uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 1 , w szczególności jego art. 73 ust. 3 akapit trzeci lit. b) ppkt (i) i (ii),
(1) Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) mający zastosowanie wobec obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku wizowego, którzy chcą wjechać na terytorium państw członkowskich.
(2) Przed utworzeniem systemu informacyjnego ETIAS niezbędne jest przyjęcie środków na potrzeby technicznego wdrożenia tego systemu.
(3) Środki ustanowione niniejszą decyzją powinny być uzupełnione specyfikacjami technicznymi systemu informacyjnego ETIAS. Na podstawie środków ustanowionych niniejszą decyzją Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) powinna móc określić projekt architektury fizycznej systemu informacyjnego ETIAS oraz specyfikacje techniczne tego systemu, a także stworzyć system informacyjny ETIAS.
(4) Techniczne zmiany i wdrożenie systemu informacyjnego ETIAS powinny obejmować sposób, w jaki organy będą uzyskiwały dostęp do danych w systemie centralnym ETIAS, zmieniały je i usuwały.
(5) Jeżeli chodzi o dostęp służb granicznych w celu uzyskania statusu zezwolenia na podróż na granicach, dostęp organów imigracyjnych w celu weryfikacji spełnienia warunków wjazdu lub pobytu na terytorium państw członkowskich, dostęp centralnych punktów dostępu w celu ochrony porządku publicznego oraz dostęp jednostek krajowych ETIAS w celu wyszukiwania plików na potrzeby wsparcia oceny ryzyka, dostęp taki powinien być udzielany za pośrednictwem interfejsu technicznego umożliwiającego połączenie krajowych infrastruktur granicznych, centralnych punktów dostępu oraz innych systemów informacyjnych UE lub systemów krajowych z systemem centralnym ETIAS. Specyfikacje techniczne opracowane przez eu-LISA powinny obejmować dokument kontroli interfejsu zawierający opis interfejsu technicznego między systemem centralnym ETIAS a innymi systemami informacyjnymi UE i systemami krajowymi.
(6) Od momentu uruchomienia europejskiego portalu wyszukiwania ustanowionego na podstawie art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 2 wyszukiwania prowadzone przez służby graniczne, organy imigracyjne lub centralne punkty dostępu powinny odbywać się z użyciem tego portalu.
(7) Jeżeli chodzi o dostęp w celu ręcznego przetwarzania wniosków, w tym w przypadku Europolu, gdy przedstawia on opinie jednostkom krajowym ETIAS, a także dostęp jednostki centralnej ETIAS i jednostek krajowych ETIAS w celu zmiany i usuwania danych, dostęp powinien być udzielany za pośrednictwem oprogramowania, które w tym celu opracowała eu-LISA. Oprogramowanie to powinno być również wykorzystywane przez Europol do występowania o uzyskanie dostępu do danych w systemie centralnym ETIAS do celów ochrony porządku publicznego. Należy określić środki, za pomocą których jednostka centralna ETIAS i jednostki krajowe ETIAS oraz Europol mają uwierzytelniać to oprogramowanie i uzyskiwać dostęp do niego.
(8) Należycie upoważnieni użytkownicy z jednostki centralnej ETIAS, jednostek krajowych ETIAS i Europolu powinni logować się do oprogramowania przy użyciu profili stanowiska użytkownika. Jednostka centralna ETIAS, jednostki krajowe ETIAS i Europol powinny mieć możliwość przydzielania użytkownikom standardowych zezwoleń, ról i profili stanowiska lub dostosowywania profili stanowiska przy użyciu ról i zezwoleń wcześniej ustalonych w oprogramowaniu, aby odzwierciedlić sposób, w jaki Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz państwa członkowskie będą tworzyć i obsługiwać odpowiednio jednostkę centralną ETIAS i jednostki krajowe ETIAS, a w przypadku Europolu - aby odzwierciedlić metody pracy Europolu.
(9) Niezgodności między wcześniej ustalonymi rolami i zezwoleniami powinny być z góry określone w oprogramowaniu, aby uniemożliwić użytkownikom tworzenie profili stanowisk łączących niezgodne role i zezwolenia. Aby rozdzielić obowiązki i uniknąć sytuacji, w których użytkownicy mają sprzeczne zakresy obowiązków, zezwolenia związane z przetwarzaniem wniosków nie powinny być łączone z zezwoleniami związanymi ze zmianą i usuwaniem danych ani z zezwoleniami związanymi z postępowaniami odwoławczymi.
