(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 maja 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającą decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 92/117/EWG 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 5, art. 9 ust. 1 i art. 11 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Od 2020 r. zgłaszano przypadki zakażenia wirusem SARS-CoV-2 u norek w niektórych państwach członkowskich i państwach trzecich oraz ustalono, że wirus może przenosić się z ludzi na norki oraz z norek na ludzi. Ponadto w jednym państwie członkowskim odnotowano przypadki choroby COVID-19 u ludzi wywołanej przez warianty wirusa SARS-CoV-2 związane z norkami.
(2) W dniu 12 listopada 2020 r. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) opublikowało, z udziałem Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), szybką ocenę ryzyka dotyczącą wykrywania nowych wariantów SARS-CoV-2 związanych z norkami 2 ("szybka ocena ryzyka przeprowadzona przez ECDC").
(3) W ramach szybkiej oceny ryzyka przeprowadzonej przez ECDC stwierdzono, że ogólny poziom ryzyka dla zdrowia ludzi stwarzanego przez warianty SARS-CoV-2 związane z norkami można określić jako oscylujący od niskiego w przypadku ogółu populacji do bardzo wysokiego w przypadku osób należących ze względów zdrowotnych do grup ryzyka i narażonych w trakcie pracy. W ramach szybkiej oceny ryzyka przeprowadzonej przez ECDC wskazano również, że konieczne są dalsze badania, aby ocenić, czy warianty SARS-CoV-2 związane z norkami mogą mieć wpływ na ryzyko ponownego zakażenia, ograniczenie skuteczności szczepionek lub mniejsze korzyści płynące z leczenia.
(4) Aby zmniejszyć ryzyko dla zdrowia publicznego, w ramach szybkiej oceny ryzyka przeprowadzonej przez ECDC zaleca się, aby organy krajowe rozważyły wprowadzenie środków ukierunkowanych na fermy norek, pracowników ferm norek i społeczności mające kontakt z fermami norek. Środki te powinny obejmować badania przeprowadzane u ludzi, sekwencjonowanie, scharakteryzowanie właściwości antygenowych, zakaźność wirusa, jak również monitorowanie zwierząt i nadzór nad zwierzętami w fermach norek w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się wariantów SARS-CoV-2 ze zwierząt na ludzi.
(5) W dniu 20 stycznia 2021 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) oraz Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wydały wspólną trójstronną ocenę ryzyka dotyczącą pojawiających się zagrożeń na styku człowiek-zwierzęta-ekosystemy, która dotyczyła SARS- CoV-2 u zwierząt wykorzystywanych jako zwierzęta futerkowe 3 . W tejże ocenie ryzyka zaleca się, aby badania zwierząt na obecność SARS-CoV-2 opierały się na analizie ryzyka i były brane pod uwagę jedynie jako część szerszej reakcji na COVID-19 w ramach podejścia "Jedno zdrowie", z odpowiednim uwzględnieniem systemu wczesnego ostrzegania i nadzoru opartego na definicjach przypadków u pracowników gospodarstw i zwierząt. Zgodnie ze wspomnianą oceną ryzyka w przypadku ognisk SARS-CoV-2 obejmujących fermy zwierząt futerkowych zaleca się sekwencjonowanie wirusów wyodrębnionych w związku z przypadkami zachorowań u ludzi i norek, w tym analizę filogenetyczną i porównanie sekwencji genetycznych, aby zrozumieć kierunek zakażeń (mianowicie czy przenoszą się one ze zwierząt na zwierzęta, ze zwierząt na ludzi, z ludzi na zwierzęta czy z ludzi na ludzi) oraz zidentyfikować i ocenić wszelkie pojawiające się mutacje.
(6) W dniu 18 lutego 2021 r. EFSA, przy udziale ECDC, opublikowała sprawozdanie naukowe na temat monitorowania zakażeń SARS-CoV-2 u łasicowatych 4 ("sprawozdanie EFSA"). W sprawozdaniu EFSA wskazano, że po pojawieniu się w fermach norek SARS-CoV-2 rozprzestrzenia się w nich bardzo skutecznie poprzez bezpośredni i pośredni kontakt. Przyczyną pojawienia się zakażeń SARS-CoV-2 w fermach byli prawdopodobnie zakażeni ludzie. W sprawozdaniu EFSA stwierdzono, że prowadzenie nadzoru nad pracownikami w fermach norek jest ważnym krokiem w kierunku umożliwienia wczesnego wykrywania zakażeń. W tymże sprawozdaniu wskazano również, że na SARS- CoV-2 podatne są także jenoty (Nyctereutes procyonoides).
