uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1156 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ułatwienia transgranicznej dystrybucji przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 345/2013, (UE) nr 346/2013 i (UE) nr 1286/2014 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3 akapit trzeci, art. 10 ust. 3 akapit trzeci oraz art. 13 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Należy zapewnić porównywalność informacji, które właściwe organy mają publikować na swoich stronach internetowych na temat mających zastosowanie krajowych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych regulujących wymogi w zakresie wprowadzania do obrotu alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI) i przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS). Na potrzeby publikacji takich informacji właściwe organy powinny zatem stosować odpowiednie szablony.
(2) Streszczenia mających zastosowanie krajowych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych regulujących wymogi w zakresie wprowadzania AFI i UCITS do obrotu powinny być łatwo dostępne. Właściwe organy powinny zatem publikować te streszczenia na tej samej stronie internetowej, na której publikowane są odnośne krajowe przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne. Streszczenia takie powinny być jasne, zwięzłe i łatwe do zrozumienia.
(3) Zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI), zarządzający europejskimi funduszami venture capital (EuVECA), zarządzający europejskimi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej (EuSEF) oraz spółki zarządzające UCITS powinni być w stanie ocenić z wyprzedzeniem całokształt kosztów działalności transgranicznej w każdym państwie członkowskim. Aby zapewnić porównywalność opłat i prowizji pobieranych przez właściwe organy z tytułu wykonywania ich obowiązków w związku z taką działalnością transgraniczną, te opłaty i prowizje lub elementy niezbędne do obliczenia takich opłat lub prowizji powinny być przedstawione w formie tabeli.
(4) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) powinien mieć możliwość sprawdzenia, czy otrzymał wszystkie informacje na temat krajowych przepisów regulujących wymogi w zakresie wprowadzania AFI i UCITS do obrotu oraz ich streszczenia, a także na temat opłat i prowizji pobieranych w związku z transgraniczną działalnością ZAFI, zarządzających EuVECA, zarządzających EuSEF i spółek zarządzających UCITS. ESMA powinien mieć również możliwość weryfikacji, czy informacje te są kompletne i aktualne. Powiadamiając ESMA o odnośnikach do stron internetowych, na których można znaleźć te informacje, właściwe organy powinny zatem korzystać ze standardowych formularzy.
(5) Zarówno ESMA, jak i właściwe organy powinny wyznaczyć pojedynczy punkt kontaktowy właściwy do przesyłania i otrzymywania informacji na temat odnośników do ich stron internetowych, na których publikowane są informacje na temat krajowych przepisów regulujących wymogi w zakresie wprowadzania AFI i UCITS do obrotu.
(6) W art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1156 zobowiązano ESMA do opublikowania na swojej stronie internetowej do dnia 2 lutego 2022 r. centralnej bazy danych zawierającej informacje na temat wszystkich AFI, ZAFI, zarządzających EuSEF, zarządzających EuVECA, UCITS i spółek zarządzających UCITS, które są wprowadzane do obrotu w państwie członkowskim innym niż macierzyste państwo członkowskie. Ta centralna baza danych ma być zasilana informacjami przekazywanymi przez właściwe organy nie później niż pięć dni roboczych po zakończeniu każdego z kwartałów kończących się w dniach 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia. W związku z tym wszelkie wymogi dotyczące przekazywania przez właściwe organy takich informacji do centralnej bazy danych powinny zacząć obowiązywać nie wcześniej niż w dniu 2 lutego 2022 r.
(7) Aby portal zgłoszeniowy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1156, mógł sprawnie funkcjonować, konieczne jest, aby rozwiązania techniczne obejmowały mechanizm umożliwiający przesyłanie do portalu zgłoszeniowego danych uzupełniających. ESMA powinien zapewnić kompletność, integralność i poufność informacji zawartych w portalu zgłoszeniowym.
(8) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ określają standardowe formularze, szablony i procedury na potrzeby przekazywania ESMA informacji dotyczących transgranicznej dystrybucji AFI i UCITS oraz publikowania przez właściwe organy takich informacji na ich stronach internetowych. W celu zapewnienia spójności przy ustanawianiu standardowych formularzy oraz ze względu na istotne powiązania między przepisami niniejszego rozporządzenia przepisy te należy włączyć do jednego rozporządzenia.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(10) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat przepisów zawartych w projekcie wykonawczych standardów technicznych stanowiącym podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 . ESMA nie przeprowadził jednak konsultacji w sprawie projektu wykonawczych standardów technicznych określających standardowe formularze, szablony i procedury na potrzeby przekazywania przez właściwe organy krajowe informacji na temat przepisów krajowych regulujących wymogi w zakresie wprowadzania do obrotu oraz na temat urzędowych opłat i prowizji związanych z transgraniczną działalnością ZAFI, zarządzających EuVECA, zarządzających EuSEF i spółek zarządzających UCITS, ani w sprawie projektu wykonawczych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazywane przez właściwe organy, a także formularze, szablony i procedury na potrzeby przekazywania ESMA informacji przez właściwe organy do celów utworzenia i prowadzenia centralnej bazy danych zawierającej informacje na temat wymogów w zakresie transgranicznego wprowadzania AFI i UCITS do obrotu, ani też w sprawie rozwiązań technicznych na potrzeby funkcjonowania portalu zgłoszeniowego, gdyż zwrócenie się do zainteresowanych stron o przekazanie uwag na temat przepisów, które mają wpływ wyłącznie na ESMA i właściwe organy, byłoby wysoce niewspółmierne.
(11) Datę rozpoczęcia stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia regulujących publikację przepisów krajowych dotyczących wymogów w zakresie wprowadzania do obrotu należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania art. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2019/1156, które odnoszą się do tego obowiązku. Datę rozpoczęcia stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia dotyczących informacji, które należy przekazywać ESMA do celów utworzenia i prowadzenia centralnej bazy danych, należy dostosować do daty, o której mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1156, który odnosi się do tego obowiązku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.211.30 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/955 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1156 w odniesieniu do formularzy, szablonów, procedur i rozwiązań technicznych na potrzeby publikowania i przekazywania informacji na temat przepisów regulujących wprowadzanie do obrotu, opłat i prowizji oraz określające informacje, które należy przekazywać do celów utworzenia i prowadzenia centralnej bazy danych dotyczącej transgranicznego wprowadzania AFI i UCITS do obrotu, a także formularze, szablony i procedury na potrzeby przekazywania takich informacji |
Data aktu: | 27/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 15/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 05/07/2021, 02/08/2021, 02/02/2022 |