(10) Zgodnie z zasadami ochrony danych, w szczególności zasadami uwzględnienia ochrony danych w fazie projektowania i domyślnej ochrony danych, użytkownicy oprogramowania powinni mieć możliwość wglądu tylko w te dane, które odpowiadają zezwoleniom przypisanym do ich profili stanowiska. Może to skutkować różnymi trybami wyświetlania danych w zależności od używanego profilu stanowiska.
(11) Opracowane oprogramowanie powinno obejmować funkcje ogólne zapewniające jednostce centralnej ETIAS i jednostkom krajowym ETIAS wsparcie w zadaniach związanych z dostępem do danych, ich zmianą i usuwaniem.
(12) Powinno ono również zawierać szereg określonych funkcji wspierających użytkowników w wykonywaniu zadań związanych z dostępem do danych i ich zmianą, a także podczas ręcznego przetwarzania wniosków, które wywołały trafienie w trakcie automatycznego przetwarzania wniosków.
(13) Do tych określonych funkcji powinno należeć zawsze wyraźne wyświetlanie użytkownikom czasu pozostałego na dotrzymanie przydzielonych im terminów na poszczególnych etapach analizowania wniosku określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1240.
(14) Inne określone funkcje powinny obejmować wspieranie jednostek krajowych ETIAS w ręcznym przetwarzaniu wniosków podczas oceniania ryzyka. Oprogramowanie powinno umożliwiać pobieranie ograniczonej ilości danych przechowywanych w systemie centralnym ETIAS, aby ułatwić jednostkom krajowym ETIAS przeprowadzanie kwerendy w innych systemach informacyjnych lub bazach danych UE (Systemie Informacyjnym Schengen (SIS), wizowym systemie informacyjnym (VIS), systemu wjazdu/wyjazdu (EES) lub Eurodac) lub przeglądanie informacji w bazowych systemach krajowych w związku z trafieniami wywołanymi podczas automatycznego przetwarzania wniosków. System informacyjny ETIAS należy opracować w taki sposób, aby umożliwić automatyczne tworzenie plików i udostępnianie ich jednostkom krajowym ETIAS do pobrania podczas ręcznej oceny wniosków zgodnie z art. 26 lub 28 rozporządzenia (UE) 2018/1240. Konieczne jest określenie tych funkcji i elementów danych, które powinny być automatycznie przygotowywane jako część plików w zależności od trafienia wywołanego podczas automatycznego przetwarzania wniosków. Ponadto oprogramowanie musi posiadać określone funkcje umożliwiające pobieranie danych w kontekście krajowych postępowań odwoławczych oraz umożliwiające wysyłanie wyników ocen ryzyka, jak również zapis danych związanych z krajowymi postępowaniami odwoławczymi. Określone funkcje oprogramowania służące do wysyłania wyników ocen ryzyka nie powinny umożliwiać wysyłania uzasadnienia decyzji o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na podróż.
(15) eu-LISA powinna przypisać państwom członkowskim dane uwierzytelniające umożliwiające im przydzielanie należycie upoważnionym pracownikom centralnych punktów dostępu, służb granicznych i organów imigracyjnych co najmniej jednej roli lub co najmniej jednego profilu stanowiska użytkownika.
(16) Z uwagi na istniejący obowiązek wynikający z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej, działająca jako administrator danych zgodnie z art. 3 pkt 8 tego rozporządzenia, oraz eu-LISA, działająca jako administrator danych w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji w systemie centralnym ETIAS, powinny dokonywać oceny skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych na podstawie art. 39 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(17) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2018/1240 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Jednak ze względu na to, że rozporządzenie (UE) 2018/1240 opiera się na dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania powiadomiła w dniu 21 grudnia 2018 r. o swojej decyzji w sprawie wdrożenia rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego.
(18) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii, i pozo- staje poza zakresem decyzji Rady 2002/192/WE 4 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(19) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 6 .
(20) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 8 .
(21) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 9 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 10 .
(22) W odniesieniu do Cypru, Bułgarii, Rumunii i Chorwacji niniejsza decyzja stanowi akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związany odpowiednio w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. oraz art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r.
(23) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 22 stycznia 2021 r.
(24) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic (ETIAS),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.224.31 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/1028 przyjmująca środki na potrzeby stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 w odniesieniu do dostępu do danych w systemie centralnym ETIAS oraz ich zmiany, usuwania i wcześniejszego usuwania |
Data aktu: | 21/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 24/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 14/07/2021 |