Decyzja 2021/929 w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu

DECYZJA RADY (UE) 2021/929
z dnia 6 maja 2021 r.
w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 240,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) wymaga, aby instytucje Unii, za pomocą odpowiednich środków, umożliwiały obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii. Ponadto art. 11 ust. 2 wymaga, aby instytucje Unii utrzymywały otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim.

(2) Art. 15 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że w celu wspierania dobrych rządów i zapewnienia uczestnictwa społeczeństwa obywatelskiego instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii działają z jak największym poszanowaniem zasady otwartości.

(3) Zgodnie z art. 298 TFUE, wykonując swoje zadania, instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii korzystają ze wsparcia otwartej, efektywnej i niezależnej administracji europejskiej.

(4) Aby instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii (zwane dalej "instytucjami Unii") działały z jak największym poszanowaniem zasady otwartości, zainteresowane strony powinny mieć możliwość przedstawiania swoich poglądów i wiedzy fachowej podczas procesu decyzyjnego w celu poprawy jakości podejmowanych decyzji oraz zwiększenia poparcia dla nich.

(5) Aby podtrzymać zaufanie do unijnych procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych, kontakty z przedstawicielami grup interesu powinny być prowadzone w sposób przejrzysty i etyczny.

(6) W tym celu Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej i Komisja Europejska zawarły Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1  (zwane dalej "porozumieniem międzyinstytucjonalnym").

(7) Rada jest zobowiązana do ustanowienia ram przejrzystych i etycznych kontaktów między przedstawicielami grup interesu a urzędnikami i pracownikami (zwanymi dalej łącznie "pracownikami") Sekretariatu Generalnego Rady, wprowadzając zasadę warunkowości. Zgodnie z tą zasadą wpis do rejestru służącego przejrzystości jest warunkiem koniecznym, aby przedstawiciel grupy interesu mógł wykonywać niektóre działania objęte zakresem porozumieniem międzyinstytucjonalnym.

(8) Zdaniem Rady ustanowienie rejestru służącego przejrzystości, który jest wspólny dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji oraz otwarty dla innych instytucji Unii, jest najskuteczniejszym sposobem wdrożenia zasady warunkowości. Stosowanie kodeksu postępowania załączonego do porozumienia międzyinstytucjonalnego powinno być warunkiem koniecznym dokonania wpisu w rejestrze służącym przejrzystości.

(9) Organy rejestru służącego przejrzystości powinny być uprawnione do przyjmowania, także w imieniu Rady, indywidualnych decyzji dotyczących wnioskodawców i podmiotów zarejestrowanych, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym.

(10) Żaden przepis niniejszej decyzji nie powinien być interpretowany jako udzielający przedstawicielom grup interesu wpisanym do rejestru służącego przejrzystości uprzywilejowanego prawa dostępu do dokumentów będących w posiadaniu Rady,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zasada warunkowości

W przypadkach przewidzianych w niniejszej decyzji i zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym wpis do rejestru służącego przejrzystości jest warunkiem koniecznym, aby przedstawiciel grupy interesu mógł wykonywać niektóre działania.

Artykuł  2

Rejestr służący przejrzystości

1. 
Porozumienie międzyinstytucjonalne określa zakres działań wykonywanych przez przedstawicieli grup interesu podlegających wpisowi oraz warunki kwalifikowalności i dokonywania wpisu przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.
2. 
Rada jest reprezentowana w zarządzie rejestru służącego przejrzystości przez Sekretarza Generalnego. Zarząd podejmuje decyzje w drodze konsensusu i korzysta ze wsparcia wspólnego sekretariatu na warunkach określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym.
3. 
Zarząd i Sekretariat są uprawnione do przyjmowania w imieniu Rady indywidualnych decyzji dotyczących wnioskodawców i podmiotów zarejestrowanych, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym.
Artykuł  3

Spotkania z pracownikami Sekretariatu Generalnego Rady

1. 
Warunkiem odbycia spotkania przedstawicieli grup interesu z Sekretarzem Generalnym i dyrektorami generalnymi Sekretariatu Generalnego Rady jest uprzedni wpis przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.
2. 
Podczas kontaktów z przedstawicielami grup interesu pracownicy Sekretariatu Generalnego Rady przestrzegają zasad i standardów postępowania określonych w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionych w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 2  oraz innych stosownych przepisów wewnętrznych Sekretariatu Generalnego Rady. Sekretarz Generalny Rady przyjmuje wszelkie dodatkowe instrukcje dla pracowników, które mogą być niezbędne w celu wdrażania tych zasad i standardów, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej decyzji.
3. 
Sekretarz generalny Rady podejmuje działania w celu rozpowszechnienia wśród pracowników wiedzy na temat zasad mających zastosowanie do kontaktów z przedstawicielami grup interesu.
Artykuł  4

Briefingi tematyczne

Warunkiem uczestnictwa przedstawicieli grup interesu - w stosownych przypadkach i po zasięgnięciu opinii prezydencji Rady - w briefingach tematycznych organizowanych przez Sekretariat Generalny Rady jest ich uprzedni wpis do rejestru służącego przejrzystości.

Artykuł  5

Imprezy publiczne

Warunkiem uczestnictwa przedstawicieli grup interesu, w ramach ich obowiązków zawodowych, w charakterze prelegentów podczas imprez publicznych organizowanych przez Sekretariat Generalny Rady jest wpis takich przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.

Artykuł  6

Dostęp do budynków Rady

1. 
Aby umożliwić podjęcie działań, o których mowa w art. 3, 4 i 5, Sekretariat Generalny Rady wydaje przedstawicielom grup interesu imienne przepustki upoważniające ich do czasowego wstępu do budynków Rady, z zastrzeżeniem uprzedniego wpisu do rejestru służącego przejrzystości i przestrzegania przepisów Rady dotyczących bezpieczeństwa. Przedstawiciele grup interesu nie mogą uczestniczyć w posiedzeniach Rady ani jej organów przygotowawczych, chyba że ich obecność zostanie autoryzowana zgodnie z decyzją Rady 2009/937/UE 3  ("regulamin wewnętrzny Rady").
2. 
Sekretariat Generalny Rady określa wymogi dotyczące bezpieczeństwa i tożsamości w odniesieniu do wydawania przepustek przedstawicielom grup interesu.
Artykuł  7

Dostęp do dokumentów

Dostęp przedstawicieli grup interesu do dokumentów Rady jest uregulowany rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

Artykuł  8

Wykonanie

Sekretariat Generalny Rady podejmuje środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
2 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
3 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35).
4 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.207.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/929 w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 11/06/2021
Data wejścia w życie: 01/07/2021