Rozporządzenie delegowane 2021/1204 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/856 w odniesieniu do procedur składania wniosków i procedur wyboru w ramach funduszu innowacyjnego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1204
z dnia 10 maja 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/856 w odniesieniu do procedur składania wniosków i procedur wyboru w ramach funduszu innowacyjnego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 8 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/856 2  ustanowiono przepisy dotyczące funkcjonowania funduszu innowacyjnego. Ustanawia ono dwuetapową procedurę składania wniosków obejmującą wyrażenie zainteresowania i pełne zgłoszenie.

(2) Dwuetapowa procedura składania wniosków ma tę zaletę, że ogranicza obciążenie administracyjne wnioskodawców projektów na pierwszym etapie, wydłuża jednak okres między złożeniem wniosków a przyznaniem finansowania wybranym projektom. Doświadczenia związane z pierwszym zaproszeniem do składania wniosków, w ramach którego duża liczba wniosków dotyczyła projektów na różnych etapach zaawansowania, wskazują na potrzebę skrócenia tego okresu, aby umożliwić terminowe udzielanie wsparcia na rzecz projektów zaawansowanych. Skrócenie tego okresu byłoby również korzystne w kontekście ożywienia gospodarczego: szybkie uruchomienie inwestycji w zwiększanie skali czystych technologii jest w tym kontekście konieczne.

(3) Należy zatem przewidzieć jednoetapową procedurę składania wniosków obejmującą złożenie pełnego wniosku bez etapu wyrażenia zainteresowania. Podejmując decyzję o ogłoszeniu zaproszenia do składania wniosków, Komisja powinna mieć możliwość wyboru między dwuetapową a jednoetapową procedurą składania wniosków.

(4) Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/856 przewiduje pomoc w zakresie opracowywania projektów w przypadku tych projektów, które nie spełniają kryterium stopnia zaawansowania określonego w art. 11 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia, ale które potencjalnie mogą spełnić to kryterium. Zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856 pomoc ta może mieć wyłącznie formę dotacji. Aby ułatwić dalszy rozwój tych projektów, należy zezwolić na udzielanie takiej pomocy również w formie pomocy technicznej.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/856,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/856

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/856 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 9 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) opis procedury składania wniosków, w którym określono, czy ma zastosowanie procedura jedno- czy dwuetapowa, oraz szczegółowy wykaz informacji, które należy przedstawić, i dokumentów, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem;";

b)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) w przypadku gdy zgodnie z art. 10 ust. 4 do projektów na małą skalę stosuje się uproszczoną procedurę składania wniosków oraz zgodnie z art. 12b szczególną procedurę wyboru, przepisy dotyczące tych szczególnych procedur;";

2)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Organ wykonawczy przyjmuje wnioski i organizuje procedurę składania wniosków zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. d).";

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Dwuetapowa procedura składania wniosków składa się z poniższych następujących po sobie etapów:

a) etap wyrażenia zainteresowania;

b) etap składania pełnych wniosków.

Na etapie wyrażenia zainteresowania wnioskodawca projektu przedkłada opis głównych cech projektu zgodnie z wymogami określonymi w odpowiednim zaproszeniu do składania wniosków, w tym opis skuteczności, stopnia innowacyjności i zaawansowania projektu, jak określono w art. 11 ust. 1 lit. a), b) i c).

Na etapie składania pełnego wniosku wnioskodawca projektu przedkłada szczegółowy opis projektu i całą dokumentację uzupełniającą, w tym plan dzielenia się wiedzą.

3. W przypadku gdy zastosowanie ma jednoetapowa procedura składania wniosków, wnioskodawca projektu składa pełny wniosek opisany w ust. 2 akapit trzeci.";

3)
w art. 12 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł art. 12 otrzymuje brzmienie:

"Procedura wyboru w przypadku dwuetapowej procedury składania wniosków";

b)
uchyla się ust. 6;
4)
dodaje się art. 12a i 12b w brzmieniu:

"Artykuł 12a

Procedura wyboru w przypadku jednoetapowej procedury składania wniosków

1. Na podstawie otrzymanych wniosków organ wykonawczy ocenia kwalifikowalność każdego projektu zgodnie z art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE. Następnie organ wykonawczy przystępuje do wyboru kwalifikowalnych projektów zgodnie z ust. 2 i 3 niniejszego artykułu.

