uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 66/401/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin pastewnych 1 , w szczególności jej art. 21a,
uwzględniając dyrektywę Rady 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych 2 , w szczególności jej art. 21b,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/54/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka 3 , w szczególności jej art. 27,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/55/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw 4 , w szczególności jej art. 45,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych 5 , w szczególności jej art. 24,
(1) Zgodnie z dyrektywami 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE materiał siewny odnośnych gatunków można wprowadzać do obrotu w Unii tylko wtedy, gdy został zbadany i zakwalifikowany urzędowo lub pod nadzorem urzędowym, zgodnie z zasadami kwalifikacji dotyczącymi wytwarzania wstępnego elitarnego materiału siewnego, elitarnego materiału siewnego lub kwalifikowanego materiału siewnego.
(2) Zgodnie z dyrektywami 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE badanie do celów kwalifikacji opiera się na wizualnych obserwacjach fenotypowych upraw w terenie przez organ każdego państwa członkowskiego zajmujący się kwalifikacją lub pod nadzorem tego organu oraz w ramach urzędowej kontroli a posteriori. Wyżej wymienione dyrektywy nie odnoszą się jednak wyraźnie do stosowania jakiejkolwiek innej techniki w celu sprawdzenia tożsamości odmianowej w terenie lub w ramach kontroli a posteriori w kontekście kwalifikacji, co może prowadzić do braku jasności w odniesieniu do jej wdrożenia.
(3) Techniki biochemiczne i molekularne ("techniki BMT") umożliwiają wskazanie informacji o strukturze genetycznej żywych organizmów. Stosowanie technik BMT umożliwia organom zajmującym się kwalifikacją identyfikację odmiany roślin na podstawie analizy laboratoryjnej zamiast wizualnej obserwacji fenotypowej roślin w terenie.
(4) Techniki BMT w hodowli roślin i badaniu materiału siewnego szybko się rozwijają, a ich stosowanie w sektorze nasion ma coraz większe znaczenie. W systemach nasiennych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 6 ustanowiono procedury, środki i techniki, aby umożliwić stosowanie technik BMT jako dodatkowego narzędzia na potrzeby ocen polowych i badań poletek kontrolnych - w przypadkach wątpliwości co do tożsamości odmianowej materiału siewnego - do celów badania fenotypowego.
(5) Mając na uwadze, że stosowanie technik BMT ułatwia dalszą analizę materiału siewnego i roślin, należy zmienić dyrektywy 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE, aby jednoznacznie zezwolić na stosowanie technik BMT jako dodatkowej metody badania tożsamości danej odmiany, w przypadku gdy oceny polowe i urzędowa kontrola a posteriori pozostawiają pewne wątpliwości. Jest to konieczne w celu dostosowania prawa Unii do rozwoju wiedzy naukowo-technicznej oraz dostosowania przepisów Unii do mających zastosowanie norm międzynarodowych włączonych do systemów nasiennych OECD.
(6) Aby zapewnić ich spójne i systematyczne stosowanie zgodnie z najbardziej aktualnymi dowodami naukowo-technicznymi, dyrektywy 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE powinny odnosić się wyłącznie do technik BMT uznanych przez Międzynarodowy Związek Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV), OECD i Międzynarodowy Związek Oceny Nasion (ISTA), ponieważ organizacje te ustanawiają w tym zakresie odpowiednie uznane normy międzynarodowe dotyczące technik BMT.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić odpowiednie załączniki do dyrektyw 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE w celu zapewnienia jasności, że techniki BMT można również stosować w przypadku wątpliwości co do tożsamości odmianowej materiału siewnego.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.214.62 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2021/971 zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 66/401/EWG w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin pastewnych, załącznik I do dyrektywy Rady 66/402/EWG w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych, załącznik I do dyrektywy Rady 2002/54/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka, załącznik I do dyrektywy Rady 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw oraz załącznik I do dyrektywy Rady 2002/57/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych, w odniesieniu do stosowania technik biochemicznych i molekularnych |
Data aktu: | 16/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 07/07/2021 |