uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej ("EPPO") 2 , w szczególności jego art. 120 ust. 2 akapit drugi,
(1) Zgodnie z art. 120 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/1939 Prokuratura Europejska podejmie zadania związane z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń powierzone jej na mocy tego rozporządzenia począwszy od daty, która zostanie określona decyzją Komisji na wniosek Europejskiego Prokuratora Generalnego, po tym jak zostanie ustanowiona EPPO.
(2) W dniu 7 kwietnia 2021 r. Europejski Prokurator Generalny przedstawił Komisji propozycję, by EPPO podjęła zadania związane z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń w dniu 1 czerwca 2021 r.
(3) EPPO jest niepodzielnym unijnym organem o zdecentralizowanej strukturze, działającym jako jeden urząd. Szczebel centralny składa się z kolegium, stałych izb, Europejskiego Prokuratora Generalnego, zastępcy Europejskiego Prokuratora Generalnego, prokuratorów europejskich i dyrektora administracyjnego. Europejski Prokurator Generalny, prokuratorzy europejscy, zastępcy Europejskiego Prokuratora Generalnego oraz dyrektor administracyjny EPPO zostali mianowani decyzjami przyjętymi odpowiednio w dniach 23 października 2019 r. 3 , 27 lipca 2020 r. 4 , 11 listopada 2020 r. 5 i 20 stycznia 2021 r. 6 . W dniu 28 września 2020 r. ustanowiono kolegium. W dniu 12 października 2020 r. kolegium przyjęło regulamin wewnętrzny EPPO na podstawie art. 21 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939. W dniu 25 listopada 2020 r. kolegium przyjęło regulamin stałych izb zgodnie z art. 10 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2017/1939. Zatrudniono pracowników Prokuratury Europejskiej zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 4 rozporządzenia (UE) 2017/1939.
(4) Szczebel pozacentralny EPPO stanowią delegowani prokuratorzy europejscy, którzy działają w państwach członkowskich i uczestniczą we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia EPPO ("państwa członkowskie"). W dniu 29 września 2020 r. kolegium przyjęło przepisy dotyczące warunków zatrudnienia delegowanych prokuratorów europejskich zgodnie z art. 114 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/1939. Do dnia 1 czerwca 2021 r. należy mianować co najmniej dwóch delegowanych prokuratorów europejskich z każdego państwa członkowskiego. Do dnia przyjęcia niniejszej decyzji EPPO powołała już co najmniej dwóch delegowanych prokuratorów europejskich z każdego państwa członkowskiego, z wyjątkiem Finlandii i Słowenii 7 . Upłynął już rozsądny termin, który przewidziano dla państw członkowskich na powołanie kandydatów na stanowisko delegowanego prokuratora europejskiego. Sytuacja ta nie powinna uniemożliwić skutecznego rozpoczęcia działalności przez EPPO, biorąc pod uwagę możliwość osobistego prowadzenia przez prokuratora europejskiego danego państwa członkowskiego postępowania przygotowawczego w tym państwie członkowskim, z uwzględnieniem wszystkich uprawnień, zakresu odpowiedzialności i obowiązków delegowanego prokuratora europejskiego, zgodnie z art. 28 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1939.
(5) Prokuraturze Europejskiej przyznano autonomiczny budżet zgodnie z wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2021-2027 8 , gwarantujący jej pełną autonomię i niezależność.
(6) Zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 ustanawia się system zarządzania sprawami EPPO, który funkcjonuje na szczeblu centralnym i zdecentralizowanym. W załączniku do tego rozporządzenia, wprowadzonym rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/2153 9 , wymieniono kategorie operacyjnych danych osobowych oraz kategorie osób, których dane dotyczą i których operacyjne dane osobowe mogą być przetwarzane przez EPPO w katalogu akt spraw.
(7) W dniu 21 października 2020 r. kolegium przyjęło przepisy wykonawcze dotyczące inspektora ochrony danych na podstawie art. 78 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1939. W dniu 28 października 2020 r. kolegium przyjęło przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych przez EPPO. W dniu 21 października 2020 r. kolegium przyjęło, zgodnie z art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 , przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczeń niektórych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem administracyjnych danych osobowych w ramach działań prowadzonych przez EPPO.
(8) W dniu 13 stycznia 2021 r. kolegium przyjęło, na podstawie art. 95 rozporządzenia (UE) 2017/1939, przepisy finansowe mające zastosowanie do EPPO.
(9) W dniu 27 listopada 2020 r. EPPO i Wielkie Księstwo Luksemburga zawarły umowę w sprawie siedziby na podstawie art. 106 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Siedziba biura centralnego w Luksemburgu została udostępniona EPPO.
(10) W dniu 30 września 2020 r. kolegium przyjęło, na podstawie art. 107 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, wewnętrzne zasady dotyczące systemu językowego EPPO.
(11) W dniu 21 października 2020 r. kolegium przyjęło, zgodnie z art. 109 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, przepisy dotyczące publicznego dostępu do dokumentów EPPO.
(12) Wszystkie państwa członkowskie powiadomiły Komisję o przyjęciu środków transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 11 do prawa krajowego i zasadniczo wprowadziły inne odpowiednie środki, aby zapewnić EPPO możliwość rozpoczęcia prac operacyjnych.
(13) Tym samym spełnione są warunki określone w art. 120 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/1939, Prokuratura Europejska jest więc utworzona i gotowa do podjęcia zadań związanych z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń. Konieczne jest zatem określenie daty podjęcia tych zadań przez EPPO.
(14) Zgodnie z art. 120 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2017/1939 data ta nie powinna przypadać wcześniej niż trzy lata po dniu wejścia w życie tego rozporządzenia. Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/1939 weszło w życie w dniu 20 listopada 2017 r., data ta nie powinna przypadać wcześniej niż dnia 20 listopada 2020 r.
(15) Zgodnie z art. 120 ust. 2 akapity pierwszy i czwarty rozporządzenia (UE) 2017/1939 EPPO wykonuje swoją właściwość w odniesieniu do wszystkich przestępstw objętych zakresem jej właściwości, które popełniono po dniu 20 listopada 2017 r. lub, w przypadku państw członkowskich, które przystąpiły do wzmocnionej współpracy na mocy decyzji przyjętej zgodnie z art. 331 ust. 1 TFUE, w dniu wskazanym w danej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.188.100 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/856 określająca datę podjęcia przez Prokuraturę Europejską zadań związanych z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń |
Data aktu: | 25/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 28/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 28/05/2021 |