(7) W sprawozdaniu EFSA zaleca się, aby wszystkie fermy norek, które nie są jeszcze zakażone, zostały uznane za narażone na zakażenie, ponieważ choroba u ludzi jest szeroko rozpowszechniona, w związku z czym celem monitorowania powinno być wczesne wykrywanie.
(8) Zgodnie ze sprawozdaniem EFSA jednym z celów monitorowania powinno być monitorowanie ewolucji wirusa SARS-CoV-2. Analiza genetyczna ma istotne znaczenie dla scharakteryzowania wirusa SARS-CoV-2 oraz dla wykrycia ewentualnych mutacji wirusa, a także dla określenia pochodzenia i źródła wirusa. Wykrycie ewentualnych mutacji wirusa ma szczególne znaczenie dla zdrowia publicznego, gdyż umożliwia wczesne zidentyfikowanie nowych wariantów wirusa, które mogą mieć wpływ na diagnostykę, przenoszenie zakażenia, dotkliwość choroby lub skuteczność szczepionek.
(9) Utrzymywane i dzikie jenoty należy uznać za podatne na zakażenie SARS-CoV-2. OIE, w swoich wytycznych dotyczących pracy z utrzymywanymi w warunkach fermowych zwierzętami gatunków podatnych na zakażenie SARS- CoV-2 5 , wezwała państwa do monitorowania zwierząt podatnych na zakażenie SARS-CoV-2, takich jak norki i jenoty, a także ludzi pozostających w bliskim kontakcie z nimi, poprzez przyjęcie podejścia "Jedno zdrowie". Komisja powinna ustanowić programy monitorowania dotyczące chorób odzwierzęcych w celu określenia szczegółowych zasad monitorowania tego szczególnego odzwierzęcego czynnika chorobotwórczego, ponieważ dyrektywa 2003/99/WE przewiduje takie monitorowanie z myślą o gromadzeniu skoordynowanych danych, ułatwieniu zestawiania i porównywania danych oraz lepszej identyfikacji ryzyka, a tym samym umożliwieniu dalszych działań w stosownych przypadkach. W motywach tej dyrektywy wspomniano, że choroby odzwierzęce przenoszone przez źródła inne niż żywność, w szczególności przez populacje dzikich zwierząt i zwierząt domowych, stanowią przedmiot zaniepokojenia. Ponadto wspomniano w nich, że gromadzenie danych dotyczących występowania chorób odz- wierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych u zwierząt i ludzi oraz w żywności i paszach jest konieczne do ustalenia tendencji i źródeł chorób odzwierzęcych. Wspomniano w nich również, że priorytetowo należy traktować te choroby odzwierzęce, które stanowią największe ryzyko dla zdrowia ludzi, lecz że systemy monitorowania powinny również ułatwiać wykrywanie pojawiających się lub nowych chorób odzwierzęcych oraz nowych szczepów odzwierzęcych czynników chorobotwórczych.
(10) Aby umożliwić dodatkową ocenę ryzyka w ramach podejścia "Jedno zdrowie" oraz dostarczyć danych na rzecz możliwych opcji zarządzania ryzykiem wynikającym z krążenia wariantów SARS-CoV-2 związanych z norkami u zwierząt należących do rodziny Mustelidae i u jenotów oraz by zidentyfikować te opcje, należy niezwłocznie ustanowić skuteczny, zharmonizowany system monitorowania i sprawozdawczości umożliwiający gromadzenie i wymianę wszystkich istotnych informacji.
(11) Aby ułatwić wdrożenie i skoncentrować zasoby na grupach podwyższonego ryzyka, system monitorowania ustanowiony w niniejszym akcie powinien obejmować wszystkie utrzymywane zwierzęta z rodziny Mustelidae i jenoty, lecz w odniesieniu do aktywnych działań monitorujących priorytetowo należy traktować zakłady liczące ponad 500 dorosłych zwierząt hodowlanych, w związku z czym w załączniku II do niniejszego aktu należy określić zasady pobierania próbek i badań na obecność SARS-CoV-2 u zwierząt w tych priorytetowo traktowanych zakładach. Jednocześnie należy zapewnić monitorowanie bierne u wszystkich utrzymywanych i dzikich zwierząt z rodziny Muste- lidae i jenotów, aby zagwarantować badanie konkretnych sytuacji, w związku z czym w załączniku III do niniejszego aktu należy określić zasady dotyczące systemu pobierania próbek na potrzeby monitorowania biernego wszystkich takich zwierząt utrzymywanych lub dzikich.
