uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 322 ust. 2,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 2 ,
(1) Unia musi mieć dostęp do zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych nie- poddawanych recyklingowi, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 3 (zwanych dalej "zasobami własnymi opartymi na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyclingowi"), na możliwie najlepszych warunkach; w związku z tym należy ustanowić dla państw członkowskich zasady przekazywania Komisji tych zasobów własnych.
(2) W rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 4 ustanowiono przepisy dotyczące udostępniania Komisji zasobów własnych Unii, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), b) i d) decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053, oraz ustaleń administracyjnych wspólnych dla innych zasobów własnych, które można odpowiednio stosować w stosownych przypadkach, ze względu na brak jednego rozporządzenia regulującego udostępnianie wszystkich zasobów własnych Unii.
(3) Państwa członkowskie powinny udostępniać Komisji dokumenty i informacje niezbędne Komisji do wykonywania uprawnień powierzonych jej w odniesieniu do zasobów własnych Unii. W szczególności państwa członkowskie powinny przesyłać Komisji okresowe sprawozdania dotyczące zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi.
(4) Państwa członkowskie powinny w każdej chwili być w stanie przedstawić Komisji dokumenty uzasadniające obliczoną kwotę zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi.
(5) Określenie jednolitej stawki poboru mającej zastosowanie do zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (DNB), o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (zwanych dalej "zasobami własnymi opartymi na DNB") należy dokonywać po tym, jak zsumowane zostaną dochody z wszystkich innych zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), b) i c) tej decyzji i dochody z wkładów finansowych na rzecz uzupełniających programów w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz inne dochody.
(6) Do celów zapisu na rachunkach zasobów własnych opartych na DNB zgodnie z art. 6 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014 oraz udostępniania tych zasobów zgodnie z art. 10a tego rozporządzenia należy uwzględnić obniżki brutto rocznych wkładów opartych na DNB, przyznane Danii, Niemcom, Austrii, Niderlandom i Szwecji, na podstawie art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(7) W celu zapewnienia finansowania budżetu Unii we wszystkich okolicznościach należy ustanowić procedurę, w ramach której państwa członkowskie udostępnią Unii, w dwunastu miesięcznych częściach, zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, zapisane w budżecie, a następnie dostosują udostępnione kwoty.
(8) Metodologia obliczenia zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi powinna być określona w sposób wyraźny, biorąc pod uwagę mającą zastosowanie jednolitą stawkę poboru na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053.
(9) Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi powinny być udostępnione poprzez zapisanie należnych kwot na rachunku otwartym w tym celu w imieniu Komisji na podstawie rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014 przez administrację finansową lub organ wyznaczony przez każde państwo członkowskie.
(10) Na potrzeby uproszczenia procedurę dostosowania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi należy ujednolicić z przepisami dotyczącymi dostosowań w przypadku istniejących zasobów własnych. Łączna kwota dostosowań powinna być natychmiast redystrybuowana pomiędzy państwa członkowskie.
(11) Komisja powinna posiadać zasoby pieniężne wystarczające do spełnienia wymogów regulacyjnych dotyczących płatności skoncentrowanych w pierwszych miesiącach roku, w zakresie, w jakim jest to uzasadnione potrzebami gotówkowymi.
(12) Aby osiągnąć cele Unii, procedura obliczania odsetek powinna zapewniać w szczególności, by zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi były udostępniane terminowo i w całości. W przypadku opóźnień w zapisywaniu tych zasobów własnych na rachunkach państwa członkowskie powinny płacić odsetki. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami należy zapewnić, aby koszt odzyskania należnych odsetek od zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyclingowi udostępnionych z opóźnieniem nie przekraczał kwoty należnych odsetek.
(13) Należy ustanowić wiarygodną i szybką procedurę przeglądu w celu rozstrzygania ewentualnych sporów, które mogą powstać między państwem członkowskim a Komisją dotyczących kwoty jakichkolwiek korekt sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi lub dotyczących przypisania państwu członkowskiemu zarzutu niedostarczenia danych, a zatem uniknięcia czasochłonnych i kosztownych postępowań o naruszanie przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
(14) W celu ułatwienia należytego stosowania przepisów finansowych dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi niezbędne jest zawarcie przepisów zapewniających ścisłą współpracę między państwami członkowskimi a Komisją.
(15) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustanowienia formularzy sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi oraz w odniesieniu do dalszego sprecyzowania procedury przeglądu w celu rozstrzygania ewentualnych sporów między państwem członkowskim a Komisją. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 5 .
(16) Procedura doradcza powinna być stosowana przy przyjmowaniu aktów wykonawczych celem ustanowienia formularzy sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, ze względu na techniczny charakter tych aktów.
(17) Aby ułatwić wprowadzenie tych zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, państwa członkowskie powinny przedstawić prognozy przed upływem ostatniego dnia drugiego miesiąca następującego po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Prognozy te powinny być oparte na najlepszych szacunkach dotyczących masy niepoddawanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych obliczonej zgodnie ze zmienioną metodą określoną w dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/852 7 , oraz decyzji Komisji 2005/270/WE 8 , zmienionej decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/665 9 (zwaną dalej "zmienioną metodą"). Aby ułatwić przejście na zmienioną metodę, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przedstawienia swoich prognoz w latach 2021 i 2022 na podstawie poprzedniej metody.
(18) Dla zachowania spójności niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie tego samego dnia co decyzja (UE, Euratom) 2020/2053 oraz powinno ono mieć zastosowanie od tego samego dnia co ta decyzja, to jest od dnia 1 stycznia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
A.P. ZACARIAS | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.165.15 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/770 w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz w sprawie niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto |
Data aktu: | 30/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2021 |