uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 434a,
(1) Art. 441 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 nakłada na globalne instytucje o znaczeniu systemowym obowiązek rokrocznego ujawniania wartości wskaźników stosowanych do określania ich wyniku zgodnie z metodą określania globalnych instytucji o znaczeniu systemowym, o której mowa w art. 131 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 . W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1030/2014 3 , przyjętym na podstawie art. 441 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, określono jednolite formaty i daty do celów ujawniania wartości stosowanych do określania globalnych instytucji o znaczeniu systemowym. Art. 441 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 został uchylony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 4 .
(2) W art. 131 dyrektywy 2013/36/UE ustanowiono kryteria określania globalnych instytucji o znaczeniu systemowym. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1222/2014 5 określono metodę ich identyfikacji oraz zdefiniowano podkategorie globalnych instytucji o znaczeniu systemowym. Rozporządzenie delegowane (UE) nr 1222/2014 zostało zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/539 6 w celu uwzględnienia zmienionych międzynarodowych standardów dotyczących identyfikacji globalnych instytucji o znaczeniu systemowym przyjętych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego w lipcu 2018 r. 7 . Te zmienione standardy międzynarodowe, a w szczególności wymóg stosowania jednolitego formatu informacji na temat wartości wskaźników stosowanych do określania wyniku uzyskanego przez każdą globalną instytucję o znaczeniu systemowym, o których mowa w art. 441 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, powinny znaleźć odzwierciedlenie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/637 8 .
(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/637.
(4) Rozporządzeniem (UE) 2019/876 do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wprowadzono również art. 434a, który uprawnia Komisję do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych w celu określenia jednolitych formatów ujawniania informacji pozwalających ocenić profile ryzyka instytucji i stopień, w jakim spełniają one wymogi określone w przepisach części od pierwszej do siódmej rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/637 przyjęto na podstawie tego art. 434a i wprowadza ono nowe wymogi zamiast wymogów ustanowionych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1030/2014. Należy zatem uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1030/2014.
(5) W celu zapewnienia płynnego przejścia z obowiązywania rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1030/2014 do obowiązywania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/637 data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinna być taka sama jak data rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/637, tj. 28 czerwca 2021 r. Z tego samego powodu niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, poprzedzającym datę rozpoczęcia jego stosowania, tj. 28 czerwca 2021 r.
(6) W grudniu 2019 r. Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego opublikował skonsolidowane regulacje bazylejskie, w tym zaktualizowane wymogi dotyczące ujawniania informacji w ramach filaru III 9 , które w większości wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 rozporządzeniem (UE) 2019/876. W celu wdrożenia tych zmian rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/637 ustanowiono spójne i kompletne ramy filaru III w zakresie ujawniania informacji. W związku z tym, gdy globalne instytucje o znaczeniu systemowym ujawniają informacje na temat wartości wskaźników stosowanych do określenia ich wyniku, powinny one korzystać ze sprawozdania w ramach filaru III zgodnego z niniejszym rozporządzeniem.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.224.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1018 zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/637 w odniesieniu do ujawniania informacji na temat wskaźników globalnego znaczenia systemowego oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1030/2014 |
Data aktu: | 22/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 24/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 28/06/2021, 24/06/2021 |