uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3.
(1) Klasyczny pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową dotykającą świnie utrzymywane i dzikie i może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich. Rozprzestrzenianie się choroby może znacząco wpłynąć na wydajność sektora rolnego, zarówno ze względu na straty bezpośrednie, jak i pośrednie.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji 2013/764/UE 2 ustanowiono środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do klasycznego pomoru świń w państwach członkowskich, a decyzję tę kilkukrotnie zmieniano w celu uwzględnienia przede wszystkim zmian sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do tej choroby. Decyzja ma zastosowanie do dnia 21 kwietnia 2021 r.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono nowe ramy legislacyjne dotyczące zapobiegania chorobom przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz ramy legislacyjne dotyczące zwalczania takich chorób. Klasyczny pomór świń jest wymieniony w art. 5 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) tego rozporządzenia i podlega ustanowionym w nim przepisom dotyczącym zapobiegania chorobom i ich zwalczania. Ponadto w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 3 klasyczny pomór świń umieszczono w wykazie jako chorobę kategorii A, D i E dotykającą świniowate i pekariowate, natomiast rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 4 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób kategorii A, B i C określone w rozporządzeniu (UE) 2016/429, w tym środki zwalczania chorób w odniesieniu do klasycznego pomoru świń. Te trzy akty prawne stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r.
(4) Należy dostosować obecne unijne środki zwalczania klasycznego pomoru świń określone w decyzji wykonawczej 2013/764/UE do nowych ram prawnych dotyczących zdrowia zwierząt ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2016/429. Konieczne jest również dostosowanie w możliwie największym stopniu przepisów unijnych do norm międzynarodowych, takich jak normy określone w rozdziale 15.2 "Zakażenie wirusem klasycznego pomoru świń" Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt 5 (kodeks OIE).
(5) Ogólna sytuacja w zakresie klasycznego pomoru świń w państwach członkowskich, w których występuje ta choroba, zarówno na poziomie epidemiologicznym, jak i na poziomie zarządzania ryzykiem stwarza stałe ryzyko ewentualnego dalszego rozprzestrzeniania się w Unii. Ogólne środki zwalczania chorób ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/429 oraz w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687 nie obejmują wszystkich szczegółowych informacji i aspektów związanych z rozprzestrzenianiem się i sytuacją epidemiologiczną w odniesieniu do klasycznego pomoru świń. Należy zatem ustanowić na czas określony środki szczególne w zakresie zwalczania chorób na warunkach stosownych do sytuacji klasycznego pomoru świń w Unii w celu zapewnienia jednolitego wdrażania niezbędnych środków w Unii w każdym przypadku, gdy istnieje ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby.
(6) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 zdefiniowano ognisko jako urzędowo potwierdzone wystąpienie choroby umieszczonej w wykazie lub nowo występującej choroby u co najmniej jednego zwierzęcia w danym zakładzie lub w innym miejscu, w którym są utrzymywane lub znajdują się zwierzęta. Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny uwzględniać to, czy ognisko klasycznego pomoru świń wystąpiło u dzikich czy u utrzymywanych świń.
(7) W niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć podejście oparte na regionalizacji, które powinno mieć zastosowanie oprócz środków zwalczania chorób określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Niniejsze rozporządzenie powinno zawierać wykaz obszarów objętych ograniczeniami państw członkowskich, w których występuje klasyczny pomór świń, w celu utrzymania podejścia opartego na regionalizacji ustanowionego decyzją wykonawczą 2013/764/UE.
(8) Jeśli chodzi o ryzyko rozprzestrzenienia się klasycznego pomoru świń, przemieszczanie przesyłek świń i różnych towarów pochodzących od lub ze świń stwarza różne poziomy ryzyka. Zasadniczo przemieszczanie przesyłek utrzymywanych świń, materiału biologicznego i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego ze świń z obszarów objętych ograniczeniami stwarza wyższy poziom ryzyka pod względem narażenia i konsekwencji niż przemieszczanie przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym w szczególności świeżego mięsa i produktów mięsnych. W związku z tym należy zakazać przemieszczania przesyłek utrzymywanych świń i różnych produktów wysokiego ryzyka pochodzących ze świń z obszarów objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia w sposób proporcjonalny do występującego ryzyka i z uwzględnieniem przepisów określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2154 6 .
