uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 77 ust. 2 lit. a), b), d) i e) oraz art. 87 ust. 2 lit. a),
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Wizowy System Informacyjny (VIS) został ustanowiony decyzją Rady 2004/512/WE 3 jako rozwiązanie technologiczne służące wymianie danych wizowych między państwami członkowskimi. W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 4 określono cel i funkcje VIS oraz związane z nim obowiązki, a także warunki i procedury wymiany między państwami członkowskimi danych dotyczących wiz krótkoterminowych, aby ułatwić rozpatrywanie wniosków o wydanie wizy krótkoterminowej i podejmowanie związanych z nimi decyzji. W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 5 określono zasady rejestrowania identyfikatorów biometrycznych w VIS. W decyzji Rady (WE) nr 2008/633/WSiSW 6 określono warunki dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) do VIS do celów jego przeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych. VIS uruchomiono w dniu 11 października 2011 r. i między październikiem 2011 r. a lutym 2016 r. stopniowo wdrożono we wszystkich konsulatach państw członkowskich.
(2) Celem VIS jest poprawa realizacji wspólnej polityki wizowej, poprawa współpracy konsularnej i procesu zasięgania opinii pomiędzy centralnymi organami wizowymi poprzez ułatwienie wymiany między państwami członkowskimi danych dotyczących wniosków i związanych z nimi decyzji, aby: uprościć procedurę składania wniosków wizowych; zapobiegać zjawisku polegającemu na wykorzystywaniu mniej rygorystycznych procedur wizowych ("visa shopping"); ułatwić walkę z oszustwami dotyczącymi tożsamości; ułatwić odprawy na przejściach granicznych na granicach zewnętrznych państw członkowskich i kontrole na terytorium państw członkowskich; pomóc w identyfikacji
osób, które nie spełniają warunków wjazdu, pobytu lub zamieszkania na terytorium państw członkowskich lub które przestały spełniać te warunki; ułatwić ustalenie państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 604/2013 7 ; oraz przyczynić się do zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa wewnętrznego każdego z państw członkowskich.
(3) W komunikacie z dnia 6 kwietnia 2016 r. pt. "Sprawniejsze i bardziej inteligentne systemy informacyjne do celów zarządzania granicami i zapewnienia bezpieczeństwa" Komisja zarysowała potrzebę wzmocnienia i udoskonalenia przez Unię jej systemów informacyjnych, architektury danych i wymiany informacji w obszarze zarządzania granicami, ochrony porządku publicznego i walki z terroryzmem oraz podkreśliła potrzebę poprawy interoperacyjności systemów informacyjnych. W komunikacie tym dostrzeżono także potrzebę wyeliminowania luk informacyjnych, w tym w odniesieniu do obywateli państw trzecich posiadających wizy długoterminowe.
(4) W swoim planie działania z 2016 r. na rzecz intensyfikacji wymiany informacji i udoskonalenia zarządzania nimi oraz w swoich konkluzjach z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie dalszych prac nad usprawnieniem wymiany informacji i zapewnieniem interoperacyjności systemów informacyjnych UE Rada zwróciła się do Komisji o przeprowadzenie studium wykonalności dotyczącego utworzenia centralnego unijnego repozytorium zawierającego informacje o wizach długoterminowych i dokumentach pobytowych. Na tej podstawie Komisja przeprowadziła dwa takie studia, w których stwierdzono, że utworzenie repozytorium będzie technicznie wykonalne, a najlepszym rozwiązaniem technicznym będzie wykorzystanie struktury VIS oraz że rozszerzenie zakresu VIS o informacje o wizach długoterminowych i dokumentach pobytowych będzie konieczne i proporcjonalne.
(5) W swoim komunikacie z dnia 27 września 2017 r. w sprawie realizacji Europejskiego programu w zakresie migracji" Komisja stwierdziła, że wspólna polityka wizowa Unii jest nie tylko zasadniczym narzędziem ułatwiającym uprawianie turystyki i prowadzenie działalności gospodarczej, lecz także stanowi kluczowe narzędzie zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa i zagrożeniom związanym z nieuregulowaną migracją do Unii. W komunikacie tym Komisja dostrzegła potrzebę dalszego dostosowania wspólnej polityki wizowej do obecnych wyzwań, tak by uwzględnić nowe rozwiązania informatyczne oraz znaleźć równowagę między korzyściami wynikającymi z uproszczonego ruchu wizowego a usprawnionym zarządzaniem migracjami, bezpieczeństwem i granicami. W komunikacie tym Komisja stwierdziła, że ramy prawne VIS zostaną zmienione w celu dalszej poprawy procedur wizowych, w tym aspektów związanych z ochroną danych i dostępem dla organów ścigania, dalszego zwiększenia wykorzystywania VIS w odniesieniu do nowych kategorii i zastosowań danych, a także pełnego wykorzystywania instrumentów inte- roperacyjności.
(6) W swoim komunikacie z dnia 14 marca 2018 r. pt. "Dostosowanie wspólnej polityki wizowej do nowych wyzwań" Komisja potwierdziła, że ramy prawne VIS zostaną zmienione, co będzie częścią szerszej refleksji nad interoperacyj- nością systemów informacyjnych.
(7) Art. 21 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 roku między Rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach 8 (zwanej dalej "konwencją z Schengen") daje posiadaczom ważnego dokuck 0mentu pobytowego lub wizy długoterminowej prawo do swobodnego przemieszczania się na terytorium Umawiających się Stron Układu przez okres nieprzekraczający 90 dni w każdym okresie 180-dniowym dzięki ustanowieniu wzajemnego uznawania dokumentów pobytowych i wiz długoterminowych wydawanych przez te Umawiające się Strony. Nie istnieją obecnie żadne sposoby sprawdzenia, czy osoby, które złożyły wniosek o wydanie takich dokumentów pobytowych i wiz długoterminowych, lub posiadacze takich dokumentów i wiz mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa państw członkowskich innych niż państwo członkowskie przetwarzające wniosek o wydanie wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego. W celu uzupełnienia istniejącej luki informacyjnej informacje o osobach, które złożyły wniosek o wydanie wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych, oraz o posiadaczach takich wiz i dokumentów powinny być przechowywane w VIS. W odniesieniu do wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych, celem VIS powinno być utrzymywanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa - szczególnie ważnego w strefie Schengen, która jest obszarem bez kontroli na granicach wewnętrznych - poprzez ułatwianie oceny tego, czy osoba, która złożyła wniosek o wydanie wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego, jest
uważana za osobę stanowiącą zagrożenie dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego lub zdrowia publicznego. VIS powinien również służyć poprawie skuteczności i wydajności odpraw na granicach zewnętrznych i kontroli na terytorium państw członkowskich przeprowadzanych zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym. VIS powinien także pomagać w identyfikacji osób - w szczególności w celu ułatwienia powrotu osób, które nie spełniają warunków wjazdu, pobytu lub zamieszkania na terytorium państw członkowskich lub które przestały spełniać te warunki. VIS powinien także przyczyniać się do zapobiegania przestępstwom terrorystycznym lub innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych; zapewniać poprawną identyfikację osób; ułatwiać stosowanie rozporządzenia (UE) nr 604/2013 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE 9 oraz wspierać cele Systemu Informacyjnego Schengen (SIS).
(8) Decyzje 2004/512/WE i (WE) nr 2008/633/WSiSW należy włączyć do rozporządzenia (WE) nr 767/2008, aby skonsolidować w ramach jednego rozporządzenia przepisy dotyczące ustanowienia i korzystania z VIS.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 767/2008 powinno również określić architekturę VIS. Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) powinna być odpowiedzialna za rozwój techniczny VIS i jego elementów oraz za zarządzanie operacyjne VIS i jego elementami. W przypadku gdy eu-LISA współpracuje z wykonawcami zewnętrznymi przy zadaniach związanych z VIS, powinna ona ściśle monitorować działania wykonawcy, by zapewnić przestrzeganie rozporządzenia (WE) nr 767/ 2008, w szczególności przepisów dotyczących bezpieczeństwa, poufności i ochrony danych. Zarządzania operacyjnego VIS nie należy powierzać przedsiębiorstwom prywatnym ani organizacjom prywatnym.
(10) W momencie przyjmowania rozporządzenia (WE) nr 810/2009 uznano, że na późniejszym etapie trzeba będzie się zająć - na podstawie wyników analizy, która miała być przeprowadzona na zlecenie Komisji - kwestią wystarczającej wiarygodności odcisków palców pobieranych od dzieci poniżej 12. roku życia do celów identyfikacji i weryfikacji, a w szczególności tym, jak odciski palców zmieniają się z wiekiem. W analizie pt. "Rozpoznawanie odcisków palców dzieci" przeprowadzonej w 2013 r. przez Wspólne Centrum Badawcze stwierdzono, że rozpoznawanie odcisków palców dzieci w wieku 6-12 lat jest możliwe na zadowalającym poziomie dokładności, o ile spełnione zostaną określone warunki. Druga analiza pt. "Automatyczne rozpoznawanie odcisków palców: od dzieci do osób starszych", przeprowadzona w grudniu 2017 r., potwierdziła to ustalenie i dostarczyła dalszych informacji na temat wpływu zmiany wieku na jakość odcisków palców. Na tej podstawie w 2017 r. Komisja przeprowadziła kolejną analizę pt. "Wykonalność i skutki obniżenia wieku, od jakiego można pobierać odciski palców od dzieci, oraz przechowywania w wizowym systemie informacyjnym (VIS) zeskanowanej kopii dokumentu podróży osoby ubiegającej się o wizę", którą zakończono w 2018 r. i która dotyczyła konieczności i proporcjonalności obniżenia do sześciu lat wieku, od jakiego można pobierać odciski palców od dzieci w ramach procedury wizowej. W analizie tej stwierdzono, że obniżenie wieku, od jakiego można pobierać odciski palców, lepiej przyczyniłoby się do osiągnięcia celów VIS, w szczególności w odniesieniu do ułatwienia zwalczania oszustw dotyczących tożsamości i odpraw na przejściach granicznych na granicach zewnętrznych. Stwierdzono w niej również, że obniżenie wieku, od jakiego można pobierać odciski palców, mogłoby przynieść dodatkowe korzyści poprzez skuteczniejsze zapobieganie naruszaniu praw dzieci i zwalczanie naruszania tych praw, w szczególności poprzez umożliwienie identyfikacji lub weryfikacji tożsamości dzieci będących obywatelami państw trzecich na terytorium strefy Schengen, które znajdują się w sytuacji, w której ich prawa zostały lub mogą zostać naruszone, np. z tego powodu, że są one dziećmi będącymi ofiarami handlu ludźmi, dziećmi zaginionymi lub małoletnimi bez opieki ubiegającymi się o azyl. Jednocześnie dzieci są grupą szczególnie narażoną na zagrożenia i pobieranie ich danych biometrycznych powinno podlegać bardziej rygorystycznym zabezpieczeniom, w tym poprzez ograniczenie okresu zatrzymywania przechowywanych danych, natomiast cele, do których dane te mogą być wykorzystywane powinny zostać ograniczone do sytuacji, w których takie wykorzystywanie służy interesowi dziecka. W analizie, którą zakończono w 2018 r., zauważono również, że odciski palców osób starszych charakteryzują się niższą jakością i średnią dokładnością, oraz zalecono środki, które zaradzą tym wadom. Państwa członkowskie powinny zastosować się do zaleceń wskazanych w tej analizie z myślą o poprawie jakości odcisków palców i porównywania danych biometrycznych.
(11) W odniesieniu do wszystkich procedur ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu państwa członkowskie mają brać pod uwagę przede wszystkim interes dziecka. Należy uwzględniać dobro, bezpieczeństwo i ochronę dziecka oraz jego poglądy oraz przyjmować je z należytą wagą stosownie do wieku i dojrzałości dziecka. VIS jest szczególnie przydatny, jeżeli istnieje ryzyko, że dziecko jest ofiarą handlu ludźmi.
(12) Procedura wizowa i VIS powinny korzystać z rozwoju technologicznego w zakresie rozpoznawania wizerunku twarzy. Pobieranie wizerunku twarzy na miejscu w momencie, w którym dana osoba składa wniosek, powinno być zasadą w przypadku rejestrowania w VIS wizerunku twarzy osób, które złożyły wniosek o wydanie wizy, również w przypadku przetwarzania wniosków o wydanie wizy długoterminowej i dokumentu pobytowego, jeśli jest to dozwolone na mocy prawa krajowego. Pobieranie wizerunku twarzy na miejscu w momencie, w którym dana osoba składa wniosek, pomoże również zapobiegać zagrożeniom związanym ze stosowaniem danych biometrycznych, takim jak morfing twarzy wykorzystywany do celów oszustw dotyczących tożsamości. Do porównywania danych biometrycznych należy wykorzystywać wyłącznie wizerunki twarzy pobrane na miejscu.
(13) Dane biometryczne, które w kontekście niniejszego rozporządzenia obejmują odciski palców i wizerunki twarzy, są niepowtarzalne, a zatem znacznie bardziej niezawodne do celów identyfikacji osób niż dane alfanumeryczne. Dane biometryczne stanowią jednak wrażliwe dane osobowe. Niniejsze rozporządzenie określa podstawy i zabezpieczenia związane z przetwarzaniem takich danych w celu identyfikacji danych osób.
(14) Dane osobowe przekazane przez osobę, która złożyła wniosek o wydanie wizy krótkoterminowej, powinny być przetwarzane w VIS w celu oceny, czy wjazd tej osoby na terytorium państw członkowskich może stanowić zagrożenie dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego lub zdrowia publicznego, a także w celu oceny ryzyka migracji nieuregulowanej związanego z tą osobą. W odniesieniu do osób, które złożyły wniosek o wydanie wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego, ocena taka powinna ograniczać się do stwierdzenia, czy dany obywatel państwa trzeciego może stanowić zagrożenie dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego lub zdrowia publicznego.
(15) Oceny takich rodzajów ryzyka nie można przeprowadzić bez przetwarzania danych osobowych dotyczących tożsamości osoby, która złożyła wniosek o wydanie wizy, wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego, dokumentu podróży i innych odpowiednich danych. Każdy element danych osobowych zawarty we wniosku powinien zostać porównany z danymi znajdującymi się w rekordzie, pliku lub wpisie zarejestrowanym w następujących systemach informacyjnych i bazach danych: VIS, SIS, systemie wjazdu/wyjazdu (EES), europejskim systemie informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS), Eurodac, europejskim systemie przekazywania informacji z rejestrów karnych o obywatelach państw trzecich (ECRIS-TCN) - w odniesieniu do wyroków skazujących za przestępstwa terrorystyczne lub inne poważne przestępstwa, danych Europolu, bazie Interpolu zawierającej dane skradzionych lub utraconych dokumentów podróży (baza danych Interpolu SLTD), bazie danych dokumentów podróży powiązanych z notami Interpolu (baza danych Interpolu TDAWN), liście ostrzegawczej ETIAS, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 10 , oraz ze szczegółowymi wskaźnikami ryzyka. Kategorie danych osobowych, które powinny być wykorzystywane do porównania, powinny być ograniczone do kategorii danych znajdujących się w systemach informacyjnych i bazach danych, w których dokonuje się wyszukiwania, na liście ostrzegawczej ETIAS lub wśród szczegółowych wskaźników ryzyka.
(16) Interoperacyjność między niektórymi systemami informacyjnymi UE została ustanowiona rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 11 i (UE) 2019/818 12 , tak aby te systemy i zawarte w nich dane wzajemnie się uzupełniały, co służy poprawie skuteczności i wydajności odpraw granicznych na granicach zewnętrznych Unii, przyczynieniu się do zapobiegania nielegalnej imigracji i jej zwalczania oraz przyczynieniu się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa w ramach unijnej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w tym utrzymaniu bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego oraz zagwarantowaniu bezpieczeństwa na terytoriach państw członkowskich.
(17) Interoperacyjność między systemami informacyjnymi UE umożliwia tym systemom wzajemne uzupełnianie się, aby ułatwić w ten sposób poprawną identyfikację osób, przyczynić się do zwalczania oszustw dotyczących tożsamości, poprawić i zharmonizować wymogi dotyczące jakości danych w odpowiednich systemach informacyjnych UE, ułatwić techniczne i operacyjne wdrażanie przez państwa członkowskie istniejących i przyszłych systemów informacyjnych UE, wzmocnić i uprościć zabezpieczenia w zakresie bezpieczeństwa danych i ochrony danych regulujące odpowiednie systemy informacyjne UE, usprawnić dostęp organów ścigania do VIS, EES, ETIAS i Eurodac oraz wspierać cele VIS, SIS, EES, ETIAS, Eurodac i ECRIS-TCN.
(18) Elementy interoperacyjności obejmują VIS, SIS, EES, ETIAS, Eurodac i ECRIS-TCN, a także dane Europolu, aby umożliwić jednoczesne wyszukiwanie danych Europolu przy użyciu tych systemów informacyjnych UE. Należy zatem wykorzystywać te elementy interoperacyjności do celów przeprowadzania zautomatyzowanych zapytań oraz podczas dostępu do VIS do celów ochrony porządku publicznego. Europejski portal wyszukiwania, ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2019/817, powinien być wykorzystywany, aby umożliwić szybki, sprawny, wydajny, systematyczny i kontrolowany dostęp organów państw członkowskich do systemów informacyjnych UE, danych Euro- polu i baz danych Interpolu konieczny do wykonywania ich zadań zgodnie z ich prawami dostępu, a także aby wspierać cele VIS.
