a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2019/1238 ustanowiono jednolite przepisy dotyczące rejestracji indywidualnych produktów emerytalnych, które są dystrybuowane w Unii pod oznaczeniem "ogólnoeuropejski indywidualny produkt emerytalny" (OIPE), jak również jednolite przepisy dotyczące tworzenia i dystrybucji tych produktów oraz nadzoru nad nimi.
(2) Dla wdrożenia procesu nadzoru opartego na ocenie ryzyka oraz nadzoru na poziomie poszczególnych produktów zasadnicze znaczenie ma odpowiedni poziom szczegółowości informacji. Wzory na potrzeby przekazywania informacji zgodnie z rozporządzeniem delegowanym 2021/896 2 powinny zawierać wizualizację tych informacji i odzwierciedlać poziom szczegółowości tych informacji.
(3) Aby wspierać konwergencję nadzorczą, informacje, które należy zgłaszać właściwym organom zgodnie z art. 40 rozporządzenia (UE) 2019/1238, powinny być przekazywane przy wykorzystaniu wzorów.
(4) Ramy współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia i właściwymi organami przyjmującego państwa członkowskiego a EIOPA powinny zwiększyć skuteczność realizacji zadań i obowiązków oraz zapewnić spójny i skuteczny nadzór. W szczególności należy określić metody, środki i inne szczegóły wymiany informacji, w tym zakres informacji, które mają być wymieniane, oraz sposób postępowania z tymi informacjami.
(5) Zapewnienie wydajnego i skutecznego nadzoru wymaga, aby wymiana informacji i współpraca między organami nadzoru uwzględniała charakter, wielkość i złożoność produktu, dostępność i rodzaj informacji oraz najnowsze i najbardziej istotne dane. W celu zapewnienia skutecznej i terminowej współpracy i wymiany informacji należy ustanowić standardowe procedury i wzory.
(6) Właściwe organy i EIOPA powinny korzystać ze standardowych procedur i wzorów również przy przekazywaniu informacji na zasadzie dobrowolności, gdy stwierdzą, że znajdujące się w ich posiadaniu informacje mogą być użyteczne dla innego właściwego organu lub dla EIOPA, Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego.
(7) Aby właściwe organy mogły skutecznie monitorować dostawców i dystrybutorów OIPE, muszą one regularnie wymieniać się informacjami na temat wprowadzanych do obrotu OIPE, takimi jak odpowiednie dokumenty zawierające kluczowe informacje, informacje na temat działalności transgranicznej oraz informacje o sankcjach i istotnej specyfice postępowania.
(8) Aby zapewnić sprawne i terminowe stosowanie wymogów dotyczących powiadamiania w przypadku sankcji administracyjnych oraz innych środków, właściwe organy powinny powiadamiać się wzajemnie oraz EIOPA o naruszeniach lub podejrzeniu naruszenia przepisów.
(9) Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące sprawozdawczości nadzorczej i współpracy między właściwymi organami oraz współpracy z EIOPA są ze sobą ściśle powiązane. Dotyczą one wymogów w zakresie przekazywania i wymiany istotnych informacji na potrzeby nadzoru na OIPE. W celu zapewnienia spójności między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, należy włączyć do jednego rozporządzenia wykonawczego wszystkie wykonawcze standardy techniczne wymagane na mocy art. 40 ust. 9 i art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1238.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EIOPA.
(11) EIOPA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści w odniesieniu do rozdziałów dotyczących sprawozdawczości nadzorczej dla właściwych organów oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji oraz Grupy Interesariuszy z Sektora Pracowniczych Programów Emerytalnych powołanych na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 3 . W odniesieniu do rozdziałów dotyczących współpracy i wymiany informacji EIOPA nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu projektów wykonawczych standardów technicznych, uwzględniając fakt, że ich adresatami są wyłącznie właściwe organy i EIOPA, a nie uczestnicy rynków finansowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: