uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 120 ust. 1 i 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1012 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie zootechnicznych i genealogicznych warunków dotyczących hodowli zwierząt hodowlanych czystorasowych i mieszańców świni, handlu nimi i wprowadzania ich na terytorium Unii oraz handlu ich materiałem biologicznym wykorzystywanym do rozrodu i jego wprowadzania na terytorium Unii oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 652/2014, dyrektywy Rady 89/608/EWG i 90/425/EWG i uchylające niektóre akty w dziedzinie hodowli zwierząt ("rozporządzenie w sprawie hodowli zwierząt") 2 , w szczególności jego art. 32 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE 3 , w szczególności jego art. 109 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono między innymi ogólne zasady dotyczące odpowiedzialności państw członkowskich za ustanowienie systemu identyfikacji i rejestracji utrzymywanych zwierząt lądowych, w tym koniowatych. Rozporządzenie to przewiduje, że państwa członkowskie ustanawiają i prowadzą komputerową bazę danych utrzymywanych zwierząt lądowych (zwaną dalej "komputerową bazą danych"). Stanowi ono również, że komputerowa baza danych służy do dokumentowania niektórych minimalnych informacji dotyczących koniowatych, tj. niepowtarzalnego kodu zwierzęcia koniowatego (zwanego dalej "niepowtarzalnym kodem"), metody identyfikacji zwierzęcia koniowatego oraz zakładu, w którym zwierzę to jest zwykle utrzymywane. W rozporządzeniu określono również obowiązki podmiotów, które utrzymują koniowate. Podmioty te mają obowiązek zapewnienia, aby zwierzęta te były indywidualnie zidentyfikowane za pomocą: niepowtarzalnego kodu; poprawnie wypełnionego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego (unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny) oraz fizycznych środków identyfikacji lub innej metody zapewniającej jednoznaczne połączenie zwierzęcia koniowatego z poprawnie wypełnionym unikalnym dożywotnim dokumentem identyfikacyjnym.
(2) Rozporządzenie (UE) 2016/1012 ustanawia zootechniczne i genealogiczne zasady handlu zwierzętami hodowlanymi i ich materiałem biologicznym wykorzystywanym do rozrodu oraz ich wprowadzania na terytorium Unii, w tym zasady wydawania świadectw zootechnicznych towarzyszących zwierzętom hodowlanym. W szczególności rozporządzenie to stanowi, że w przypadku zwierząt hodowlanych czystorasowych z rodziny koniowatych niektóre wymagane w tym rozporządzeniu informacje należy umieszczać w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym koniowatych.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2019/6 ustanowiono przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu, wytwarzania, przywozu, wywozu, dostarczania, dystrybucji, nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii, kontroli i stosowania weterynaryjnych produktów leczniczych oraz określono między innymi przepisy szczegółowe dotyczące podawania weterynaryjnych produktów leczniczych u zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, w tym koniowatych. Określono w nim w szczególności obowiązki prowadzenia dokumentacji w odniesieniu do koniowatych oraz informacje, które należy zawrzeć w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym.
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2035 4 , które przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429, przewiduje szeroką definicję zarejestrowanych koniowatych i określa dodatkowe wymogi w zakresie identyfikacji koniowatych oraz zasady wystawiania duplikatu i dokumentów zastępczych. Stanowi ono również, że unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny musi zawierać znak zatwierdzenia lub - w przypadku zarejestrowanych koni - licencję dokumentującą status zwierzęcia o bardzo dobrym zdrowiu w celu skorzystania ze szczególnych warunków przemieszczania określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/688 5 .
(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/577 6 określono zasady dotyczące treści i formatu informacji niezbędnych do stosowania art. 112 ust. 4 i art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/6, które mają być zawarte w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym. Zasadniczo są to informacje dotyczące tego, czy dane zwierzę koniowate wyklucza się z uboju w celu spożycia przez ludzi lub czy zostało poddane leczeniu z zastosowaniem substancji uznawanych za niezbędne w leczeniu koniowatych lub które przynoszą dodatkowe korzyści kliniczne w porównaniu z innymi możliwościami leczenia dostępnymi dla koniowatych i w przypadku których okres karencji dotyczący koniowatych wynosi 6 miesięcy.
(6) Art. 108 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że państwa członkowskie mogą w stosownych przypadkach wyznaczyć inny organ lub upoważnić inną jednostkę lub osobę fizyczną do zapewnienia stosowania w praktyce systemu identyfikacji i rejestracji, w tym do wydawania dokumentów identyfikacyjnych. W rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 7 określono szczegółowe zasady i warunki takiego delegowania. Ponadto w art. 8 pkt 1 dyrektywy Rady 90/427/EWG 8 przewidziano nałożenie na organizacje i związki prowadzące lub zakładające księgi stadne obowiązku wydawania dokumentów identyfikacyjnych dla zarejestrowanych koniowatych. Powyższą dyrektywę uchylono jednak rozporządzeniem (UE) 2016/1012 ze skutkiem od dnia 21 kwietnia 2021 r. W związku z tym brakuje pewności, w jakim zakresie państwa członkowskie oddelegują stosowanie w praktyce systemu identyfikacji koniowatych związkom hodowców, organizacjom zarządzającym końmi biorącymi udział w zawodach i wyścigach lub innym jednostkom upoważnionym. Dlatego też w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć częściowe lub pełne delegowanie tych zadań jednostkom upoważnionym oraz wyjaśnić rolę związków hodowców i organizacji zarządzających końmi biorącymi udział w zawodach i wyścigach w procesie identyfikacji koniowatych.
(7) Większość uwag zgłoszonych w ramach konsultacji publicznych w odniesieniu do tego dokumentu 9 dotyczyła wydawania dokumentów identyfikacyjnych przez związki hodowców. Szereg państw członkowskich złożyło podobne wnioski. Szczególnie trudnym problemem było wydawanie świadectw zootechnicznych dla koniowatych wpisanych do ksiąg hodowlanych założonych przez związki hodowców uznane w państwach członkowskich innych niż państwo członkowskie urodzenia.
(8) Aby system identyfikacji koniowatych był praktyczny, a jednocześnie spełniał wymogi art. 110 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/429, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć wydawanie dokumentów identyfikacyjnych dla zarejestrowanych zwierząt koniowatych przez związki hodowców oraz organizacje i stowarzyszenia zarządzające końmi biorącymi udział w zawodach i wyścigach, nawet jeżeli struktury te nie są jednostkami upoważnionymi. W tym przypadku wydanie dokumentu identyfikacyjnego ograniczałoby się do uzupełnienia go o wymagane informacje, wydrukowania, oprawienia oraz zapisania szczegółowych informacji w bazach danych, natomiast dokument zostałby dostarczony podmiotowi będącemu wnioskodawcą przez właściwy organ lub jednostkę upoważnioną. Przepisy te nie powinny mieć wpływu na istniejące systemy operacyjne dotyczące wydawania i dostarczania unikalnych dożywotnich dokumentów identyfikacyjnych przez jednostki upoważnione w ścisłej współpracy ze związkami hodowców oraz organizacjami i stowarzyszeniami zarządzającymi końmi biorącymi udział w zawodach i wyścigach.
(9) Unikalne dożywotnie dokumenty identyfikacyjne nie powinny być wydawane, o ile nie zostały wypełnione w należyty sposób wymaganymi danymi identyfikacyjnymi obejmującymi informacje wymagane na mocy prawa Unii, które powinny być również zarejestrowane w komputerowej bazie danych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(10) Komputerowa baza danych utworzona zgodnie z art. 109 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429, w której informacje przechowuje się zgodnie z art. 64 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035, powinna być dostępna na różnych poziomach bezpieczeństwa dla podmiotów, właściwych lekarzy weterynarii, a także właściwych organów lub jednostek upoważnionych w innych państwach członkowskich. Ponadto powinno się zachęcać do wymiany danych elektronicznych między państwami członkowskimi w celu ułatwienia identyfikowalności pochodzenia koniowatych oraz kontroli w zakresie integralności łańcucha żywnościowego. Należy zatem określić minimalne wymogi w odniesieniu do takiej wymiany danych, z uwzględnieniem wymogów art. 108 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz odpowiednich norm, o których mowa w art. 37 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 10 .
(11) Mimo iż znaczna liczba państw członkowskich preferuje prosty format unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, określając jedynie szczegółowe informacje wymagane zgodnie z art. 65 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 i art. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/577, taki prosty format nie byłby wystarczający do stosowania unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego jako uniwersalnego dokumentu towarzyszącego koniowatym do celów hodowlanych lub na potrzeby zawodów sportowych. Uzasadnione jest zatem określenie formatu unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, który umożliwiałby wydawanie takiego dokumentu zgodnie z minimalnymi wymogami dotyczącymi zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego, a także w formacie rozszerzonym odpowiednim również do celów hodowlanych oraz na potrzeby zawodów i wyścigów.
(12) Dochodzenia przeprowadzone w ostatnim czasie w państwach członkowskich wykazały, że zwykłe oznakowanie koniowatych za pomocą wszczepianego transpondera może nie być wystarczające, aby zapewnić identyfikację koniowatych, a w szczególności do celów ochrony zdrowia publicznego. Niezbędnym elementem uzupełniającym identyfikację w celu zapobiegania nieuczciwemu ubojowi koniowatych uprzednio wyłączonych z uboju z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi jest zatem opis zwierzęcia koniowatego składający się z opisu słownego i z opisu graficznego ukazującego nabyte i dziedziczne szczególne cechy fenotypowe, takie jak białe wzory, specyficzne umaszczenie, wicherki, blizny oraz, w stosownych przypadkach, kształt kasztanów.
(13) Aby zapewnić prawidłowy opis koniowatych w towarzyszącym im unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym, właściwe organy państw członkowskich lub, w stosownych przypadkach, jednostki upoważnione powinny dążyć do stosowania najlepszych praktyk i szkolić personel, któremu powierzono sporządzanie opisu koniowatych.
(14) Należy również przewidzieć przypadki, w których oryginalny unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny wydany zgodnie z niniejszym rozporządzeniem na cały okres życia danego zwierzęcia koniowatego został zagubiony, przestał być czytelny lub zawiera błędne informacje, które nie są wynikiem nielegalnych praktyk. Aby status zwierzęcia koniowatego jako wykluczonego z uboju w celu spożycia przez ludzi był prawidłowo udokumentowany, przepisy te powinny w najszerszym możliwym zakresie wykluczyć niezgodne z prawem posiadanie więcej niż jednego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego.
(15) W przypadku gdy dostępne są wystarczające i możliwe do zweryfikowania informacje, należy wydać duplikat unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, oznaczony jako duplikat i z zasady wykluczający zwierzę koniowate z uboju w celu spożycia przez ludzi. W pozostałych przypadkach należy wydać zastępczy unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny, również oznaczony jako zastępczy i wykluczający zwierzę koniowate z uboju w celu spożycia przez ludzi oraz ze szczególnych warunków przemieszczania zarejestrowanych koniowatych określonych w art. 92 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688.
(16) Zgodnie z art. 67 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 procedury te powinny mieć również zastosowanie do koniowatych, które zostały przedstawione do identyfikacji po upływie ustalonego terminu pierwszej identyfikacji zwierzęcia koniowatego, aby zminimalizować ryzyko uzyskania w nieuczciwy sposób dodatkowego dokumentu identyfikacyjnego, który mógłby zostać wykorzystany do ponownego wprowadzenia do łańcucha żywnościowego zwierzęcia koniowatego, które zostało uprzednio wykluczone z uboju w celu spożycia przez ludzi zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami.
(17) Zgodnie z art. 66 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 podmioty mają zapewniać, aby koniowatym zawsze towarzyszył ich unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny. Wymóg ten oznacza, niezależnie od przemieszczania zwierzęcia, przekazanie unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego przez poprzedniego właściciela nowemu właścicielowi w momencie zmiany własności koniowatego.
(18) Chociaż zgodnie z przepisami Unii koniowatym muszą zawsze towarzyszyć ich unikalne dożywotnie dokumenty identyfikacyjne, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć odstępstwo od wspomnianego wymogu w sytuacji, gdy jest to niemożliwe lub nawet niepraktyczne ze względu na konieczność zachowania unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego przez całą długość życia zwierzęcia koniowatego lub gdy taki dokument nie został wydany z uwagi na ubój zwierzęcia koniowatego przed osiągnięciem przez nie wymaganego maksymalnego wieku do celów pierwszej identyfikacji.
(19) W przypadku codziennego przemieszczania na terytoriach krajowych państw członkowskich karty plastikowe lub karty elektroniczne, a także aplikacje na smartfony lub tablety wyświetlające niezbędne informacje zawarte w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym wydają się przydatnym uzupełnieniem unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego, przy czym w niniejszym rozporządzeniu należy określić pewne zasady ich stosowania.
(20) Ponadto wymóg, zgodnie z którym unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny musi towarzyszyć tuszy zwierzęcia koniowatego do przedsiębiorstwa lub zakładu zatwierdzonego zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 11 , w niektórych przypadkach okazał się niepraktyczny i w związku z tym powinien zostać ograniczony do sytuacji opisanych w rozdziale III lit. a) ppkt (iii) załącznika III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 12 lub uregulowany w przepisach krajowych.
(21) Na pewnym etapie życia koniowate mogą stać się koniowatymi przeznaczonymi do uboju. Zwierzęta jednokopytne, równoznaczne z koniowatymi, zdefiniowano jako "zwierzęta gospodarskie kopytne" w pkt 1.2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 13 ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego.
(22) Aby zapobiec wprowadzeniu transponderów do łańcucha żywnościowego, mięso pochodzące od koniowatych w części, z której nie można było usunąć transpondera podczas uboju, powinno zostać uznane za niezdatne do spożycia przez ludzi zgodnie z art. 45 lit. m) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/627 14 . Aby ułatwić lokalizację wszczepionych transponderów, miejsce wszczepienia powinno zostać znormalizowane i odnotowane w unikalnych dożywotnich dokumentach identyfikacyjnych.
(23) System Uniwersalnego Dożywotniego Numeru Konia (UELN) został przyjęty na całym świecie przez najważniejsze organizacje zajmujące się hodowlą koni, zawodami i wyścigami. Został on opracowany z inicjatywy Światowej Federacji Hodowców Koni Sportowych (WBFSH), Międzynarodowego Komitetu Ksiąg Stadnych (ISBC), Światowej Organizacji Konia Arabskiego (WAHO), Europejskiej Organizacji Konia Arabskiego (ECAHO), Międzynarodowej Konferencji Konia Angloarabskiego (CIAA), Międzynarodowej Federacji Jeździeckiej (FEI) oraz Europejskiej Unii Kłusa (UET). Informacje na temat tego systemu można znaleźć na stronie internetowej UELN 15 prowadzonej przez Francuski Instytut Koni i Jeździectwa (IFCE).
(24) System UELN jest odpowiedni do tego, aby przy pierwszej identyfikacji zwierzęcia koniowatego nadać mu niepowtarzalny kod, o którym mowa w art. 109 ust. 1 lit. d) ppkt (i) rozporządzenia (UE) 2016/429. W przypadku przydzielenia kodów komputerowej bazie danych lub jakimkolwiek bazom danych ustanowionym przez jednostki upoważnione lub związki hodowców w ramach komputerowej bazy danych państw członkowskich kody tych baz danych oraz format zarejestrowanego niepowtarzalnego kodu poszczególnych koniowatych nie powinny prowadzić do pomyłek z ustanowionym systemem UELN. W związku z powyższym przed przydzieleniem jakiegokolwiek nowego kodu bazie danych, w której rejestrowane są szczegółowe dane identyfikacyjne koniowatych, należy zapoznać się z wykazem nadanych kodów UELN.
(25) Rejestrowanie niepowtarzalnego kodu zgodnego z UELN i stosowanie go w celu identyfikacji właściwych organów lub jednostki upoważnionej, której delegowano zadanie wydawania unikalnych dożywotnich dokumentów identyfikacyjnych koniowatych, powinno również ułatwić zwrot unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego wydającemu właściwemu organowi po uboju zwierzęcia koniowatego lub gdy takie zwierzę padnie. Tam gdzie jest to możliwe, państwa członkowskie powinny wykorzystać instytucje łącznikowe, które wyznaczyły zgodnie z art. 103 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w celu ułatwienia wymiany informacji między właściwymi organami, która zapewni wzajemną pomoc.
(26) Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) we współpracy z Międzynarodową Konfederacją Sportów Konnych (IHSC) opracowała zalecenia dotyczące bezpiecznego międzynarodowego przemieszczania koni biorących udział w zawodach oraz koncepcję statusu koni wyczynowych o bardzo dobrym zdrowiu (ang. high-health, high performance horses - HHP) 16 . W rozdziale 4.17 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych 17 OIE przedstawiono zalecenia dotyczące ustanowienia subpopulacji koni o statusie zwierzęcia o bardzo dobrym zdrowiu, a w rozdziale 5.12 tego kodeksu - wzór paszportu na potrzeby międzynarodowego przemieszczania koni biorących udział w zawodach.
(27) Ponadto kwestię kwalifikowalności zwierząt hodowlanych czystorasowych z rodziny koniowatych do udziału w zawodach międzynarodowych regulują międzynarodowe porozumienia prywatne. Biorąc pod uwagę międzynarodowy wymiar sektora hodowli koni, Komisja powinna uwzględnić te porozumienia, aby utrzymać kwalifikowalność wspomnianych zwierząt hodowlanych czystorasowych z rodziny koniowatych do udziału w zawodach na szczeblu międzynarodowym oraz w zawodach organizowanych zgodnie z art. 4 ust. 2 tiret pierwsze lit. a) dyrektywy Rady 90/428/EWG 18 .
(28) Na zasadzie odstępstwa od art. 91 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 ważność świadectwa zdrowia zwierząt wymaganego do celów przemieszczenia do innego państwa członkowskiego może zostać przedłużona z 10 do 30 dni na warunkach przewidzianych w art. 92 tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem pewnych dodatkowych środków zdrowotnych, w tym środków mających na celu zapobieganie chorobom, na które zapadają koniowate, innym niż choroby wymienione dla tych gatunków w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 19 .
(29) Zgodnie z sekcją II pkt 1 i 2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze prowadzące rzeźnie zobowiązane są zapewnić między innymi, aby stosowane przez nie procedury gwarantowały prawidłową identyfikację każdego zwierzęcia lub, w stosownych przypadkach, każdej partii zwierząt wprowadzanych do pomieszczeń rzeźni.
(30) Ponadto zgodnie z sekcją III pkt 1-3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 podmiot prowadzący rzeźnię jest zobowiązany do gromadzenia, sprawdzania i opracowywania informacji dotyczących łańcucha żywnościowego i zawierających dane szczegółowe w zakresie pochodzenia i historii zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności oraz zarządzania tymi zwierzętami. Zgodnie sekcją III pkt 7 załącznika II do tego rozporządzenia właściwy organ może zezwolić na przesyłanie do rzeźni niektórych informacji dotyczących łańcucha żywnościowego, odnoszących się do koniowatych, w tym samym czasie, w którym przesyłane są zwierzęta, zamiast przesyłania ich w terminie wcześniejszym. Dokument identyfikacyjny towarzyszący koniowatym przeznaczonym do uboju powinien w związku z powyższym uzupełniać wspomniane informacje dotyczące łańcucha żywnościowego. Zgodnie z pkt 8 wspomnianej sekcji III podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze zobowiązane są sprawdzić paszporty towarzyszące koniowatym, aby upewnić się, czy zwierzę nie jest wykluczone z uboju w celu spożycia przez ludzi. Jeżeli podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze przyjmują zwierzę do uboju, zobowiązane są przekazać paszport urzędowemu lekarzowi weterynarii.
(31) W rozporządzeniu (UE) 2019/6 zdefiniowano zwierzęta, od których lub z których pozyskuje się żywność, przez odesłanie do definicji zawartej w art. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 470/2009 20 . Niektóre przepisy rozporządzenia (UE) 2019/6, w tym przepisy określone w art. 112 i 115, mają zastosowanie do gatunków zwierząt uznawanych za zwierzęta, od których lub z których pozyskuje się żywność, a zatem również do poszczególnych zwierząt, które nie są przeznaczone do wykorzystania do spożycia przez ludzi, ale należą do gatunków, które zgodnie z prawem są wykorzystywane do spożycia przez ludzi w Unii.
(32) Z uwagi na szczególną sytuację koniowatych, które urodziły się jako zwierzęta gatunków, z których lub od których pozyskuje się żywność, ale nie we wszystkich przypadkach są hodowane głównie do tego celu i w większości przypadków nie są utrzymywane przez całe swoje życie przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze zdefiniowane w art. 3 pkt 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 21 , konieczne jest wprowadzenie procedury zapewniającej płynne połączenie kontroli unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego ze względów zdrowia publicznego z zarządzaniem tym unikalnym dożywotnim dokumentem identyfikacyjnym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(33) Komputerowa baza danych, która ma zostać ustanowiona przez państwa członkowskie, ma zatem również zasadnicze znaczenie dla sprawdzania niektórych informacji zawartych w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym przed podjęciem decyzji o przyjęciu zwierzęcia koniowatego do uboju w celu spożycia przez ludzi. W przypadku gdy informacje na temat wykluczenia z uboju w celu spożycia przez ludzi zawarte w odpowiedniej sekcji unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego nie odpowiadają informacjom zapisanym w komputerowej bazie danych, nadrzędne powinny być informacje zawarte w którymkolwiek z tych źródeł, które prowadzą do wykluczenia danego zwierzęcia koniowatego z uboju w celu spożycia przez ludzi.
(34) W przypadku gdy tożsamość zwierzęcia koniowatego nie może zostać ustalona z całą pewnością, konieczne może być wykluczenie go z uboju w celu spożycia przez ludzi. W związku z tym należy określić zasady, które umożliwią udokumentowanie wykluczenia z uboju w celu spożycia przez ludzi zwierzęcia koniowatego niezależnie od podania produktu leczniczego zastosowanego zgodnie z art. 112 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/6.
(35) Ponieważ podanie produktu leczniczego zgodnie z art. 112 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/6 pozostaje jedynym powodem wykluczenia zwierzęcia koniowatego z uboju w celu spożycia przez ludzi, z wyjątkiem sytuacji, gdy takie wykluczenie nakazał właściwy organ ze względów administracyjnych, nie powinno być już konieczne uzyskanie kontrasygnaty podmiotu odpowiedzialnego za zwierzę przy wykluczaniu zwierzęcia koniowatego z uboju w celu spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami Unii.
(36) Jednocześnie podanie zwierzęciu koniowatemu weterynaryjnych produktów leczniczych dopuszczonych zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/6 powinno być dozwolone jedynie po wykluczeniu zwierzęcia z uboju w celu spożycia przez ludzi po podaniu produktu leczniczego zgodnie z art. 112 ust. 4 tego rozporządzenia.
(37) Zgodnie z art. 109 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/6 należy również określić wzór formularza do wprowadzania informacji niezbędnych do podawania produktów leczniczych wymienionych w wykazie substancji określonym zgodnie z art. 115 ust. 5 tego rozporządzenia. Obecnie wykaz substancji, które są istotne w leczeniu koniowatych lub które przynoszą dodatkowe korzyści kliniczne w porównaniu z innymi możliwościami leczenia dostępnymi dla koniowatych i w przypadku których okres karencji dotyczący koniowatych wynosi sześć miesięcy, znajduje się w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1950/2006 22 .
(38) Format informacji, które są niezbędne do zastosowania art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/6 oraz które należy zawrzeć w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym, jest również odpowiedni do zarejestrowania urzędowego zawieszenia na okres co najmniej sześciu miesięcy uboju w celu spożycia przez ludzi zwierzęcia koniowatego, od którego lub z którego pozyskuje się żywność, w tych przypadkach, w których - na ściśle określonych warunkach - wydaje się duplikat unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego bez wykluczania zwierzęcia z uboju w celu spożycia przez ludzi.
(39) Przepisy określone w dyrektywie Rady 96/22/WE 23 mają zastosowanie do zwierząt gospodarskich, w tym konio- watych, jak również do zwierząt dzikich tych gatunków wyhodowanych w gospodarstwie. Art. 7 tej dyrektywy dopuszcza, aby handel zarejestrowanymi koniowatymi, którym w celach zootechnicznych podano weterynaryjne produkty lecznicze o zawartości trenbolonu alilu lub agonistów receptorów beta, zgodnie z art. 4 tej dyrektywy, odbywał się przed końcem okresu karencji, pod warunkiem że warunki regulujące podawanie tych produktów są spełnione oraz że rodzaj i data leczenia są zamieszczone w świadectwie lub paszporcie towarzyszącym tym zwierzętom.
(40) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/692 24 określono między innymi warunki wprowadzania do Unii koniowatych z państw trzecich oraz postępowania z tymi zwierzętami po ich wprowadzeniu. W niniejszym rozporządzeniu należy określić termin trzydziestu dni na identyfikację koniowatych wprowadzanych do Unii. Ponieważ znaczna liczba koni przebywa w Unii tymczasowo, bieg wspomnianego trzydziestodniowego terminu powinien rozpoczynać się po zakończeniu procedury celnej wymaganej do dopuszczenia do obrotu, określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 25 .
(41) Zarejestrowane konie przeznaczone do zawodów i wyścigów podlegają przepisom art. 136 ust. 1 lit. b), art. 139 ust. 1 i art. 141 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 26 w odniesieniu do procedury odprawy czasowej. Przepisy te umożliwiają między innymi zgłoszenie towarów "w innej formie", w tym przez samą czynność przekroczenia przez towary granicy obszaru celnego Unii, o której mowa w art. 141 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia.
(42) Zwierzęta hodowlane czystorasowe z rodziny koniowatych wprowadzane do Unii w celach hodowlanych mogą zostać objęte procedurą uszlachetniania czynnego przewidzianą w art. 256 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, zgodnie z którą towary nieunijne można wykorzystywać na obszarze celnym Unii w ramach jednego lub większej liczby procesów przetwarzania, przy czym towary te nie podlegają należnościom celnym przywozowym, innym należnościom ani środkom polityki handlowej, o ile nie zakazują one wprowadzania towarów na obszar celny Unii lub wyprowadzania ich z tego obszaru. Procedura uszlachetniania czynnego pozwala na dopuszczenie koni hodowlanych i ich produkcji hodowlanej do obrotu lub ich powrotny wywóz po zakończeniu działań związanych z uszlachetnianiem, wraz z innymi alternatywnymi sposobami zakończenia tej procedury.
(43) W przypadku wydania unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego dla zwierzęcia koniowatego, które wprowadzono do Unii z państwa trzeciego i dopuszczono do obrotu, właściwy organ powinien po wprowadzeniu do Unii wykluczyć możliwość dopuszczenia tego zwierzęcia koniowatego do uboju w celu spożycia przez ludzi, jeżeli państwo trzecie pochodzenia nie figuruje w wykazie w decyzji Komisji 2011/163/UE 27 lub istnieją inne powody, aby nie certyfikować poświadczenia zdrowia publicznego w pkt II.1.6 świadectwa urzędowego towarzyszącego zwierzęciu koniowatemu do granicy, określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/403 28 .
(44) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/1940 29 określono treść i format świadectw zootechnicznych wydawanych dla zwierząt hodowlanych czystorasowych z rodziny koniowatych, które należy umieszczać w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić zasady wprowadzania informacji na temat zwierząt hodowlanych czystorasowych z rodziny koniowatych do świadectwa zootechnicznego zawartego w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym.
(45) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 1/2005 30 zdefiniowano "zarejestrowane nieparzystokopytne" poprzez odesłanie do dyrektywy Rady 90/426/EWG 31 . Ponieważ tego pojęcia nie używa się w rozporządzeniu (UE) 2016/429, należy uściślić, że jest ono równoznaczne z "zarejestrowanym zwierzęciem koniowatym" w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
(46) Mając na względzie jednolite stosowanie przepisów unijnych dotyczących identyfikacji koniowatych w państwach członkowskich, a także w celu zapewnienia, by przepisy te były jasno określone i przejrzyste, w niniejszym rozporządzeniu wykonawczym należy określić terminy, o których mowa w art. 86 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035. Ze względu na to, że rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2035 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty. Ponieważ jednak rozporządzenie delegowane (UE) 2021/577 stosuje się dopiero od dnia 28 stycznia 2022 r., załącznik I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/262 32 powinien mieć nadal zastosowanie do dnia 27 stycznia 2022 r.
(47) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, Stałego Komitetu ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych oraz Stałego Komitetu ds. Zootechniki,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.213.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/963 ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429, (UE) 2016/1012 i (UE) 2019/6 w odniesieniu do identyfikacji i rejestracji koniowatych oraz określające wzory dokumentów identyfikacyjnych dla tych zwierząt |
Data aktu: | 10/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 16/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 19/06/2021, 07/07/2021, 28/01/2022 |