uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności jego art. 25,
po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (zwanym dalej "EIOD"),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (zwany dalej "EKES"-em) jest uprawniony do prowadzenia dochodzeń administracyjnych, postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych i postępowań w sprawie zawieszenia zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej (zwanym dalej "regulaminem pracowniczym") i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanymi dalej "warunkami zatrudnienia innych pracowników"), określonymi w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 2 oraz zgodnie z decyzją EKES-u nr 635/05 A z dnia 7 grudnia 2005 r. ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze regulujące procedury dyscyplinarne i dochodzenia administracyjne.
(2) Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 3 Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (zwany dalej "OLAF") prowadzi wewnętrzne dochodzenia we wszystkich instytucjach, organach, urzędach i agencjach UE. W dniu 13 stycznia 2016 r. EKES i OLAF podpisały wspólne ustalenia administracyjne mające na celu zapewnienie ustrukturyzowanych ram współpracy i ułatwienie terminowej wymiany informacji między nimi.
(3) Zgodnie z art. 22a i 22b regulaminu pracowniczego oraz art. 11 i 81 warunków zatrudnienia innych pracowników EKES-u jest zobowiązany do zgłaszania potencjalnie niezgodnych z prawem działań, w tym nadużyć finansowych i korupcji szkodzących interesom Unii. Pracownicy są również zobowiązani do zgłaszania działań związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych, które mogą stanowić poważne uchybienie obowiązkom urzędników Unii. Kwestię tę reguluje wewnętrznie decyzja EKES-u nr 053/16 A z dnia 2 marca 2016 r. ustanawiająca przepisy dotyczące informowania o nieprawidłowościach.
(4) Zgodnie z decyzją EKES-u nr 200/14 A z dnia 26 września 2014 r. w sprawie procedur zapobiegania molestowaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy oraz postępowania w przypadku takiego molestowania w Sekretariacie EKES-u EKES wdrożył politykę zapobiegania faktycznym lub potencjalnym przypadkom molestowania psychicznego i seksualnego w miejscu pracy oraz skutecznego postępowania w takich przypadkach. Decyzja ustanawia procedurę nieformalną i procedurę formalną. W procedurze nieformalnej osoba, która uważa, że padła ofiarą molestowania, może skontaktować się z zaufanymi doradcami EKES-u, a organ powołujący może w razie potrzeby podjąć działania przed wszczęciem formalnego postępowania administracyjnego.
(5) Zgodnie z art. 24 regulaminu pracowniczego oraz art. 11 i 81 warunków zatrudnienia innych pracowników EKES-u pracownicy EKES-u mają prawo do pomocy w postępowaniu przeciwko każdej osobie dopuszczającej się gróźb, zniewag lub zniesławienia lub ataków na osobę lub mienie, na które są narażeni ze względu na zajmowane stanowisko lub obowiązki. Pracownicy EKES-u mają prawo składać wnioski do organu powołującego zgodnie z art. 25 regulaminu pracowniczego i art. 11 i 81 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, art. 90 ust. 1 regulaminu pracowniczego oraz art. 46 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników. Zgodnie z art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego oraz art. 46 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników pracownicy EKES-u mają również prawo składać zażalenia na niekorzystne dla nich akty.
(6) EKES przeprowadza procedury selekcji w celu wyboru, rekrutacji, mianowania i oceny swoich pracowników, zgodnie z art. 29 i 43 regulaminu pracowniczego oraz art. 12 i 82 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
(7) Pracownicy EKES-u mają prawo zapoznać się ze swoją dokumentacją medyczną zgodnie z art. 26a regulaminu pracowniczego oraz art. 11 i 81 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
(8) EKES jest upoważniony do prowadzenia dochodzeń wewnętrznych zgodnie z art. 74 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 4 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") oraz weryfikacji w rozumieniu art. 116 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
(9) EKES podlega audytom wewnętrznym dotyczącym swoich działań, przeprowadzanym przez audytora wewnętrznego zgodnie z art. 118 rozporządzenia finansowego.
(10) EKES przeprowadza postępowania o udzielenie zamówienia zgodnie z tytułem VII rozporządzenia finansowego.
(11) W kontekście takich dochodzeń administracyjnych, audytów, dochodzeń i weryfikacji EKES współpracuje z innymi instytucjami, organami, urzędami i agencjami Unii.
(12) EKES może współpracować z organami krajowymi państw trzecich i organizacjami międzynarodowymi, na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.
(13) EKES może również współpracować z organami publicznymi państw członkowskich UE na ich wniosek lub z własnej inicjatywy. Współpraca taka może również obejmować wymianę informacji w kontekście dochodzeń karnych lub finansowych.
(14) EKES uczestniczy w postępowaniach toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jeżeli kieruje sprawę do Trybunału, broni swojej decyzji, która została zaskarżona do Trybunału, albo interweniuje w sprawach związanych z jego zadaniami. W tym kontekście EKES może być zmuszony do zachowania poufności danych osobowych zawartych w dokumentach uzyskanych przez strony lub interwenientów.
(15) EKES podejmuje niezbędne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób, mienia i informacji. Działania te, na przykład dochodzenia mające na celu ustalenie, czy doszło do naruszenia decyzji 222/19 A 5 , mogą być prowadzone wewnętrznie lub z udziałem podmiotów zewnętrznych.
(16) Zgodnie z art. 45 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia inspektor ochrony danych (zwany dalej "inspektorem ochrony danych"), z własnej inicjatywy lub na wniosek administratora lub podmiotu przetwarzającego, komitetu pracowniczego lub każdej zainteresowanej osoby, może prowadzić dochodzenia w sprawach i zdarzeniach bezpośrednio związanych z ich zadaniami, o których zostali powiadomieni.
(17) Aby wypełniać swoje zadania, EKES gromadzi i przetwarza informacje oraz kilka kategorii danych osobowych, w tym dane identyfikacyjne osób fizycznych, dane kontaktowe, role i zadania zawodowe, informacje na temat prywatnego i zawodowego zachowania oraz wyników, a także dane finansowe. EKES, reprezentowany przez swojego przewodniczącego, pełni funkcję administratora danych.
(18) Na mocy rozporządzenia EKES jest zatem zobowiązany do informowania podmiotów danych o tych czynnościach przetwarzania oraz do poszanowania ich praw jako podmiotów danych.
(19) EKES może być zobowiązany do pogodzenia tych praw z celami dochodzeń administracyjnych, audytów, weryfikacji i postępowań sądowych. Może być również wymagane zapewnienie równowagi między prawami podmiotów danych a podstawowymi prawami i wolnościami innych podmiotów danych. W tym celu art. 25 rozporządzenia daje EKES-owi możliwość ograniczenia, na ściśle określonych warunkach, stosowania art. 4, 14-22, 35, a także, w wyjątkowych okolicznościach, art. 36 rozporządzenia, o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom określonym w art. 14-22. O ile w akcie prawnym przyjętym na podstawie Traktatów nie przewidziano ograniczeń, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których EKES jest uprawniony do ograniczania tych praw.
(20) EKES może być na przykład zmuszony do ograniczenia informacji przekazywanych przez siebie podmiotowi danych na temat przetwarzania jego danych osobowych w ramach działań poprzedzających podjęcie decyzji o wszczęciu dochodzenia administracyjnego lub w trakcie samego dochodzenia przed ewentualnym umorzeniem sprawy lub na etapie przeddyscyplinarnym. W pewnych okolicznościach udzielenie takich informacji może poważnie wpłynąć na zdolność EKES-u do prowadzenia dochodzenia w skuteczny sposób, jeżeli na przykład istnieje ryzyko, że dana osoba może zniszczyć dowody lub wpływać na potencjalnych świadków przed ich przesłuchaniem. EKES może być również zobowiązany do ochrony praw i wolności świadków, a także innych zaangażowanych osób.
(21) Konieczna może być ochrona anonimowości świadka lub sygnalisty, który zwrócił się o nieujawnianie jego tożsamości. W takim przypadku EKES może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do danych dotyczących tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych takich osób w celu ochrony ich praw i wolności.
(22) Konieczna może okazać się ochrona informacji poufnych dotyczących pracownika, który skontaktował się z zaufanymi doradcami EKES-u w ramach procedury nieformalnej. W takich przypadkach EKES może być zmuszony do ograniczenia dostępu do tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych osoby, która uważa, że jest ofiarą molestowania, domniemanego sprawcy i innych zaangażowanych osób, w celu ochrony praw i wolności wszystkich zainteresowanych osób. Takie samo ograniczenie może być konieczne również w przypadku procedury formalnej.
(23) W odniesieniu do procedur selekcji, rekrutacji i oceny pracowników oraz procedur udzielania zamówień publicznych z prawa dostępu, sprostowania, usunięcia i ograniczenia można korzystać jedynie w określonych momentach i na warunkach przewidzianych w odpowiednich procedurach, tak aby chronić prawa innych podmiotów danych oraz przestrzegać zasad równego traktowania i tajności obrad.
(24) EKES powinien stosować ograniczenia tylko wtedy, gdy szanują istotę podstawowych praw i wolności, są absolutnie niezbędne i stanowią środek proporcjonalny w społeczeństwie demokratycznym. Decyzja EKES-u o nałożeniu takich ograniczeń powinna być uzasadniona.
(25) Zgodnie z zasadą odpowiedzialności EKES powinien prowadzić rejestr stosowania ograniczeń.
(26) Przetwarzając dane osobowe wymieniane z innymi organizacjami w ramach swoich zadań, EKES i te organizacje powinny konsultować się ze sobą w sprawie potencjalnych podstaw nałożenia ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności tych ograniczeń, chyba że zagroziłoby to działalności EKES-u.
(27) Artykuł 25 ust. 6 rozporządzenia zobowiązuje administratora danych do poinformowania podmiotów danych o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia oraz przysługującym im prawie do wniesienia skargi do EIOD.
(28) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia EKES ma prawo odroczyć lub pominąć udzielenie podmiotowi danych informacji o powodach zastosowania ograniczenia, jeżeli w jakikolwiek sposób unieważniłoby to skutek ograniczenia, lub takiego udzielenia informacji odmówić. EKES powinien oceniać indywidualnie, czy powiadomienie podmiotu danych o ograniczeniu anulowałoby jego skutek.
(29) EKES powinien znieść ograniczenie niezwłocznie po ustaniu warunków uzasadniających ograniczenie i regularnie oceniać te warunki.
(30) W celu zagwarantowania jak największej ochrony praw i wolności podmiotów danych oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia, inspektor ochrony danych powinien być konsultowany w odpowiednim czasie w sprawie wszelkich ewentualnie zastosowanych ograniczeń i powinien weryfikować ich zgodność z niniejszą decyzją.
(31) Art. 15 ust. 4 i art. 16 ust. 5 rozporządzenia przewidują wyjątki od prawa podmiotów danych do informacji. W przypadkach, gdy wyjątki te mają zastosowanie, EKES nie musi stosować ograniczenia na mocy niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christa SCHWENG | |
Przewodnicząca |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.246.8 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EKES-u nr 160/21 A ustalająca przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczeń określonych praw podmiotów danych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach działań prowadzonych przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny |
Data aktu: | 12/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 12/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2021 |