(9) Przepisy ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/686 7 uzupełniają rozporządzenie (UE) 2016/429 w odniesieniu do zatwierdzania zakładów zajmujących się materiałem biologicznym, rejestrów zakładów zajmujących się materiałem biologicznym, które to rejestry mają być prowadzone przez właściwe organy, obowiązków w zakresie prowadzenia dokumentacji przez podmioty, wymagań w zakresie identyfikowalności i zdrowia zwierząt, a także wymagań w zakresie certyfikacji zdrowia zwierząt i powiadamiania dotyczących przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek zawierających materiał biologiczny niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się przenośnych chorób zwierząt w Unii za pośrednictwem tych produktów. Dlatego też przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zawierać odesłania do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/689 8 w odniesieniu do informacji, które muszą przechowywać właściwe organy zatwierdzonych zakładów zajmujących się materiałem biologicznym świń.
(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 9 ustanawia przepisy w zakresie zdrowia zwierząt dla produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w celu zapobieżenia ryzyku stwarzanemu przez te produkty uboczne dla zdrowia zwierząt oraz zminimalizowania tego ryzyka. Ponadto w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 10 ustanowiono niektóre przepisy dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w tym przepisy dotyczące wymogów w zakresie certyfikacji w odniesieniu do przemieszczania przesyłek tych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w Unii. Te akty prawne nie obejmują wszystkich szczegółowych danych i aspektów związanych z ryzykiem rozprzestrzeniania się klasycznego pomoru świń za pośrednictwem produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub ze świń utrzymywanych lub dzikich świń na obszarach objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz przesyłek takich produktów z obszarów objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia w celu zapewnienia jednolitego wdrażania niezbędnych środków w Unii w każdym przypadku, gdy istnieje ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby.
(11) Aby uniknąć niepotrzebnych zakłóceń w handlu, należy ustanowić pewne warunki i odstępstwa od zakazów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. Odstępstwa te powinny również uwzględniać ogólne przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt i zwalczania tych chorób określone w rozporządzeniu (UE) 2016/429 i w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687 oraz zasady kodeksu OIE w odniesieniu do środków zmniejszających ryzyko dotyczących klasycznego pomoru świń.
(12) Art. 143 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że przemieszczaniu zwierząt, w tym utrzymywanych świń, towarzyszyć muszą świadectwa zdrowia zwierząt. Jeżeli odstępstwa od zakazu przemieszczania przesyłek utrzymywanych świń z obszarów objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do takich przesyłek przeznaczonych do przemieszczania wewnątrzunijnego, te świadectwa zdrowia zwierząt powinny zawierać odniesienie do niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić, by zawierały właściwe i dokładne informacje dotyczące zdrowia zwierząt. Konieczne jest ograniczenie ryzyka wynikającego z przemieszczania przesyłek oraz przemieszczania na własny użytek świeżego mięsa, produktów mięsnych i wszelkich innych produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub z dzikich świń, ciał dzikich świń, które są przeznaczone do spożycia przez ludzi, oraz dzikich świń z obszarów objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia w obrębie tego samego zainteresowanego państwa członkowskiego oraz do innych państw członkowskich. Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby należy ograniczyć, zakazując przemieszczania tych produktów oraz przemieszczania dzikich świń przez podmioty, jak określono w art. 101 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/688 11 , w obrębie zainteresowanych państw członkowskich i do innych państw członkowskich.
(13) Art. 167 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że świadectwa zdrowia zwierząt wydane przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia muszą towarzyszyć przesyłkom produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym produktów ze świń, które to produkty są dopuszczone do przemieszczania z obszaru objętego ograniczeniami ustanowionego zgodnie z art. 71 ust. 3 tego rozporządzenia, pod warunkiem zastosowania określonych środków zwalczania chorób. Jeżeli w niniejszym rozporządzeniu przewidziano odstępstwa od zakazów przemieszczania przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego z obszarów objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, towarzyszące świadectwa zdrowia zwierząt powinny zawierać odniesienie do niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić przekazanie właściwych i dokładnych informacji dotyczących zdrowia zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/2154.
(14) Przemieszczanie przesyłek świeżego lub przetworzonego mięsa i produktów mięsnych, w tym osłonek, pozyskanych od lub ze świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia lub utrzymywanych poza tymi obszarami objętymi ograniczeniami, lecz poddanych ubojowi na tych obszarach, powinno podlegać mniej rygorystycznym wymogom dotyczącym certyfikacji w celu uniknięcia niepotrzebnych i nadmiernie uciążliwych ograniczeń w handlu. Powinna istnieć możliwość zezwolenia na przemieszczanie tych przesyłek w obrębie terytorium tego samego państwa członkowskiego i do innych państw członkowskich na podstawie znaków jakości zdrowotnej lub znaków identyfikacyjnych stosowanych w zakładach, pod warunkiem że zakłady te wyznaczono zgodnie z przepisami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Właściwe organy powinny wyznaczać zakłady, jedynie w przypadku, gdy utrzymywane świnie lub pozyskane od nich lub z nich produkty, które kwalifikują się do przemieszczania poza takie obszary objęte ograniczeniami, są wyraźnie oddzielone od zwierząt i produktów, które nie kwalifikują się do takich przemieszczeń, na które udzielono zezwolenia.
(15) Ponadto w szczególnych sytuacjach świeże mięso utrzymywanych świń powinno być znakowane zgodnie z wymogami dotyczącymi znakowania świeżego mięsa z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych określonymi w załączniku IX do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 lub świeże mięso i produkty mięsne, w tym osłonki, pochodzące od utrzymywanych świń powinny być oznakowane specjalnymi znakami. Tych specjalnych znaków nie należy mylić ze znakiem jakości zdrowotnej, o którym mowa w art. 48 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/627 12 , ani ze znakiem identyfikacyjnym przewidzianym w art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 13 .
(16) Pewne środki zmniejszające ryzyko i wzmocnione środki bioasekuracji są konieczne, aby zapobiegać klasycznemu pomorowi świń i zwalczać go w zakładach, w których utrzymywane są świnie. Środki te należy określić w załączniku II do niniejszego rozporządzenia i powinny one obejmować zakłady podlegające odstępstwom dotyczącym przemieszczania przesyłek świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Środki te powinny dotyczyć procedur i infrastruktury istniejących w zakładach, w których utrzymywane są świnie; powinny one również uwzględniać ryzyko przedostawania się zwierząt (innych niż utrzymywane świnie) do pomieszczeń i budynków. Ryzyko to jest wyższe w przypadku, gdy dzikie świnie wchodzą do pomieszczeń i budynków. W przypadku gdy w grę wchodzą inne gatunki (zwierzęta domowe lub szkodniki) pełniące funkcję skażonych przedmiotów, zagrożenie nadal występuje i również należy się nim zająć.
(17) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (umowa o wystąpieniu), w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, rozporządzenie (UE) 2016/429, jak również oparte na nim akty Komisji, mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu. W związku z tym odniesienia do państw członkowskich zawarte w niniejszym rozporządzeniu powinny obejmować Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej.
(18) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2016/429 stosuje się ze skutkiem od dnia 21 kwietnia 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w celu terminowego stosowania środków.
(19) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane przez okres co najmniej pięciu lat, biorąc pod uwagę doświadczenie Unii w zwalczaniu klasycznego pomoru świń oraz obecną sytuację epidemiologiczną i środki zarządzania chorobami istniejące w odniesieniu do tej choroby w państwach członkowskich, których dotyczy ta choroba. Okres obowiązywania tych środków i obszarów objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia powinien być monitorowany i poddawany przeglądowi w przypadku pojawienia się nowych elementów.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.204.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/934 ustanawiające szczególne środki zwalczania klasycznego pomoru świń |
Data aktu: | 09/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 13/06/2021 |