(19) Europejski portal wyszukiwania umożliwi równoległe wyszukiwanie danych przechowywanych w VIS i danych przechowywanych w innych odpowiednich systemach informacyjnych UE.
(20) Porównywanie danych przechowywanych w VIS z danym przechowywanymi w innych systemach informacyjnych i bazach danych powinno odbywać się w sposób zautomatyzowany. Jeżeli takie porównanie wskazuje na istnienie zgodności, określanej jako "trafienie", między poszczególnymi znajdującymi się we wniosku danymi osobowymi lub połączeniem tych danych a rekordem, plikiem lub wpisem zawartymi w tych innych systemach informacyjnych lub bazach danych, lub danymi osobowymi na liście ostrzegawczej ETIAS, wniosek powinien zostać zweryfikowany ręcznie przez operatora z właściwego organu. W zależności od tego, jakiego rodzaju dane wywołały trafienie, powinno być ono zweryfikowane ręcznie i ocenione przez właściwy organ wizowy lub imigracyjny, przez jednostkę krajową ETIAS, o której mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/1240, lub przez organ centralny wyznaczony przez państwo członkowskie (zwany dalej "organem wyznaczonym do celów VIS"). Zważywszy na to, że trafienia uzyskiwane przez systemy lub bazy danych stosowane przez organy ścigania lub organy wymiaru sprawiedliwości mają co do zasady bardziej wrażliwy charakter, takie trafienia powinny być weryfikowane i oceniane nie przez konsulaty, ale przez organy wyznaczone do celów VIS lub przez jednostki krajowe ETIAS. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyznaczenia więcej niż jednego organu jako organu wyznaczonego do celów VIS. Biuro SIRENE powinno zostać wyznaczone jako organ wyznaczony do celów VIS wyłącznie w przypadku, gdy przydzielono mu wystarczające dodatkowe zasoby umożliwiające wykonywanie tego zadania. Ocenę trafień dokonaną przez właściwy organ należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie wydania wizy krótkoterminowej lub przy dokonywaniu oceny, czy osoba, która złożyła wniosek o wydanie wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego, może stanowić zagrożenie dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego lub zdrowia publicznego w państwach członkowskich.
(21) Zważywszy że VIS będzie stanowić część wspólnych ram interoperacyjności, niezbędne jest, aby rozwój nowych funkcji i procesów był w pełni zgodny z funkcjami i procesami w innym systemach informacyjnych UE, które stanowią część tych ram. Skutkiem zautomatyzowanych zapytań, które będą dokonywane przez VIS w celu ustalenia, czy w innych systemach informacyjnych UE są dostępne informacje o osobach, które złożyły wniosek o wydanie wizy, wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego, będzie uzyskanie trafienia w tych innych systemach informacyjnych UE. Podobny system zapytań jest obecnie stosowany tylko w jednym innym systemie, a mianowicie w ETIAS, chociaż pojęcie "trafień" występuje również w EES, w tym w odniesieniu do interoperacyjności EES-VIS, oraz w SIS.
(22) Negatywne rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy krótkoterminowej nie powinno opierać się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu danych osobowych zawartych we wnioskach o wydanie wizy.
(23) Osoby, które złożyły wniosek o wydanie wizy krótkoterminowej i którym odmówiono jej wydania na podstawie informacji uzyskanych w wyniku przetwarzania danych VIS, powinny mieć prawo do odwołania się od takiej decyzji. Postępowanie odwoławcze powinno być prowadzone w państwie członkowskim, które podjęło decyzję w sprawie wniosku, zgodnie z prawem krajowym tego państwa członkowskiego. Zastosowanie powinny mieć zabezpieczenia i przepisy dotyczące odwołań zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 810/2009.
(24) Analizę wniosku o wizę krótkoterminową powinno ułatwiać stosowanie szczegółowych wskaźników ryzyka odpowiadających uprzednio zidentyfikowanemu ryzyku dla bezpieczeństwa, ryzyku migracji nieuregulowanej lub wysokiemu ryzyku epidemiologicznemu. Kryteria stosowane przy definiowaniu szczegółowych wskaźników ryzyka nie powinny w żadnym przypadku opierać się wyłącznie na płci lub wieku osoby ubiegającej się o wizę krótkoterminową. W żadnym przypadku nie mogą się one opierać na informacjach ujawniających rasę osoby ubiegającej się o wizę krótkoterminową, jej kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, religię lub światopogląd, przynależność do związków zawodowych, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność lub orientację seksualną. W miarę możliwości i w odpowiednich przypadkach zasady, procedury i strukturę zarządzania dotyczące szczegółowych wskaźników ryzyka należy dostosować do zasad, procedur i struktury zarządzania dotyczących reguł kontroli przesiewowej ETIAS określonych w art. 9, 10 i 33 rozporządzenia (UE) 2018/1240. Szczegółowe wskaźniki ryzyka powinny być określane, ustanawiane, oceniane ex ante, wdrażane, oceniane ex post, zmieniane i usuwane przez jednostkę centralną ETIAS, o której mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/1240, po zasięgnięciu opinii rady VIS ds. kontroli przesiewowej składającej się z przedstawicieli centralnych organów wizowych i zaangażowanych agencji. Aby pomóc zapewnić przestrzeganie praw podstawowych przy wdrażaniu szczegółowych wskaźników ryzyka, należy ustanowić radę VIS ds. wytycznych w zakresie praw podstawowych. Obsługę sekretarską jej posiedzeń powinien zapewniać urzędnik ds. praw podstawowych Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej.
(25) Ciągłe pojawianie się nowych form ryzyka dla bezpieczeństwa, nowych modeli migracji nieuregulowanej i wysokiego ryzyka epidemiologicznego wymaga skutecznej reakcji oraz nowoczesnych środków przeciwdziałania tym zjawiskom. Z uwagi na fakt, że nowoczesne środki wiążą się z przetwarzaniem dużej liczby danych osobowych, powinny zostać wprowadzone stosowne zabezpieczenia, tak aby ingerencję w prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego oraz w prawo do ochrony danych osobowych ograniczyć do minimum niezbędnego i proporcjonalnego w demokratycznym społeczeństwie.
(26) Należy zapewnić, aby wobec osób, które złożyły wniosek o wydanie wizy krótkoterminowej, lub obywateli państw trzecich, którzy złożyli wniosek o wydanie wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego, stosowany był co najmniej podobny poziom kontroli jak w przypadku obywateli państw trzecich ubiegających się o zezwolenie na podróż zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1240. W tym celu listę ostrzegawczą ETIAS - zawierającą dane dotyczące osób, które są podejrzane o popełnienie przestępstwa terrorystycznego lub innego poważnego przestępstwa lub o udział w nich, lub osób, względem których istnieją przesłanki faktyczne lub uzasadnione podstawy, aby sądzić, że osoby te popełnią przestępstwo terrorystyczne lub inne poważne przestępstwo - należy także wykorzystywać do celów weryfikacji w odniesieniu do tych kategorii obywateli państw trzecich.
(27) Aby wypełnić obowiązek wynikający z konwencji z Schengen, przewoźnicy międzynarodowi powinni weryfikować - przesyłając zapytanie do VIS - czy obywatele państw trzecich, którzy są zobowiązani do posiadania wizy krótkoterminowej, wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego, posiadają ważną wizę krótkoterminową, ważną wizę długoterminową lub ważny dokument pobytowy. Weryfikację tę należy umożliwić poprzez codzienne przesyłanie danych VIS do oddzielnej bazy danych przeznaczonej wyłącznie do odczytu, pozwalającej na pobranie minimalnego niezbędnego podzbioru danych umożliwiającego dokonanie zapytania prowadzącego do odpowiedzi " OK/NOT OK". Sam plik danych dotyczących wniosku nie powinien być dostępny dla przewoźników międzynarodowych. Specyfikacje techniczne powinny zapewniać, aby dostęp do VIS za pośrednictwem portalu dla przewoźników w jak najmniejszym stopniu wpływał na podróże pasażerów i na przewoźników międzynarodowych. W tym celu należy rozważyć możliwość integracji z portalami dla przewoźników zapewnianymi w ramach EES i ETIAS.
(28) Aby ograniczyć skutki obowiązków określonych w niniejszym rozporządzeniu dla przewoźników międzynarodowych przewożących grupy drogą lądową autokarami, należy udostępnić łatwe w obsłudze rozwiązania mobilne.
(29) Ocena adekwatności, spójności i zgodności przepisów, o których mowa w art. 26 konwencji z Schengen, o której mowa w preambule rozporządzenia (UE) 2018/1240, do celów ETIAS w odniesieniu do przepisów dotyczących transportu drogą lądową autokarami powinna obejmować również odpowiednie przepisy niniejszego rozporządzenia.
(30) W rozporządzeniu (WE) nr 767/2008 należy określić organy państw członkowskich, które są upoważnione do dostępu do VIS w celu wprowadzania, zmieniania, usuwania lub przeglądania danych dotyczących wniosków o wydanie wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych i decyzji w sprawie tych wniosków do konkretnych celów określonych w tym rozporządzeniu oraz w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań.
(31) Wszelkie przetwarzanie danych VIS dotyczących wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych powinno być proporcjonalne do zamierzonych celów i niezbędne do wykonywania przez właściwe organy ich zadań. W związku z tym należy ograniczyć dostęp niektórych właściwych organów do danych dotyczących osób, które posiadają ważne dokumenty pobytowe zarejestrowane w VIS przez nieprzerwany okres co najmniej 10 lat.
(32) Korzystając z VIS, właściwe organy powinny zapewnić poszanowanie godności ludzkiej i integralności osób, których dane są żądane, i niedyskryminowanie takich osób ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub światopogląd, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
(33) Organy ścigania muszą mieć dostęp do najbardziej aktualnych informacji, jeśli mają się wywiązywać z powierzonych im zadań w zakresie zwalczania terroryzmu i innych poważnych rodzajów przestępczości. Dostęp organów ścigania państw członkowskich oraz Europolu do VIS został ustanowiony decyzją (WE) nr 2008/633/WSiSW. Decyzja ta powinna zostać włączona do rozporządzenia (WE) nr 767/2008, aby dostosować je do obecnych ram traktatowych.
(34) Użyteczność dostępu do danych VIS do celów ochrony porządku publicznego została już potwierdzona w przypadku identyfikowania osób, które zmarły gwałtowną śmiercią, lub ułatwienia prowadzącym postępowania przygotowawcze poczynienia istotnych postępów w sprawach dotyczących handlu ludźmi, terroryzmu lub nielegalnego obrotu środkami odurzającymi. W związku z tym dane VIS dotyczące długich pobytów powinny być również dostępne dla wyznaczonych organów państw członkowskich oraz Europolu, z zastrzeżeniem warunków określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(35) Zważywszy że Europol, wspierając ogólnounijne działania na rzecz zapobiegania przestępstwom, ich analizowania i prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych, odgrywa kluczową rolę we współpracy między organami państw członkowskich w postępowaniach przygotowawczych dotyczących przestępczości transgranicznej, jego aktualny dostęp do VIS w ramach wykonywanych przez niego zadań powinien zostać skodyfikowany i usprawniony, w tym również z uwzględnieniem niedawnych zmian ram prawnych takich jak rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 13 .
