RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Międzynarodowe standardy w zakresie zwalczania nielegalnego handlu mają zasadnicze znaczenie dla równych warunków działania na całym świecie i dla wspierania legalnego handlu. Takie standardy powinny obejmować wytyczne, które pomogą rządom i decydentom politycznym ograniczyć i powstrzymać nielegalny handel prowadzony za pośrednictwem stref wolnego handlu i w ich obrębie, takie jak wytyczne zawarte w projekcie zalecenia Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie zwalczania nielegalnego handlu poprzez zwiększenie przejrzystości stref wolnego handlu (zwanym dalej "projektem zalecenia").
(2) Szeroko zakrojone dyskusje na temat projektu zalecenia odbyły się w ramach grupy zadaniowej OECD ds. zwalczania nielegalnego handlu, będącej organem pomocniczym forum wysokiego szczebla ds. ryzyka w ramach Komitetu ds. Zarządzania Publicznego OECD, w oparciu o sześć lat analiz i konsultacji z ekspertami, w tym ze Światowej Organizacji Celnej i Światowej Organizacji Handlu.
(3) Oczekuje się, że projekt zalecenia zostanie najpierw przedstawiony do zatwierdzenia przez Komitet ds. Zarządzania Publicznego OECD, a następnie do przyjęcia przez Radę OECD.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu ds. Zarządzania Publicznego OECD i Rady OECD, ponieważ projekt zalecenia może mieć wpływ na analizę ryzyka prowadzaną przez organy celne państw członkowskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 1 w związku z systemem ramowym wspólnego zarządzania ryzykiem przy kontrolach celnych. Wynika to z faktu, że nieprzestrzeganie kodeksu postępowania stanowi wskaźnik ryzyka, który to wskaźnik organy celne państw członkowskich mogą wykorzystać w ramach przysługującej im swobody uznania w wyborze towarów lub podmiotów gospodarczych do kontroli celnej w związku z przemieszczaniem towarów przybywających ze strefy wolnego handlu lub po tranzycie przez strefę wolnego handlu. Nielegalny handel ma szeroko zakrojone negatywne skutki gospodarcze, społeczne, środowiskowe, a nawet polityczne, i Unia powinna wspierać przyjęcie projektu zalecenia w Radzie OECD.
(5) Rada OECD jest organem utworzonym na mocy Konwencji w sprawie OECD. Dwadzieścia trzy państwa członkowskie są członkami OECD i mają prawo głosu w Radzie OECD. Unia nie jest członkiem OECD i w związku z tym nie ma prawa do głosowania nad przyjęciem aktów prawnych przez Radę OECD. Komisja wyraża stanowisko Unii w ramach Komitetu ds. Zarządzania Publicznego OECD i Rady OECD, ale to do państw członkowskich należących do OECD należy skorzystanie z ich prawa głosu w celu zajęcia stanowiska w imieniu Unii, działając wspólnie, zgodnie ze stanowiskiem Unii.
(6) Stanowisko Unii w ramach Komitetu ds. Zarządzania Publicznego OECD oraz Rady OECD powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie zalecenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
2 Grupa zadaniowa ds. zwalczania nielegalnego handlu identyfikuje i mierzy skutki gospodarcze nielegalnego transgranicznego handlu w takich sektorach jak handel towarami podrobionymi, handel dziką fauną i florą oraz handel ludźmi.
3 Oświadczenie Rady Ministerialnej z 2017 r.
4 Governance Frameworks to Counter Illicit Trade (Ramy zarządzania w dziedzinie zwalczania nielegalnego handlu) (OECD, 2018).
5 Trade in Counterfeit Goods and Free Trade Zones: Evidence from recent trends (Handel towarami podrobionymi a strefy wolnego handlu: dowody z badań ostatnich tendencji) (OECD-EUIPO, 2018).
6 Why Do Countries Export Fakes? The Role of Governance Frameworks, Enforcement and Socio-economic Factors (Dlaczego państwa eksportują podrobione towary? Rola czynników związanych z zarządzaniem i egzekwowaniem oraz czynników społeczno-ekonomicznych) (OECD-EUIPO, 2018); Illicit Trade: Converging Criminal Networks (Nielegalny handel: konwergencja kryminalnych sieci) (OECD, 2016).
7 Governance Frameworks to Counter Illicit Trade (Ramy zarządzania w dziedzinie zwalczania nielegalnego handlu) (OECD, 2018).