uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (WE) nr 110/2008 1 , w szczególności jego art. 20 akapit pierwszy lit. c) i art. 42,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/787 uchyliło i zastąpiło rozporządzenie (WE) nr 110/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . W rozdziale III rozporządzenia (UE) 2019/787 ustanowiono przepisy dotyczące oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych i uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynku napojów spirytusowych w nowych ramach prawnych, a w szczególności uprościć i zracjonalizować funkcjonowanie systemu oznaczeń geograficznych dla napojów spirytusowych, należy przyjąć określone przepisy w drodze takich aktów. Należy zastąpić tymi aktami część przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 716/2013 3 , które uchylono rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1235 4 .
(2) Rozporządzenie (UE) 2019/787 umożliwia kilku grupom z różnych państw członkowskich lub państw trzecich złożenie wspólnego wniosku o rejestrację oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych. W celu zapewnienia jasności należy ustanowić dodatkowe przepisy dotyczące składania takich wspólnych wniosków dotyczących więcej niż jednego terytorium krajowego.
(3) W celu zapewnienia jednolitych i skutecznych procedur należy ustanowić przepisy dotyczące wymaganych informacji i formularzy do składania wniosków o rejestrację, wniosków o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu oraz dotyczące powiadomień o zatwierdzonych zmianach standardowych i tymczasowych, zawiadomień o sprzeciwie i uzasadnionych oświadczeń o sprzeciwie, powiadomień o zakończeniu konsultacji po przeprowadzeniu procedury sprzeciwu oraz wniosków o cofnięcie rejestracji.
(4) Obszar geograficzny objęty oznaczeniami geograficznymi, w odniesieniu do których występuje się o ochronę, należy opisać w specyfikacji produktu szczegółowo, precyzyjnie i jednoznacznie, aby umożliwić producentom, właściwym organom i organom kontrolnym prowadzenie działalności w oparciu o pewne, jednoznaczne i wiarygodne podstawy. Ponadto jednolity dokument powinien zawierać zwięzłe streszczenie opisu obszaru geograficznego.
(5) Interesy osób trzecich w państwie członkowskim powinny być chronione w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w specyfikacji produktu przedłożonych wraz z wnioskiem w następstwie uwag Komisji w kontekście rozpatrywania wniosku na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/787. Zmiany takie powinny być odpowiednio publikowane na poziomie państwa członkowskiego, aby umożliwić wniesienie sprzeciwu osobom fizycznym lub prawnym mającym uzasadniony interes.
(6) Ze względu na pewność prawa i skuteczne zarządzanie systemem należy ustanowić szczegółowe przepisy w zakresie wymogów i terminów dotyczących procedury sprzeciwu, wniosków o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii, powiadomień o zatwierdzonych zmianach standardowych lub tymczasowych oraz wniosków o cofnięcie rejestracji.
(7) Zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/787 Komisja udostępnia zawiadomienie o sprzeciwie - złożone wobec wniosku o rejestrację danego oznaczenia geograficznego lub wniosku o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii, lub wniosku o cofnięcie rejestracji - organowi, jednostce lub osobie, które złożyły wniosek. Ze względu na przejrzystość i ekonomię postępowania zawiadomienie to powinno zawierać imię i nazwisko oraz dane kontaktowe wnoszącego sprzeciw. Wnioskodawca byłby w stanie rozpocząć natychmiast nieformalne konsultacje z potencjalnym wnoszącym sprzeciw, które mogłyby pozwolić na wyjaśnienie kwestii, zanim wnoszący sprzeciw wyśle uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie.
(8) W przypadku gdy po zawiadomieniu o sprzeciwie następuje dopuszczalne uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie, Komisja przekazuje odpowiednie dane kontaktowe organu, podmiotu lub osoby, które złożyły zawiadomienie o sprzeciwie, oraz organu, podmiotu lub osoby, które złożyły wniosek o rejestrację lub o zmianę lub wniosek o cofnięcie rejestracji, tak aby umożliwić obu stronom podjęcie odpowiednich konsultacji zgodnie z art. 27 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/787.
(9) Imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy ubiegającego się o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii lub imię i nazwisko osoby fizycznej lub nazwę osoby prawnej składającej wniosek o cofnięcie rejestracji zgodnie z, odpowiednio, art. 31 lub 32 rozporządzenia (UE) 2019/787 należy opublikować w celu zidentyfikowania osób, które uruchomiły procedurę zmiany lub cofnięcia, oraz w celu umożliwienia potencjalnym wnoszącym sprzeciw zakwestionowania ich uzasadnionego interesu.
(10) Publikacja zatwierdzonych zmian standardowych i tymczasowych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jest konieczna do podania tej zmiany do wiadomości publicznej i rozpoczęcia jej stosowania na terytorium Unii zgodnie z nowym systemem kompetencji w zakresie zmian, o którym mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) 2019/787. Publikacja zatwierdzonej zmiany standardowej odnoszącej się do oznaczenia geograficznego pochodzącego z państwa trzeciego, o którym powiadomiła osoba fizyczna lub prawna, może zawierać dane osobowe w celu zidentyfikowania osoby odpowiedzialnej za przekazanie takiej zmiany.
(11) Istniejące przepisy dotyczące powielania symboli unijnych odnoszących się do chronionych oznaczeń geograficznych dla produktów rolnych i środków spożywczych, ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 668/2014 5 , należy powielić, aby umożliwić konsumentom rozpoznanie napojów spirytusowych posiadających chronione oznaczenie geograficzne.
(12) Wartość dodana oznaczenia geograficznego opiera się na zaufaniu konsumentów. System jest wiarygodny wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy mu skuteczna weryfikacja, kontrola i audyt obejmujące system kontroli na wszystkich etapach - od produkcji, przetwórstwa do dystrybucji - którym zarządzają właściwe organy wyznaczone przez państwa członkowskie zgodnie z art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/787 w związku z art. 38 ust. 2 tego rozporządzenia. Dla optymalnego funkcjonowania jednolitego rynku ważne jest, aby producenci mogli szybko i łatwo wykazać w kilku kontekstach, że są upoważnieni do stosowania chronionej nazwy, np. podczas kontroli przeprowadzanych przez służby celne, inspekcje rynku lub na żądanie podmiotów prowadzących działalność handlową. System ustanowiony przez państwa członkowskie powinien również gwarantować producentom przestrzegającym przepisów prawo do podlegania kontroli zgodności ze specyfikacją produktu.
(13) Należy ustanowić przepisy i formularze w odniesieniu do dowodu certyfikacji napojów spirytusowych posiadających oznaczenie geograficzne związane z danym obszarem geograficznym znajdującym się w państwie trzecim.
(14) W celu skutecznego zarządzania administracyjnego oraz uwzględniając doświadczenie zdobyte dzięki systemom informacji wdrożonym przez Komisję, należy uprościć dokonywanie powiadomień między państwami członkowskimi a Komisją, a informacje należy wymieniać zgodnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 6 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 7 .
(15) Komisja wprowadziła system informacji "e-Ambrosia" na potrzeby zarządzania wnioskami o ochronę oznaczeń geograficznych żywności, win, napojów spirytusowych i win aromatyzowanych. Państwa członkowskie i Komisja powinny nadal korzystać z tego systemu w odniesieniu do napojów spirytusowych, aby dokonywać powiadomień dotyczących procedur związanych z wnioskami o rejestrację i zatwierdzanie zmian w specyfikacji produktu. Z uwagi na rygorystyczny system akredytacji nie należy jednak wykorzystywać tego systemu do celów dokonywania powiadomień państw członkowskich dotyczących procedury zgłaszania sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji, ani też, w oczekiwaniu na niezbędne gwarancje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, nie należy go wykorzystywać w celu dokonywania powiadomień skierowanych do państw trzecich. Zamiast korzystać z systemu, w przypadku procedur zgłaszania sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji państwa członkowskie, właściwe organy i reprezentatywne organizacje zawodowe państw trzecich, a także osoby fizyczne lub prawne, które mają uzasadniony interes na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/787, powinny porozumiewać się z Komisją za pośrednictwem poczty elektronicznej.
(16) Należy określić sposób, w jaki Komisja udostępnia publicznie informacje dotyczące oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych.
(17) Procedury rejestracji, zmiany w specyfikacji produktu i cofnięcie rejestracji w odniesieniu do oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych pochodzących z Unii oraz procedury dotyczące kontroli, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/787, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1235 i niniejszym rozporządzeniem, są przeprowadzane przez Komisję i państwa członkowskie. Komisja i państwa członkowskie są odpowiedzialne za różne etapy poszczególnych typów procedur. Państwa członkowskie są odpowiedzialne za pierwszy etap, który polega na otrzymaniu wniosku od grupy producentów, jego ocenie, w tym przeprowadzeniu krajowej procedury sprzeciwu, oraz, po uzyskaniu wyników oceny, złożeniu wniosku do Komisji. Komisja jest odpowiedzialna za rozpatrywanie wniosków, w tym prowadzenie procedury sprzeciwu w skali globalnej, oraz za podejmowanie decyzji o objęciu ochroną danego oznaczenia geograficznego. Komisja przeprowadza również odpowiednie procedury w odniesieniu do oznaczeń geograficznych pochodzących z państw trzecich.
(18) Aby ograniczyć do minimum ujawnianie danych osobowych, w dokumentach, które należy przedłożyć w trakcie odpowiednich procedur, powinno się w miarę możliwości unikać wymogów dotyczących przekazywania danych osobowych. Niemniej jednak Komisja i państwa członkowskie mogą być zmuszone do przetwarzania informacji zawierających dane osobowe, takie jak nazwiska i dane kontaktowe. W należycie uzasadnionych przypadkach dane takie mogą wymagać ujawnienia lub podania do wiadomości publicznej.
(19) Do przetwarzania danych osobowych przez Komisję w ramach tych procedur zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 . Należy doprecyzować, że Komisję należy uznać za administratora w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2018/1725 w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w procedurach, za które jest odpowiedzialna na mocy rozporządzenia (UE) 2019/787.
(20) Do przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach tych procedur zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 9 . Należy jednak doprecyzować, że właściwe organy państw członkowskich należy uznać za administratorów w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2016/679 w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w procedurach, za które są one odpowiedzialne na mocy rozporządzenia (UE) 2019/787.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Napojów Spirytusowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.270.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1236 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do wniosków o rejestrację oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, procedury sprzeciwu, zmian w specyfikacji produktu, cofnięcia rejestracji, stosowania symbolu i kontroli |
Data aktu: | 12/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2021 |