KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 430 ust. 7 akapit piąty oraz art. 434a akapit piąty,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jej art. 45i ust. 5 i 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 3 zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 575/2013 do przepisów Unii wprowadzono zharmonizowany poziom minimalny ustanowiony w dokumencie określającym podstawowe warunki dotyczące całkowitej zdolności do pokrycia strat (TLAC) (zwanym dalej "standardem TLAC") dla globalnych instytucji o znaczeniu systemowym (zwany dalej "wymogiem dotyczącym TLAC"). Dzięki ukierunkowanym zmianom wprowadzonym w dyrektywie 2014/59/UE na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 4 ustanowiono specyficzny dla danej instytucji narzut dla globalnych instytucji o znaczeniu systemowym oraz specyficzny dla danej instytucji wymóg dla instytucji niebędących globalnymi instytucjami o znaczeniu systemowym, zwany dalej minimalnym wymogiem w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL). Wymogi dotyczące sprawozdawczości i ujawniania informacji odnoszące się do standardu TLAC oraz do MREL znajdują się obecnie, odpowiednio, w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 i w dyrektywie 2014/59/UE.
(2) Ponieważ standard TLAC i MREL służą osiągnięciu tego samego celu polegającego na zapewnieniu, aby instytucje i podmioty z siedzibą w Unii dysponowały wystarczającą zdolnością do pokrycia strat i dokapitalizowania, wspomniane dwa wymogi powinny stanowić uzupełniające się elementy wspólnych ram. Należy zatem ustanowić zestaw wzorów do celów sprawozdawczości w obszarze zharmonizowanych informacji na temat wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych dotyczących globalnych instytucji o znaczeniu systemowym i istotnych jednostek zależnych globalnych instytucji o znaczeniu systemowym spoza UE (TLAC) oraz specyficznego dla danych instytucji MREL mającego zastosowanie do wszystkich instytucji oraz podawania tych informacji do wiadomości publicznej.
(3) Zgodnie z art. 434a rozporządzenia (UE) nr 575/2013 projekty wykonawczych standardów technicznych, które mają być opracowane przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB), aby określić jednolite formaty ujawniania informacji, służą utrzymaniu zgodności formatów ujawniania informacji z międzynarodowymi standardami w zakresie ujawniania informacji w celu zwiększenia porównywalności informacji. W grudniu 2018 r. Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego (komitet bazylejski) opublikował zaktualizowane wymogi dotyczące ujawniania informacji w ramach filaru 3, w tym wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat TLAC. Formaty ujawniania informacji i powiązane instrukcje ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny być zatem zgodne z tymi zaktualizowanymi wymogami dotyczącymi ujawniania informacji opublikowanymi przez komitet bazylejski.
(4) Aby nie dopuścić do nadmiernego zwiększenia kosztów przestrzegania przepisów przez instytucje oraz aby zapewnić utrzymanie jakości danych, obowiązki w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji powinny zostać do siebie w możliwie największym stopniu dostosowane pod względem merytorycznym, w tym pod względem ich częstotliwości. Ponadto w art. 45i ust. 5 akapit trzeci i w art. 45i ust. 6 akapit trzeci dyrektywy 2014/59/UE ustanowiono wyraźny wymóg dostosowania wykonawczych standardów technicznych dotyczących obowiązków w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji na potrzeby TLAC i MREL. Dlatego też odpowiednim rozwiązaniem jest ustanowienie - w ramach jednego rozporządzenia - standardów mających zastosowanie zarówno do sprawozdawczości w zakresie TLAC i MREL, jak i do ujawniania informacji na temat TLAC i MREL. Jednocześnie stopień szczegółowości oraz częstotliwość sprawozdawczości i ujawniania informacji powinny zostać w stosownych przypadkach dostosowane, uwzględniając wymogi ustanowione - odpowiednio - w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 i dyrektywie 2014/59/UE oraz konieczność zapewnienia ciągłego przestrzegania tych wymogów przez instytucje.
(5) W dyrektywie 2014/59/UE ustanowiono wymóg zgłaszania informacji dotyczących MREL zarówno właściwym organom, jak i organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 ustanowiono wymóg zgłaszania informacji dotyczących TLAC wyłącznie właściwym organom. Zgodnie z art. 45d ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE MREL podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będącego globalną instytucją o znaczeniu systemowym lub częścią globalnej instytucji o znaczeniu systemowym składa się jednak z wymogu dotyczącego TLAC oraz z wszelkich dodatkowych narzutów. Dlatego też należy zapewnić, aby organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pozyskiwały informacje na temat TLAC od globalnych instytucji o znaczeniu systemowym w ramach prowadzonej przez nie sprawozdawczości w zakresie MREL. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla rozwiązań przyjmowanych przez właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu ograniczenia przepływów danych do minimum.
(6) W art. 45i ust. 5 dyrektywy 2014/59/UE ustanowiono wymóg, zgodnie z którym w opracowywanych przez EUNB projektach wykonawczych standardów technicznych należy określić standardowy sposób przekazywania informacji na temat stopnia uprzywilejowania funduszy własnych i zobowiązań mogących podlegać umorzeniu lub konwersji mającego zastosowanie w krajowym postępowaniu upadłościowym w każdym państwie członkowskim ze względów związanych z porównywalnością i pewnością prawa. Odpowiednie organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny zatem udostępniać instytucjom podlegającym ich jurysdykcji znormalizowane informacje na temat hierarchii roszczeń w poszczególnych państwach członkowskich oraz w stosownym terminie aktualizacje tych informacji. Hierarchie roszczeń powinny być przedstawiane we wspomnianych informacjach w znormalizowany sposób.
(7) Jeżeli chodzi o zobowiązania mogące podlegać umorzeniu lub konwersji, w odniesieniu do których zastosowanie mają przepisy państwa trzeciego, w art. 45i ust. 5 dyrektywy 2014/59/UE ustanowiono również wymóg, zgodnie z którym w projektach wykonawczych standardów technicznych opracowywanych przez EUNB należy określić znormalizowany sposób przekazywania informacji identyfikujących państwa trzecie, których przepisy mają zastosowanie do takich zobowiązań, oraz - dla każdego zidentyfikowanego państwa trzeciego - znormalizowany sposób przekazywania informacji na temat tego, czy takie zobowiązania zawierają postanowienia umowne potwierdzające, że mogą one podlegać umorzeniu i konwersji na mocy tej dyrektywy. Z uwagi na konieczność dodatkowej oceny stopnia szczegółowości sprawozdawczości dotyczącej tych elementów EUNB opracuje powiązane instrukcje i wzory i przedłoży je Komisji odrębnie w stosownym terminie, aby zapewnić zarówno właściwym organom, jak i organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji możliwość regularnego uzyskiwania do nich dostępu. Brak tych ograniczonych dodatkowych elementów pozostanie bez wpływu na wymogi w zakresie sprawozdawczości przewidziane w niniejszym rozporządzeniu ani nie doprowadzi do opóźnień w ich stosowaniu.
(8) Przy ocenianiu, czy informacje są istotne, zastrzeżone lub poufne zgodnie z art. 432 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, podmioty ujawniające informacje powinny brać pod uwagę stosowne wytyczne wydawane przez EUNB.
(9) Obowiązek zgłaszania i ujawniania informacji dotyczących TLAC ustanowiony w art. 430 ust. 1 lit. b), art. 437a oraz art. 447 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ma zastosowanie od dnia 27 czerwca 2019 r. zgodnie z przepisami art. 3 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/876. Dlatego też po wejściu niniejszego rozporządzenia w życie globalne instytucje o znaczeniu systemowym i istotne jednostki zależne globalnych instytucji o znaczeniu systemowym spoza UE powinny niezwłocznie ujawnić informacje dotyczące TLAC, korzystając ze wzorów i stosując się do instrukcji przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. Natomiast obowiązek prowadzenia sprawozdawczości w zakresie wymogu dotyczącego TLAC zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia powinien zacząć obowiązywać dopiero od dnia 28 czerwca 2021 r., aby zapewnić instytucjom i właściwym organom wystarczający czas na wdrożenie stosownych wymogów.
(10) Jeżeli chodzi o MREL, obowiązki sprawozdawcze ustanowione w dyrektywie 2014/59/UE mają obowiązywać najpóźniej od dnia 28 grudnia 2020 r. Jednakże z tych samych względów co w przypadku informacji dotyczących TLAC wszystkie instytucje powinny zgłaszać informacje dotyczące MREL, korzystając ze wzorów i stosując się do instrukcji przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, począwszy od dnia 28 czerwca 2021 r. Z kolei data rozpoczęcia stosowania obowiązków w zakresie ujawniania informacji dotyczących MREL powinna zbiec się z datą zakończenia okresu przejściowego zgodnie z art. 45m ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 2014/59/UE, tj. powinna przypadać najwcześniej w dniu 1 stycznia 2024 r.
(11) Ponieważ instytucje, właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą przystosować swoje systemy sprawozdawcze i elektroniczne do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, dzień przekazania formularzy sprawozdawczości kwartalnej w odniesieniu do danych dotyczących dnia odniesienia 30 czerwca 2021 r. powinien przypadać najpóźniej 30 września 2021 r.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(13) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: