Decyzja 2021/1055 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konferencji Umawiających się Stron Konwencji o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI) w odniesieniu do przyjęcia rezolucji, której celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących 12-50 pasażerów

DECYZJA RADY (UE) 2021/1055
z dnia 21 czerwca 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konferencji Umawiających się Stron Konwencji o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI) w odniesieniu do przyjęcia rezolucji, której celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących 12-50 pasażerów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI) z dnia 9 września 1996 r. weszła w życie w dniu 1 listopada 2009 r.

(2) Zgodnie z art. 19 CDNI Konferencja Umawiających się Stron może zmienić postanowienia CDNI i załączniki do niej.

(3) Działania Unii w sektorze żeglugi śródlądowej powinny zmierzać do zapewnienia jednolitości wymogów technicznych stosowanych w Unii w odniesieniu do statków żeglugi śródlądowej w Unii.

(4) Konferencja Umawiających się Stron CDNI ma przyjąć na swoim posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2021 r. rezolucję, ltórej celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących więcej niż 12 pasażerów i pasażerskich statków kabinowych liczących więcej niż 12 koi. Postanowienia tej rezolucji będą wymagać instalacji odpowiednich urządzeń na pokładzie statków objętych zakresem jej stosowania.

(5) W normie technicznej dotyczącej statków żeglugi śródlądowej (ES-TRIN 2019/1) przyjętej przez Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) w dniu 8 listopada 2018 r. określono jednolite wymogi techniczne niezbędne w celu zapewnienia bezpieczeństwa statków żeglugi śródlądowej. Norma ta zawiera przepisy szczególne dotyczące konkretnych kategorii statków, takich jak statki pasażerskie, przepisy dotyczące instalacji i urządzeń na statkach, w tym urządzeń do odbioru i odprowadzania ścieków, a także instrukcje dotyczące stosowania tej normy technicznej.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Konferencji Umawiających się Stron CDNI, ponieważ przepisy rezolucji będą mogły w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 1 .

(7) Dzięki rezolucji powinna zwiększyć się spójność z wymogami określonymi w prawie Unii, głównie w zakresie dat rozpoczęcia stosowania w odniesieniu do wyposażenia statków żeglugi śródlądowej w odpowiednie urządzenia do odbioru ścieków. Ponadto rezolucja wspiera inicjatywy i cele z zakresu ochrony środowiska.

(8) Unia nie jest Umawiającą się Stroną CDNI. Stanowisko Unii ma zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii będące Umawiającymi się Stronami, działające wspólnie w interesie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na w ramach Konferencji Umawiających się Stron Konwencji o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI), na jej posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2021 r., polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie rezolucji, której celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących 12-50 pasażerów.

Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie Unii, które są członkami Konferencji Umawiających się Stron CDNI, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3

Niewielkie zmiany stanowiska ustalonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 21 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniająca dyrektywę 2009/100/WE i uchylająca dyrektywę 2006/87/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 118).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.227.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1055 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konferencji Umawiających się Stron Konwencji o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI) w odniesieniu do przyjęcia rezolucji, której celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących 12-50 pasażerów
Data aktu: 21/06/2021
Data ogłoszenia: 28/06/2021