Decyzja 2021/929 w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu

DECYZJA RADY (UE) 2021/929
z dnia 6 maja 2021 r.
w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 240,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) wymaga, aby instytucje Unii, za pomocą odpowiednich środków, umożliwiały obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii. Ponadto art. 11 ust. 2 wymaga, aby instytucje Unii utrzymywały otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim.

(2) Art. 15 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że w celu wspierania dobrych rządów i zapewnienia uczestnictwa społeczeństwa obywatelskiego instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii działają z jak największym poszanowaniem zasady otwartości.

(3) Zgodnie z art. 298 TFUE, wykonując swoje zadania, instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii korzystają ze wsparcia otwartej, efektywnej i niezależnej administracji europejskiej.

(4) Aby instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii (zwane dalej "instytucjami Unii") działały z jak największym poszanowaniem zasady otwartości, zainteresowane strony powinny mieć możliwość przedstawiania swoich poglądów i wiedzy fachowej podczas procesu decyzyjnego w celu poprawy jakości podejmowanych decyzji oraz zwiększenia poparcia dla nich.

(5) Aby podtrzymać zaufanie do unijnych procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych, kontakty z przedstawicielami grup interesu powinny być prowadzone w sposób przejrzysty i etyczny.

(6) W tym celu Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej i Komisja Europejska zawarły Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1  (zwane dalej "porozumieniem międzyinstytucjonalnym").

(7) Rada jest zobowiązana do ustanowienia ram przejrzystych i etycznych kontaktów między przedstawicielami grup interesu a urzędnikami i pracownikami (zwanymi dalej łącznie "pracownikami") Sekretariatu Generalnego Rady, wprowadzając zasadę warunkowości. Zgodnie z tą zasadą wpis do rejestru służącego przejrzystości jest warunkiem koniecznym, aby przedstawiciel grupy interesu mógł wykonywać niektóre działania objęte zakresem porozumieniem międzyinstytucjonalnym.

(8) Zdaniem Rady ustanowienie rejestru służącego przejrzystości, który jest wspólny dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji oraz otwarty dla innych instytucji Unii, jest najskuteczniejszym sposobem wdrożenia zasady warunkowości. Stosowanie kodeksu postępowania załączonego do porozumienia międzyinstytucjonalnego powinno być warunkiem koniecznym dokonania wpisu w rejestrze służącym przejrzystości.

(9) Organy rejestru służącego przejrzystości powinny być uprawnione do przyjmowania, także w imieniu Rady, indywidualnych decyzji dotyczących wnioskodawców i podmiotów zarejestrowanych, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym.

(10) Żaden przepis niniejszej decyzji nie powinien być interpretowany jako udzielający przedstawicielom grup interesu wpisanym do rejestru służącego przejrzystości uprzywilejowanego prawa dostępu do dokumentów będących w posiadaniu Rady,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zasada warunkowości

W przypadkach przewidzianych w niniejszej decyzji i zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym wpis do rejestru służącego przejrzystości jest warunkiem koniecznym, aby przedstawiciel grupy interesu mógł wykonywać niektóre działania.

Artykuł  2

Rejestr służący przejrzystości

1. 
Porozumienie międzyinstytucjonalne określa zakres działań wykonywanych przez przedstawicieli grup interesu podlegających wpisowi oraz warunki kwalifikowalności i dokonywania wpisu przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.
2. 
Rada jest reprezentowana w zarządzie rejestru służącego przejrzystości przez Sekretarza Generalnego. Zarząd podejmuje decyzje w drodze konsensusu i korzysta ze wsparcia wspólnego sekretariatu na warunkach określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym.
3. 
Zarząd i Sekretariat są uprawnione do przyjmowania w imieniu Rady indywidualnych decyzji dotyczących wnioskodawców i podmiotów zarejestrowanych, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym.
Artykuł  3

Spotkania z pracownikami Sekretariatu Generalnego Rady

1. 
Warunkiem odbycia spotkania przedstawicieli grup interesu z Sekretarzem Generalnym i dyrektorami generalnymi Sekretariatu Generalnego Rady jest uprzedni wpis przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.
2. 
Podczas kontaktów z przedstawicielami grup interesu pracownicy Sekretariatu Generalnego Rady przestrzegają zasad i standardów postępowania określonych w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionych w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 2  oraz innych stosownych przepisów wewnętrznych Sekretariatu Generalnego Rady. Sekretarz Generalny Rady przyjmuje wszelkie dodatkowe instrukcje dla pracowników, które mogą być niezbędne w celu wdrażania tych zasad i standardów, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej decyzji.
3. 
Sekretarz generalny Rady podejmuje działania w celu rozpowszechnienia wśród pracowników wiedzy na temat zasad mających zastosowanie do kontaktów z przedstawicielami grup interesu.
Artykuł  4

Briefingi tematyczne

Warunkiem uczestnictwa przedstawicieli grup interesu - w stosownych przypadkach i po zasięgnięciu opinii prezydencji Rady - w briefingach tematycznych organizowanych przez Sekretariat Generalny Rady jest ich uprzedni wpis do rejestru służącego przejrzystości.

Artykuł  5

Imprezy publiczne

Warunkiem uczestnictwa przedstawicieli grup interesu, w ramach ich obowiązków zawodowych, w charakterze prelegentów podczas imprez publicznych organizowanych przez Sekretariat Generalny Rady jest wpis takich przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.

Artykuł  6

Dostęp do budynków Rady

1. 
Aby umożliwić podjęcie działań, o których mowa w art. 3, 4 i 5, Sekretariat Generalny Rady wydaje przedstawicielom grup interesu imienne przepustki upoważniające ich do czasowego wstępu do budynków Rady, z zastrzeżeniem uprzedniego wpisu do rejestru służącego przejrzystości i przestrzegania przepisów Rady dotyczących bezpieczeństwa. Przedstawiciele grup interesu nie mogą uczestniczyć w posiedzeniach Rady ani jej organów przygotowawczych, chyba że ich obecność zostanie autoryzowana zgodnie z decyzją Rady 2009/937/UE 3  ("regulamin wewnętrzny Rady").
2. 
Sekretariat Generalny Rady określa wymogi dotyczące bezpieczeństwa i tożsamości w odniesieniu do wydawania przepustek przedstawicielom grup interesu.
Artykuł  7

Dostęp do dokumentów

Dostęp przedstawicieli grup interesu do dokumentów Rady jest uregulowany rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

Artykuł  8

Wykonanie

Sekretariat Generalny Rady podejmuje środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
2 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
3 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35).
4 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.207.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/929 w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 11/06/2021
Data wejścia w życie: 01/07/2021