(36) Dostęp do VIS do celów zapobiegania przestępstwom terrorystycznym lub innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania lub prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych stanowi ingerencję w prawa podstawowe dotyczące poszanowania życia prywatnego i rodzinnego oraz ochrony danych osobowych osób, których dane są przetwarzane w VIS. Każda ingerencja tego rodzaju musi być dokonywana zgodnie z prawem, które musi zostać sformułowane na tyle precyzyjnie, aby zainteresowane osoby miały możliwość dostosowania swojego zachowania, oraz które musi zapewnić tym osobom ochronę przed arbitralnością, a także dostatecznie jasno określić zakres przysługującej właściwym organom swobody uznania i sposób, w jaki mają one korzystać z tej swobody. W społeczeństwie demokratycznym każda taka ingerencja w prawa podstawowe jest możliwa jedynie wtedy, gdy jest niezbędna do ochrony uzasadnionych i proporcjonalnych interesów oraz proporcjonalna w stosunku do uzasadnionego celu, którego osiągnięciu ma służyć.
(37) Rozporządzenie (UE) 2019/817 stanowi, że organ policji państwa członkowskiego, który został do tego upoważniony na mocy ustawodawstwa krajowego, może dokonać identyfikacji osoby za pomocą danych biometrycznych tej osoby pobranych podczas kontroli tożsamości. Mogą jednak zaistnieć szczególne okoliczności, w których identyfikacja osoby jest niezbędna w interesie tej osoby. Przypadki takie obejmują sytuacje, w których zaginiona lub uprowadzona osoba lub ofiara handlu ludźmi została znaleziona. W takich przypadkach należy zapewnić organom ścigania szybki dostęp do danych VIS, aby umożliwić im szybką i wiarygodną identyfikację danej osoby bez konieczności spełnienia wszystkich warunków wstępnych i zapewnienia dodatkowych zabezpieczeń dotyczących dostępu organów ścigania.
(38) Porównywanie danych na podstawie niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych będących śladem daktyloskopij- nym, który mógł zostać znaleziony na miejscu przestępstwa, ma zasadnicze znaczenie w dziedzinie współpracy policyjnej. Możliwość porównania niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych z danymi daktyloskopijnymi przechowywanymi w VIS, gdy istnieją uzasadnione podstawy, by przypuszczać, że sprawca lub ofiara przestępstwa są zarejestrowani w VIS, powinna stanowić bardzo użyteczne narzędzie dla organów ścigania do celów zapobiegania przestępstwom terrorystycznym lub innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych, na przykład w sytuacji, gdy niezidentyfikowane ślady linii papilarnych stanowią jedyny dowód znaleziony na miejscu przestępstwa.
(39) Niezbędne jest wyznaczenie właściwych organów państw członkowskich, jak również centralnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego można będzie składać wnioski o uzyskanie dostępu do danych VIS, a także prowadzenie wykazu jednostek operacyjnych, które działają w ramach wyznaczonych organów i które są upoważnione do występowania z wnioskami o uzyskanie takiego dostępu do konkretnych celów zapobiegania przestępstwom terrorystycznym lub innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania lub prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych.
(40) Wnioski o uzyskanie dostępu do danych przechowywanych w systemie centralnym VIS powinny być składane przez jednostki operacyjne, które działają w ramach wyznaczonych organów, do centralnego punktu dostępu oraz powinny być uzasadnione. Jednostki operacyjne, które działają w ramach wyznaczonych organów i które są upoważnione do występowania z wnioskami o uzyskanie dostępu do danych VIS, nie powinny pełnić funkcji organu
weryfikującego. Centralne punkty dostępu powinny działać niezależnie od wyznaczonych organów i powinny odpowiadać za zapewnienie, w sposób niezależny, ścisłego przestrzegania warunków dostępu określonych w niniejszym rozporządzeniu. W wyjątkowo pilnych przypadkach, gdy zapewnienie szybkiego dostępu jest niezbędne w celu zareagowania na konkretne i realne zagrożenie związane z przestępstwami terrorystycznymi lub innymi poważnymi przestępstwami, centralny punkt dostępu powinien natychmiast przetworzyć wniosek o uzyskanie dostępu i dokonać weryfikacji tego wniosku dopiero po jego przetworzeniu.
(41) Aby zapewnić ochronę danych osobowych i wykluczyć możliwość systematycznego przeszukiwania systemu przez organy ścigania, przetwarzanie danych VIS powinno odbywać się wyłącznie w konkretnych przypadkach i wtedy, gdy jest to niezbędne do celów zapobiegania przestępstwom terrorystycznym lub innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania lub prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych. Wyznaczone organy i Europol powinny zwracać się z wnioskiem o uzyskanie dostępu do VIS wyłącznie wówczas, gdy mają uzasadnione podstawy, by sądzić, że dzięki takiemu dostępowi zdobędą informacje, które w istotny sposób ułatwią im zapobieżenie przestępstwu terrorystycznemu lub innemu poważnemu przestępstwu, jego wykrycie lub przeprowadzenie w jego sprawie postępowania przygotowawczego.
(42) Dane osobowe zgromadzone w VIS powinny być przechowywane nie dłużej, niż jest to niezbędne do celów VIS. Dane dotyczące obywateli państw trzecich należy przechowywać przez pięć lat, aby umożliwić uwzględnianie tych danych przy ocenie wniosków o wydanie wiz krótkoterminowych, wykrywanie osób przekraczających dozwolony okres pobytu po upływie okresu ważności wizy oraz przeprowadzanie oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do obywateli państw trzecich, którzy otrzymali wizę. Dane dotyczące wcześniejszych przypadków korzystania z danego dokumentu mogłyby ułatwić wydawanie wiz krótkoterminowych w przyszłości. Krótszy okres przechowywania nie byłby wystarczający do zapewnienia wskazanych celów. Dane powinny zostać usunięte po upływie pięciu lat, chyba że istnieją podstawy uzasadniające ich wcześniejsze usunięcie.
(43) Do przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach stosowania rozporządzenia (WE) nr 767/2008 stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 14 . Przetwarzanie danych osobowych przez organy ścigania do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania przestępstw i wykonywania kar regulowane jest dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 15 .
(44) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 16 członkowie zespołów Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz zespołów składających się z personelu realizującego zadania w dziedzinie powrotów są uprawnieni - z upoważnienia przyjmującego państwa członkowskiego - do przeglądania systemów informacyjnych UE i baz danych, jeżeli jest to niezbędne do realizacji ich zadań operacyjnych określonych w planie operacyjnym w odniesieniu do odpraw granicznych, ochrony granic i powrotów. W celu ułatwienia takiego przeglądania oraz umożliwienia zespołom skutecznego dostępu do danych VIS zespoły te powinny uzyskać dostęp do VIS. Dostęp ten powinien być zgodny z warunkami i ograniczeniami dostępu mającymi zastosowanie do organów państw członkowskich właściwych w odniesieniu do każdego konkretnego celu, do którego można przeglądać dane VIS.
(45) Powrót obywateli państw trzecich, którzy nie spełniają lub przestali spełniać warunki wjazdu, pobytu lub zamieszkania na terytorium państw członkowskich zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/115/WE 17 , stanowi zasadniczy element kompleksowych działań na rzecz zwalczania migracji nieuregulowanej oraz ważny powód leżący w istotnym interesie publicznym.
(46) Aby usprawnić współpracę z państwami trzecimi w zakresie readmisji migrantów o nieuregulowanym statusie oraz ułatwić powrót nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich, których dane mogą być przechowywane w VIS, należy przechowywać w VIS kopie dokumentów podróży osób, które złożyły wniosek o wydanie wizy, wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego. W przeciwieństwie do informacji pochodzących z VIS kopie dokumentów podróży są dowodem potwierdzającym obywatelstwo, który jest powszechniej uznawany przez państwa trzecie.
(47) Dane osobowe przechowywane w VIS nie powinny być przekazywane ani udostępniane państwu trzeciemu ani organizacji międzynarodowej. Na zasadzie wyjątku od tej zasady powinno być możliwe jednak przekazanie takich danych osobowych państwu trzeciemu lub organizacji międzynarodowej, jeżeli takie przekazanie podlega rygorystycznym warunkom i jest niezbędne w poszczególnych przypadkach w celu ułatwienia identyfikacji obywatela państwa trzeciego w związku z jego powrotem lub przesiedleniem. W przypadku braku decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony podjętej w drodze aktu wykonawczego zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679 lub braku odpowiednich zabezpieczeń, którym podlega przekazanie danych zgodnie z tym rozporządzeniem, przekazanie danych VIS państwu trzeciemu lub organizacji międzynarodowej do celów związanych z powrotem lub przesiedleniem powinno być wyjątkowo możliwe wyłącznie wtedy, gdy przekazanie to jest niezbędne z ważnych względów interesu publicznego, zgodnie z tym rozporządzeniem.
(48) Państwa członkowskie, które uzyskały dane osobowe na podstawie rozporządzenia (WE) nr 767/2008, powinny mieć również możliwość przekazania tych danych państwu trzeciemu w wyjątkowo pilnym przypadku, jeżeli występuje bezpośrednie zagrożenie związane z przestępstwem terrorystycznym lub jeżeli występuje bezpośrednie zagrożenie życia ludzkiego związane z poważnym przestępstwem. Bezpośrednie zagrożenie życia ludzkiego należy rozumieć jako zagrożenie wynikające z poważnego przestępstwa wymierzonego w daną osobę, takiego jak poważne uszkodzenie ciała, nielegalny handel organami lub tkankami ludzkimi, uprowadzenie, bezprawne pozbawienie wolności i wzięcie zakładnika, wykorzystywanie seksualne dzieci i pornografia dziecięca oraz zgwałcenie. Dane takie powinny być przekazywane państwu trzeciemu wyłącznie wówczas, gdy zapewniono, by na zasadzie wzajemności państwo trzecie występujące z wnioskiem przekazywało państwom członkowskim, które posługują się VIS, wszelkie posiadane przez siebie informacje znajdujące się w rekordach dotyczących wiz.
(49) Do działań instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii wykonujących zadania, za które są odpowiedzialne, z zakresu zarządzania operacyjnego VIS stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 18 .
(50) Obowiązkowym elementem procedury rozpatrywania wniosków o wydanie wiz krótkoterminowych jest przeglądanie wykazu dokumentów podróży, które uprawniają posiadacza do przekraczania granic zewnętrznych i mogą być wizowane, ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1105/2011/UE 19 . Organy wizowe powinny systematycznie wypełniać ten obowiązek, dlatego też wykaz ten powinien zostać włączony do VIS, aby umożliwić automatyczną weryfikację tego, czy dokument podróży osoby ubiegającej się o wizę krótkoterminową jest uznawany.
(51) Bez uszczerbku dla obowiązku państw członkowskich dotyczącego zapewnienia prawidłowości danych wprowadzanych do VIS, eu-LISA powinna być odpowiedzialna za podnoszenie jakości danych poprzez opracowanie i utrzymywanie centralnego narzędzia monitorowania jakości danych oraz za przekazywanie państwom członkowskim sprawozdań w regularnych odstępach czasu.
(52) Aby umożliwić lepsze monitorowanie wykorzystywania VIS do celów analizowania tendencji związanych z presją migracyjną i zarządzaniem granicami, eu-LISA powinna mieć możliwość rozwijania zdolności w zakresie prowadzenia sprawozdawczości statystycznej przeznaczonej dla państw członkowskich, Komisji i Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej bez naruszania integralności danych. W związku z tym eu-LISA powinna przechowywać niektóre statystyki w centralnym repozytorium sprawozdawczo-statystycznym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/817. Tworzone statystyki nie mogą zawierać danych osobowych.
(53) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania dyrektywy 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 20 .
(54) Przepisy szczególne należy stosować do obywateli państw trzecich, którzy podlegają obowiązkowi wizowemu, będących członkami rodziny obywatela Unii, do których stosuje się dyrektywę 2004/38/WE, lub członkami rodziny obywatela państwa trzeciego korzystającego z prawa do swobodnego przemieszczania się na podstawie prawa Unii, i którzy nie posiadają karty pobytowej, o której mowa w dyrektywie 2004/38/WE. Art. 21 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że każdy obywatel Unii ma prawo do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków ustanowionych w Traktatach i w środkach przyjętych w celu wykonania tych ograniczeń i warunków. Te ograniczenia i warunki zostały ustanowione w dyrektywie 2004/38/WE.
(55) Jak potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, tacy członkowie rodzin mają nie tylko prawo do wjazdu na terytorium danego państwa członkowskiego, lecz także prawo do otrzymania w tym celu wizy wjazdowej. Państwa członkowskie muszą przyznać takim osobom wszelkie ułatwienia w uzyskaniu niezbędnych wiz, które muszą być wydawane nieodpłatnie, tak szybko jak to jest możliwe, oraz na podstawie procedury przyśpieszonej.
(56) Prawo do uzyskania wizy nie jest bezwarunkowe, gdyż członkom rodziny można odmówić wydania wizy kierując się względami porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego lub zdrowia publicznego na podstawie dyrektywy 2004/38/WE. W kontekście powyższego dane osobowe członków rodziny można weryfikować wyłącznie wtedy, gdy dane te odnoszą się do ich identyfikacji i statusu, i wyłącznie w takim zakresie, w jakim dane te są istotne dla oceny zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia publicznego, jakie te osoby mogłyby stanowić. Rozpatrywanie wniosków wizowych takich członków rodziny powinno odbywać się wyłącznie pod kątem obaw związanych z bezpieczeństwem lub zdrowiem publicznym, a nie pod kątem względów związanych z ryzykiem migracji.
(57) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na konieczność zapewnienia realizacji wspólnej polityki wizowej, wysokiego poziomu bezpieczeństwa na obszarze bez kontroli na granicach wewnętrznych oraz stopniowego tworzenia zintegrowanego systemu zarządzania granicami zewnętrznymi możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(58) W niniejszym rozporządzeniu ustanowiono rygorystyczne zasady dostępu do VIS oraz niezbędne zabezpieczenia. Ustanowiono w nim również prawa osób fizycznych do dostępu do, sprostowania i usunięcia danych oraz do środków ochrony prawnej, w szczególności prawo do skorzystania ze środka ochrony prawnej przed sądem i nadzorowanie operacji przetwarzania danych przez niezależne organy publiczne. Niniejsze rozporządzenie wprowadza dodatkowe zabezpieczenia w celu uwzględnienia szczególnych potrzeb związanych z nowymi kategoriami danych, które będą przetwarzane w VIS. Niniejsze rozporządzenie nie narusza zatem praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności z prawem do godności człowieka, prawem do wolności i bezpieczeństwa osobistego, poszanowaniem życia prywatnego i rodzinnego, ochroną danych osobowych, prawem do azylu i ochrony w kontekście zasady non-refoulement i ochroną w przypadku usunięcia z terytorium państwa, wydalenia lub ekstradycji, prawem do niedyskryminacji, prawami dziecka oraz prawem do skutecznego środka prawnego.
(59) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana, ani go nie stosuje. Ponieważ niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania - w terminie sześciu miesięcy po przyjęciu przez Radę niniejszego rozporządzenia - podejmuje decyzję, czy dokona jego transpozycji do swego prawa krajowego.
(60) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 21 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana, ani go nie stosuje.
(61) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 22 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A, B, C i F decyzji Rady 1999/437/WE 23 .
(62) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 24 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A, B, C i F decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 25 i z art. 3 decyzji Rady 2008/149/WSiSW 26 .
(63) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 27 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A, B, C i F decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 28 i z art. 3 decyzji Rady 2011/349/UE 29 .
(64) W odniesieniu do Cypru, Bułgarii, Rumunii i Chorwacji przepisy niniejszego rozporządzenia stanowią przepisy oparte na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związane w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r. - w związku z decyzją Rady (UE) 2017/1908 30 - oraz art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2011 r.
(65) Należy uchylić decyzje 2004/512/WE i (WE) nr 2008/633/WSiSW. Odesłania do uchylonych decyzji należy traktować jako odesłania do rozporządzenia (WE) nr 767/2008, zgodnie z tabelami korelacji zawartymi odpowiednio w załączniku I lub II.
(66) Należy zmienić rozporządzenia (WE) nr 767/2008, (WE) nr 810/2009, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861, (UE) 2019/817 i (EU) 2019/1896.
(67) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 31 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 12 grudnia 2018 r. 32 ,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
D.M. SASSOLI | A. LOGAR |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 1 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.310.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 21 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.233.88) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 2021 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.248.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/1134 w sprawie zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (WE) nr 810/2009, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861, (UE) 2019/817 i (UE) 2019/1896 oraz uchylenia decyzji Rady 2004/512/WE i (WE) nr 2008/633/WSiSW w celu zreformowania Wizowego Systemu Informacyjnego |
Data aktu: | 07/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 13/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 02/08/2021, 03/08/2022, 03/08/2023 |