(12) Ze względu na pilną potrzebę dodatkowej oceny ryzyka, jakie stwarza sytuacja epidemiologiczna w Unii w odniesieniu do występowania SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów, a także aby ocenić wykonalność środków, państwa członkowskie powinny przydzielić zasoby wymagane do ustanowienia systemu monitorowania oraz składać Komisji regularne sprawozdania na temat występowania tego zakażenia u utrzymywanych lub dzikich zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów. Art. 3 dyrektywy 2003/99/WE przewiduje publikację danych przez państwa członkowskie. Aby zapewnić właściwe informowanie o ryzyku w Unii, Komisja powinna publikować na swojej stronie internetowej, wyłącznie w celach informacyjnych, streszczenie informacji zgromadzonych w odniesieniu do SARS-CoV-2 ze względu na znaczenie informowania o ryzyku w odniesieniu do tego wirusa.
(13) Aby umożliwić usystematyzowane zgłaszanie przypadków wystąpienia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae i u jenotów, w niniejszej decyzji należy ustanowić wzór sprawozdania, minimalne wymogi informacyjne oraz format danych w podziale na ogniska choroby i gatunki podatne na wirus SARS-CoV-2. Z tego wzoru sprawozdania należy korzystać do celów sprawozdawczości dotyczącej tego wirusa.
(14) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/2183 6 , którą stosuje się do dnia 20 kwietnia 2021 r., ustanowiono zasady dotyczące niektórych środków ochronnych w odniesieniu do zgłaszania zakażenia SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae oraz u jenotów. Podstawą decyzji wykonawczej (UE) 2020/2183 jest art. 9 ust. 4 dyrektywy Rady 89/662/EWG 7 oraz art. 10 ust. 4 dyrektywy Rady 90/425/EWG 8 . Środki ustanowione w tej decyzji wykonawczej okazały się skuteczne, więc w niniejszej decyzji należy ustanowić podobne środki.
(15) Należy pilnie zgromadzić dane wymagane do dalszej oceny ryzyka dla zdrowia ludzi, do umożliwienia wczesnego ostrzegania o wystąpieniu SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae i u jenotów oraz do monitorowania rozwoju wirusa.
(16) Do celów monitorowania chorób ogólne zasady obliczania liczebności próby określone w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE 9 odnoszą się do potrzeby obliczenia liczebności próby na podstawie takich czynników jak wielkość populacji, struktura badania, przewidywana częstość występowania i możliwość pojawienia się skupisk choroby, pożądany poziom ufności oraz wyniki zastosowanych testów. W sprawozdaniu EFSA określono konkretne wartości procentowe szacowanej częstości występowania w odniesieniu do SARS-CoV-2 pozwalające uzyskać dany wskaźnik ufności, które są wykorzystywane do ustalenia szacowanej częstości występowania opisanej w załączniku II. Te poziomy szacowanej częstości występowania i ufności wpływają bezpośrednio, wraz z innymi czynnikami, na przewidywaną liczebność próby. Zasady te należy uwzględnić w planie pobierania próbek określonym w niniejszej decyzji.
(17) Biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w zakresie SARS-CoV-2 u norek i innych zwierząt z rodziny Mustelidae, niniejszą decyzję należy stosować do dnia 31 marca 2022 r. W przypadku zmian w sytuacji epidemiologicznej długość okresu stosowania niniejszej decyzji zostanie poddana przeglądowi przez Komisję.
(18) Decyzję wykonawczą (UE) 2020/2183 należy uchylić i zastąpić niniejszą decyzją.
(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Stella KYRIAKIDES | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.173.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/788 ustanawiająca zasady monitorowania i zgłaszania zakażeń SARS-CoV-2 u niektórych gatunków zwierząt |
Data aktu: | 12/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 17/05/2021 |