uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 240,
(1) Art. 11 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) wymaga, aby instytucje Unii, za pomocą odpowiednich środków, umożliwiały obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii. Ponadto art. 11 ust. 2 wymaga, aby instytucje Unii utrzymywały otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim.
(2) Art. 15 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że w celu wspierania dobrych rządów i zapewnienia uczestnictwa społeczeństwa obywatelskiego instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii działają z jak największym poszanowaniem zasady otwartości.
(3) Zgodnie z art. 298 TFUE, wykonując swoje zadania, instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii korzystają ze wsparcia otwartej, efektywnej i niezależnej administracji europejskiej.
(4) Aby instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii (zwane dalej "instytucjami Unii") działały z jak największym poszanowaniem zasady otwartości, zainteresowane strony powinny mieć możliwość przedstawiania swoich poglądów i wiedzy fachowej podczas procesu decyzyjnego w celu poprawy jakości podejmowanych decyzji oraz zwiększenia poparcia dla nich.
(5) Aby podtrzymać zaufanie do unijnych procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych, kontakty z przedstawicielami grup interesu powinny być prowadzone w sposób przejrzysty i etyczny.
(6) W tym celu Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej i Komisja Europejska zawarły Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1 (zwane dalej "porozumieniem międzyinstytucjonalnym").
(7) Rada jest zobowiązana do ustanowienia ram przejrzystych i etycznych kontaktów między przedstawicielami grup interesu a urzędnikami i pracownikami (zwanymi dalej łącznie "pracownikami") Sekretariatu Generalnego Rady, wprowadzając zasadę warunkowości. Zgodnie z tą zasadą wpis do rejestru służącego przejrzystości jest warunkiem koniecznym, aby przedstawiciel grupy interesu mógł wykonywać niektóre działania objęte zakresem porozumieniem międzyinstytucjonalnym.
(8) Zdaniem Rady ustanowienie rejestru służącego przejrzystości, który jest wspólny dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji oraz otwarty dla innych instytucji Unii, jest najskuteczniejszym sposobem wdrożenia zasady warunkowości. Stosowanie kodeksu postępowania załączonego do porozumienia międzyinstytucjonalnego powinno być warunkiem koniecznym dokonania wpisu w rejestrze służącym przejrzystości.
(9) Organy rejestru służącego przejrzystości powinny być uprawnione do przyjmowania, także w imieniu Rady, indywidualnych decyzji dotyczących wnioskodawców i podmiotów zarejestrowanych, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym.
(10) Żaden przepis niniejszej decyzji nie powinien być interpretowany jako udzielający przedstawicielom grup interesu wpisanym do rejestru służącego przejrzystości uprzywilejowanego prawa dostępu do dokumentów będących w posiadaniu Rady,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| J. BORRELL FONTELLES | |
| Przewodniczący |
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.207.19 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/929 w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu |
| Data aktu: | 06/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2021 |