2. Na podstawie otrzymanych wniosków organ wykonawczy sporządza wykaz projektów, które spełniają kryteria wyboru określone w art. 11, oraz przystępuje do oceny i klasyfikacji projektów w oparciu o kryteria wyboru określone w tym artykule. Do celów tej oceny organ wykonawczy porównuje projekt z projektami z tego samego sektora, a także z projektami z innych sektorów. Po zakończeniu oceny organ wykonawczy sporządza wykaz wstępnie wybranych projektów.

3. W przypadku gdy organ wykonawczy stwierdzi, że projekt spełnia kryteria wyboru określone w art. 11 ust. 1 lit. a), b), d) i e) oraz, w stosownych przypadkach, kryterium określone zgodnie z art. 11 ust. 2, ale nie spełnia kryterium określonego w art. 11 ust. 1 lit. c), wówczas organ wykonawczy ocenia, czy projekt może potencjalnie spełnić to kryterium wyboru, jeżeli będzie dalej opracowywany. W przypadku gdy projekt wykazuje taki potencjał, organ wykonawczy może przyznać danemu projektowi pomoc w zakresie opracowywania projektu lub - w przypadku gdy zadanie to realizuje Komisja - zaproponować Komisji przyznanie projektowi pomocy w zakresie opracowywania projektu.

4. Wykaz wstępnie wybranych projektów, o którym mowa w ust. 2, i w stosownych przypadkach sugestie, o których mowa w ust. 3, przekazuje się Komisji z uwzględnieniem co najmniej elementów wymienionych poniżej:

a) potwierdzenie zgodności z kryteriami kwalifikowalności i wyboru;

b) szczegółowe informacje dotyczące oceny i klasyfikacji projektu;

c) łączne koszty projektu i odnośne koszty, o których mowa w art. 5, w EUR;

d) wniosek o udzielenie łącznego wsparcia z funduszu innowacyjnego w EUR;

e) planowana ilość gazów cieplarnianych, których emisji będzie można uniknąć;

f) planowana ilość energii, którą będzie można wyprodukować lub magazynować;

g) planowana ilość CO2, którą będzie można składować;

h) informacje dotyczące formy prawnej wsparcia z funduszu innowacyjnego, o które wnioskuje wnioskodawca projektu.

5. Na podstawie informacji przekazanych na podstawie ust. 4 niniejszego artykułu Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z państwami członkowskimi zgodnie z art. 21 ust. 2, przyjmuje decyzję o przyznaniu wsparcia, w której określa wsparcie udzielane wybranym projektom i, w stosownych przypadkach, sporządza listę rezerwową.

Artykuł 12b

Procedura wyboru projektów na małą skalę

Na zasadzie odstępstwa od art. 12 i 12a do projektów na małą skalę można zastosować szczególną procedurę wyboru.";

5)
art. 13 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pomoc w zakresie opracowywania projektu przyznaje Komisja lub organ wykonawczy zgodnie z art. 12 ust. 2 lub art. 12a ust. 3 w formie dotacji lub pomocy technicznej.";

6)
w art. 21 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) wykaz wstępnie wybranych projektów, w tym listę rezerwową, oraz wykaz projektów, w odniesieniu do których przed przyznaniem wsparcia wnioskuje się o pomoc w zakresie opracowywania projektu zgodnie z art. 12 ust. 2 akapit drugi lub art. 12a ust. 3;";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Komisja składa państwom członkowskim sprawozdanie z postępów we wdrażaniu niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wdrażania decyzji o przyznaniu wsparcia, o których mowa w art. 12 ust. 5 lub art. 12a ust. 5.";

7)
art. 27 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wnioskodawcy projektów przekazują szczegółowe informacje na temat planowanych działań zgodnie z ust. 1 i 2 niniejszego artykułu w planie dotyczącym dzielenia się wiedzą przedłożonym zgodnie z art. 10 ust. 2 akapit trzeci.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/856 z dnia 26 lutego 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego (Dz.U. L 140 z 28.5.2019, s. 6).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.261.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1204 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/856 w odniesieniu do procedur składania wniosków i procedur wyboru w ramach funduszu innowacyjnego
Data aktu: 10/05/2021
Data ogłoszenia: 22/07/2021
Data wejścia w życie: 11/08/2021