uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (WE) nr 110/2008 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 1 i 2 oraz art. 41,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2019/787 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 2 . W rozdziale III rozporządzenia (UE) 2019/787 ustanowiono przepisy dotyczące oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych i uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynku napojów spirytusowych w nowych ramach prawnych, a w szczególności uprościć i zracjonalizować funkcjonowanie systemu oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, niektóre przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów. W szczególności niniejsze rozporządzenie i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1236 3 powinny zastąpić część przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 716/2013 4 , które w związku z tym należy uchylić.
(2) Aby ułatwić Komisji rozpatrywanie wniosków i przekazać zainteresowanym stronom pełne informacje w ramach procedury sprzeciwu, w przypadku gdy specyfikacja produktu zawiera szczególne wymogi dotyczące pakowania, jednolity dokument włączony do wniosku o rejestrację oznaczenia geograficznego powinien zawierać streszczenie uzasadnienia wskazujące, dlaczego pakowanie musi odbywać się na określonym obszarze geograficznym w celu zagwarantowania jakości, zapewnienia pochodzenia lub kontroli napoju spirytusowego.
(3) W celu zachowania spójności procedury oraz w celu ułatwienia rozpatrywania wniosków przez Komisję państwo członkowskie powinno zagwarantować, że jednolity dokument jest wiernym streszczeniem specyfikacji produktu, na którym Komisja może się opierać przy ocenie wniosku i na którym inne państwa członkowskie i zainteresowane strony mogą się opierać w celu egzekwowania przepisów dotyczących oznaczenia geograficznego. Z tych samych powodów odesłanie do publikacji specyfikacji produktu zawarte w dokumentacji wniosku przedłożonej Komisji przez państwa członkowskie powinno składać się z elektronicznego odesłania do specyfikacji produktu opublikowanej zgodnie z systemem administracyjnym danego państwa członkowskiego.
(4) Aby ułatwić zarządzanie wnioskami o objęcie ochroną, o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii lub o cofnięcie rejestracji oraz aby przyspieszyć rozpatrywanie tych dokumentów, należy określić informacje, które wnioskodawca musi przedstawić, aby takie wnioski można było uznać za dopuszczalne.
(5) Aby pokonać tymczasowe trudności i w dłuższej perspektywie zapewnić przestrzeganie specyfikacji produktu przez wszystkich producentów, państwom członkowskim należy umożliwić przyznawanie producentom okresów przejściowych, nie dłuższych niż 10 lat, na dostosowanie się do zmian niektórych przepisów dotyczących specyfikacji produktu.
(6) Komisja jest odpowiedzialna za zatwierdzanie zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu, natomiast zmiany standardowe są zatwierdzane przez państwa członkowskie lub odpowiedzialną osobę lub organ w państwie trzecim. Aby zapewnić skuteczność procedury, jeżeli wniosek o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii zawiera również zmiany standardowe, te zmiany standardowe należy uznać za nieistniejące i nie należy ich uznawać za zatwierdzone w kontekście zmiany na poziomie Unii.
(7) Należy ustanowić procedurę zatwierdzania zmian standardowych i zmian tymczasowych, aby umożliwić państwom członkowskim przeprowadzenie odpowiedniej oceny wniosków oraz aby zagwarantować spójne podejście we wszystkich państwach członkowskich. Dokładność i kompletność oceny dokonywanej przez państwa członkowskie powinna odpowiadać dokładności i kompletności wymaganej w procesie oceny w ramach procedury dotyczącej wniosków o rejestrację oznaczenia geograficznego.
(8) Konieczne jest ustanowienie przepisów w celu zapewnienia koordynacji między procedurami dotyczącymi zmian w specyfikacji produktu w przypadkach, gdy wnioski dotyczące zmiany na poziomie Unii i zmiany standardowej są rozpatrywane w tym samym czasie, odpowiednio, przez Komisję i właściwy organ państwa członkowskiego. Ponieważ oba wnioski dotyczą zmiany w tej samej specyfikacji produktu, lecz są objęte dwiema różnymi równoległymi procedurami mającymi inny harmonogram, należy ustanowić przepisy, które pozwolą uniknąć niespójności.
(9) Należy uzupełnić przepisy dotyczące cofnięcia rejestracji oznaczenia geograficznego w celu wyjaśnienia, że do osób prawnych, które mogą mieć uzasadniony interes w złożeniu wniosku o cofnięcie rejestracji zgodnie z art. 32 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/787, należą także państwa członkowskie, oraz w celu określenia dokładnych odesłań do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, w którym dokonuje się publikacji.
(10) Aby zapewnić przejrzystość i jednolite podejście we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest ustanowienie elektronicznego rejestru oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, o którym mowa w art. 33 rozporządzenia (UE) 2019/787 ("rejestru"), oraz przyjęcie dalszych przepisów dotyczących treści i formy rejestru. W szczególności, ponieważ dokumenty dotyczące każdej zarejestrowanej nazwy, które są dostępne lub mają być udostępnione, różnią się w zależności od przepisów, na podstawie których dana nazwa została objęta ochroną, wymogi dotyczące tych dokumentów należy odpowiednio dostosować. Aby umożliwić określenie dat pierwszeństwa dotyczących innych praw własności intelektualnej, w rejestrze należy podać datę złożenia wniosku o rejestrację oraz datę publikacji aktu prawnego chroniącego oznaczenie geograficzne i odesłanie do tego aktu prawnego. Rejestr powinien być elektroniczną bazą danych zarządzaną w ramach systemów cyfrowych udostępnianych przez Komisję i powinien być publicznie dostępny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.270.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1235 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 o przepisy dotyczące wniosków o rejestrację oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, zmian w specyfikacji produktu, cofnięcia rejestracji i rejestru |
Data aktu: | 12/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2021 |