Rozporządzenie delegowane 2021/896 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 w odniesieniu do dodatkowych informacji do celów konwergencji sprawozdawczości dla organów nadzoru

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/896
z dnia 24 lutego 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 w odniesieniu do dodatkowych informacji do celów konwergencji sprawozdawczości dla organów nadzoru
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE) 1 , w szczególności jego art. 40 ust. 9 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dostawcy ogólnoeuropejskich indywidualnych produktów emerytalnych (OIPE) podlegają różnym unijnym i krajowym przepisom sektorowym w dziedzinie usług finansowych oraz stosownym wymogom sektorowym w zakresie sprawozdawczości dla właściwych organów, w tym dla Europejskich Urzędów Nadzoru. Należy przyjąć ujednolicone podejście w zakresie informacji koniecznych do celów nadzoru oprócz informacji udostępnianych zgodnie z odpowiednimi przepisami sektorowymi, aby ograniczyć możliwość występowania rozbieżnych dodatkowych istotnych wymogów krajowych dotyczących sprawozdawczości. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych o przedstawienie wytycznych technicznych.

(2) Standardowy zestaw informacji jest niezbędny do poprawy porównywalności i zwiększenia efektywności oraz uniknięcia powielania sprawozdawczości w związku z sektorowymi wymogami w zakresie udostępniania informacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dodatkowe informacje, o których mowa w art. 40 ust. 1-5 rozporządzenia (UE) 2019/1238, obejmują następujące informacje:

a)
opis systemu zarządzania ryzykiem stosowanego przez dostawcę OIPE, w tym jego system zarządzania, w odniesieniu do zarządzania ryzykiem wynikającym z produktów OIPE;
b)
opis działalności prowadzonej przez dostawcę OIPE dotyczącej sektora, w którym działa dostawca OIPE, w tym informacje o rodzaju dokonanych inwestycji oraz sposobie zarządzania nimi, o tym, czy inwestycje są aktywne czy bierne, czy oferowane są gwarancje, o wdrożeniu technik ograniczania ryzyka, o skali działalności pod względem składek i wartości aktywów, jak również wykaz obejmujący państwo członkowskie pochodzenia dostawcy OIPE oraz wszelkie przyjmujące państwa członkowskie dostawcy OIPE;
c)
informacje na temat posiadanych przez dostawców OIPE zasad na piśmie dotyczących stosownych rodzajów ryzyka;
d)
informacje na temat zasad wyceny stosowanych do celów określenia wypłacalności, w stosownych przypadkach;
e)
przegląd stosownych rodzajów ryzyka odnoszących się do oferowania OIPE lub związanych z oferowaniem OIPE oraz tego, w jaki sposób dostawca OIPE zamierza zarządzać tymi rodzajami ryzyka, w tym między innymi ryzykiem finansowym i ryzykiem utraty płynności, ryzykiem rynkowym, ryzykiem kredytowym, ryzykiem utraty reputacji oraz ryzykiem związanym z czynnikami z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego;
f)
informacje dotyczące struktury kapitałowej dostawcy OIPE, w tym współczynniki kapitałowe i poziomy dźwigni finansowej;
g)
informacje dotyczące umów zawartych przez dostawców OIPE lub umów zawartych z osobami trzecimi, w tym informacje na temat zobowiązań względem oszczędzających w ramach OIPE w fazie dekumulacji, lub umów dotyczących oferowania subkont OIPE.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.197.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/896 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 w odniesieniu do dodatkowych informacji do celów konwergencji sprawozdawczości dla organów nadzoru
Data aktu: 24/02/2021
Data ogłoszenia: 04/06/2021
Data wejścia w życie: 24/06/2021