trybunale ESA wprowadza w życie postanowienia Porozumienia EOG dotyczące pomocy państwa.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. b) porozumienia o nadzorze i Trybunale ESA wydaje zawiadomienia oraz wskazówki w kwestiach objętych Porozumieniem EOG, jeśli porozumienie to lub porozumienie o nadzorze i Trybunale wyraźnie tak stanowi lub jeśli ESA uznaje to za konieczne.
Dnia 27 stycznia 2021 r. Komisja Europejska ("Komisja") przyjęła komunikat w sprawie Piątej zmiany tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 oraz zmiany załącznika do komunikatu Komisji do państw członkowskich w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych ("Komunikat") 2 .
W celu wsparcia gospodarki UE w kontekście epidemii COVID-19 Komisja przyjęła tymczasowe ramy 3 umożliwiające państwom członkowskim zapewnienie dodatkowych środków wsparcia z wykorzystaniem pełnej elastyczności obowiązujących zasad pomocy państwa. W dziedzinie ubezpieczeń krótkoterminowych kredytów eksportowych we wspomnianych tymczasowych ramach przewidziano zwiększoną elastyczność w zakresie potwierdzania tymczasowej niezbywalności niektórych rodzajów ryzyka ze względu na ograniczoną dostępność ubezpieczeń kredytów eksportowych, zgodnie z pkt 18 lit. d) komunikatu. Taka elastyczność może nie wystarczać do szybkiego zaradzenia trudnościom napotykanym przez przedsiębiorstwa obecnie i najprawdopodobniej w najbliższej przyszłości. Konieczna jest szybsza reakcja w celu złagodzenia wszelkich negatywnych skutków nagłego wycofania się prywatnych ubezpieczycieli z rynku krótkoterminowych kredytów eksportowych. Uwzględniając wynik konsultacji publicznych oraz ogólne oznaki destrukcyjnego wpływu COVID-19
na całą gospodarkę Unii, Komisja jest zdania, że zdolność sektora prywatnego do zapewnienia ochrony ubezpieczeniowej w zakresie wszelkiego ekonomicznie uzasadnionego ryzyka związanego z wywozem do państw obecnie sklasyfikowanych jako państwa o ryzyku zbywalnym jest ogólnie niewystarczająca. Jednocześnie, biorąc pod uwagę dostępne obecnie informacje na temat przyszłego rozwoju epidemii COVID-19, niewykluczone jest, że przed upływem rocznego okresu, o którym mowa w pkt 36 komunikatu, prywatni ubezpieczyciele zaczną znów zwiększać swoją ekspozycję w zakresie krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych.
W tych okolicznościach Komisja postanowiła uznać wszelkie ryzyko handlowe i polityczne związane z wywozem do państw wymienionych w załączniku do komunikatu za tymczasowo (do dnia 31 grudnia 2021 r.) niezbywalne, zgodnie z wydłużonym okresem obowiązywania tymczasowych ram.
Niniejsza poprawka do komunikatu ma również znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Należy zapewnić jednolite stosowanie zasad EOG w zakresie pomocy państwa na całym Europejskim Obszarze Gospodarczym zgodnie z celem jednorodności określonym w art. 1 Porozumienia EOG.
Zgodnie z pkt II części "OGÓLNE" znajdującej się w załączniku XV do Porozumienia EOG ESA przyjmuje, po konsultacji z Komisją, akty prawne odpowiadające tym, które przyjęła Komisja Europejska.
PO KONSULTACJI z Komisją Europejską,
PO KONSULTACJI z państwami EFTA,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: