ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/70
z dnia 23 października 2020 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229 dotyczące regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dyscypliny rozrachunku w odniesieniu do jego wejścia w życie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 5 oraz art. 7 ust. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/1229 2 określono środki mające na celu zapobieganie przypadkom nieprzeprowadzenia rozrachunku i reagowanie na takie przypadki oraz mające stanowić zachętę do przestrzegania dyscypliny rozrachunku. Środki te obejmują monitorowanie przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku, jak również pobieranie i dystrybucję kar pieniężnych w przypadkach nieprzeprowadzenia rozrachunku. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 określono również szczegóły operacyjne procedury zakupu na otwartym rynku.
(2) Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229 ma wejść w życie dnia 1 lutego 2021 r.
(3) Uczestnicy rynku wskazują, że pandemia COVID-19 ma poważny wpływ na ogólną realizację projektów regulacyjnych i wdrażanie systemów informatycznych, które są niezbędne, aby umożliwić stosowanie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229. W tym bezprecedensowym okresie instytucje finansowe koncentrują swoje wysiłki na wdrażaniu skutecznych planów awaryjnych w celu zapewnienia bieżącej odporności operacyjnej i cyberodporności, co ograniczyło potencjał informatyczny instytucji, uniemożliwiając realizację niektórych złożonych projektów, w tym projektów, które należy wdrożyć, aby spełnić wymagania w zakresie dyscypliny rozrachunku określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229. Stosowanie tych wymogów przez CDPW, ich uczestników i klientów w takim kontekście mogłoby doprowadzić do zwiększenia ryzyka na rynku finansowym, zamiast do jego ograniczenia. Należy zatem zapewnić tym zainteresowanym stronom więcej czasu na ukończenie niezbędnych przygotowań wymaganych w kontekście stosowania wymogów w zakresie dyscypliny rozrachunku. Biorąc pod uwagę bezprecedensowy charakter sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19 oraz niezbędne zmiany w systemach, które CDPW, ich uczestnicy i ich klienci powinni wprowadzić, aby spełnić różne wymogi w zakresie dyscypliny rozrachunku, konieczne jest odroczenie o kolejny rok obecnego terminu wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(6) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych, ponieważ uznał to za wysoce nieproporcjonalne ze względu na zakres i spodziewany wpływ odroczenia wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/ 1229. ESMA wziął pod uwagę uprzednio przekazane przez uczestników rynku informacje na temat ich gotowości do stosowania tego rozporządzenia. Ponadto w tych nieprzewidzianych okolicznościach istnieje pilna potrzeba zapewnienia pewności prawa co do nowej daty wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, aby umożliwić uczestnikom rynku przygotowanie się do stosowania tego rozporządzenia. ESMA przeanalizował natomiast potencjalne powiązane koszty i korzyści związane z odroczeniem wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229 oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 . Przy opracowywaniu projektu regulacyjnych standardów technicznych ESMA współpracował również z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: