uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ("rozporządzenie (UE) 2016/679") 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 7,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE ("rozporządzenie (UE) 2018/1725") 2 , w szczególności jego art. 29 ust. 7,
(1) Pojęcia administratora i podmiotu przetwarzającego odgrywają kluczową rolę w stosowaniu rozporządzenia (UE) 2016/679 i rozporządzenia (UE) 2018/1725. "Administrator" oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Do celów rozporządzenia (UE) 2018/1725 administrator oznacza instytucję lub organ Unii lub dyrekcję generalną lub jakąkolwiek inną jednostkę organizacyjną, która samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Jeżeli cele i sposoby takiego przetwarzania są określone w konkretnym akcie unijnym, Unia może wyznaczyć administratora lub określić konkretne kryteria jego wyznaczania. "Podmiot przetwarzający" oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora.
(2) Do relacji między administratorami danych a podmiotami przetwarzającymi dane podlegającymi rozporządzeniu (UE) 2016/679 powinien mieć zastosowanie ten sam zestaw standardowych klauzul umownych - również gdy administratorzy i podmioty przetwarzające podlegają rozporządzeniu (UE) 2018/1725. Wynika to z faktu, że w celu zapewnienia spójnego podejścia do ochrony danych osobowych w całej Unii oraz swobodnego przepływu danych osobowych w Unii, przepisy o ochronie danych zawarte w rozporządzeniu (UE) 2016/679, mające zastosowanie do sektora publicznego w państwach członkowskich, oraz przepisy o ochronie danych zawarte w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, mające zastosowanie do instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii, dostosowano wzajemnie w jak największym stopniu.
(3) Aby zapewnić przestrzeganie wymogów rozporządzeń (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725, administrator powinien, powierzając podmiotowi przetwarzającemu dane czynności przetwarzania, korzystać wyłącznie z usług podmiotów przetwarzających, które zapewniają wystarczające gwarancje - w szczególności jeżeli chodzi o wiedzę fachową, wiarygodność i zasoby - wdrożenia środków technicznych i organizacyjnych, które spełniają wymogi rozporządzenia (UE) 2016/679 i rozporządzenia (UE) 2018/1725, w tym wymogi bezpieczeństwa przetwarzania.
(4) Przetwarzanie przez podmiot przetwarzający powinno odbywać się na podstawie umowy lub innego aktu prawnego, które podlegają prawu Unii lub prawu państwa członkowskiego i wiążą podmiot przetwarzający i administratora oraz określają elementy wymienione w art. 28 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2016/679 lub w art. 29 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Umowa lub akt ma formę pisemną, w tym formę elektroniczną.
(5) Zgodnie z art. 28 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 29 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administrator i podmiot przetwarzający mogą podjąć decyzję o wynegocjowaniu indywidualnej umowy zawierającej obowiązkowe elementy określone odpowiednio w art. 28 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2016/679 lub w art. 29 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725 lub o stosowaniu, w całości lub w części, standardowych klauzul umownych przyjętych przez Komisję zgodnie z art. 28 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 29 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(6) Administrator i podmiot przetwarzający powinni mieć swobodę umieszczania standardowych klauzul umownych określonych w niniejszej decyzji w treści umowy o szerszym zakresie oraz dodawania innych klauzul lub dodatkowych zabezpieczeń, pod warunkiem że nie będą one bezpośrednio lub pośrednio sprzeczne ze standardowymi klauzulami umownymi ani nie będą naruszały podstawowych praw lub wolności osób, których dane dotyczą. Stosowanie standardowych klauzul umownych pozostaje bez uszczerbku dla zobowiązań umownych administratora lub podmiotu przetwarzającego do zapewnienia poszanowania obowiązujących przywilejów i immunitetów.
(7) Standardowe klauzule umowne powinny obejmować zarówno przepisy materialne, jak i proceduralne. W art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 29 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725 określono, że standardowe klauzule umowne powinny również zobowiązywać administratora i podmiot przetwarzający do określenia przedmiotu i czasu trwania przetwarzania, jego charakteru i celu, rodzaju danych osobowych, kategorii osób, których dane dotyczą, oraz obowiązków i praw administratora.
(8) Zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 29 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725 podmiot przetwarzający powinien niezwłocznie poinformować administratora, jeżeli jego zdaniem polecenie wydane mu przez administratora stanowi naruszenie rozporządzenia (UE) 2016/679 lub rozporządzenia (UE) 2018/1725 lub innych przepisów Unii lub państwa członkowskiego o ochronie danych.
(9) Jeżeli podmiot przetwarzający korzysta z usług innego podmiotu przetwarzającego przy wykonywaniu określonych czynności, zastosowanie powinny mieć szczególne wymogi, o których mowa w art. 28 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) 2016/679 lub w art. 29 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725. W szczególności wymagana jest uprzednia szczegółowa lub ogólna pisemna zgoda administratora. Niezależnie od tego, czy uprzednia zgoda ma charakter szczegółowy czy ogólny, pierwszy podmiot przetwarzający powinien prowadzić aktualny wykaz innych podmiotów przetwarzających.
(10) Aby spełnić wymogi określone w art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679, Komisja przyjęła standardowe klauzule umowne na podstawie art. 46 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/679. Klauzule te spełniają również wymogi określone w art. 28 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2016/679 w odniesieniu do przekazywania danych przez administratorów podlegających rozporządzeniu (UE) 2016/679 podmiotom przetwarzającym nieobjętym zakresem terytorialnym stosowania tego rozporządzenia lub przez podmioty przetwarzające podlegające rozporządzeniu (UE) 2016/679 podmiotom podprzetwarzającym nieobjętym zakresem terytorialnym stosowania tego rozporządzenia. Standardowych klauzul umownych nie można stosować jako standardowych klauzul umownych do celów rozdziału V rozporządzenia (UE) 2016/679.
(11) Osoby trzecie powinny mieć możliwość stania się stroną standardowych klauzul umownych przez cały okres obowiązywania umowy.
(12) Funkcjonowanie standardowych klauzul umownych należy ocenić w ramach okresowej oceny rozporządzenia (UE) 2016/679, o której mowa w art. 97 tego rozporządzenia.
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych i Europejską Radą Ochrony Danych, które to konsultacje zakończyły się wydaniem wspólnej opinii w dniu 14 stycznia 2021 r. 3 Opinia ta została uwzględniona podczas przygotowywania niniejszej decyzji.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 93 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 96 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.199.18 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/915 w sprawie standardowych klauzul umownych między administratorami a podmiotami przetwarzającymi na podstawie art. 28 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 oraz art. 29 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 |
Data aktu: | 04/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 27/06/2021 |